1992년 한 중 수교 이후부터 한국을 찾는 중국인은 지속적으로 증가하였으며, 2018년에 다시 회복세를 보여 한국을 찾은 중국관광객은 4,789,512명으로 전년 대비 14.5% 증가한 것으로 나타났다 (한국관광공사, 2018). 그로 인해 중국인 관광객의 욕구를 파악하기 위하여 관광동기를 중심으로 한 연구가 지금까지도 많이 진행되고 있다. 2017년 한국관광공사에서 조사한 자료에 따르면 중국관광객이 한국방문 시 주로 구매하는 관광 상품으로는 ''향수/화장품''(81.4%), ''식료품''(43.3%)‘, ''의류''(35.1%)의 순서로 나타났다(한국관광공사, 2017).이러한 결과를 통하여 한국화장품이 중국 관광객의 쇼핑 품목 중 가장 중요한 것으로 해석할 수 있고 중국 관광객은 이미 한국 화장품의 중요한 소비자 부상하고 있는 실정이다. 그래서 본 연구는 한국을 이미 방문한 경험이 있는 중국관광객을 대상으로 한국화장품에 대한 구매동기와 고객 서비스가 만족도와 재방문에 대한 연구를 통해 중국소비자의 심층적과 행동적의 이해를 도모하고, 한국 관광사업을 촉진시키기 위하여 효과적인 마케팅 전략과 시사점을 제시하는데 그 목적이 있다. 주요 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 연령대에서는 30세 이하가 약 60%로 전체 응답자 중 절반이 넘는 비율을 차지하였으며 지역별로 하얼빈, 장춘, 심양 등을 포함한 동북지역으로부터 온 관광객이 전체의 31%로 빈도율이 가장 높은 것으로 나타났다. 둘째, 중국관광객의 한국화장품 브랜드 선호도에 있어 설화수와 후를 가장 선호하며 이는 고가의 브랜드를 선호하는 것을 알 수 있다. 셋째, 방한 중국관광객들의 구매동기 18개 변수들에 대해 요인분석한 결과 타인추천, 미용추구, 트랜드추구, 신제품추구, 신뢰추구 5가지 요인이 도출되었다. 또한 고객 서비스 9개 변수들에 대해 요인분석한 결과 신뢰성, 공감성, 응답성 3가지 요인으로 도출되었다. 넷째, 미용추구, 신제품추구, 타인추천, 신뢰추구 요인은 만족도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고 트랜드추구 요인은 유의하지 않은 결과로 나타났다. 다섯째, 신뢰성, 공감성, 응답성이 전반적인 만족도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 만족도가 재방문에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.
In 1992 after the establishment of diplomatic ties between China and South Korea, an increasing number of Chinese come to South Korea, and according to a survey made by Korea National Tourism Organization, by 2018 about 4,789,120 Chinese tourists visited South Korea, an 14.5% increase compared with last year. Therefore, in order to grasp the needs of Chinese tourists, research based on sightseeing motivation has been carried out so far. The survey by Korea Tourism Organization showed that by 2017 when Chinese tourists visited Korea, they mainly purchased tourism products such as “perfume/cosmetic” (81.4%), ''food'' (43.3%), and ''clothing'' (35.1%). The result reveals that Korean cosmetics is one of the most important types of Chinese tourists shopping, and Chinese tourists have become a new consumer market in Korea. Therefore, the respondents of this paper were Chinese people who have visited or is visiting Korea. Through the study of Korean cosmetics purchase motivation, customer service satisfaction and revisit, this paper aimed to improve our in-depth understanding of Chinese consumers and put forward effective marketing strategies for Korean tourism. The main research results summarized as follows. First of all, about 60% aged under 30, in all the respondents, more than half of the proportion, in regional terms, Harbin, changchun, shenyang, northeast China tourists accounted for 31%, the highest frequency. Second, Chinese tourists like the south Korean cosmetics brand is the snow after the show and, thus the Chinese tourists prefer high cosmetics. Third, Chinese tourists visit Korea buying motives 18, according to the results of the analysis of the variable factors of others recommend, beauty pursuit, popular trust pursuit, the pursuit of new products, the pursuit of export 5 kinds of factors. Another nine variables, customer service for these factors, according to the results of the analysis of the responsive, empathy, reliability export three kinds of factors, Fourth, beauty pursuit, the pursuit of new products, recommend others, rely on the pursuit of the four silver have positive influence on satisfaction. Pursuit of impact on satisfaction is not a meteor. Fifth, responsive, empathy, reliability, these three factors have a positive impact on overall satisfaction. Sixth, satisfaction to visit again consciousness have a positive impact.
목 차(Table of Contents) Ⅳ표 목 차(List of Tables) Ⅵ그림목차(List of Figures). ⅦⅠ. 서 론 1제 1 절. 연구의 배경 및 문제제기 1제 2 절. 연구목적 3제 3 절. 연구의 범위 및 모형 41. 연구의 범위 42. 연구 의 가설 모형과 설정 4Ⅱ. 문헌조사제 1 절. 중국관광객 출국 관광 현황 7제 2 절. 중국관광객 해외 소비 현황 131.중국관광객 해외 소비 현황 132.중국관광객 한국에서 소핑 현황 18제 3 절. 한국 화장품산업 현황 및 수요 20제 4 절. 구매동기 231.구매동기 개념 232.구매동기의 분류 25제 5 절. 고객 서비스 26제 6 절.만족도와 재방문 28Ⅲ. 연구 방법 및 조사 설계 30제 1 절. 자료수집 30제 2 절. 통계분석 방법 30제 3 절. 가설설정과 연구모형 31IV.실증분석 33제 1 절. 빈도 분석 38제 2 절. 방문횟수와 쇼핑지출 교차분석과 상관관계 분석 38제 3 절. 지역과 쇼핑지출 교차분석 39제 4 절. 요인 분석 401. 중국관광객의 구매동기 412.고객 서비스 44제 5 절. ANOVA 분석 46제 6 절. 회귀 분석 461.중국관광객의 구매동기가 만족도에 미치는 영향 검정 472.고객 서비스가 만족도에 미치는 영향 검정 483.만족도가 재방문에 미치는 영향 검정 49V.결론요약 및 시사점 52제 1 절. 본 연구의 요약 52제 2 절. 연구의 시사점 53제 3 절. 연구의 한계점 55참고문헌(References) 57영문 초록(Abstract) 64감사의 글(Acknowledgement) 67<부록> 설문지 68