중국 호텔의 규모와 객실의 수가 지속적으로 확대 되는 반면, 계속되는 경쟁압박 속에서 생존과 성공을 위해 경쟁우위를 확보해야 하는 상황에 직면하고 있다. 뿐만 아니라 호텔 고객의 소비 방식도 계속 변화함에 따라 소비자에게 독특하고 기억에 남을 만한 경험을 제공하는 제품이나 서비스를 창출하기 위한 지속적인 혁신의 중요성이 크게 부각되고 있다. 호텔 기업은 고객의 변화와 다양한 요구를 충족시키기 위해 또한 치열해지는 환경 속에서 장기적으로 경쟁우위를 유지하기 위해서는 혁신적인 제품이나 서비스를 끊임없이 개발하는 전략과 학습능력을 필요하다. 시장지향성과 기업가지향성은 조직학습 및 혁신에 미치는 영향이 모두 중요함에도 불구하고 기존의 연구에서는 시장지향성이나 기업가지향성이 각각에 조직학습, 혁신 사이의 관계를 규명한 논문이 다수를 차지하고 소수의 논문만이 전략적 지향성(시장지향성과 기업가지향성)과 조직학습, 혁신 사이의 관계를 규명하기 위한 시도를 하고 있는 실정이다. 따라서 시장지향성과 기업가지향성을 결합한 모형이 필요하고 시장지향성과 기업가지향성이 조직학습의 문화적 기반을 됨으로써 이를 통해 얻은 새로운 지식과 기능은 기업의 혁신 능력을 향상시켜 기업의 경쟁력과 성과 수준을 높일 수 있다고 판단한다. 따라서 본 연구는 중국 특급 호텔의 시장지향성과 기업가지향성, 조직학습, 혁신들의 관계를 파악하여 호텔 기업의 경영성과를 향상시킴으로써 개인 및 조직의 경쟁력 향상과 지속 가능한 성장을 위한 한 시사점을 제시하고자 하였다. 본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 호텔의 전략적 지향성이 조직학습에 미치는 영향에 대한 검증 결과, 시장지향성 요인 중 고객 지향성 요인이 조직학습 요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 경쟁자 지향성 요인이 조직학습 요인에 미치는 영향은 파악하지 못하였다. 기업가지향성 요인 중 진취성, 위험 감수성 요인이 조직학습 요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 혁신성 요인이 조직학습 요인에 미치는 영향은 파악하지 못하였다. 호텔의 조직학습 요인이 혁신 요인, 또한 경영성과 요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 호텔의 혁신 요인이 경영성과에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 호텔의 전략적 지향성이 혁신에 미치는 영향에 대한 검증 결과, 시장지향성 요인 중 고객 지향성, 경쟁자 지향성 요인이 모두 혁신 요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 기업가지향성 요인 중 혁신성, 진취성 요인이 혁신 요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 위험 감수성요인이 혁신 요인에 미치는 영향은 파악하지 못하였다.
핵심용어: 전략적 지향성, 조직학습, 혁신, 지각된 경영성과, 중국, 호텔
The Relationship among Strategic Orientation, Organizational Learning, Innovation and Perceived Management Performance -A Case Study of Hotel Employees in China-
SHAOXU HE
Department of Leisure, Service & Sport Graduate School of Paichai University Daejeon, Korea (Supervised by Professor Yong-Sub Kwock)
On the one hand, the scale of Chinese hospitalities and the number of guest rooms continue to expand. On the other hand, in order to survive and succeed, Chinese hospitalities must ensure their competitive advantages in the face of continuous competitive pressures. Moreover, with the changing consumption patterns of hospitality customers, the importance of continuous innovation has become increasingly prominent in providing consumers with unique and impressive experience of products or services. In order to meet the various requirements by customers, in the condition of increasingly fierce environment, hotel enterprises must have the strategy and learning ability to continuously develop innovative products or services if they want to maintain their competitive advantage in the long run. Although market orientation and entrepreneur orientation are very important to organizational learning and innovation, in the existing studies, most papers identify the relationship between market orientation or entrepreneur orientation and organizational learning and innovation. Few attentions have been paid to the relationship between strategic orientation (market orientation and entrepreneur orientation), organizational learning and innovation. Therefore, it’s believed that a model combining market orientation and entrepreneur orientation is needed. Market orientation and Entrepreneur Orientation become the cultural basis of organizational learning. The new knowledge and skills acquired from this model can improve the innovation ability of enterprises and enhance their competitiveness and performance level. Therefore, the purpose of this study is to grasp the relationship between market orientation and entrepreneur orientation, organizational learning and innovation of star-rated hospitalities in China, to enhance the operating results of hospitality enterprises, and to provide an inspiration for the improvement of individual and organizational competitiveness and sustainable development. The results of this study are summarized as follows. The results of hospitality strategic orientation on organizational learning show that among market-oriented factors, customer-oriented factor has a significant positive impact on organizational learning factor, while competitor-oriented factor has no significant impact on organizational learning factor. The result shows that enterprising and risky factor in entrepreneurship-oriented factors have a greater impact on organizational learning factor, while innovative factor has a smaller impact on organizational learning factor. The study shows that the organizational learning factor of hospitalities have a significant impact on innovation factor and business results factor. Furthermore, hospitality innovation factor also has a significant positive impact on business results factor. Finally, the results of the impact of hospitality strategic orientation on innovation show that both customer orientation factor and competitor orientation factor in market orientation factors have significant positive effects on innovation factors. In entrepreneur orientation factors, innovation factor and enterprising factor have significant positive impact on innovation factor, while risk factor have insignificant impact on innovation factor.
제 1 장 서 론 1제 1 절 문제의 제시 1제 2 절 연구의 목적 6제 3 절 연구의 방법 7제 4 절 연구의 구성 9제 2 장 이론적 배경 11제 1 절 전략적 지향성 111. 시장지향성 141.1 시장지향성의 정의 141.2 시장지향성의 구성요소 151.3 시장지향성의 선행연구 212. 기업가지향성 242.1 기업가지향성의 정의 242.2 기업가지향성의 구성요소 262.3 기업가지향성의 선행연구 31제 2 절 조직학습 341. 조직학습의 정의 342. 조직학습의 과정 및 측정모형 393. 조직학습의 선행연구 43제 3 절 혁신 461. 혁신의 정의 462. 혁신의 구성요소 473. 혁신의 선행연구 52제 4 절 지각된 경영성과 571. 지각된 경영성과의 정의와 측정요소 572. 지각된 경영성과의 선행연구 59제 5 절 전략적 지향성, 조직학습, 혁신, 경영성과의 관계에 연구 62제 3 장 연구방법 및 조사 설계 67제 1 절 연구모형 및 가설설정 671. 연구모형 672. 연구가설 68제 2 절 변수의 측정 76제 3 절 조사 설계 811. 자료의 수집 812. 자료의 분석방법 81제 4 장 실증연구 및 연구 분석의 결과 83제 1 절 조사표본의 인구통계학적 특성분석 83제 2 절 측정적도의 신뢰성 및 타당성 검증 851. 탐색적 요인분석 및 신뢰도 검증 852. 일차원 확인적 요인분석 943. 이차원 확인적 요인분석 101제 3 절 연구모형과 가설의 검증 102제 5 장 결론 및 시사점 107제 1 절 연구의 요약 107제 2 절 연구의 시사점 109제 3 절 연구의 한계 및 향후 연구방향 112참고문헌 113부 록 136영문초록 144감사의 글 147