2015 개정 교육과정은 지식정보 사회가 요구하는 핵심역량을 갖춘 ‘창의 융합형’ 인재상을 제시한다. 미술교과는 시각적 소통 능력과 창의·융합 능력, 미적 감수성, 미술 문화 이해 능력, 자기 주도적 미술 학습 능력을 길러주는 핵심교과로, 미술교사를 선발하는 임용시험은 ‘창의 융합형’ 인재를 양성할 자격을 갖춘 교사를 선발하는 시험이라는 점에서 상당히 중요하다. 또한 임용시험의 유형과 출제문항은 임용시험을 준비하는 예비교사들의 교육학 및 전공 지식의 기준점 역할을 한다는 점에서 중요한 연구대상이다. 본 연구는 교사들을 선발하는 임용시험이 예비교사들에게 올바른 방향성을 제시하고 있는가에 대한 문제의식에서 출발하였으며 미술과 중등교사 임용시험의 최근 5년간의 경향 분석을 통해 한국미술 관련 문항을 심화 분석하였다. 미술과 중등교사 임용시험의 최근경향을 파악하기 위해 중등교사 임용시험 제도와 미술교과의 출제과목, 평가영역, 평가내용요소를 조사하였고 출제경향을 분석하기 위하여 최근 5년간의 출제문항을 평가영역, 평가내용요소로, 한국미술 관련 문항을 평가영역, 시대, 문항 유형으로 분류하여 분석하였다. 이를 바탕으로 예비 미술교사들의 전공 지식을 방향 짓는 임용시험의 최근 경향을 파악하는 한편 문제점을 분석하고 개선안과 논의점을 제시하였다. 최근 5년간의 미술과 중등교사 임용시험의 출제경향을 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 최근 5년간의 시험은 과거와 비교했을 때 세분화된 평가내용요소를 활용하고 있었다. 둘째, 일부 영역에서는 여전히 평가내용요소를 제한적으로 활용하고 있었다. 셋째, 출제 비중의 영역별 편차가 10배 이상으로 상당한 차이를 보였다. 넷째, 표시과목별 평가 영역 및 평가 내용 요소가 지나치게 세분화 되어 있었고 중복되는 항목이 있어서 활용의 어려움을 확인했다. 이를 바탕으로 앞으로의 임용시험 출제에 있어서 세분화된 평가내용요소 활용, 평가영역별 고른 출제 그리고 평가내용요소의 수정·보완 등의 논의점을 제시했다. 최근 5년간의 미술과 중등교사 임용시험에서 한국미술과 관련된 문항들을 심화 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 한국미술 관련 문항 중 현대미술론, 서양화, 조각, 서예 영역의 출제율이 저조했다. 둘째, 한국미술 관련 문항에서의 ‘전통성’을 논하는 방식이 한정적이었다. 셋째, 한국미술 작품은 조선시대 작품에 집중되어 있었고 문항의 내용이 작품과 작가들보다는 주로 한국화의 방법론에 집중되어 있었다. 넷째, 근·현대 시기의 미술은 주로 한국미술보다는 서양미술을 통해 제시되고 있었다. 다섯째, 기입형 문항은 한국미술에 대한 넓고 얕은 지식을 요구하고 있었다. 여섯째, 서술형 문항에서의 질적 개선이 필요했다. 이를 바탕으로 폭넓은 종류의 한국미술 작품의 선정, 전통성에 대한 시야의 확장, 시대별 작품선정, 기입형 및 서술형 문항의 질적 개선 등의 논의점을 제시했다. 본 연구는 2015년도부터 2019년도까지 실시된 미술과 중등교사 임용시험의 출제 문항과 한국미술 관련 문항 대한 다양한 분석과 논의점을 제시하였다는 데에 의의가 있다. 미술 교사의 역량은 청소년들을 창의 융합형 인재로 길러내기 위하여 시각언어로 소통하는 미술교과의 핵심이다. 임용시험의 출제경향은 예비교사들의 지식의 방향성이 되며 임용시험의 질적 수준은 학교 미술교육의 질적 수준을 이끈다. 앞으로의 미술과 중등교사 임용시험이 예비 미술교사들뿐 아니라 학교 미술교육 전체에 바람직한 영향력을 끼칠 수 있는 방향에 대한 논의가 이루어지기를 바라며 이를 위해서는 임용시험의 출제 문항에 대한 지속적인 후속 연구가 이루어져야 할 것이다.
The 2015 Revised Curriculum presents the idea of “creative and convergent” talent equipped with central abilities required by the knowledge and information society. Art subject education is a central subject education that fosters abilities of visual communication, creativity and convergence, aesthetic sensitivity, understanding of art culture, and self-directed art learning. The recruitment examination for selecting art teachers is significant in that it is an examination that recruits teachers qualified to foster “creative and convergent” talent. Moreover, the type and question items of the recruitment examination are an important subject of study, since they serve as the criteria for evaluating the knowledge in pedagogy and the major of pre-service teachers who prepare for the recruitment examination. This study started from questioning whether the recruitment examination proposes right direction to pre-service teachers and, by analyzing the examination trend in the art subject in secondary education in the past five years, intensively analyzed the questions related to Korean art. To explore the recent trend of the recruitment examination in the art subject in secondary education, an investigation was carried out on the system of the recruitment examination in secondary education, and on the subjects, evaluation areas and evaluation elements of the art subject. In order to analyze the examination trend, the question items from the past five years were classified into evaluation areas and evaluation elements, and the items related to Korean art were categorized into evaluation areas, period and items. On this basis, this study explored the recent trend of the recruitment examination, which sets the direction of the pre-service teachers’ knowledge of their major, as well as analyzing problems and suggesting improvement schemes and discussion points. The results of the analysis on the trend of the recruitment examination in the art subject in secondary education in the past five years can be summarized as follows. First, the examinations in the past five years used more segmentalized evaluation elements, compared to those in the previous period. Second, in some areas, the evaluation elements were still used within limited scope. Third, the deviation per examination area was higher than 10 times, which showed a significant differentiation. Fourth, the evaluation areas and evaluation elements of each indicated subject were excessively segmentalized and some items were overlapping, which makes its use more difficult. Based on this, this study presented discussion points on using segmentalized evaluation elements, balanced examination in each evaluation area, and modifications and improvements of the evaluation elements for future recruitment examinations. The results of the intensive analysis on the questions that related to Korean art in the recruitment examination in the art subject in secondary education in the past five years can be summarized as follows. First, there was a low proportion of the examination on Korean art in areas of modern art theory, Western painting, sculpture, and calligraphy. Second, The method of discussing the “traditionality” of Korean art was limited. Third, Korean artwork was focused on the works in the Joseon Dynasty era, and the questions were centralized in the methodology of Korean painting rather than the works or artists. Fourth, modern and contemporary art was presented mainly through Wester art rather than Korean art. Fifth, the short answer questions required broad and superficial knowledge on Korean Artwork. Sixth, a qualitative improvement was needed in descriptive questions. Based on this, this study presented discussion points on selecting extensive Korean artwork, expanding the perspectives on tradition, selecting works of the periods and qualitative improvements of questions for writing and describing. The purpose of this study is to present diverse analyses and discussion points regarding the questions and Korean art in the recruitment examination in the art subject in secondary education between 2015 and 2019. The ability of art teachers is the central point of the art subject education, which communicates through visual language in order to nurture adolescents into creative and convergent talents. The trend of recruitment examination serves as a direction of knowledge for pre-service teachers, and its quality drives the quality of school art education. It is hoped that there will be more discussions on the direction of proper influence of the future recruitment examinations in the art subject in secondary education not only on the pre-service teachers but also on the overall school art education. To this end, continuous follow-up research on the questions of the recruitment examination will be required.
I. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구의 내용 53. 연구의 방법 74. 연구의 중요성 8II. 미술과 중등교사 임용시험 111. 중등교사 임용시험 제도 112. 미술과 중등교사 임용시험 15III. 2015년부터 2019년까지의 출제경향 201. 미술과 평가내용요소 분석 202. 미술과 영역별 평가내용 분석 23VI. 미술과 중등교사 임용시험에 나타난 한국미술 관련 문항 471. 평가영역 분석 482. 시대 분석 563. 문항 유형 분석 60V. 결론 84참고문헌 90부록 93Abstract 106