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논문 기본 정보

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학위논문
저자정보

차유미 (전북대학교, 전북대학교 일반대학원)

지도교수
남춘호
발행연도
2020
저작권
전북대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수53

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이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

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This paper studied the governance structure of large automotive maintenance and the dependency of franchisee in the case of Speedmate of SK Networks Company Limited and Bluehands of Hyundai Motor company. Franchisee is controlled by manual, contract, evaluation in the process of achieving standardization. Therefore franchisee of automotive maintenance, which have considerable capital and technical skills, is also dependent to the franchisor. This study found that various factors, such as the goal and strategy of the franchisor, technology level, capital investment volume of the franchisee, brand value, and action of the franchisee affect the dependency level of the franchisee. These findings add weight to the argument that the franchisee is a dependent self-employed and that wage-labor oriented paradigm should be expanded to protect them. The above findings are summarized as follows.

1. Organizational goals s and strategies of the franchisor affect the organizational structure of the franchise and the dependency of the franchisee. SK Networks has pursued a strategy to save costs by using outsourcing organizing methods for the goal of increasing profits. The example shows that franchise contracts can be used as a bypass for outsourcing aimed at saving costs and avoiding employer obligations. And the method of organizing outsourcing can more easily inject dependencies into outsourced self-employed people, thereby maintaining control similar to that of employed workers. For this reason the dependency of franchisee is very strong. Meanwhile, the direct purpose Hyundai Motor wants to get through Bluehands is customer satisfaction through the provision of differentiated services. The maintenance team is tightly controlled because A/S pursues a differentiated advantage through thorough customer satisfaction services and excellent technical skills.

2. Expertise and technology can also be standardized. Technical standardization in the automotive maintenance franchise is implemented by four factors : the same auto parts, the same repair procedure by manual, the same service price, and the same Customer service procedure. In particular, Bluehands’s franchisee is free to determine the technology price. This can be interpreted as the franchisee’s discretion in the non-standardized area.

3. The amount of capital invested by the franchisee affects the level of dependencies of the franchisee. The more money the franchisee invests, the higher the franchisee’s financial risk and responsibility. Therefore the franchisee will exercise more initiative and management activities for greater profits. Therefore the more capital a franchisee invests, the closer it is to an independent self-employed.

4. The dependency of the franchisee depends on the franchisee’s action and negotiating power. The initial Bluehands franchisee-franchisor relationship was very vertical and hierarchical. However it has changed considerably through organized actions by franchisees and ongoing negotiations with the franchisor. On the other hand the dependency of the Speedmate franchisee who conformed without an organized actions continued unchanged.

목차

? Abstract ⅷ
Ⅰ. 서론
1. 문제제기 1
2. 연구목표 및 연구질문 8
3. 논문구성 11
Ⅱ. 이론적 자원 및 분석틀
1. 선행연구 검토 13
1) 프랜차이즈에 관한 신제도주의 경제학 이론 13
2) 신제도주의 경제학 이론의 한계와 새로운 접근 18
2. 이론적 자원 23
1) 상황 요인과 조직구조 차원 23
(1) 상황 요인: 목표와 전략, 조직자원 등 23
(2) 조직구조 차원: 표준화, 통제 등 27
2) 프랜차이즈에 대한 이해 29
(1) 프랜차이즈의 발전과 통제의 출현 29
(2) 프랜차이즈 작동원리: 표준화와 통제 31
3) 가맹점주와 종속적 자영업자에 대한 이해 36
(1) 세계 각국의 법적 접근 36
(2) 국내의 법적 접근 41
3. 분석틀 47
Ⅲ. 연구대상 및 연구방법
1. 연구대상 53
1) 자동차정비업의 특성 53
2) 자동차정비업의 경쟁구조 56
3) 자동차정비업 및 정비가맹업 현황 60
(1) 자동차정비업 현황 60
(2) 자동차정비가맹업 현황 62
4) 연구대상 선정 이유 69
2. 연구방법 72
Ⅳ. 사례분석: SK네트웍스의 ‘스피드메이트’
1. SK네트웍스 자동차정비사업 개괄 75
1) SK네트웍스 및 스피드메이트 개괄 75
2) SK네트웍스 정비사업의 역사적 변화 78
(1) 제 1시기(1993∼1998): 직영운영 시기 79
(2) 제 2시기(1999∼2003): 소사장제 전환 시기 79
(3) 제 3시기(2004∼2011): 위탁용역계약 시기 81
(4) 제 4시기(2012∼현재): 가맹계약 시기 83
2. 목표와 전략 요인 85
1) 가맹본부투자형 운영목표: 수익성 증대 85
2) 가맹점주투자형 운영목표: 시장 점유율 확대...방임 89
3) 가맹본부투자형 조직화전략: 아웃소싱을 통한 비용 우위 92
4) 가맹본부투자형 인력전략: 임금노동의 자영노동화 95
5) 가맹점주의 대응전략: 대응자원 부재...종속성 심화 99
3. 조직자원 요인 103
1) 기술품질 103
(1) 기술품질의 표준화 103
(2) 기술품질의 통제 107
2) 예산 114
(1) 예산의 표준화 114
(2) 예산의 통제 119
3) 서비스포맷 125
(1) 서비스포맷의 표준화 125
(2) 서비스포맷의 통제 127
4. 스피드메이트 가맹점주의 종속성 131
1) 가맹본부투자형 가맹점주의 종속성 131
(1) 사용 종속성 131
(2) 경제적 종속성 134
(3) 조직적 종속성 136
2) 가맹점주투자형 가맹점주의 종속성 137
(1) 사용 종속성 137
(2) 경제적 종속성 139
(3) 조직적 종속성 141
5. 소결 및 논의사항 143
Ⅴ. 사례분석: 현대자동차의 ‘블루핸즈’
1. 현대자동차 자동차정비사업 개괄 147
1) 현대자동차 및 블루핸즈 개괄 147
2) 현대자동차 정비사업의 역사적 변화 149
(1) 제 1시기(1974∼1982): 정비서비스 독립운영 시기 149
(2) 제 2시기(1983∼1995): 자동차 판매 지원 시기 150
(3) 제 3시기(1996∼2006): 협력업체 위탁 시기 152
(4) 제 4시기(2007∼현재): 가맹업 전환운영 시기 154
2. 목표와 전략 요인 158
1) 가맹본부의 운영목표: 고객만족 서비스 제공 158
2) 가맹본부의 운영전략1: 보증수리 차별화 우위 162
3) 가맹본부의 운영전략2: 가맹점에 비용 전가 166
4) 가맹본부의 조직화전략: 하청노동관계 토대 170
5) 가맹점주의 대응전략: 저항에서 협상으로 174
3. 조직자원 요인 180
1) 기술품질 180
(1) 기술품질의 표준화 181
(2) 기술품질의 통제 183
2) 예산 189
(1) 예산의 표준화 189
(2) 예산의 통제 190
3) 서비스포맷 196
(1) 서비스포맷의 표준화 196
(2) 서비스포맷의 통제 201
4. 블루핸즈 가맹점주의 종속성 207
1) 사용 종속성 207
2) 경제적 종속성 208
3) 조직적 종속성 211
5. 소결 및 논의사항 213
Ⅵ. 결론
1. 연구결과 및 함의 218
2. 연구의 의의 225
? 참고문헌 227

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