소득 증대에 따른 가처분소득의 증가와 라이프스타일의 변화는 식생활을 전반적으로 변화시켰다. 일과 여과의 균형 있는 삶을 원하는 소비 욕구의 증가는 편의성이 증가한 외식사업 형태로 변화시키고 있다. 이러한 소비패턴에 따라 가정편의식(HMR)이 급증하는 가운데 접근성 및 음식의 맛과 질을 경쟁력으로 갖춘 반찬전문점 또한 성장하고 있다. 가치소비를 지향하는 소비자의 증가로 인해 반찬 시장은 2015년 기준 2조 9,385억 원, 더불어 2018년 온라인 반찬 몰의 시장 규모는 1000억 원의 규모로 성장하였다. 이러한 이유로 반찬전문점에 관한 연구의 필요성이 제기되나, 미흡한 상황이다. 또한, 인식 연구나 선택속성의 우선순위를 정하는 연구는 진행되었으나, 중요도와 만족도를 동시에 연구한 연구는 매우 부족한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 중요도와 만족도를 동시에 연구한 IPA 분석 방법으로 연구를 진행하였다. IPA 분석방법은 차이가 발생하는 요소들을 보다 쉽게 파악할 수 있어 개선책을 찾아내는데 용이하다는 장점이 있다. 본 논문은 반찬전문점의 현황 및 반찬전문점 선택속성에 대한 소비자가 이용 전 중요도와 이용 후 만족하는 정도를 조사하여 그 차이를 분석하였다. 이를 통해 마케팅 및 운영 정책에서 개선해야 할 부분과 효과적인 개선방법 등을 연구하고자 하였다. 더불어 중요한 요인과 만족한 요인을 분석함으로써 경쟁이 과열된 가정편의식(HMR) 시장에서 경쟁우위를 차지하기 위한 실무적 시사점을 제시하는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 선행연구를 바탕으로 이론적 고찰 및 설문지를 구성하였으며, 설문 조사를 시행하여 실증분석을 위한 자료를 수집하였다. 2019년 5월 1일부터 2019년 5월 10일까지 예비조사를 진행한 결과 신뢰도를 확보하였으며, 2019년 5월 15일부터 2019년 6월 10일까지 26일간 본 조사를 수행하였다. 오프라인 반찬전문점을 이용하여 구매한 경험이 있는 서울·인천·경기 지역의 20대 이상 소비자를 대상으로 하였다. 총 250부를 배포하고 246부를 회부 하였으며, 통계 측정이 불가능한 설문지 14부를 제외, 232부를 분석에 사용하였다. 자료의 분석을 위해 SPSS 18.0 통계패키지 프로그램을 이용하여, 빈도분석, 신뢰도 분석, 요인분석, 중요도와 만족도의 상관관계 분석, 기술통계분석, 대응표본 t-검정을 통한 중요도와 만족도의 차이분석, 중요도-만족도 분석(IPA 분석)을 수행하였다. 반찬전문점 선택속성으로 구성된 6개의 요인(음식, 메뉴, 위생, 편의성, 서비스, 포장 용기)의 31개 항목에 대한 중요도와 만족도의 차이분석 결과 항목 대부분이 중요도 보다 만족도의 평균값이 낮게 나타나 IPA 분석을 해야 할 필요성이 제기되어, IPA Matrix에 각 속성을 위치시켜 이를 분석하였다. 분석결과 요약은 다음과 같다. 첫째, 반찬전문점 선택속성 중 중요도가 가장 높은 요인은 ‘위생’으로 나타났으며, 만족도가 가장 높은 요인은 ‘편의성’으로 나타났다. 둘째, 반찬전문점 선택속성의 중요도와 만족도의 차이가 가장 큰 것은 ‘위생’으로 분석되었다. 셋째, IPA 분석을 한 결과, 1사분면에 위치하는 항목은 ‘음식의 맛’, ‘음식의 신선도’, ‘메뉴의 다양성’, ‘메뉴 선택의 용이’, ‘내부시설의 위생’, ‘포장 용기의 위생’, ‘음식의 위생’, ‘매장의 접근성’, ‘시간 절약’, ‘직원의 친절’, ‘직원의 태도’, ‘포장 용기의 투명성’, ‘포장 용기의 개폐성’으로 나타났다. 2사분면에 위치하는 항목은 ‘메뉴의 가격’, ‘직원의 위생’, ‘포장 용기의 재질’, ‘포장 용기의 분리배출’ 항목으로 나타났다. 3사분면에 위치하는 항목은 ‘음식의 양’, ‘음식의 재료’, ‘음식의 영양’, ‘음식의 가성비’, ‘메뉴의 차별성’, ‘메뉴에 대한 정보’, ‘외부시설의 위생’, ‘용기의 보관성’, ‘용기의 운반성’, ‘용기의 편의성’, ‘쿠폰의 적립’, ‘직원의 전문성’, ‘포장 용기의 디자인’으로 분석되었다. 4사분면에 위치하는 항목은 ‘반찬의 진열’로 나타났다. 본 연구의 이론적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서는 우리나라 식문화를 반영한 반찬전문점에 대한 선택속성을 규정하고 조작적 정의를 하였다. 선행연구를 바탕으로 외식사업의 주된 선택속성인 ‘음식’, ‘메뉴’, ‘위생’, ‘서비스’ 네 가지 요인과 함께 반찬전문점 특성을 고려한 ‘편의성’과 ‘포장 용기’ 두 가지 요인을 추가로 지정하였다. 둘째, 반찬전문점 선택속성에 대한 소비자의 중요도-만족도 차이를 살펴보고, 반찬전문점에 대한 구매 특성과 전반적인 평가를 제시함으로써 외식사업 측면에서 반찬전문점이라는 잠재시장 개발을 위한 이론적 근거를 제시하였다는 의의가 있다. 셋째, 기존 반찬전문점 선택속성에 대한 우선순위 나열이나, 단순 인식 연구 등의 선행 논문과는 다른 IPA 분석을 활용하여 실증분석을 하였다는 점이다. 본 연구를 통해서 소비자가 중요하게 생각하는 요인과 그에 따른 만족도 파악을 쉽게 함으로써 반찬전문점 운영에 효율적인 방안을 제안하였다고 할 수 있겠다. 이러한 결과를 바탕으로 반찬전문점에 실무적인 시사점을 제안하자면 다음과 같다. 첫째, 반찬전문점은 위생관리를 철저히 하여 소비자에게 안전한 먹거리를 제공해야 할 것이다. 건강한 음식 판매는 선택이 아닌 필수이며 기본이라는 점을 항상 인지하고 소비자에게 제공해야 할 의무가 있다. 둘째, 반찬전문점은 합리적인 가격정책을 세워야 할 것이다. 소비자의 수요 욕구를 반영한 가치에 부합하는 서비스를 제공하여, 편의점이나 마트에서 판매되는 가정편의식(HMR) 제품과 경쟁에서 우위를 차지해야 할 것이다. 셋째, 포장 용기에 대한 다양한 기술개발이 진행됨에 따라 반찬전문점에서도 소비자가 지향하는 편의 지향적인 삶에 경쟁력을 강화할 수 있는 포장 용기에 노력을 들여야 할 것이다. 넷째, 반찬전문점은 소비자의 구매 및 소비, 더 나아가 포장 용기의 분리배출까지도 고려한 운영 체계 연구 및 개선을 위한 노력이 필요할 것으로 사료된다. 본 연구의 결과는 점점 증가하는 반찬전문점 시장에 실무적인 관점에서 기초자료가 될 것이다. 또한, 차후 반찬전문점의 효율적인 운영 및 편의 지향성을 강점으로 하는 외식사업 형태에서 경쟁우위를 차지하기 위한 유용한 자료가 될 것이라고 사료된다.
The increase in disposable income and the change in lifestyle caused by increased income have changed the overall diet of people, and an increase in the desire to have a work-life balance is transforming the dining businesses to emphasize more on convenience. With this consumption pattern, amid the proliferation of HMR, which stands for ‘Home Meal Replacement’, the market for side dishes with competitive taste, quality of food and accessibility is developing. The market for side dishes grew to 2.99 trillion won as of 2015 and 100 billion won for online side dish malls in 2018. Therefore, there is a necessity of research on stores that specialize in side dishes but the study on this is insufficient. In addition, cognitive or selective attribute prioritized studies have been conducted, but studies of both importance and satisfaction conducted at the same time are very insufficient. An IPA analysis method that analyzes the differences by studying both materiality and satisfaction at the same time have advantages in finding improvement measures from a strategic point of view because it makes it easier to identify the factors that result in the differences. This analyzed the difference by examining what consumers consider before shopping in the side dish stores and consumers’ satisfaction after using it in terms of the status and the choice properties of the side dish specialty store. Through this, I found out what needs to be improved in marketing and operation and how to improve it effectively. Learning the practical implications is the goal of this study to gain a competitive advantage in the overheated Home Meal Replacement(HMR) market by studying important and satisfying factors for customers. To this end, the theoretical considerations and questionnaires were put together based on a precedent research, and data were collected for empirical analysis by conducting a survey. The securing trust resulted in the preliminary investigation from May 1, 2019 to May 10, 2019. This survey was carried out for 26 days from May 15, 2019 to June 10, 2019. It was designed to target consumers in their 20s or older in Seoul, Incheon, and Gyeonggi Province who had experienced purchasing side dishes offline. A total of 250 copies were distributed, 246 copies were referred, and 232 parts were used for the analysis, with the exception of 14 non-statistical questionnaires. For the analysis of data, the SPSS 18.0 statistical package program was used, and I performed frequency analysis, reliability analysis, factor analysis, a correlation between importance and satisfaction, difference of importance and satisfaction through technical statistical analysis and response sample t-test, and significance-satisfaction analysis(IPA analysis). An analysis of differences in importance and satisfaction of 31 items of six factors (food, menu, hygiene, convenience, service, packaging container) consisting of selection attributes of the side dish shops showed that IPA analysis is needed since most items had lower average values of satisfaction than importance, and I placed each attribute in IPA Matrix and analyzed it. The analysis result summary is as follows. First, ‘hygiene’ turned out to be the most vital factor among the optional attributes while ‘convenience’ is the most satisfying factor. Second, it was analyzed that ‘hygiene’ was the biggest difference between the importance and satisfaction of the selection attributes of the side dish stores. Third, after the IPA analysis, ‘the taste of food’, ‘the freshness of the food’, ‘the diversity of the menu’, ‘the hygiene of the menu’, ‘the hygiene of the packaging container’, ‘the hygiene of the packaging container’, ‘the hygiene of the food’, ‘the kindness of the staff’, ‘the transparency of the packaging container’, and ‘the opening and closing of the packaging container’ are all located on the 1 quadrant. ‘price of items in the menu’, ‘sanitation of staff’, ‘materials of packaging containers’ and ‘separate discharge of packaging containers’ can be found in the 2 quadrants. The items located in the 3 quadrants were analyzed for the ‘amount of food’, ‘ingredients of food’, ‘nutrition of food’, ‘causticity of food’, ‘differentiation of menu’, ‘hygiene of external facilities’, ‘storage of containers’, ‘convenience of containers’, ‘convenience of containers’, ‘saving of coupons’, ‘professionalism of staff’ and ‘design of packaging’. The item located in the four-quartile section is the ‘display of side dishes’. The implications of this study are as follows. First, in this study, the optional attributes were defined for side dish restaurants that reflected Korea''s food culture and they defined manipulative definitions. Based on the preceding research, the main optional attributes of the restaurant business were ‘food’, ‘menu’, ‘hygiene’ and ‘service’, as well as ‘convenience’ and ‘package container’ considering side dish specialty store characteristics. Second, it is meaningful that the theoretical basis for the development of the potential market called side dish specialty store in terms of dining out business was provided by examining the difference in the importance-satisfaction of consumers on the selection attributes of side dish specialty store and by presenting the purchasing characteristics and overall assessment of side dish store. Third, we used IPA analysis that differs from previous papers such as simple recognition research and list priorities for selected attributes of existing side dish store. The practical implications are as follows. First, stores should make sure they serve hygienic and edible food to their customers. It is imperative that stores that sell healthy food are aware that their products are essential and fundamental, not optional, and provide them to consumers. Next, all stores that do the same business should agree on reasonable price policy. It helps gain an edge in the competition with HMR products sold in convenience stores or markets that are packaged and sold as finished products by offering services that reflect consumers’ demand. Third, as various technological developments on packaging containers proceed, the side dish stores will also have to make efforts in packaging their products that can enhance their competitiveness against the convenience-oriented lives of their customers. Fourth, it is believed that the side dish shops will need to make efforts to study and improve the operating system considering consumers'' purchase and consumption, furthermore, the separation and discharge of packaged containers. The side dishes market is continuously growing, and this study will be a big aid in it. Lastly, the data gathered in this study will be of help to side dish stores to gain an advantage in the market.