본 연구는 초등학생들의 과학 글쓰기에서 나타나는 귀납적 추론 오류의 유형을 파악하여 그 특징을 분석하는 것에 그 목적이 있다. 이를 위하여 과학적 추론과 추론 오류 유형과 관련된 과학과, 국어과, 수학과의 선행연구 자료와 과학 글쓰기의 종류와 그 효과와 관련된 선행연구를 조사하였다. 선행연구에서 개발한 과학적 추론이 드러나는 과학 글쓰기 자료를 선정하고 2회에 걸친 예비 연구를 통하여 학생들의 글쓰기 수준 및 투입 시간, 투입 시기, 진행방식 등을 수정하여 최종 결정된 검사 진행방법으로 대구 D 초등학교 6학년 학생 176명을 대상으로 과학 글쓰기를 실시하였다. 이 중 특수교육대상자 2명과 연구에 동의하지 않은 21명을 제외하고 동의서를 제출한 153명의 글을 선정하였으며 부분적으로 귀납적 추론이 나타나거나 연역적 추론과 귀납적 추론이 모두 드러나는 글도 포함한 122편의 글을 분석 글로 최종 선정하였다. 선정된 글을 오류가 드러나는 문장, 과제 관련성이 있는 문장, 과제 관련성이 떨어지는 문장으로 분류한 후 오류가 드러나는 문장들의 특징을 중심으로 오류의 유형을 13가지로 유목화하였다. 연구자가 개인의 주관을 배제하기 위하여 과학교육전문가 1인과 초등과학교육 전공 대학원생들의 정기적인 세미나를 통해 1차 오류의 유형과 그 정의를 수정, 보완하였다. 또한, 연구자가 같은 자료를 3차례 다시 분석해 분석자 내 일치도를 확인하여 신뢰도를 높이도록 하였으며 오류의 분류가 모호하거나 판단이 어려운 경우 세미나를 통해 도움을 받았다. 이를 통해 완성된 귀납적 과학 글쓰기에서 나타난 오류의 유형은 크게 6가지이며 오류의 유형은 다음과 같다. 첫 번째, 신념에 의한 오류, 두 번째, 관련 지식 결여의 오류, 세 번째, 과일반화의 오류, 네 번째, 논점 일탈의 오류, 다섯 번째, 잘못된 해석의 오류, 여섯 번째, 생략의 오류이다. 122편의 글에서 나타나는 편당 오류의 수는 1.4개로 같은 유형의 오류를 중복으로 범하였을 경우 1회로 간주하였다. 따라서 실제는 이보다 더 많이 오류가 나타난다고 볼 수 있다. 또한, 오류의 유형별 빈도는 논점 일탈의 오류가 89회로 가장 많았고, 다음으로 신념에 의한 오류, 생략의 오류, 잘못된 해석의 오류, 관련 지식 결여의 오류, 과일반화의 오류 순으로 나타났다. 본 연구를 통해 다음과 같이 교육적으로 활용할 수 있다. 첫째, 개념과 관련된 오류를 줄이기 위하여 교사의 직접적인 피드백이나 또래 집단의 토의, 토론 수업이 활발하게 진행되어야 할 것이다. 둘째, 논리와 관련된 오류의 빈도를 줄이기 위해서는 과학 시간을 할애하여 과학적 추론이나 과학 논술과 같은 수업을 할 필요가 있다. 더 나아가 과학적 추론을 통한 과학 글쓰기 프로그램이 필요하다.
The purpose of this study is to analyze the characteristics of inductive reasoning errors in elementary school students'' science writing. For this purpose, previous studies related to scientific reasoning and inferential error types, and previous studies related to kinds and effects of scientific writing were investigated. In this study, I selected science writing materials that reveal the scientific reasoning developed in the previous research. Through two preliminary studies, I modified the writing level, input timing, input time. I conducted science writing for 176 elementary school sixth graders. Among them, I selected 122 articles with consent and including partial inductive reasoning or both deductive reasoning and inductive reasoning were found. After classifying the selected text into sentences with errors, sentences with tasks, and sentences with less relevance to the tasks, 13 types of errors were identified based on the characteristics of the sentences with errors. In order to exclude individual subjectivity, I modified and supplemented the type and definition of the first error types through regular seminars of one science education expert and graduate students of elementary science education major. In addition, I re-analyzed the same data three times to confirm the degree of agreement within the analyst and to increase the reliability. In cases where the classification of errors is ambiguous or difficult to judge, I was assisted through seminars. There are six types of errors in the completed inductive science writing. The types of errors are as follows. First, it is error by personal belief, second, error of lack of related knowledge, third, errors of hasty generalization, fourth, error of deviation of point, fifth, mistake of interpretation, sixth, omission error. The number of errors per post in the article 122 is 1.4, which is considered as one case when the same type of error is duplicated. In addition, the frequency of errors by type of error was 89 in the errors of deviation of point, followed by errors in personal beliefs, errors in omission, errors in misinterpretation, errors in lack of relevant knowledge, errors of hasty generalization. Through this study, it can be used educationally as follows. First, in order to reduce the errors related to the concept, direct feedback of the teacher and peer group discussion class should actively proceed. Second, in order to reduce the frequency of errors related to logic, it is necessary to devote scientific time to lessons such as scientific reasoning or science essay. Furthermore, a scientific writing program through scientific reasoning is needed.
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구 문제 33. 연구의 제한점 3Ⅱ. 이론적 배경1. 과학적 추론 42. 과학 글쓰기 11Ⅲ. 연구 방법1. 연구 절차 162. 연구 대상 183. 자료 수집 및 분석 18Ⅳ. 연구 결과1. 귀납적 추론 글쓰기의 오류 유형 252. 귀납적 추론 글쓰기의 오류 유형별 특징 273. 귀납적 추론 글쓰기의 오류 유형별 빈도 42Ⅴ. 결론 및 교육적 활용1. 결론 452. 교육적 활용 46참고문헌 48ABSTRACT 52부록 55