본 논문은 근대계몽기 석정 이정직의 교유시에 대한 연구이다. 석정의 시문집『石亭李定稷遺藁』에는 899제 1,284수의 시와 270여 편의 산문이 담겨있다. 석정의 한시는 교유와 기행의 산물이며, 그의 시에서 교유시가 차지하는 비율은 61% 정도이다. 가장 많은 부분을 차지하고 그의 내면세계를 파악하는 근간이 됨에도 불구하고, 지금까지 교유시에 대한 종합적인 연구가 이루어지지 않은 상태이다. 이에 필자는 그의 시론과『시고』를 고찰하고 이를 전제로 교유시에 드러난 그의 정신적 지향을 살폈다. 석정의 시론인 평담론은 “시인은 法古를 통해서 평이함과 담박함뿐만 아니라 다양한 奇?와 濃至도 수용해야 한다. 오랜 기간 융합과 단련의 과정을 거치면서 典雅에 이르면 시인 자신만의 創見을 이루게 된다. 전아의 묘미를 맛보기 위해서는 식견을 키우기 위한 부단한 노력이 필요하다”는 논지이다. 필자는 석정의 시론을 평담론으로 명명하고 ‘창견을 지향한 법고의 구체적 과정으로 학시적 관점에서 시론 체계를 정립’한 것으로 정의하였다. 그리고 그의 <논시설>에 드러난 시론 체계를 字從辭順과 이법, 奇?濃至와 변증, 平典淡雅와 창견으로 단계화하여 논리를 전개하였다. 교유시 작품 분석에 앞서 살핀『시고』의 고찰에서는 석정의 시 전체를 교유시, 영물시, 감회시, 의론시, 산수전원시로 분류하여 표로 제시하고 교유시가 차지하는 비율을 밝혔다. 또한 기행지역의 이동경로와 교유인물의 영향관계를 제시하여 교유시 이해의 기반을 제공하였다. 아울러 저본에 대한 원본과의 교감 작업을 병행하였다. 석정의 기행과 교유는 자신의 꿈을 향한 길이고 多結新知의 과정에서 펼쳐진 기쁨과 풍류, 아쉬움과 이별, 詩社와 절망의 시공간이었다. 교유시에 드러난 그의 정신적 지향을 은거와 大隱의 지향, 풍류와 낭만의 서정, 이별과 회상의 감성, 우국과 애민의 의식으로 나누어 살폈다. 은거와 大隱의 지향에서는 소은이 아닌 대은의 길을 선언한 석정의 꿈에 초점을 두었다. 그는 근대계몽기를 살아간 지식인이다. 망국의 시기에 그가 선택한 것은 저항이나 죽음이 아닌 대은의 길이었다. 그는 근대문명의 도시를 버리고 詩文이 살아있는 작은 향촌을 지향했다. 혼란한 세태에 선비로서의 자존심을 지키려고 했던 것으로 보인다. 풍류와 낭만의 서정에서는 석정이 꿈꾸는 대은의 귀결처인 풍류를 즐기는 근심 없는 세상을 엿볼 수 있다. 기행과 교유 그 자체가 석정에게는 풍류와 낭만의 공간이었다. 자연의 경치를 마음껏 즐기며 시사를 즐기는 幽景, 恣遊, 詩話의 모습은 석정이 은거를 통해 만끽하고자 한 것이다. 늙고 가난하면서도 시를 매개로 자신의 낭만적 서정을 펼치고자 했던 그는 자신을 ‘白水靑山의 벼슬하지 않은 선비[布衣]’라 불렀다. 이별과 회상의 감성에서는 석정이 기행을 통해 풍류와 담론을 함께했던 多結新知의 시인들에 대한 이별과 회상의 감성을 파악하였다. 석정은 이별의 슬픈 감정을 직접 노출시키지 않고, 대체로 그 아쉬움을 낭만과 희망의 절제된 감성과 당부의 글로 표현하였다. 회상시는 애정의 차원보다는 주로 인재와 시문이 살아있는 지역 풍속에 대한 그리움을 드러냈다. 憂國과 애민의 의식에서 석정의 애민은 몸소 농촌의 모습을 체험하고 가뭄에 단비를 내려 풍년을 기원하는 모습으로 나타난다. 우국은 당대를 살아가는 지식인으로서의 자책, 시국에 대한 우환의식으로 드러난다. 석정은 고종 폐위와 군대 해산이 이루어진 정미년(1907) 가을 이후 거의 절필에 들어간다. 이는 망국의 길에 선 지식인의 고뇌를 표출한 것이라 할 수 있다. 석정의 교유시를 통해 대은을 향한 그의 여정에는 풍류와 이별이 펼쳐짐과 동시에 우환의식을 가지고 살았음을 알게 되었다.
This paper is a study of Seokjeong Lee Jung Jik’s social poetry in modern enlightenment. Seokjeong''s collection of poems, titled "石亭李定稷遺藁," contains 1,284 poems with 899 titles and more than 270 prose. Seokjeong''s sino-Korean poetry is a product of social intercourse and trip, and social poetry accounts for about 61 percent of his poems. So far, no comprehensive study of social poetry has been done, despite the fact that it accounts for the largest part and becomes the basis for his inner world. Therefore, I studied his theory and “Shigo(詩藁)” and found out his spiritual orientation which was revealed in the poem. Pyeongdamnon, the poetical theory of Seokjeong, is the following argument. "A poet should embrace not only plainness and simplicity but also eccentricity and splendor by learning good old writings. Through a long process of convergence and discipline, the poet makes his own new discoveries when he reaches an elegant stage. It takes constant effort to develop your insight to appreciate the beauty of your elegance." I named Seokjeong’s theory a "Pyeongdamnon" and defined it as ‘Configuring a system of theories from the point of view of learning poetry as a concrete process of learning good old writings with the aim of finding new things.’ And I developed the logic by phasing out the theory system shown in his “Nonshisul(論詩說)”, using sentences in order of words, fancy expressions and dialectics, Pyeongjeondamea(平典淡雅) and new discoveries. Prior to the analysis of the social poetry, the whole poem was classified into social poetry, Yeongmul-shi(詠物詩), Gamhoi-shi(感懷詩), Uiron-shi(議論詩) and Sansu-jeonwon-shi(山水田園詩) through the consideration of the “Shigo(詩藁)”, and presented as a table and revealed the proportion of social poetry. This paper also provided the basis for understanding the social poetry by presenting the route of travel and the relationship of influence with a person. In addition, I corrected my thesis by comparing it with the original writing of Seokjeong. Seokjeong''s journey and companionship were a means for his dreams, and it was a space-time that revealed the joys and taste for the arts, regret and parting, poetry meetings and despair he felt while interacting with many new people. This paper analyzed his spiritual orientation revealed in social poetry by dividing it into the aim for seclusion and dae-eun(大隱), the lyric of taste for the arts and romance, the sensitivity of parting and recollection, and his concern for country and mind that loves the people. The part about the aim for seclusion and dae-eun(大隱) focused on Seokjeong''s dream of declaring dae-eun(大隱), not so-eun(小隱). He is an intellectual who lived in modern enlightenment. His choice in times of ruin was not resistance or death, but dae-eun(大隱). He abandoned the city of modern civilization and aimed for a small town where poetry and writings lived. He apparently tried to protect his pride as a scholar in a chaotic world. In the section on the lyric of taste for the arts and romance, you can see a carefree world enjoying the custom, which is the result of the dae-eun(大隱) that Seokjeong dreams of. Travel and companionship itself are a place of taste for the arts and romance for Seokjeong. Enjoying the scenery of nature to the fullest extent, reading poems and talking to each other is what Seokjeong wanted to enjoy through his seclusion. Though old and poor, he wanted to use poetry as a medium for romantic lyricism, calling himself a "scholar of nature who ignore government position[布衣]." In the following section, I identified the Seokjeong''s feelings of parting and recollection for many of the newly met poets who shared taste for the arts and discourse through travel. Seokjeong did not directly expose the sad feelings of parting, but in general expressed the regrets with restrained sensibilities and requests containing romance and hope. Recalling poetry has mainly revealed a longing for local customs, where talent and poetry are alive, rather than the level of affection. Seokjeong''s love for the people appears to experience the countryside and pray for a good harvest due to the drought. Worries about the country turn out to be self-complacency as intellectuals living in that age, and concerns about reality. Seokjeong rarely writes since the fall of Jeongmi-nyeon(1907) when King Gojong was abolished and the army disbanded. Through Seokjeong''s social poetry, I learned that he lived with concern, along with taste for the arts and parting in his life to achieve dae-eun(大隱).
Key words : 『Yeonseoksanbang-poetry』, Seokjeong Lee Jung Jik, poet theory, social poetry, seclusion(隱居), poetry meetings(詩社)
목차
제1장. 서론 1제2장. 석정의 생애와 문학사상 91. 석정의 생애 92. 문학사상 13제3장. 석정의 시학과 시론 체계 251. 석정의 시학 252. 시론 체계 31제4장. 연석산방시고와 시적 기반 421. 연석산방시고의 구성과 내용 422. 교유와 기행의 체험 643. 교유와 기행의 시적 기반 83제5장. 교유시의 정신적 지향 941. 은거와 大隱의 지향 942. 풍류와 낭만의 서정 1023. 이별과 회상의 감성 1114. 憂國과 애민의 의식 119제6장. 문학사적 의의 127제7장. 결론 132<참고문헌> 138<부 록>부록 1 144부록 2 153ABSTRACT 168