본 연구는 영어의 서법에 관한 현대 언어학에서의 여러 이론적 접근을 논하는 것을 목적으로 하였다. 통사론 및 의미론적 접근을 통해, 영어에 존재하는 다양한 서법 표현이 특정한 조건에서 어떻게 발현하는가를 연구하였다. 모든 언어 기술에서 사용되고 있는 용어이지만, 관련 선행 연구에서는 서법의 정의 및 분류에 관한 일관성 있는 합의가 이루어지지 않았다. 이에 따라 본 연구에서는 실제 언어 사용에서 드러나는 다음 네 가지 공통 속성을 규정하였다. 첫째, 서법은 ‘주관성’과 ‘비사실성’의 성질을 띤다. 둘째, 서법을 표현하기 위한 선택에 있어서는 문법적 판단 ? 즉, ‘정확성/비정확성’ - 외에도 ‘적절성/부적절성’이라는 기준이 주요한 위치를 차지한다. 셋째, ‘은유적’ 표현과 관련되어 서법은 형태에 따라 여러 가지 다른 의미로 나타나는 특징이 있다. 넷째, 공손한 표현을 하는데 사용되는 서법 조동사들이 다수 존재한다. 또한, 기존의 서법 분류를 개관하고 더불어 서법을 크게 두 가지로 분류하고자 하였다. 본 연구에서 영어의 서법은 인식 서법과 당위 서법으로 분류되었으며 이는 인식 서법 가능성, 인식 서법 필연성, 예측성, 당위 서법 가능성, 당위 서법 필연성, 의지 등 여섯 가지로 구체화할 수 있다. 나아가, 다양한 배열 및 예시를 학제 간 연구 관점으로 접근함으로써 파생된 서법 표현의 형태와 의미를 동시에 규명하였다. 통사론, 의미론, 음성학적 준거에 따라 서법 조동사, 서법적 관용구, 준조동사 등을 정리하였다. 특히, 실제적 언어 사용에 근거하여 ‘will/shall’ 및 ‘must/have to/have got to’ 등 서법 표현의 자질을 조명하였다. 본동사로서 일정한 구체적인 뜻을 지니고 있었던 동사가 바로 ‘will’이나 ‘shall’이었으므로, 기능어로서의 조동사로 바뀌었다지만 본동사로서 가지고 있었던 의미가 표면에 드러나 양면성을 띠게 되었다. 이런 양면성 때문에 순전히 미래의 일정시를 나타낸다고 간주되는 단순 미래가 생겨, 미래시제형의 성격이 복잡하게 되었다. 그러므로 일반적으로 단순 미래를 지시할 때에는 ‘will’이나 ‘shall’이 단순히 미래형을 구성하는데 조동사로서의 직분을 담당한다. 이는 미래의 일정시를 나타내는데 그치는 경우를 말하는 것이고, 의지 미래를 지시할 때에는 미래형을 구성하는 조동사로서의 기능뿐만 아니라, 본래에 가지고 있었던 구체적인 뜻이 표면에 노출되는 경우라고 말할 수 있다. 현재의 미래시제형의 용법이 매우 복잡한 것은 바로 그 때문이다. ‘Have to’의 역사적 발전 과정을 통해 언어의 변화는 어느 특정한 한 요인에 의하여 이루어진 것이 아니라 어순, 목적어, 주어 등의 다양한 영향에 의해 이루어졌음을 알 수 있다. 특히 이들 중에서 화용론적 설명은 준조동사로서 ‘have to’의 형성 과정과 의무의 의미에서 인식의 의미로의 발생 및 변화에 대한 단계적인 설명을 가능하게 해 줄 뿐만 아니라 통사론, 의미론적 측면에서 고찰한 기존의 연구보다 포괄적으로 언어 현상의 변화를 설명할 수 있는 이점을 지니고 있음을 알 수 있다. 따라서 이미 언급한 것처럼 영어 학습자들은 언어 변화의 요인을 역사 화용론에 초점을 두고 분석할 때 이에 대한 효과적인 학습과 포괄적인 이해를 얻을 수 있다. 역사 화용론적 설명은 언어 외적인 요인의 분석에서 언어 사용자들이 구어체인 일상어를 사용하고자 하는 원리와 마찬가지로 언어 사용자가 대화상에서 함축되어 있는 의미를 발견하여 반복적으로 사용함으로써 상례적인 의미로 굳혀지게 되는 과정으로 언어 변화의 원인을 분석한 것이다. 따라서 역사 화용론적 설명은 언어 변화의 흐름을 가늠할 수 있게 하므로 영어 학습자들에게 ‘have got to’의 문법화 과정을 효과적으로 설명하는데 기여한다. 또한, 본 연구에서는 형용사적 서법 표현, 부정사적 서법 표현, 명사적 서법 표현을 각 대표 의미를 나타내는 도식을 통해 논하였다. 이는 ‘to’, ‘that’, 및 ‘be’로 개관하여 ‘be to’, ‘be … to’를 통합하는 표현, 비언어적으로 도출된 형용사를 포함하는 표현, 그리고 동사에서 파생된 형용사와 분사를 포함하는 표현 등으로 심화되었다. 마지막으로, 서법 명사, 서법 부사, 및 서법 어휘 동사를 각각 범주와 나타내고자 하는 대상에 따라 분류하고 논하였다. 본 연구에서의 서법적 명사 표현은 주로 ‘there is a … to/that’의 구조에서 서법 명사가 나타내는 경우로 한정하였다. 서법 부사는 ‘태도 부가사’에 속하는 것들이 주로 해당하며 서법 어휘 동사는 행위를 수행하기 위해서 사용되는 동사와 그렇지 않은 동사로 나누어 그 의미와 용례를 분석하였다. 본 연구 결과에 대한 논의를 통해, 영어학 연구 전반과 특히 서법 구문에 관한 문법적 함의를 제공할 것으로 기대된다.
The present study aims to inquire about current linguistic approaches to Modality in English. Taking syntactic and semantic perspectives toward a variety of modal forms, the present study investigates how Modality in English language appears with specific circumstances. There exists no consensus on the definition of Modality among academic approaches despite the fact that this term is employed in every language description. Therefore, this study clarifies its four common properties appearing in actual language use. First, modality involves ‘subjectivity’ and ‘non-factivity’. Second, ‘appropriateness/inappropriateness’, not to mention grammaticality judgment: ‘correctness/incorrectness’, carries out a significant role in deciding a form of modal expressions. Third, modal expressions can convey ‘metaphoric expressions’. Lastly, various modal expressions are used to perform ‘honorific functions’. Addressing previous approaches to classification of modality, this study attempts to classify it into two major categories: epistemic modality and deontic modality. The former is grouped into three sub-categories: epistemic possibility, epistemic necessity, and predictability. Similarly, the latter is grouped into three sub-categories: epistemic possibility, epistemic necessity, and volition. In addition, the present study exemplifies abundant modal expressions to describe their derivations in both form and meaning. Modal expressions are investigated in detail via an interdisciplinary approach. On the basis of syntactic, semantic, and phonological criteria, full modals, modal idioms, and semi-modal auxiliaries are classified. In particular, this study pinpoints properties of modal auxiliaries such as ‘will/shall’ and ‘must/have to/have got to’ through a reflection of actual language use. ‘Will/shall’ have manifested their original meaning since they involved specific meaning as lexical verbs. Due to this duality, the simple future appeared to depict a period of time, which let the future tense form become more complex. When it comes to the simple future, they function as auxiliaries and indicate future time. As for the volitive future, they not only function as auxiliaries but also manifest their original meaning on the surface. It leads to the present system for the future tense which is fairly complex. Procedures of the development of ‘have to’ display that a language shift cannot be triggered by a specific single factor but by various influences such as word order, objects, and subjects. Particularly, a pragmatic approach is likely to be more plausible because it can clarify the formulation of ‘have to’ as a semi-auxiliary, demonstrate the developmental stages of its shifted meaning, and address the linguistic phenomena more comprehensively. Therefore, English learners may reach the effective learning and comprehensive understanding of ‘have to’ when they take a historical-pragmatic perspective. A historical-pragmatic approach is to analyze the cause of language changes via the procedure where an expression’s new meaning reaches the conventional status by language users who discover conversational implicature and use it repeatedly. It is similar to the principle that people tend to use vernaculars or the spoken language in the analysis on extra-linguistic factors. Therefore, this approach depicts the stream of language changes and can be employed to clarify grammaticalization of ‘have got to’ effectively. Moreover, adjectival, infinitival, and nominal modality is addressed with each configuration of its core meaning. This is elaborated with particular constructions: ‘to, that, and be’, ‘is to’, ‘expressions integrating be…to’, ‘expressions including adjectives drawn in a non-linguistic way’, and ‘expressions including adjectives and participles derived from verbs’. Modal nouns, modal adverbs, and modal lexical verbs are also discussed. The findings will provide some useful grammatical implications for studying English in general and specific constructions in particular.
목차
Ⅰ. Introduction 11. Definition of modality 32. Classification of modality 63. Epistemic modality and Deontic modality 121) Epistemic modality 172) Epistemic possibility 183) Epistemic necessity 214) Predictability 245) Deontic possibility 286) Deontic necessity 297) Volition 314. Pragmatics of modals 33Ⅱ. Modality and Periphrastic expressions 391. Classification of auxiliaries and modals 391) Classification of auxiliaries 392) Classification of modals 412. Tests of syntactic behavior 433. Semantic criteria 531) Subject-auxiliary restrictions 542) Voice neutrality 553) Idiomatic status 564) Modal meaning 575) Epistemic-non epistemic alternation 584. Phonological criteria 615. Summary 63Ⅲ. Modals 661. WILL / SHALL 662. MUST / HAVE TO / HAVE GOT TO 731) have to 732) have got to 79Ⅳ. Adjectival, Infinitival, & Nominal modality 871. to, that, and be 872. IS TO 903. Expressions integration BETO 931) BE GOING TO 932) BE ABOUT TO 953) BE BOUND TO 964) BE LIABLE TO and BE APT TO 975) BE ABLE TO and BE WILLING TO 994. Expressions including adjectives drawn in a non-linguistic way 991) BE SURE TO/THAT, BE CERTAIN TO/THAT, BE LIKELY TO/THAT 1002) BE POSSIBLE TO/THAT and BE NECESSARY TO/THAT 1033) BE PROBABLE THAT 1054) BE APPARENT THAT, BE CLEAR THAT, BE EVIDENT THAT, and BE OBVIOUS THAT 1065) BE COMPULSORY TO/THAT, BE IMPERATIVE TO/THAT, BE MANDATORY TO/THAT, BE OBLIGATORY TO/ THAT, BE LAWFUL TO, BE LEGAL TO, BE LEGITIMATE TO, and BE PERMISSIBLE TO 1065. Expressions including adjectives and participles derives from verbs 1071) Epistemic including adjectives and participles derived from verbs 1072) Deontic past participles referring to an act 1083) Past participles referring to an epistemic state 1094) Boulomaic past participles 1105) Deontic past participles referring to a state 1106) BE EXPECTED TO/THAT and BE SUPPOSED TO/THAT 1117) Epistemic adjectives derived linguistically 112Ⅴ. Modal Nouns, Modal Adverbs, and Modal Lexical Verbs 1131. Modal Nouns 1131) Epistemic expressions referring to an action 1132) Deontic expressions referring to an action 1133) Deontic expressions referring to a state 1144) Epistemic expressions referring to a state 1145) Expressions referring to a dynamic state 1142. Modal Adverbs 1163. Modal Lexical Verbs 1224. Synopsis of Modal Expressions 129Ⅵ. Conclusion 134References 137국 문 초 록 141