본 연구의 목적은 (1) 예비유아교사 대상 세계시민교육 모형을 개발하고, (2) 예비유아교사교육 모형의 효과를 평가하는 것이다. 이를 구체적으로 살펴보기 위한 본 연구의 연구문제는 (1) 예비유아교사의 세계시민 교육 모형은 어떻게 구성되는가? (2) 예비유아교사의 세계시민교육 모형의 효과는 어떠한가? (3) 개발된 세계시민교육 모형 적용 과정에 나타난 예비유아교사 의 세계시민의식은 어떠한 변화를 보이는가? 이다. 예비유아교사를 대상 세계시민교육을 실시하기 위해 본 연구는 3단계의 과정을 거쳤다. 준비 단계에서 선행연구와 문헌을 검토하고, 개발 단계에서 예비교사를 대상으로 하는 세계시민교육 과정에 대한 분석을 통해 세계시민 교사교육 모형의 기준을 마련하였다. 마지막 단계에서 세계시민교육을 수행하면서 준비단계와 개발단계의 결과를 바탕으로 모형을 개발하고 4명의 유아교육 전문가와의 논의를 통해 현장의 적합성과 타당성을 검증하였다. 개발 된 모형은 다음과 같다.
예비유아교사 대상 세계시민교육의 목적은 예비유아교사의 지식, 기술, 태도 및 실천의지를 갖추기 위한 세계시민의식을 강화한다. 이를 실현하기 위한 구체적인 목표로 세계시민 지식을 기른다, 세계시민 기술을 향상한다, 세계시민 태도를 갖는다, 세계시민 실천의지를 가지고 행동으로 실천하는 교육역량을 기르는 것을 강조한다. 교육 내용으로는 지식 영역에서 세계화와 상호의존성에 대한 이해, 인권, 평화, 환경, 문화적 다양성 및 보편성, 유아를 위한 세계시민교육에 대한 지식이 포함된다. 기술 영역에는 의사소통능력, 문제해결능력, 비판적 사고능력, 지역적 특성을 전 세계 보편성과 연결하는 능력 및 유아세계시민교육 과정 구성 및 운영이 포함된다. 태도 영역에는 정체성에 기반한 자기반성과 자기성찰, 존중, 책임의식 및 공감이 포함된다. 마지막으로 실천의지 영역에는 사회참여 및 실천, 지역 사회 구성원들과의 지속적 협력 및 유아세계시민교육을 적극적으로 실천하고자 하는 지속적 노력이 포함된다. 본 모형은 일주일에 한 번 15 주, 하루에 2 시간 씩 30 시간 씩 진행되었다. 강의, 토론, 동영상, 그림책 등 다양한 시청각 자료를 사용하는 활동으로 구성되었다.
개발 된 모형의 효과를 조사하기 위해 본 연구는 양적분석과 질적분석을 통합하는 동시적 혼합 설계를 하였다. 이를 위해 실험그룹 41명, 비교 그룹1의 46명, 비교그룹 2의 45명, 총 132 명의 예비유아교사를 실험대상으로 선정하였다. 양적분석을 위해 3개의 그룹을 대상으로 One-Way ANCOVA 분석을 실시하였다. 세계시민의식은 Youn (2017)이 개발 한 세계시민의식 척도(Global Competence scale)를 본 연구자가 예비유아교사에게 맞게 수정하여 27개의 질문으로 구성된 5점 Likert 척도를 활용하였으며 SPSS 18.0 프로그램을 사용하여 데이터를 분석 하였다. 또한 반성적 저널, 면담과정, 활동 결과물을 수집하여 질적 분석을 병행하였다.
예비유아교사 대상으로 개발 된 모형을 적용한 결과를 요약하면 다음과 같다. 예비유아 교사는 전체 세계시민의식 및 모든 하위 영역이 향상되는 것으로 나타났다. 지식, 기술, 태도 및 실천의지 영역에 대해 실험집단의 세계시민의식 점수는 비교집단 1 , 비교집단 2의 점수보다 높은 것으로 나타났다.
결론적으로, 예비유아교사 대상 세계시민교육 모형은 지식, 기술, 태도 및 실천의지를 포함한 예비유아교사의 세계시민의식 함양에 효과적인 것으로 나타났다. 특히 본 연구에서 개발 된 모형은 실천의지 영역에 더 초점을 맞추고 현장에서의 유아세계시민 교수 역량의 내용을 강화하고자 하였다는 점에서 의미가 있다.
The purpose of this study was two-fold: (1) to develop global citizenship education curriculum for pre-service early childhood teacher, and (2) to evaluate the effectiveness of the curriculum in pre-service teacher education. Specifically, this study examined (1) what is global citizenship education curriculum for pre-service early childhood teacher composed? (2) how is the effectiveness of the curriculum adapting for pre-service early childhood teachers? To conduct global citizenship education for pre-service early childhood teacher, this study has gone through the three-step process. At the Preparation stage, I reviewed prerequisite studies and literature, and analysed global citizenship teacher education programs using the global citizenship education course for pre-service teacher at the development stage. At the final stage, conducting the educational curriculum, I developed the educational course based on the results of stage 1 and 2, and examined the site suitability and validity going through discussion with four professionals department of early childhood education. Developed curriculum is as follows.
The object of the global citizenship education of pre-service early childhood teacher was enhancing global citizenship, especially to equip pre-service early childhood teacher knowledge, skills, attitudes, and behavioral intention. Concretely, it involves understanding of global society, and its mutual relationship of each area, understanding of global issues such as human rights, peace, environment, cultural diversity and universality and the knowledge of the global citizenship education for early childhood. It contains communication skills, problem solving skill, critical thinking skill, connecting local characteristics with global universality, and global citizenship education curriculum composing and managing. It contains self-reflection and self-examination that based on self identity, respect, sympathy and sense of responsibility. And lastly, It contains social participation and practice, collaboration with members of the community and willingness to practice the global citizenship education. This curriculum runs 15 weeks, once a week for 2 hours a day, with add up to 30 hours. It has three steps of teaching that self-checking, understanding and practing into behavior The teaching-learning method includes various activities such as lecturing, discussion, simulation teaching, using various audiovisual materials,
To examine the effectiveness of developed curriculum, this study used concurrent mixed design, a combination of quantitative and qualitative methods for data collection. For this, 132 pre-service early childhood teachers were selected as the subjects: experimental group 41, compare group #1 46, compare group #2 45. For the quantitative analysis, three groups, the One-Way ANCOVA masures design was used. Global competence was measured on the Global Competence scale developed by Youn(2017) and revised by this researcher, which is avalid, reliable, 27-item Likert scale. The data were analysed using SPSS 18.0 program. Also focused on reflective journal writing, various results of class activities were collected and analysed for qualitative analysis.
Summarizing the effects of applying the developed curriculum for pre-service early childhood teachers, they were as follows. Pre-service early childhood teachers'' was effective on overall global citizenship and all sub-categories; knowledge, skills, attitudes, and behavioral intention. The global citizenship scores of experimental group was higher than the scores of compare group #1, and compare group #2.
In conclusion, the developed curriculum of global citizenship education for pre-service early childhood teacher promote pre-service early childhood teachers'' global citizenship including knowledge, skills, attitudes, and behavioral intention. In particular, this curriculum developed in this study is more focused on the concepts and elements of behavioral intention and tried to strengthen the contents of teaching competence of global citizenship education for children.
On the basis of the results, specific plans for applying this curriculum to the courses of the college of education and the need for a support system to connect a researcher and pre-service teachers need to be suggested in order to make effective use of the curriculum.
목 차Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구 문제 93. 용어의 정의 11Ⅱ. 이론적 배경 141. 세계시민의식 141) 세계시민의식의 개념 142) 세계시민의식의 구성요소 212. 예비유아교사와 세계시민교육 311) 세계시민교육의 개념 312) 세계시민교육의 필요성 403) 예비유아교사를 위한 세계시민교육 44Ⅲ. 예비유아교사 대상 세계시민교육 모형 개발 481. 준비단계 492. 개발단계 513. 완성단계 85Ⅵ. 예비유아교사 대상 세계시민교육 모형 적용 1041. 연구 방법 1051) 연구 대상 1062) 연구 도구 1073) 연구 설계 1094) 연구 절차 1105) 자료수집 및 분석 1152. 연구결과 1201) 예비유아교사 대상 세계시민교육 모형 적용의 효과 1202) 세계시민의식 변화 양상 131Ⅴ. 논의 1671. 예비유아교사 대상 세계시민교육 모형 개발 1672. 예비유아교사 대상 세계시민교육 모형 적용 1723. 개발된 세계시민교육 모형 적용 과정에 나타난 예비유아교사의 변 화 179Ⅵ. 결론 및 제언 185참고문헌 188영문초록 219부 록 222