복합리조트는 단순히 카지노와 같은 부대시설을 이용하는 장소에서 벗어나 동반자와 숙소에서 체류하면서 다양한 레저체험을 향유하고 행복한 시간을 소비하는 복합 멀티플레이 문화공간으로 포지셔닝이 되고 있다. 본 연구는 국내 복합리조트를 대상으로 복합리조트를 이용 한 후 이용객의 다양한 체험영향이 이용객의 복합리조트에 대한 신뢰 및 만족을 규명할 수 있는 관계품질과 나아가 브랜드의 친근함과 연결정도를 의미하는 브랜드애착과 지속 관계유지의 지표로 사용되는 브랜드충성도에 미치는 영향을 규명하였다. 또한 복합리조트 이용객의 체험영향이 관계품질에 미치는 영향에서 이용객의 심리적 상태 및 동기성향의 지표인 조절초점의 조절적 영향을 함께 살펴보았다. 국내 복합리조트 3곳을 이용한 이용객 412명을 대상으로 세부적인 설문항목을 제시하고 응답을 받는 방식으로 실증연구를 실시하였다. 본 연구를 통해 도출된 주요 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 복합리조트 체험영향 중 감각, 인지, 행동, 관계요인은 관계품질 중 신뢰에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 유의한 영향을 미친 변수 중 관계요인이 신뢰에 가장 큰 영향을 끼치는 것으로 확인되었다. 이는 복합리조트의 다양한 체험을 통해 복합리조트에 대한 신뢰가 더욱 강화되고, 특히 함께 방문하는 동반자들과 관계개선 및 공감대 형성, 동질감 유발효과가 높다는 점을 의미한다. 또한 감성, 인지, 행동, 관계요인은 관계품질 중 만족에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 유의한 영향을 미친 변수 중 감성요인이 만족에 가장 큰 영향을 끼치는 것으로 확인되었다. 복합리조트를 이용하면서 느끼는 즐겁고 특별한 기분은 이용하는 복합리조트에 대해 큰 만족감을 형성하는 요인으로 작용하고 있었다. 둘째, 복합리조트 이용을 통해 유발된 관계품질인 신뢰 및 만족은 복합리조트 브랜드에 대한 친근함과 장점으로 지각되는 브랜드애착에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 복합리조트 이용을 통해 이용객은 복합리조트 브랜드에 대한 강한 신뢰와 만족감이 형성되며, 이는 복합리조트 브랜드에 대한 유대감으로 발전되어 브랜드애착이 더욱 크게 형성되는 것으로 확인되었다. 셋째, 복합리조트 이용객의 브랜드애착은 동일 복합리조트를 지속적으로 이용하고 하는 의지의 반영인 브랜드충성도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 복합리조트의 브랜드애착을 통해 브랜드충성도도 큰 영향을 받는 것으로 확인되었으며, 브랜드에 대한 친근함과 유대감이 결국 브랜드충성도로 귀결되는 것으로 판단된다. 넷째, 복합리조트 체험요인이 관계품질에 미치는 영향에서 조절조점의 조절적 영향은 감성요인이 만족에 미치는 영향에서 유의한 정(+)의 조절적 영향을 나타내는 것으로 확인되었다. 조절초점 유형 중 보다 적극적이고 진취적인 성향의 향상초점의 이용객들이 회피적이고 예방적인 성향의 예방초점의 이용객들 보다 감성적 자극을 통한 복합리조트 만족을 보다 크게 지각하는 것으로 나타났다. 본 연구를 통해 복합리조트 관련 이론 정립 및 연구를 보다 확장시켜 이론적 시사점을 제언하고자 하며, 복합리조트 산업의 차별화 및 경쟁력 확보를 위한 실무적 시사점을 제언하고자 하였다.
The idea of an integrated resort is shifting away from a place where additional facilities such as casinos are used. Rather, integrated resorts are being positioned as complex multi-play cultural spaces, where people enjoy a variety of leisure experiences and spend a happy time while staying in an accommodation with their companions. With respect to domestic integrated resorts, this study investigated how diverse experience impacts of users after using integrated resorts influence their relationship quality, which reveals their trust and satisfaction of integrated resorts, brand attachment, which signifies familiarity for and bond with integrated resort brands, and brand loyalty, which is used as an index of continued relationship maintenance. This study also examined the self-regulation effect of the users’ regulatory focus, that is, the indicator of their psychological state and motivation tendency, in the path of their experience impact influencing their relationship quality. An empirical study was conducted with the method of presenting detailed questionnaire items and receiving responses from 412 users who have used three domestic integrated resorts. The main research results derived from this study are summarized below. First, among the variables of integrated resort experience impact, sense, think, act and relate factors were found to have significant positive effects on trust factors of relationship quality. It was found that among the variables that have significant influence, the relate factor has the greatest influence on trust. This means that users’ trust in integrated resorts is strengthened through various experiences of integrated resorts, and especially produce the effect of improving relationship, developing a bond of sympathy, and arousing a sense of kinship with the companions. In addition, it was found that feel, think, act, and relate factors have significant positive effects on the satisfaction factor of relationship quality. Among the variables that have significant influence, the feel factor was found to have the greatest influence on satisfaction. Study results showed that the pleasant and special feeling users get from using an integrated resort act as a factor of forming a profound satisfaction for integrated resorts. Second, relationship quality factors such as trust and satisfaction aroused through the use of integrated resorts were found to have significant positive effects on brand attachment, which is perceived as familiarity for and merits of integrated resort brands. It was confirmed that strong trust in and satisfaction for integrated resort brands are formed in users through their use of integrated resorts, which develop into a bond with integrated resort brands to further form a greater brand attachment. Third, brand attachment of integrated resort users was found to have a significant positive effect on their brand loyalty, a reflection of their willingness to continue using the same integrated resort. It was confirmed that users’ brand loyalty is also greatly influenced by their brand attachment for integrated resorts. It was judged that familiarity for and bond with integrated resort brands eventually resulted in brand loyalty. Fourth, in the path of integrated resort experience factors influencing relationship quality, the moderating effect of regulatory focus was found to have a significant positive effect when feel factor has an effect on satisfaction. Between the two kinds of regulatory focus, users with promotion-focus characterized by more active and progressive tendency were found to perceive greater satisfaction for integrated resorts through emotional stimuli than users with prevention-focus characterized by aversive and preventive tendency. This study attempted to further extend established theories and existing research related to integrated resorts in order to suggest theoretical implications and practical implications for securing differentiated and competitive integrated resort industry.
제 1 장 서 론 1제 1 절 연구배경 및 문제제기 1제 2 절 연구의 목적 4제 3 절 연구의 방법 및 구성 6제 2 장 이론적 고찰 9제 1 절 복합리조트 산업 91. 복합리조트 정의 및 개념 92. 복합리조트 특성 및 유형 123. 복합리조트 관련 선행연구 14제 2 절 체험 171. 체험 정의 및 개념 172. 체험 특성 및 유형 183. 체험 관련 선행연구 23제 3 절 관계품질 271. 관계품질 정의 및 개념 272. 관계품질 특성 및 유형 283. 관계품질 관련 선행연구 30제 4 절 브랜드애착 331. 브랜드애착 정의 및 개념 332. 브랜드애착 관련 선행연구 34제 5 절 브랜드충성도 381. 브랜드충성도 정의 및 개념 382. 브랜드충성도 관련 선행연구 40제 6 절 조절초점 461. 조절초점 정의 및 개념 462. 조절초점 관련 선행연구 48제 3 장 연구방법 52제 1 절 연구모형 및 가설 52제 2 절 변수의 조작적 정의 및 측정 57제 3 절 표본의 구성 및 설문지 구성 64제 4 절 자료 분석방법 67제 4 장 분석결과 68제 1 절 표본의 특성 68제 2 절 타당성 및 신뢰성 검증 70제 3 절 확인적 요인분석 74제 4 절 연구모형의 분석과 가설 검증 78제 5 장 결 론 83제 1 절 연구의 요약 83제 2 절 연구의 시사점 85제 3 절 연구의 한계점 및 향후 연구 89참고문헌 91설문지 103