본 연구는 도시산림공원과 학교숲 체험활동이 고등학생의 숲에 대한 태도, 심리적 안녕감, 스트레스에 미치는 효과를 검증하기 위해 실행되었다. 연구대상은 H시에 위치한 고등학생으로 26명으로 도시산림공원 숲체험 활동에 참가한 실험군 18명과 학교숲 체험활동에 참가한 8명의 대조군으로 나누었고, 각 집단은 매주 1회 2시간씩 5회기의 숲체험 프로그램에 참여하였다. 숲체험 프로그램은 숲길 걷기, 명상, 숲속의 소리 듣기, 자연물 탐색, 꽃차 마시기, 숲해설, 나무 안아주기, 내 꿈나무 만들기, 다른 세상의 눈으로 바라보기, 숲에서 긍정의 말 찾기, 긍정과 칭찬하기, 숲속 편지 쓰기, 숲속 쉼터 만들기, 협력하는 밧줄놀이 등 숲을 경관을 바라보며 자연의 소리를 듣고 자연을 탐색하며 긍정의 생각을 가지며 친구와 자기를 칭찬하고 서로 협력하는 프로그램으로 구성하였다. 고등학생들의 정신적·심리적 변화를 관찰하기 위해 숲에 대한 태도 척도, 심리적 안녕감 척도, 학업스트레스 척도를 이용해 사전과 사후 설문조사를 하였다. 숲에 대한 태도 척도는 숲에 대한 흥미와 숲의 보호 및 중요성의 2가지 하위요인으로, 심리적 안녕감 척도는 자아수용·긍정적인 대인관계·자율성·환경 통제력·삶의 목적·개인적 성장의 6가지 하위요인으로, 학업스트레스 척도는 비교·기대·표출·내면의 4가지 하위요인으로 각각 리커트식 5점 척도로 구성되었다. 고등학생의 숲체험 활동의 자료 분석은 대상자의 특성을 파악하기 위한 빈도분석과 SPSS 23.0 프로그램과 Wilcoxon 부호순위검정을 실시하였다. 연구결과 숲체험 활동에 참여한 고등학생의 숲에 대한 태도를 유의미하게 향상시켰다. 숲에 대한 흥미와 숲의 보호 및 중요성에 대해 두 집단 모두 친환경적으로 긍정적인 향상이 있었다. 심리적 안녕감에 있어 학교숲 체험 집단은 통계적으로 유의한 정도는 아니었으나 도시산림공원 숲체험 집단은 자아수용·긍정적인 대인관계·자율성·환경 통제력·삶의 목적·개인적 성장의 구성요인 모두 유의미하게 증가되어 도시산림공원 숲체험 활동은 고등학생의 심리적 안녕감에 영향을 주었다. 학업스트레스에 있어서는 학교숲 체험집단은 내면에서 통계적으로 유의한 감소가 나타났고, 도시산림공원 숲체험 집단은 비교 ? 기대 ? 표출 ? 내면의 구성요인 모두 통계적으로 유의미한 감소가 나타나 도산림공원 숲체험 활동은 고등학생의 학업스트레스 감소에 영향을 주었다. 숲체험 활동 전·후 실험군과 대조군 간의 그룹 차이에서는 실험 전에는 두 집단 모두 유사한 수준의 동질집단이었으나 실험 후 도시산림공원 숲체험 집단은 심리적 안녕감의 긍정적인 대인관계와 자율성을 제외한 모든 하위요인에서 통계적으로 유의한 결과가 나타나 유사집단에서 이질적인 집단으로 변화되었음이 검증되었다.
This study was conducted to examine the influence of urban forest and school forest activities on the attitude, psychological well-being and stress of high school students. The subjects of this study were 26 high school students located in H city. They were divided into 18 experimental groups participating in the urban forest park experience and 8 control groups participating in the school forest experience. Each group participated in the 5th forest experience program for 2 hours each week. The forest experience program is to walk the forest, to meditate, to hear the sound of the forest, to search for natural objects, to drink the flowers, to explain the forest, to hold the tree, to make my dream tree, to look at other world eyes, to find positive words in the forest, positive and praising , To write a letter in the forest, to make a shelter in the forest, to play a rope in cooperation, to listen to the sounds of nature, to look at the landscape, to explore nature, to have positive thoughts, to praise friends and self and to cooperate. In order to observe mental and psychological changes of high school students, we conducted pre-and post-questionnaire surveys using attitude scale, psychological well-being scale, and academic stress scale. The attitude scale of the forest is two sub-factors: interest in the forest and protection and importance of the forest. The psychological wellbeing scale consists of 6 items of self-acceptance, positive interpersonal relation-ship, autonomy, environmental control, purpose of life, As a sub-factor, the academic stress scale consisted of four sub-factors such as comparison, expectation, expression, and inner factor. Data analysis of high school students'' experience of forest activities was conducted by frequency analysis and SPSS 23.0 program and Wilcoxon sign rank test to identify the characteristics of subjects. As a result, the attitude of high school students participating in forest experience activities was significantly improved in an environmentally friendly manner. Interest in forests and forest protection and importance were positive for both groups. In terms of psychological well-being, the school forest experience group was not statistically significant, but the urban forest park experience group had significantly increased self-acceptance, positive interpersonal relationship, autonomy, environmental control ability, purpose of life, The activities of urban forest park experience affected the psychological well-being of high school students. There was a statistically significant decrease in the school forest experience group in terms of academic stress. Expectation . Expression. There was a significant decrease in all internal factors, so urban forest park experience activities affected the decrease of high school students'' academic stress.
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 12. 연구목적 53. 연구가설 5Ⅱ. 이론적 배경 71. 도시숲 72. 도시산림공원 93. 학교숲 104. 숲체험 활동 135. 숲에 대한 태도 166. 심리적 안녕감 177. 스트레스 20Ⅲ. 연구방법 231. 연구대상 및 방법 232. 연구 대상지 233. 연구 설계 264. 숲체험 활동 프로그램 내용 및 구성 275. 측정도구 29(1). 숲에 대한 태도 29(2). 심리적 안녕감 31(3). 학업스트레스 326. 자료 분석 33Ⅳ. 연구결과 및 고찰 341. 결과 34(1). 연구 대상자의 특성 34(2). 연구 대상자 동질성 검정 37(3). 숲체험 활동의 효과 검증 39?. 숲에 대한 태도에 미치는 효과 39?. 심리적 안녕감에 미치는 효과 40?. 학업스트레스에 미치는 효과 41?. 숲체험 활동 후 실험군과 대조군의 집단 간 변화 차이 검증 432. 고찰 45Ⅴ. 결론 및 제언 501. 결론 502. 연구의 제한점 513. 제언 51참고문헌 53국문 요약 65