전 세계적으로 전시산업은 경제성장과 더불어 매년 급속히 성장하고 있으며, 전문화, 세계화, 다양화의 트렌드로 국경없는 글로벌시장을 선도하고 있다. 또 한 COIVD-19의 시대를 겪으며, 전시산업은 새로운 환경에 적응하고 있으며, 새롭고 다양한 전시회의 형태로 변화되며 성장하고 있다. 전시부스는 전시산업 에서는 가장 중요한 요소 중 하나이다. 전시회에 참가하는 기업들은 자사의 참 가목적에 맞고 참가성과를 극대화시키기 위해 전시부스를 기획하고 제작을 한 다. 참가기업에게 전시부스를 통한 마케팅활동은 참가기업에게 잠재 고객을 확 보할 수 있는 기회와 기업의 이윤창출에 직·간접적으로 영향을 미친다. 따라서 본 연구는 전시부스의 형태 중 하나인 독립부스(Independent booth) 의 Boothscape가 참가기업의 편익에 실제로 유의한 영향을 미치는지에 대한 인과관계를 연구하고자 함에 목적이 있다. 문헌적 자료를 바탕으로 한 선행연 구와 참가기업에게 설문조사를 진행하여 통계분석을 통한 실증연구를 하였으 며, 전시회를 참가하는 기업들이 전시부스의 Boothscpae의 세 가지 요소인 부 스디자인, 부스체험 그리고 부스예산이 기능적·심리적 편익에 미치는 영향에 대한 연구를 바탕으로 효율적인 전시부스의 모델과 그에 따른 성과를 제시하는 것을 목적으로 연구를 진행하였다. 연구대상은 2020년 6월 2일부터 5일까지 총 4일간 국·내외 전시회를 참가 했던 참가기업 담당자에게 설문조사를 실시하였으며, 설문조사를 통해 수집된 자료 중 유효표본 100부를 통계분석에 사용하였다. 연구의 목적을 달성하기 위해서 기술통계분석, 신뢰도분석, 상관관계분석, 탐색적 요인분석, 다중회귀분 석 등의 통계방법을 사용하였다. 연구의 결과, 독립부스의 Boothscpae인 부스디자인은 참가기업의 기능적·심 리적 편익에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 부스디자인과 마찬가지로 부스체험 또한 참가기업의 기능적·심리적 편익에 유의한 영향을 미치는 것으 로 나타났다. 하지만 독립부스의 부스예산은 참가기업의 기능적 편익에는 유의 한 영향을 미치지만 심리적 편익에는 유의한 영향을 미친다는 가설은 채택되지 않았다. 독립부스 Boothscape의 3가지 요인 중 부스디자인과 부스체험만이 참가 기업의 기능적·심리적 편익에 유의한 영향을 미친다는 연구결과를 확인하였다. 이러한 연구결과에 따라 독립부스를 진행하는 참가기업들이 전시부스의 디자 인적 요소인 동선, 자재, 홍보물, 가구비품, 영상기자재 등을 잘 활용해서 전시 부스를 연출하고 부스체험도 부스 내에 효과적으로 적용시키면 전시부스를 통 해 잠재고객을 확보하여 참가기업의 이윤창출이라는 결과를 얻을 수 있을 것이 라고 볼 수 있다. 그러나 독립부스의 부스예산은 기업이미지 구축과 신뢰도 확 보, 그리고 동기부여에는 유의한 영항을 미치지 못한다는 연구결과는 많은 비용 을 들여 고급스럽고 화려한 전시부스를 연출해도 참가기업의 편익과 성과에 영 향을 미치지 못함을 알 수 있다. 좋은 부스위치, 고급스러운 부스 연출보다는 부 스요원에 의한 친절하고 적극적 커뮤니케이션 활동, 전시회가 활성화되고 흥행 될 수 있는 사회적 환경과 관심 등의 요인도 중요하다는 것을 시사하고 있다. 본 연구를 통해서 전시회를 참가하는 참가기업들이 전시부스의 Boothscape 의 구성요소에 대해 정확히 파악하고, 효율적으로 참가기업의 역량을 투입하게 되어 나타나는 성과에 대해 실무적인 시사점과 방법을 제시하고자 한다. 또한 급변하는 전시산업에서 변화하고 있는 전시부스의 현대적 Boothscape에 대해 이론적으로 설명하고자 한다. 참가기업의 목적에 맞는 전시부스 Boothscape와 참가기업이 보유하고 있는 콘텐츠를 조화롭게 연출시키게 되면 참가기업은 전 시회를 통해 마케팅 성과의 극대화라는 실무적인 성과를 얻을 수 있을 것이라 고 기대한다.
Globally, the exhibition industry is growing rapidly every year along with economic growth, leading the borderless global market with trends of specialization, globalization and diversification. Also going through the COIVD-19 era, the exhibition industry is adapting to the new environment, changing into new and diverse forms of exhibition with growth. Exhibition booths are one of the most important factors in the exhibition industry. Exhibitors plan and produce exhibition booths to maximize the performance of their participation. Marketing activities through exhibition booths give participating companies the opportunity to secure potential customers and directly or indirectly influence the company''s profit-making. The purpose of this study is to see if the Boothscape of Independent Booth, one of the forms of exhibition booths, actually has a significant effect on the benefits of participating companies. Specifically, the three elements of Boothscpae of the exhibition booth, booth design, booth experience and booth budget, are analyzed to present the model and performance of the efficient exhibition booth by analyzing the impact on the functional and psychological benefits of exhibitors. To this end, empirical research was conducted to statistically analyze the results of a survey developed based on prior research. The research targets are those in charge of Korean exhibitors who participated in domestic and overseas exhibitions for a total of four days from June 2 to 5, 2020, and 100 effective samples were used for statistical analysis from the data collected through the survey. To achieve the objectives of the study, statistical methods such as technical statistical analysis, reliability analysis, correlation analysis, exploratory factor analysis, and multiple regression analysis were used. Studies have shown that booth design has a significant impact on the functional and psychological benefits of exhibitors. As with booth design, booth experience has been shown to have a significant impact on the functional and psychological benefits of participating companies. However, it was found that the booth budget for independent booths had a significant impact on the functional benefits of exhibitors, but not on the psychological benefits. Of the three factors of independent booth''s boothscape, only booth design and booth experience can be found to have a significant impact on the functional and psychological benefits of participating companies. These findings suggest that exhibitors in independent booths will be able to generate potential customers through exhibition booths by utilizing the design elements of the exhibition booth, such as moving line in booth, materials, promotional materials, furniture equipment, and video equipment, and effective booth experience. However, studies have shown that the booth budget of independent booths does not meet significant limits in building corporate image, securing credibility, and motivating, indicating that producing luxurious and colorful exhibition booths at great cost does not affect the benefits and performance of participating companies. It also suggests that factors such as friendly and active communication activities by booth agents, the social environment and interest in which exhibitions can be activated and popular are also important, rather than good booth location and luxurious booth production. This study aims to present practical implications and methods for exhibiting companies to accurately identify the components of exhibition booths and efficiently deploy their capabilities for maximum performance. I would also like to theoretically explain the changing modern boothscape of exhibition booths in the rapidly changing exhibition industry. By harmonizing the exhibition booth boothscape with the contents held by exhibitors, exhibitors are expected to achieve practical results of maximizing marketing results through the exhibition.
제 1 장 서 론 1제 1 절 연구배경 및 문제의 제기 1제 2 절 연구의 목적 5제 3 절 연구방법 및 구성 6제 2 장 이론적 배경 7제 1 절 전시부스의 종류 및 형태 71. 전시부스의 종류 72. 전시부스의 형태 14제 2 절 Boothscape와 독립부스 선택의 결정요인 201. Boothscape의 정의 202. 부스디자인 213. 부스체험 254. 부스예산 28제 3 절 참가기업의 편익 311. 전시회 편익의 개념 312. 참가기업의 기능적 편익 333. 참가기업의 심리적 편익 35제 3 장 연구방법 38제 1 절 연구방법 및 가설의 설정 381. 연구모형 382. 가설의 설정 39제 2 절 연구의 설계 421. 연구의 목적 422. 조사대상과 기간 423. 분석방법 434. 설문지 구성 44제 4 장 실증분석 45제 1 절 표본의 일반적 특징 45제 2 절 측정도구의 신뢰성과 타당성 분석 481. 신뢰성 검증 482. 타당성 검증 50제 3 절 주요변수 간의 상관관계 분석 53제 4 절 다중회귀분석 결과 541. 기능적 편익에 미치는 영향 542. 심리적 편익에 미치는 영향 55제 5 절 가설 검증 요약 56제 5 장 결 론 58제 1 절 연구의 요약 58제 2 절 연구의 시사점 601. 학문적 시사점 602. 실무적 시사점 62제 3 절 연구의 한계점 및 향후 연구 과제 64참 고 문 헌 66설 문 지 70ABSTRACT 73