메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

이소현 (부산외국어대학교, 부산외국어대학교 일반대학원)

지도교수
진광호
발행연도
2020
저작권
부산외국어대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수5

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (4)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to design a Chinese for special purpose(CSP) syllabus for the field of travel services for Chinese major learners at university.
The visitor predicted that the increase of Chinese tourists and the change of jobs caused by the 4th Industrial Revolution will expand the role of the travel service sector. Therefore, this study surveyed and analyzed the needs of the travel service Chinese curriculum for students learning Chinese and those working in the travel service industry, and proposed a travel service syllabus design for Chinese learners.
The analysis results of the Task-based syllabus based on the NCS(National Competency Standards) are as follows.
First, there was a difference between the travel subjects'' Chinese courses and the desired occupations. It was found that the learner''s required travel Chinese courses are not reflected in the current university opening.
Second, the most necessary Chinese skills in the job are learners and practitioners, who first choose to speak, and then listen. As a result, it can be seen that the communication ability desired by the learner and the practitioner is in agreement.
Third, the practitioners in all three fields said that Chinese is the most necessary for the field. The learning contents that the practitioners wanted in Chinese education were those related to special purpose and Chinese studies. The content of Chinese majors that learners wanted was indicated by the certification class and Chinese studies.
Fourth, the job basic skills required by the practitioners were communication skills, customer service skills, and problem handling skills. Airline practitioners also valued teamwork. The guide required self-management skills, and the travel agent added information capabilities.
Fifth, SPSS t-test was conducted to find the difference between learners and practitioners. There were statistically significant differences in need across 11 capacity units. There are eight items in which learners rated their needs even higher. There are three items in which the level of needs of practitioners was highly evaluated.
The syllabus was designed in Chapter 5 based on the above findings. The design procedure is as follows. The subjects and learning environment were analyzed and the concept of special purpose Chinese was reflected. The courses were categorized and focused on the contents related to the travel service job.
The syllabus was graded by analyzing the needs of learners and practitioners. Task-based syllabus was completed focusing on communication ability, customer service ability and problem solving ability.

목차

?. 서론 1
1.1 연구 배경과 목적 1
1.2 연구 구성과 범위 4
Ⅱ. 논리적 근거 8
2.1 교육과정과 교수요목의 개념 8
2.1.1 외국어 교육과정과 교수요목 개념 8
2.1.2 외국어 교수요목 유형 9
2.2 특수 목적 중국어 13
2.2.1 특수 목적 영어 교육이 출현과 분류 13
2.2.2 특수 목적 중국어 교육과 현황 15
2.3 NCS(국가직무능력표준)와 여행서비스 24
2.3.1 NCS와 여행서비스 분류 24
2.3.2 NCS 구성요소 26
Ⅲ. 여행서비스와 중국어 교육 현황 35
3.1 NCS 여행서비스 직무 35
3.1.1 여행상품개발 35
3.1.2 여행상품상담 39
3.1.3 국내여행안내 42
3.1.4 해외여행안내 46
3.1.5 항공객실서비스 49
3.2 NCS기반 국내 여행서비스 중국어 교육 53
3.2.1 여행 중국어 교과목 현황 53
3.2.2 여행 중국어 교재 현황 60
3.3 중국 旅游?? 교육 69
3.3.1 旅游?? 연구 현황 69
3.3.2 旅游?? 교재 현황 74
Ⅳ. 요구 조사 분석과 결과 78
4.1 요구조사 78
4.1.1 조사 대상 78
4.1.2 설문지 구성 79
4.2 설문 문항 신뢰도 분석 및 통계처리 방법 81
4.2.1 설문 문항 신뢰도 분석 82
4.2.2 설문 통계 처리 방법 83
4.3 요구 분석과 결과 83
4.3.1 요구 분석의 목적과 방법 83
4.3.2 학습자 요구 분석 86
4.3.3 실무자 요구 분석 96
4.3.4 학습자와 실무자 요구 분석 결과 107
Ⅴ. 교수요목 설계 117
5.1 교수요목 설계 원칙 및 절차 117
5.2 교육 목적 및 목표 설정 119
5.3 교육 내용 선정과 등급화 120
5.3.1 교육 내용 선정 120
5.3.2 학습자와 실무자 선정 등급표 121
5.4 교수요목 세부 내용 127
5.4.1 국내 여행서비스 중국어 교수요목 127
5.4.2 항공 여행서비스 중국어 교수요목 131
5.4.3 해외 여행서비스 중국어 교수요목 134
Ⅵ. 결론 및 제언 139
참고문헌 143
Abstract 151

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0