본 연구는 보육교사의 장애인에 대한 태도를 매개로 보육교사의 장애인식개선교육 경험과 통합교육태도에 미치는 영향을 알아보고, 장애인에 대한 태도 개선을 통한 보육교사의 통합교육태도 개선 및 증진을 도모하며, 보육교사를 위한 사회복지 실천의 기초자료를 제공하는 것에 연구의 목적을 두었다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 장애인식개선교육 경험과 장애인에 대한 태도는 어떤 관계가 있는가? 둘째, 보육교사의 장애인식개선교육 경험과 통합교육태도는 어떤 관계가 있는가? 셋째, 보육교사의 장애인에 대한 태도와 통합교육태도는 어떤 관계가 있는가? 마지막으로 보육교사의 장애인식개선교육 경험과 통합교육태도의 관계에서 장애인에 대한 태도는 매개효과를 가지는가? 이다. 연구대상은 서울, 경기, 강원, 제주 지역의 어린이집에 재직 중인 특수교사를 포함한 보육교사였으며, 모두 234명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 분석은 SPSS를 사용하여 빈도분석, 기술분석, 상관분석, 다중회귀분석을 시행하였다. 매개효과 검증을 위하여 Baron과 Kenny(1986)가 제안한 방법에 따라 다중회귀분석을 시행하여 보육교사의 장애인에 대한 태도의 매개효과를 검증하였다. 연구결과, 장애인에 대한 태도는 장애인식개선교육 경험과 통합교육태도의 관계에서 강한 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 토대로 보육교사의 장애인식개선교육 경험에 따라 보육교사의 통합교육태도 수준이 달라진다는 것을 알 수 있었다. 또한 보육교사의 장애인에 대한 태도는 통합교육태도에 영향을 미치고, 긍정적 통합교육태도를 형성하는데 핵심적인 요소가 됨을 알 수 있었다. 분석결과를 바탕으로 한 본 연구의 함의는 다음과 같다. 실천적 함의로 첫째, 본 연구는 통합교육과 관련하여 부수적 존재로 여겨왔던 보육교사에 대한 관심의 제고와 2016년부터 법정의무교육으로 개정된 보육교사를 대상으로 한 장애인식개선교육에 초점을 두어 향후 관련 연구들에 기초를 제공할 수 있을 것이다. 둘째, 보육교사의 통합교육태도를 증진하는 데 필요한 실천적 전략 모색의 기초자료로 제공될 수 있을 것이다. 셋째, 기존연구에서 제한적이었던 연구대상을 확대하여 특수교사와 장애영유아를 위한 보육교사를 포함한 조사를 실시하였다. 이는 장애인식개선교육, 장애인에 대한 태도, 통합교육태도와 관련하여 다양한 보육시설종사자의 욕구반영을 위한 기틀을 마련했다는 점에서 의미가 있다. 넷째, 연구 결과를 통해 보육교사의 장애인식개선교육 경험과 통합교육태도의 관계에서 보육교사의 장애인에 대한 태도의 역할을 확인할 수 있었다. 이에, 보육교사의 장애인에 대한 태도를 증진시킬 수 있는 관련 교육과 프로그램 개발 및 적용에 대한 근거를 제시하는데 의의가 있다. 다섯째, 보육교사의 장애인식개선교육 경험의 실천에 접목하여 장애인에 대한 태도 개선에 초점을 둔 서비스나 프로그램 개발에 필요한 기초자료가 되어 보육교사의 통합교육태도를 향상시키는 데 도움이 될 것이다. 정책적 함의로 첫째, 효율적인 장애인식개선교육을 위해 대상자별 맞춤형 장애인식개선교육 매뉴얼 마련을 위한 제도수립이 필요하다. 대상자별 맞춤형 교육의 매뉴얼 개발 및 보급을 통하여 장애인식개선교육의 효과성을 담보해야 한다. 둘째, 장애인식개선교육이 효과적으로 기능하기 위해서 과태료 부과 및 실제적 수행에 대한 점검 및 지도 관련 제도를 수립해야 한다. 이러한 제도 수립 및 법적 강화를 통해 의무와 책임을 더하여 장애인식개선교육의 지속성과 효과성을 담보해야 할 것이다.
주요어: 보육교사, 장애인식개선교육, 장애인에 대한 태도, 통합교육태도, 매개효과
This study aimed to research effects of education experience for enhancing awareness of disability on attitudes of inclusive education among childcare teachers, and focused on the mediation effect on the attitudes towards persons with disabilities. Finally, this study offer the basis for social work practice for childcare teachers by improving the attitudes towards persons with disabilities. Research question of current study are as follows. First, What is the relationship between education experience for enhancing awareness of disability and attitudes toward persons with disabilities among childcare teachers? Second, What is the relationship between education experience for enhancing awareness of disability and the attitudes of inclusive education? Third, What is the relationship between attitudes toward persons with disabilities and the attitudes of inclusive education? Finally, Does attitudes toward persons with disabilities have a mediating effect on the relationship between education experience for enhancing awareness of disability and the attitudes of inclusive education? The subjects of this study were childcare teachers, including special education teacher. The survey was conducted on a total of 234 people. For statistical analysis, Frequency Analysis, Descriptive Analysis, Correlation analysis and Multiple regression analysis was performed by SPSS program. According to the proposed method by Baron and Kenny(1986), this study examined mediation effect of the attitudes towards persons with disabilities by performing hierarchical multiple regression analysis. The result of this study showed that the attitudes towards persons with disabilities indicated a significant mediation effect on the relationship between education experience for enhancing awareness of disability and the attitudes of inclusive education. Also, it was found that the attitude of childcare teachers towards persons with disabilities significantly affects the attitude of inclusive education and is a critical factor to induce the positive attitudes of inclusive education. The implications derived from the analysis are as follows. First, this study will enhance interest in childcare teachers who have been alienated from inclusive education, and offer the basis for further research to focus on attitudes improvement program toward disabilities revised as mandatory education for childcare teachers since 2016. Second, as childcare teachers mainly affect attitude development of infants, it would be meaningful to conduct research on the attitudes of inclusive education of childcare teacher. Therefore, the results of current study can be used as the basis for building practical strategies to promote the attitudes of inclusive education in childcare teacher. Third, when conducting surveys involving special teachers and childcare teachers for children with disabilities, the subjects that were limited in previous studies were expanded. This is meaningful in that it laid the foundation by reflecting the needs and expectations of various childcare workers connected with education for enhancing awareness of disability, attitudes toward persons with disabilities and attitudes toward inclusive education. Fourth, according to the results of the study, the role and meaning of childcare teachers'' attitudes toward the disabled in the relationship between childcare improvement education and inclusive education attitudes of childcare teachers were understood, thereby providing a basis for the development and application of education and programs related to the attitudes towards persons with disabilities to enhance the attitudes of inclusive education, by improving the attitudes towards persons with disabilities. Fifth, the necessity of follow-up studies for continuous understanding and supplementation of childcare teacher''s experience in improving education for enhancing awareness of disability is found. In addition, results of this study indicated the necessity of managing the quality of inclusive education attitude through continuous management and remuneration education experience for enhancing awareness of disability. The policy implications are as follows: First, it is necessary to establish a manual-related system for customized education. Second, the legal system for system establishment and penalties related to mandatory performance should be strengthened, and the stability and sustainability of the education should be ensured through the inspection and guidance on the actual performance of the education. This study showed the characteristics on inclusive education attitude in the field of childcare education for disabilities, and draw practical implications for supporting system in developing services or programs focused on improving the attitudes towards persons with disabilities, thereby improving quality of inclusive education attitude.
Keywords : childcare teacher, education experience for enhancing awareness of disability, attitudes toward persons with disabilities, attitudes of inclusive education, mediation effect.
목차
제 1 장 서론 1제 1 절 연구의 필요성과 목적 1제 2 절 연구문제와 연구내용 61. 연구문제 62. 연구내용 7제 2 장 이론적 배경 8제 1 절 보육교사의 통합교육태도 81. 보육교사의 통합교육태도 82. 통합교육태도의 중요성 113. 통합교육태도에 영향을 미치는 요인 13제 2 절 장애인에 대한 태도 161. 장애인에 대한 태도 162. 장애인에 대한 태도에 영향을 미치는 요인 19제 3 절 장애인식개선교육 경험 201. 장애인식개선교육 202. 장애인식개선교육의 유형 22제 4 절 선행연구 고찰 251. 장애인식개선교육과 장애인에 대한 태도 252. 장애인식개선교육과 통합교육태도 273. 장애인에 대한 태도와 통합교육태도 29제 3 장 연구방법 31제 1 절 연구가설과 연구모형 311. 연구가설 312. 연구모형 31제 2 절 연구참여자 및 자료수집방법 33제 3 절 변수의 구성 및 측정도구 331. 종속변수 332. 매개변수 343. 독립변수 354. 통제변수 36제 4 절 자료분석방법 36제 4 장 연구결과 38제 1 절 연구참여자의 인구사회학적 특성 38제 2 절 변수들에 대한 기술적 통계 401. 보육교사의 통합교육태도에 대한 분석 402. 보육교사의 장애인에 대한 태도에 대한 분석 413. 보육교사의 장애인식개선교육 경험에 대한 분석 42제 3 절 변수들 간의 상관관계 42제 4 절 연구문제 검증 및 가설검증 451. 보육교사의 장애인식개선교육 경험과 장애인에 대한 태도의 관계 452. 보육교사의 장애인식개선교육 경험과 통합교육태도의 관계 473. 보육교사의 장애인에 대한 태도와 통합교육태도의 관계 494. 장애인에 대한 태도의 매개효과 검증 51제 5 장 결론 및 제언 54제 1 절 요약 및 논의 54제 2 절 함의 56제 3 절 연구의 한계 및 후속 연구를 위한 제언 58참고문헌 59부록 69Abstract 83