장애학생의 독립적이고 자주적인 사회구성원으로의 성장을 위해서 자기결정은 필수적이다. 장애학생 교육의 궁극적 목표인 자기결정을 증진시키기 위한 다양한 접근들이 교육 현장에서 다루어지고 있다. 특히, 학령기 초기부터 지도하기 위하여 교육과정 및 실생활과 연계된 조기교육을 강조하고 있다. 선행연구를 살펴보면, 교과와 연계한 자기결정 프로그램을 개발하여 효과를 입증한 연구 결과가 있으나 다양한 주제를 담지 못하고 있으며, 최근 개정된 초등 교육과정을 반영한 연구는 거의 없었다. 또한 국어 교과는 여러 교과 수업 중 가장 많은 시수를 차지하며, 국어의 4가지 영역 중 읽기 영역은 모든 교과 학습의 기초가 되며 일상생활에 필요한 지식과 정보를 습득할 수 있는 수단으로 사용되기 때문에 학업과 일상생활 적응을 위해서 매우 중요하다. 따라서 이 연구에서는 특수학급에서 실시하는 국어 수업 시간에 자기결정 요소를 교육과정과 연계하여 지도할 수 있는 수업 프로그램을 구성하고자 하였다. 이 연구는 특수학급에 재학 중인 지적장애 학생 3명을 대상으로 자기결정 향상에 중점을 둔 국어과 수업을 실시하였으며, 수업 프로그램이 학생들의 읽기 성취도와 수업참여행동에 미치는 영향을 조사하였다. 연구는 기초선, 중재, 일반화, 유지 기간을 측정하여 중다간헐기초선설계를 사용하였다. 연구 기간은 2019년 6월부터 2020년 6월까지이며, 코로나19의 확산으로 인해 등교 개학이 미뤄져 유지 측정까지의 휴지기가 길었다. 학생들에게 실시한 자기결정 향상에 중점을 둔 국어 수업은 2015 개정 특수교육 교육과정 국어과 성취기준 및 교육 내용과 자기결정 하위 기술을 연계하여 구성하였다. 이 연구에서 선정된 자기결정 하위 기술은 목표 수립 및 달성/목표달성을 위한 계획 수립, 자기인식, 자기옹호, 문제해결, 선택하기이다. 학생들은 매 수업 회기마다 ‘배움 공책’을 사용하여 읽기 평가 목표 점수를 설정하고 달성을 점검하였다. 연구 결과, 학생들의 읽기 성취도와 수업참여행동이 향상되었다. 첫 번째로 특수학급 국어 시간에 수업 프로그램을 실시한 결과, 연구 참여자인 3명의 지적장애학생 모두 기초선 기간에 비해 중재와 일반화 기간에서 읽기 평가 점수가 향상되었다. 두 번째로 특수학급 국어 시간에 수업 프로그램을 실시한 결과, 수업 준비, 주의집중, 착석유지, 긍정적 기대감, 과제 수행 등 학생들의 수업참여행동 발생률이 기초선 기간보다 중재와 일반화, 유지 기간에서 더 높게 나타났다. 따라서 이 연구는 자기결정 향상에 중점을 둔 국어과 수업이 지적장애 학생의 읽기 성취도와 긍정적 수업참여행동 향상에 효과가 있음을 확인하였다.
Self-determination is essential for the growth of students with disabilities as independent members of society. Various approaches to promote self-determination have been addressed in the field of special education as the ultimate goal of education for students with disabilities. Especially, early education linked to the curriculum and real life is emphasized to promote self-determination of students with disabilities. With regard to this, there are established existing studies that have proven the effectiveness of self-determination programs linked to the curriculum. Among the various subjects examined in precedent researches, the Korean language curriculum takes up the largest number of classes. Also, the Reading of the Korean language curriculum is very important because it is used as a means to acquire the knowledge and information necessary for all subject learning and real life. Therefore, this study examined the effects of Korean language class program focused on self-determination on reading achievement and academic engagement behaviors. Participants of this study were three students with intellectual disability who received special education services. This study used multiple probe design across subjects as a single subject research. It has taken through baseline, intervention, maintenance periods for 3 participants. Effects of generalization of intervention were also examined in the class of small group in the resource room. This study was conducted from June 2019 to June 2020, the measurement of maintenance period was delayed due to the spread of COVID-19. The Korean language class program focused on self-determination consists of 23 sessions, includes five sub-elements of self-determination and the contents of Korean language(Reading) of ‘2015 Revised Basic Curriculum for Students with Disabilities.’ The sub-elements of self-determination selected in this study are goal setting and attainment, planning to achieve one’s goal, self-awareness, self-efficacy, problem solving, and choice making. Students used the ''Learning Notebook'' for each class session to set the reading assessment target scores and to check their achievement. As a result of this study, all three participants improved their reading achievement scores and academic engagement behaviors. First, as a result of conducting the Korean language class program focused on self-determination in the resource room, the reading assessment scores of 3 participants were improved during intervention and generalization, comparing with the baseline score. Second, the academic engagement behaviors of 3 participants improved after intervention. Also, the students’ academic engagement behaviors were generalized into the situation of small group in the resource room. Therefore, this study has proved that the Korean language class program focused on self-determination has positive effects on the reading achievement and academic engagement behaviors for the students with intellectual disability in an elementary school.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구 문제 4Ⅱ. 이론적 배경 51. 자기결정 5가. 자기결정의 개념과 구성 요소 5나. 자기결정 증진 프로그램 및 관련 선행연구 고찰 72. 국어 <읽기> 10가. 2015 특수교육 교육과정 국어과(읽기) 10나. 2015 특수교육 교육과정 국어과(읽기)와 자기결정 요소 12다. 국어과 학업 성취도 및 수업참여행동 관련 선행연구 고찰 18Ⅲ. 연구방법 211. 연구 참여자 212. 연구 장소 및 기간 243. 독립변인: 자기결정 향상에 중점을 둔 국어과 수업 264. 종속변인 355. 실험설계 및 절차 416. 관찰자 간 신뢰도 447. 중재 충실도 458. 사회적 타당도 46Ⅳ. 연구 결과 481. 읽기성취도에 미치는 영향 482. 수업참여행동에 미치는 영향 51Ⅴ. 논의 601. 수업 프로그램이 읽기성취도에 미친 영향 602. 수업 프로그램이 수업참여행동에 미친 영향 62Ⅵ. 결론 및 제언 651. 결론 652. 연구의 제한점 663. 제언 67참고문헌 69ABSTRACT 76부록 79