창의성 증진 전략에 기초한 유아 미술교육 프로그램은 창의성 증진 전략을 활용하여 유아들이 생성한 아이디어를 미술적으로 표현하고, 이를 감상, 소통함으로써 유아의 미술적 능력과 태도를 함양하고자 하는 미술교육 프로그램을 의미한다. 본 연구는 창의성 증진 전략에 기초한 유아 미술교육 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하는 데 목적이 있다. 이와 같은 연구목적에 따라 [연구문제 1]과 [연구문제 2]로 나누어 연구를 수행하였으며, 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
[연구문제 1] 창의성 증진 전략에 기초한 유아 미술교육 프로그램의 구성은 어떠한가? 1-1. 창의성 증진 전략에 기초한 유아 미술교육 프로그램의 목적 및 목표는 어떠한가? 1-2. 창의성 증진 전략에 기초한 유아 미술교육 프로그램의 내용은 어떠한가? 1-3. 창의성 증진 전략에 기초한 유아 미술교육 프로그램의 교수-학습 방법은 어떠한가? 1-4. 창의성 증진 전략에 기초한 유아 미술교육 프로그램의 평가는 어떠한가?
[연구문제 2] 창의성 증진 전략에 기초한 유아 미술교육 프로그램의 효과는 어떠한가? 2-1. 창의성 증진 전략에 기초한 유아 미술교육 프로그램이 미술성향에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2. 창의성 증진 전략에 기초한 유아 미술교육 프로그램이 그림표현능력에 미치는 효과는 어떠한가?
위의 연구문제에 따라 다음과 같은 절차로 연구를 진행하였다. [연구문제 1]에서는 창의성 증진 전략에 기초한 유아 미술교육 프로그램 개발을 위하여 관련문헌 및 선행연구를 토대로 창의성 증진 전략에 기초한 유아 미술교육 프로그램의 목적 및 목표를 설정하고 교육내용을 구성하였다. 교수-학습 방법으로 교수-학습 원리, 교수-학습 단계, 교사의 역할을 구성하였으며, 프로그램의 평가 방법을 선정한 후, 프로그램의 현장 적합성에 대한 검토 및 수정·보완을 거쳐 최종 프로그램을 개발하였다. [연구문제 2]에서는 창의성 증진 전략에 기초한 유아 미술교육 프로그램이 유아의 미술성향과 그림표현능력에 미치는 효과를 검증하였다. 연구대상은 J도에 위치한 D유치원 만 5세 2학급(실험집단: 23명, 비교집단: 23명) 유아 46명이다. 유아 미술성향 검사는 윤현숙(2005)이 제작한 ‘미술성향 검사’를 사용하였고, 유아 그림표현능력 검사는 장순미(2008)가 제작한 ‘그림표현능력 검사’를 사용하였다. 실험 처치는 2019년 6월 13일부터 8월 14일까지 9주 동안 총 21회로, 실험집단은 창의성 증진 전략에 기초한 유아 미술교육 프로그램을 실시하였고, 비교집단은 일반적인 미술교육활동을 실시하였다. 자료 분석은 SPSS 21.0 프로그램을 이용하여 창의성 증진 전략에 기초한 유아 미술교육 프로그램이 유아의 미술성향 및 그림표현능력에 미치는 효과를 검증하고자 다변량분산분석(MANOVA)을 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, [연구문제 1]의 창의성 증진 전략에 기초한 유아 미술교육 프로그램을 개발한 결과, 프로그램의 목적은 ‘자연과 주변 환경을 다양하게 탐색하며 자신의 생각과 느낌을 창의적으로 사고하고 표현, 소통하는 미술교육을 통해 미술적 능력과 태도를 기른다.’로 선정하였다. 이를 달성하기 위한 구체적인 목표는 ‘대상을 다양한 방식으로 탐색하고 인식하는 능력을 기른다.’, ‘자신의 생각과 느낌을 창의적으로 사고하고 표현하는 능력을 기른다.’, ‘예술작품의 다양성을 존중하며 열린 마음으로 감상하는 능력을 기른다.’, ‘나와 다른 사람의 예술작품을 공유하고 소통하는 능력을 기른다.’, ‘미술활동에 흥미를 가지고 자발적으로 참여하는 태도를 기른다.’, ‘대상의 아름다움에 반응하며 풍부한 감성과 심미적 태도를 기른다.’로 설정하였다. 교육내용은 아름다움 탐색, 창의적 표현, 예술 감상으로 구성하였다. 교수·학습 방법은 교수·학습 원리, 교수-학습 단계, 교사의 역할로 구성하였다. 교수·학습 원리는 ‘다양성의 원리’, ‘창의적 사고의 원리’, ‘몰입의 원리’, ‘소통의 원리’, ‘개방성의 원리’로 구성하였다. 교수·학습 단계는 동기 유발 및 자료 탐색하기, 아이디어 생성하기, 아이디어 정교화하기, 미술표현하기, 미술작품 공유 및 재표현하기, 평가하기로 구성하였다. 교사의 역할은 ‘안내자’, ‘격려자’, ‘공유자’, ‘사고촉진자’의 역할을 강조하였으며, 평가는 유아 평가와 프로그램 평가로 나누어 구성하였다. 둘째, [연구문제 2]의 창의성 증진 전략에 기초한 유아 미술교육 프로그램 효과를 검증하기 위해 실험집단은 창의성 증진 전략에 기초한 유아 미술교육 프로그램을, 비교집단은 일반적인 미술교육활동을 실시한 후, 유아의 미술성향과 그림표현능력을 검사하였다. 분석결과, 창의성 증진 전략에 기초한 유아 미술교육 프로그램은 유아의 미술성향과 그림표현능력 향상에 긍정적인 효과가 있는 것으로 밝혀졌다. 결론적으로 본 연구에서 개발한 창의성 증진 전략에 기초한 유아 미술교육 프로그램은 목적 및 목표, 내용, 교수-학습 방법, 평가가 적합하게 구성된 프로그램인 것으로 나타났다. 또한 본 연구에서 개발한 창의성 증진 전략에 기초한 유아 미술교육 프로그램은 유아의 미술성향과 그림표현능력 증진에 긍정적임을 알 수 있었다. 이러한 결과는 본 연구에서 개발한 창의성 증진 전략에 기초한 유아 미술교육 프로그램이 유아교육현장에서 유아의 미술적 능력과 태도를 증진시키는 교육활동으로 의미있게 활용될 수 있는 이론적 근거와 시사점을 제공한다.
The purpose of this study is to develop early childhood art education program based on strategies to enhance creativity and verify the effects of the program. This program is art education program in which children express their idea artistically with the strategies to enhance creativity. Also, through the program, children enjoy and communicate it, and can develop artistic ability and attitude. For such purpose, this research was carried out with two subjects - [Question 1] and [Question 2] - and the details are as follows.
[Question 1] What is the composition of early childhood art education program based on strategies to enhance creativity? 1-1. What are the purposes and objectives of the early childhood art education program based on strategies to enhance creativity? 1-2. What are the contents of the early childhood art education program based on strategies to enhance creativity? 1-3. What are the teaching-learning methods of the early childhood art education program based on strategies to enhance creativity? 1-4. What are the evaluations of the early childhood art education program based on strategies to enhance creativity?
[Question 2] What is the effect of early childhood art education program based on strategies to enhance creativity? 2-1. What is the effect of the early childhood art education program based on strategies to enhance creativity on art disposition? 2-2. What is the effect of the early childhood art education program based on strategies to enhance creativity on drawing expression ability?
The research was conducted in accordance with the following procedure according to the above research questions. In [Question 1], for the development of the early childhood art education program based on strategies to enhance creativity, we have established the purposes and objectives of the art education program of early childhood and constructed the contents of education based on relevant literature works and precedent researches. Teaching-learning principles, teaching-learning stages, and teacher''s role were constructed by teaching-learning methods. After selecting the evaluation methods of the program, the final program was developed through reviewing, correcting, and supplementing the field suitability of the program. In [Question 2], the effect of the early childhood art education program based on strategies to enhance creativity on young children’s art disposition, drawing expression ability was proved. The research subjects were 46 five-year-old children (23 in the experimental group and 23 in the comparative group) at D kindergarten in J province. The research tools used in this study were ''Art Disposition Test'' developed by Yoon Hyun-sook(2005) and ‘Drawing Expression Ability Test’ developed by Jang Soon-mee(2008). The experiment was carried out 21 times for 9 weeks from June 13, 2019 to August 14, 2019: the early childhood art education program based on strategies to enhance creativity was conducted in the experiment group; conventional art education activities was conducted in the comparative group. For the data analysis, multi variate analysis of variance (MANOVA) was conducted using SPSS 21.0 program to verify the effects on children''s young children''s art disposition and drawing expression ability.
The result of this research can be summarized as follows. First, as a result of developing early childhood art education program based on strategies to enhance creativity, the purpose of the program has been selected as developing children’s artistic ability and attitude by looking into the natural environment and coming up with their thought and feeling through communication. The selected specific objectives to achieve these are to develop in children the followings through art education programs based on strategies to enhance creativity: ‘Raising the ability to explore and recognize objects in various ways’, ‘improving the ability to think and express about one’s thought and feeling, ‘improving the ability to appreciate with open mind and respecting the variety of art’, ‘raising the ability to share and communicate the others’ arts which are different from mine’, ‘improving the attitude to participate in artistic activity with much interest’, ‘responding the beauty of objects and improving deep sensibility and esthetic attitude’. We have determined the components of the program throughout the experiment as the following. The contents of the program consisted of exploring the beauty, creative expression, appreciating the art. The teaching-learning methods consisted of teaching-learning principles, phase of teaching and learning and teacher’s roles. The teaching-learning principles consisted of ‘the principle of variety’, ‘the principle of creative thought’, ‘the principle of immersion’, ‘the principle of communication’ and ‘the principle of openness’. The phase of teaching and learning consists of exploring the data and leading the motivation, coming up with idea, elaborating the idea, expressing the art, re-expressing and sharing the idea and evaluating. The teacher’s roles focus on the role of ‘guide’, ‘encourager’, ‘sharer’, ‘promoter of thought’. Evaluation of the program consisted of program evaluation and child evaluation; the child evaluation was carried out with being divided into the teacher evaluation and the child evaluation.
Second, the effect of early childhood art education program based on strategies to enhance creativity has been verified by the fact that the experimental group demonstrated significantly higher results in young children’s art disposition. In the sub-categories, the experimental group showed significantly higher results than the comparative group in art component ability, art expression ability and artistic attitude. In young children’s drawing expression ability, the experimental group showed significantly higher results than the comparative group. In the sub-categories, the experimental group showed significantly higher results than the comparative group in adequacy of content, detailed description, originality, adequacy of material and tool and the harmonious composition of a picture.
In conclusion, it was found that early childhood art education based on strategies to enhance creativity in this study was connectively composed of purposes and objectives, contents, teaching-learning methods, and evaluation. Also, This program was effective in improving children''s art disposition and drawing expression ability. These results provide the theoretical basis and significant implications that can be used as educational activities to support children''s artistic ability and attitude in the field of early childhood education.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 73. 용어의 정의 8Ⅱ. 이론적 배경 101. 유아 미술교육 10가. 유아 미술교육의 개념 및 중요성 10나. 유아 미술교육의 내용 13다. 유아 미술교육의 교수-학습방법 162. 창의성 증진 전략 19가. 창의성의 개념 및 구성 요소 19나. 창의성 증진 전략 23다. 창의성 증진 전략과 유아 미술교육 323. 유아 미술교육과 미술성향 38가. 미술성향의 개념 및 중요성 38나. 창의성 증진 전략 및 유아 미술교육과 미술성향의 관계 404. 유아 미술교육과 그림표현능력 43가. 그림표현능력의 개념 및 중요성 43나. 창의성 증진 전략 및 유아 미술교육과 그림표현능력의 관계 45Ⅲ. 창의성 증진 전략에 기초한 유아 미술교육 프로그램 개발 481. 창의성 증진 전략에 기초한 유아 미술교육 프로그램 개발 절차 482. 창의성 증진 전략에 기초한 유아 미술교육 프로그램 시안 개발 50가. 목적 및 목표 50나. 교육내용 57다. 교수-학습 방법 66라. 평가 883. 창의성 증진 전략에 기초한 유아 미술교육 프로그램 개발 최종안 91가. 프로그램 타당도 검증 91나. 프로그램 개발 최종안 92Ⅳ. 창의성 증진 전략에 기초한 유아 미술교육 프로그램 효과 검증 941. 연구방법 96가. 연구대상 96나. 연구도구 96다. 연구절차 99라. 자료분석 1092. 결과 및 해석 110가. 창의성 증진 전략에 기초한 유아 미술교육 프로그램이 미술성향에 미치는 효과 110나. 창의성 증진 전략에 기초한 유아 미술교육 프로그램이 그림표현능력에 미치는 효과 118Ⅴ. 논의 및 제언 1211. 논의 및 결론 1212. 제언 133참고문헌 134Abstract 146부 록 151