본 연구의 목적은 공립유치원 혼합연령 단일학급 교사를 위해 진행한 스마트러닝 기반 멘토링의 과정과 그 의미를 알아보는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 공립유치원 혼합연령 단일학급 교사를 위한 스마트러닝 기반 멘토링은 어떻게 이루어지는가? 둘째, 공립유치원 혼합연령 단일학급 교사를 위한 스마트러닝 기반 멘토링 경험이 갖는 의미는 어떠한가?
공립유치원 혼합연령 단일학급 교사지원에 대한 문제 인식을 토대로 현장 교사의 요구도 조사와 문헌고찰을 실시하였으며 여기에서 얻은 결과에 기초하여 2019년 3월부터 2019년 8월까지 약 6개월간 본 연구를 진행하였다. 연구참여자는 경기도 외곽지역의 공립유치원 혼합연령 단일학급에서 근무하는 교사 3명과 연구자, 그리고 멘토링 지원인력 9명이며, 온라인 연구현장으로 구글 드라이브, GOE 메신저, 카카오톡 메신저를 활용하였다. 멘토링 과정에서 멘티교사의 저널, 멘토의 저널, 멘티교사와 멘토의 면담 내용, 멘티교사의 관심사 개념도, 각종 문서, 교육계획안, 유아 관찰일지 등을 자료로 수집하여 분석하였다. 이에 따른 연구결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 공립유치원 혼합연령 단일학급 교사인 멘티교사의 어려움은 수업, 생활주제, 행정업무, 기관운영, 대인관계, 심리적 지원의 6가지 영역으로 구분하였으며, 각 멘토링 내용에 따라 스마트러닝 기반 멘토링 과정 및 자료도 다르게 진행되었다. 심리적 지원 영역을 제외한 나머지 영역은 멘티교사가 자신의 어려움에 대해 고민저널을 작성하는 단계로 시작하였다. 멘토는 멘티교사의 고민저널을 분석한 후, 멘토링 주제에 맞는 스마트러닝 기반 멘토링 자료를 제공하였다. 주된 멘토링 자료는 멘토교사가 직접 제작하고 녹음한 동영상 파일로 제공되었으며, 필요에 따라 사진자료, 문서자료 등이 추가되기도 하였다. 둘째, 공립유치원 혼합연령 단일학급 교사를 위한 스마트러닝 기반 멘토링 과정을 통해 그 의미를 멘티교사, 멘토, 스마트러닝의 적용 측면에서 찾을 수 있었으며, 구체적으로 살펴보면 다음과 같다. 멘티교사의 교직생활은 보다 행복해졌으며, 멘토링 과정에서 반성적 사고를 통해 자기 개선의 의지를 다지게 되어, 궁극적으로는 혼합연령 단일학급의 전문가로 성장하게 되었다. 멘토는 유아교육현장에 대한 전문적 지식이 향상되었으며, 디지털 학습자료 개발 능력을 함양하고, 배려하는 교사교육자로 성장하게 되었다. 스마트러닝의 적용을 통해 멘티교사 주도적인 학습 과정을 실현할 수 있었고, 멘티교사의 동기를 자극하는 멘토링이 개인별 맞춤형으로 이루어졌을 뿐 아니라 다양하고 풍부한 디지털 자료가 활용되었다. 따라서 본 연구에서 진행한 스마트러닝 기반 멘토링 과정은 공립유치원 혼합연령 단일학급 교사를 위한 실질적이며 실천 가능한 교사지원 방안이 될 것이다.
The purpose of this study is to investigate the process and meaning of smart learning-based mentoring for public kindergarten mixed-age single-class teachers. The research questions set in this study are as follows.
First, what is the process of smart learning-based mentoring for public kindergarten mixed-age single-class teachers? Second, what are the implications of smart learning-based mentoring experiences for teachers of mixed age single-class in public kindergarten?
Beginning with the recognition of problems in support of single-class teacher support in public kindergartens, the researchers conducted a survey of the needs of the field teachers and a literature review. Based on the results obtained here, this study was conducted for about 6 months from March 2019 to August 2019. The study participants included three teachers who work in a mixed-age single class of public kindergarten outside Gyeonggi-do, a researcher, and nine mentoring support personnel. Google Drive, GOE Messenger and Kakao Talk Messenger were used as online research sites. In the mentoring process, various documents, educational plans, and child observation journals were collected and analyzed as data, including the journals of mentee teachers, the journals of mentors, mentee teachers and mentors'' meetings, mentee teachers'' concepts of interest, mentee teachers'' concept of interest. The results of this study are as follows.
First, the difficulties of mentee teachers, who are mixed-age single-class teachers of public kindergartens, were divided into six areas: classes, positive guidance , administrative work, institutional operation, interpersonal relationships and psychological support, and smart learning-based mentoring courses and materials were conducted differently depending on the mentoring content. The rest of the area, except for the psychological support area, began with mentee writing a journal of concern about her difficulties. The mentor analyzed mentee teacher''s journal and provided smart learning based mentoring materials suitable for the mentoring theme. The main mentoring materials were provided as video files produced and recorded by mentor, and photographs and documentary materials were added as needed.
Second, through the smart learning-based mentoring process for the mixed- age single-class teachers in public kindergartens, the meanings were found in terms of mentee teachers, mentor and the application of smart learning. Mentee''s teaching life became happier, and his mentoring process led him to reflect on self-improvement through reflective thinking, ultimately growing up as an expert of a mixed-age single class. Mentor has improved expertise in the field of early childhood education and has grown into a considerate teacher educator who has fostered the ability to develop digital learning materials. Through the application of smart learning, the mentee teacher leading learning process was realized, and the mentoring that motivated mentee teacher was not only done by individual custom, but various and abundant digital data were utilized. Therefore, the Smart Learning-based mentoring process conducted in this study will be a practical and actionable teacher support plan for teachers of mixed age single class in public kindergartens.
목차
Ⅰ. 서 론 1A. 연구의 필요성 및 목적 1B. 연구문제 10C. 용어의 정의 111. 공립유치원 혼합연령 단일학급 112. 스마트러닝 기반 멘토링 11Ⅱ. 이론적 배경 12A. 공립유치원 혼합연령 단일학급 교사 121. 공립유치원 혼합연령 단일학급의 개념 및 특성 122. 공립유치원 혼합연령 단일학급과 교사 전문성 223. 공립유치원 혼합연령 단일학급과 교사교육 34B. 스마트러닝 기반 멘토링 481. 멘토링과 교사교육 482. 스마트러닝과 유아교사교육 68Ⅲ. 연구방법 82A. 연구참여자 821. 멘토 822. 멘토링 지원인력 843. 멘티교사 86B. 연구현장 951. 구글 드라이브 952. SNS메신저 98C. 연구 절차 991. 문제 인식 및 요구도 조사 1012. 문헌고찰 1033. 스마트러닝 기반 멘토링 실시 106D. 자료수집 및 분석 1171. 자료수집 1172. 자료분석 1223. 연구의 진실성 126Ⅳ. 연구결과 128A. 공립유치원 혼합연령 단일학급 교사를 위한 스마트러닝 기반 멘토링 과정 1281. 수업 1282. 생활지도 1423. 행정업무 1544. 기관운영 1645. 대인관계 1786. 심리적 지원 188B. 공립유치원 혼합연령 단일학급 교사를 위한 스마트러닝 기반 멘토링 경험의 의미 2051. 멘티교사 경험의 의미 2052. 멘토 경험의 의미 2173. 스마트러닝 적용의 의미 223Ⅴ. 논의 및 결론 238A. 요약 2381. 공립유치원 혼합연령 단일학급 교사를 위한 스마트러닝 기반 멘토링 과정 2382. 공립유치원 혼합연령 단일학급 교사를 위한 스마트러닝 기반 멘토링 경험의 의미 241B. 논의 및 결론 2431. 공립유치원 혼합연령 단일학급 교사를 위한 스마트러닝 기반 멘토링 과정에 대한 논의 2432. 공립유치원 혼합연령 단일학급 교사를 위한 스마트러닝 기반 멘토링 경험의 의미에 대한 논의 251C. 제언 257참고문헌 259국문초록 291Abstract 293