메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

이소정 (동국대학교, 동국대학교 대학원)

발행연도
2019
저작권
동국대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수11

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to examine the effect of artistic experience activities based on forest experience on the creativity and creative leadership of infants more scientifically.

The subjects of this study were 16 infants aged 4 and 5 (8 infants aged 4 and 8 infants aged 5). An experimental design was used for this study.

The experimental group consisted of 16 infants aged 4 and 5 who participated in the ‘Forest and Art Play School’ hosted by the Forest and Art Creative Research Institute of D University in the north Gyeongsang province. The comparison group included 16 infants aged 4 and 5 at the G kindergarten of Y city.

The collected data was analysed using IBM SPSS Statistics 22.0 version program. Cronbach’s coefficients of the scales were calculated. Also at-test and paired t-test were conducted.

The main results of this study are as follows.

First, art play activities based on forest experience have been found to improve the creativity of infants.
Second, art play activities based on forest experience have been found to improve the creative leadership of infants.
In summary, as artistic play activities based on forest experience have had a positive impact on the creativity and creative leadership of infants, they need to be actively introduced in the educational field.

Key words: Artistic play activities based on forest experience activities, creativity, creative leadership

목차

Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 5
3. 용어정리 6
Ⅱ. 이론적 배경 9
1. 숲체험 9
1) 숲의 개념과 가치 9
2) 숲체험 활동의 교육적 의미 11
2. 예술놀이활동 15
1) 예술의 개념과 의의 15
2) 유아의 예술놀이활동의 개념과 교육적 의의 17
3. 창의성 20
1) 창의성의 개념 및 구성요소 20
2) 숲체험을 기반으로 한 예술놀이활동과 창의성의 관계 26
4. 창의적 리더십 29
1) 창의적 리더십의 개념 및 구성요인 29
2) 숲체험을 기반으로 한 예술놀이활동과 창의적 리더십의 관계 40
Ⅲ. 연구방법 42
1. 연구대상 42
2. 실험설계 43
3. 측정도구 43
4. 연구절차 48
Ⅳ. 연구 결과 및 해석 64
1. 숲체험을 기반으로 한 예술놀이활동이 유아의 창의성에 미치는 영향 64
2. 숲체험을 기반으로 한 예술놀이활동이 유아의 창의적 리더십에 미치는 영향 69
Ⅴ. 논의 및 결론 73
1. 논의 73
2. 결론 및 제언 79
참고문헌 81
ABSTRACT 99
부록 101

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0