이 연구는 학교스포츠클럽 참여 학생들의 자아개념이 사회성 및 학교생활적응에 미치는 영향을 규명하는데 그 목적이 있다. 연구대상은 2019년도 경기지역 소재의 중학교 학교스포츠클럽에 참여하는 중학생들을 모집단으로 선정하였으며, 표집방법은 편의표본추출법(convenience sampling methods)을 이용하였으며, 300명의 자료를 최종분석에 사용하였다. 자료처리는 SPSSStatistics를 활용하여 빈도분석, 신뢰도검증, 탐색적 요인분석, 신뢰도분석, 중다화귀분석을 실시하였으며, 그 결과는 다음과 같다.
첫쨰, 학교스포츠클럽에 참여하는 학생들의 자아개념이 사회성에 미치는 영향을 검증한 결과, 자아개념과 대인관계의 관계에서는 학업적 자아개념, 사회적 자아개념, 신체적 자아개념에서 통계적으로 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 자아개념과 협력성의 관계에서는 신체적 자아개념, 사회적 자아개념, 신체적 자아개념에서 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났고, 자아개념과 사교성의 관계에서는 사회적 자아개념, 신체적 자아개념, 학업적 자아개념이 통계적으로 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
둘째, 학교스포츠클럽에 참여하는 학생들의 사회성이 학교생활적응에 미치는 영향을 검증한 결과, 사회성과 교사관계의 관계에서는 대인관계, 협력성이 통계적으로 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 사회성과 친구관계의 관계에서는 대인관계, 협력성에서 긍정적인 영향을 미친다고 나타났으며, 사회성과 학교수업에서는 대인관계, 협력성, 사교성에 긍정적인영향을 미친다고 나타났으며, 사회성과 학교규칙의 관계에서는 협력성에서 긍정적인 영향을 미친다고 나타났다.
셋째, 학교스포츠클럽에 참여하는 학생들의 자아개념이 학교생활적응에 미치는 영향을 검증한 결과, 자아개념과 교사관계 관계에서는 학업적 자아개념, 사회적 자아개념, 신체적 자아개념이 통계적으로 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 자아개념과 친구관계 관계에서는 정서적 자아개념, 사회적 자아개념, 신체적 자아개념이 긍정적인 영향을 미친다고 나타났고, 자아개념과 학교수업 관계에서는 학업적 자아개념, 사회적 자아개념이 긍정적인 영향을 미친다고 나타났으며, 자아개념과 학교규칙 관계에서는 신체적 자아개념, 학업적 자아개념이 통계적으로 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다.
이상의 결과를 종합해보면 이 연구를 통해 학교스포츠클럽 참여 학생들의 자아개념이 사회성 및 학교생활적응에 영향을 미치고 있음을 알 수 있었으며, 특히 신체적 자아개념 뿐만이 아닌 학업적, 정서적, 사회적 자아개념 또한 스포츠활동을 통해 밀접한 영향을 준다는 것을 알 수 있다. 따라서 학교스포츠클럽의 교사나 강사들은 신체적인 발달에 초점을 두기보다는 참여 학생들의 학업, 정서, 사회에도 영향을 끼침을 숙지하여 지도하면 사회성과 학교생활적응에 보다 긍정적인 영향을 끼칠 수 있을 것이고, 이러한 방안에 대한 지속적인 연구가 필요시 된다.
This study is aimed at identifying the effects of self-concepts of students participating in school sports clubs on sociality and school life adaptation. Middle school students participating in the 2019 middle school sports club based in Gyeonggi Province were selected as the population of the study. The data of 300 people were analyzed using a convenient sampling method. Using SPSS statistics, I conducted frequency analysis, reliability verification, exploratory factor analysis, reliability analysis, and medium polyvalues analysis. The results are as follows.
First, after verifying the effect of students'' self-concepts on sociality, it was found statistically that the relationship between self-concepts and interpersonal relationships has a positive effect on academic, social and physical self-concepts. and the relationship between self-concepts and cooperativeities, there is a statistically significant difference between self-concepts, social self-concepts and social self-concepts.
Second, after verifying the influence of students participating in school sports clubs on their social adaptations, it was verified statistically that interpersonal and cooperative relations in relation to sociality and teacher relations were shown to have positive influence. It was analyzed that the relationship between sociality and friend relationship has positive influence in interpersonal relationship and co-operation. also it was analyzed that the relationship between sociality and school class has positive influence on interpersonal relationship, co-operation and sociality. and the relationship between sociality and school rules has been shown to have a positive effect on co-operation.
Third, after verifying the influence of students'' self-concepts on school life adaptation, the self-concepts, social self-concepts, and physical self-concepts have statistically positive effects in the relationship between self-concepts, social self-concepts, and personal self-concepts in the relationship between friends.
To sum up, we can see that the self-concepts of students participating in school sports clubs are affecting sociality and school life adaptation,. especially not only physical but also academic, emotional and social self-concepts are closely through sports activities. Therefore, teachers and instructors of school sports clubs can have a more positive effect on sociality and school life adaptation if they understand and guide participating students'' academic, emotional, and social influences rather than focusing on physical development, and they need to study these methods continuously.
목차
국문요약 ⅰⅠ. 서 론 11. 연구의 필요성 12. 연구의 목적 43. 연구 변인 및 가설 44. 용어의 정의 5Ⅱ. 이론적 배경 71. 학교스포츠클럽의 이해 72. 자아개념의 이해 73. 사회성의 이해 84. 학교생활적응의 이해 95. 선행연구 고찰 10Ⅲ. 연구 방법 131. 연구대상 132. 조사도구 133. 조사절차 204. 자료처리 20Ⅳ. 결 과 211. 상관관계 분석 212. 자아개념이 사회성에 미치는 영향 223. 사회성이 학교생활적응에 미치는 영향 254. 자아개념이 학교생활적응에 미치는 영향 29Ⅴ. 논 의 331. 자아개념이 사회성에 미치는 영향 332. 사회성이 학교생활적응에 미치는 영향 343. 자아개념이 학교생활적응에 미치는 영향 36Ⅵ. 결 론 39참고문헌 41표 목 차 50그림목차 51부 록(설문지) 52Abstract 58