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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

이은자 (가톨릭관동대학교, 가톨릭관동대학교 대학원)

발행연도
2020
저작권
가톨릭관동대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수1,283

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

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This study aims to analyze the relationship between consumer''s
perception and consumer''s propensity after comparing before and
after providing information on genetically modified food. For this
purpose, the concept of each variable was identified and the
relationship between these variables was examined through
literature studies and empirical analysis. For empirical analysis, 300
questionnaire surveys were conducted from July 1, 2019 to August
14, 2019 to consumers in their 20s to 50s.
For the data analysis of the survey, the statistical program of
SPSS 18.0 was used, and frequency analysis was conducted to
examine the general characteristics of the sample. Exploratory
factor analysis and reliability analysis were performed on the
measured variables. Before the hypothesis test, correlation analysis
was conducted to find the relationship between variables. For the
hypothesis test, simple regression analysis and multiple regression
analysis were performed.
The summary of the study is as follows.
First, in the hypothesis before providing information related to GM
food, we hypothesized that "GMO will have useful results for
consumers'' perception" and the functionality quality increase and
economics of GMO food were found to have a significant effect on
consumer perception.
Second, in the hypothesis before providing information related to
GM foods, the hypothesis that "consumer awareness of GM foods
will have a significant effect on consumption tendency."
Consumer''s perception of functionality, quality improvement and
economic feasibility had a significant effect on consumption
propensity.
Third, in the hypothesis after providing information related to
genetically modified foods (GMO), we hypothesized that "providing
information on the stability and usefulness of genetically modified
foods (GMO) will have a significant impact on consumers''
perception." After providing information on the stability and
usefulness of GMO, the functionality, quality improvement and
economic efficiency were found to have a significant effect on
consumers'' perception.
Fourth, in the hypothesis after providing information related to
genetically modified foods (GMOs), the hypothesis that consumers''
perceptions after providing information on the stability and
usefulness of genetically modified foods (GMOs) will have a
significant impact on consumption propensity. The consumer''s
perception of functionality, quality and economy after providing
information on the stability and usefulness of GM foods has a
significant effect on consumption tendency.
In this study, the functional, quality, and economical effects of
GMOs had a significant effect on consumer perception and
consumption tendency before and after providing information on
the safety and usefulness of GMOs. Information related to GMOs
has been shown to influence consumer perception and consumption
tendency. Therefore, it is necessary to devise a way to satisfy
consumers'' right to know and to make reasonable consumption by
providing the right information related to GM foods..

목차

제 Ⅰ 장 서 론 1
제 1 절 문제의 제기 및 연구의 목적 1
1. 문제의 제기 1
2. 연구의 목적 3
제 2 절 연구의 방법 및 범위 5
1. 연구의 방법 5
2. 연구의 범위 6
3. 연구의 흐름도 8
제 Ⅱ 장 이론적 배경 9
제 1 절 GMO 이론적 고찰 9
1. GMO의 기본 개념 9
2. GMO의 개발배경 및 역사 11
3. GMO의 농작물의 종류와 재배현황 및 재배면적 15
4. 유전자재조합식품(GMO)의 안전성평가 및 표시제도 18
5. 유전자재조합식품(GMO)의 안전성 논란 사례 22
제 2 절 정보제공 24
1. 정보제공의 개념 24
2. 정보제공에 관한 선행연구 27
제 3 절 소비자 인식 30
1. 소비자 인식의 개념 30
2. 소비자 인식에 관한 선행연구 32
제 4 절 소비성향 35
1. 소비성향의 개념 35
2. 소비성향에 관한 선행연구 36
제 Ⅲ 장 연구의 모형 및 가설설정 39
제 1 절 연구의 모형 및 가설설정 39
1. 연구의 모형 39
2. 가설의 설정 40
제 2 절 변수의 조작적 정의 및 측정도구 45
1. 유전자재조합식품(GMO) 45
2. 정보제공 46
3. 소비자 인식 46
4. 소비성향 47
제 3 절 설문지의 구성과 연구대상의 선정 48
1. 설문지의 구성 및 출처 48
2. 연구대상의 선정 및 자료수집 방법 49
3. 통계분석 방법 50
제 Ⅳ 장 실증연구 분석 및 결과 52
제 1 절 인구 통계적 분포의 특성 52
1. 조사대상집단의 인구통계학적 특성 52
제 2 절 측정도구의 신뢰성 및 타당성· 55
1. 탐색적 요인분석과 신뢰성 검증 55
제 3 절 상관관계분석 72
제 4 절 연구의 가설 검증 74
1. 유전자재조합식품(GMO)과 소비자 인식과의 관계 75
2. 유전자재조합식품(GMO)에 대한 소비자인식과 소비성향과의 관계
76
3. 유전자재조합식품(GMO)의 안정성 및 유용성 정보제공에 의한
유전자재조합식품과 소비자인식과의 관계 77
4. 유전자재조합식품(GMO)의 안정성 및 유용성 정보제공에 의한
유전자재조합식품의 소비자인식과 소비성향과의 관계 79
제 5 절 기타분석 요약 81
제 6 절 가설 검증의 요약 84
제 Ⅴ 장 결론 85
제 1 절 연구 결과의 요약 및 시사점 85
1. 연구 결과의 요약 85
2. 시사점 87
제 2 절 연구의 한계점 및 향후 연구 방향 89
참고문헌 90
Abstract 98
(부록) 설문지 101

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