본 연구의 목적은 유아교사의 놀이성, 놀이교수효능감과 유아교사 핵심역량과의 관계를 알아보고, 이를 통해 유아교사의 핵심역량 강화를 위해 유아교사의 놀이성, 놀이교수효능감이 증진되어야 함을 밝히는 데 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 유아교사의 놀이성, 놀이교수효능감, 유아교사 핵심역량의 일반적 경향성은 어떠한가? 2. 유아교사의 놀이성, 놀이교수효능감, 유아교사 핵심역량 간의 관계는 어떠한가? 3. 유아교사의 놀이성, 놀이교수효능감이 유아교사 핵심역량에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 위와 같은 연구문제를 알아보기 위하여 부산광역시에 소재하는 유치원과 어린이집에 재직 중인 유아반 담임교사를 대상으로 유치원 16곳, 어린이집 14곳 총 30곳을 임의로 표집하였다. 2019년 9월 3주∼2019년 10월 2주까지 총 300부의 설문지를 배부하였고, 2019년 10월 1주∼2019년 10월 4주까지 총 242부(80,6%)를 회수하여 사용하였다. 유아 교사의 일반적인 특성을 알아보기 위하여 빈도와 백분율을 산출하였고, 측정 도구의 내적 일치도를 알아보기 위해 Cronbach‘ ?를 산출하였으며 유아교사의 놀이성, 놀이교수효능감과 유아교사 핵심역량의 평균과 표준편차를 산출하였다. 유아교사의 놀이성, 놀이교수효능감 간의 관계를 알아보기 위해 Pearson의 적률 상관분석을 실시하였고, 유아교사의 놀이성, 놀이교수효능감이 유아교사 핵심역량에 미치는 영향을 알아보기 위해 단계적 표준회귀분석을 실시하였다.
본 연구에서 나타난 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 유아 교사의 일반적 배경에 따른 유아교사의 놀이성, 놀이교수효능감의 일반적 경향성을 살펴본 결과 유아교사 놀이성의 하위변인별로는 쾌활성, 상상력, 기발성, 즉흥성의 순으로 나타났고, 놀이교수효능감의 하위변인별로는 놀이효능신념, 놀이결과기대 순으로 나타났다. 유아교사 핵심역량의 하위변인별로 학급운영역량, 대인관계 및 의사소통역량, 교직 인성 및 전문성 개발역량, 학습자에 대한 이해역량, 교육과정 운영역량, 정보화 소양 역량의 순으로 나타났다. 둘째, 유아교사 놀이성, 놀이교수효능감, 핵심역량 간의 관계는 각 변수 간 관련성이 높은 것으로 나타났으며, 하위변인 간의 상관은 놀이성의 하위변인인 즉흥성을 제외하고 모두 높은 정적상관이 나타났다. 셋째, 유아교사 놀이성, 놀이교수효능감이 유아교사 핵심역량에 미치는 영향을 살펴본 결과 놀이성과 놀이교수효능감이 유아교사 핵심역량에 52.2%의 높은 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구결과를 통하여 유아교사의 놀이성, 놀이교수효능감은 유아교사 핵심역량에 영향을 주는 것으로 나타났다. 본 연구는 유아교사의 놀이성과 놀이교수효능감이 유아 교사의 핵심역량에 영향을 주는 주요한 변인임을 확인할 수 있었다는 것에 의의가 있으며, 이를 통해 유아 교사의 핵심역량 강화에 도움을 줄 수 있는 기초자료로 활용하는데 기여할 수 있을 것이다.
* 키워드 : 유아교사 놀이성, 유아교사 놀이교수효능감, 유아교사 핵심역량.
* 본 논문은 2020년 8월 부산교육대학교 교육대학원 위원회에 제출된 교육학 석사학위 논문임.
The purpose of this study is to examine the effects of early childhood teacher’s playfulness and play-teaching efficacy on early childhood teacher’s core competency. The research questions of this study are as follows.
1. What is the general tendency of early childhood teacher’s playfulness, play-teaching efficacy and early childhood teacher’s core competency? 2. What is the relationship between early childhood teacher’s playfulness, play-teaching efficacy and early childhood teacher’s core competency? 3. What is the effect of early childhood teacher’s playfulness and play-teaching efficacy on early childhood teacher’s core competency?
To address the research questions, a survey was conducted on 16 kindergartens and 14 daycare centers early childhood teachers in the region of Busan. 300 questionnaires were distributed and 242(80.6%) were returned. I measured frequency and percentage to find out characteristics of early childhood teachers, and Cronbach‘ ? for internal consistency. Also, we calculated mean and variance of early childhood teacher’s playfulness, play-teaching efficacy and early childhood teacher’s core competency. I conducted Pearson’s product-moment correlation analysis to measure relation between early childhood teacher’s playfulness, play-teaching efficacy and standard stepwise regression to study effects of early childhood teacher’s playfulness and play-teaching efficacy on early childhood teacher’s core competency.
This study has three main results. First, bouncing showed the highest mean among the sub-variables of early childhood teacher’s playfulness, followed by imagination, whimsy, and impulsion. Among the sub-variables of play-teaching efficacy, beliefs on play-teaching efficacy has the highest mean, followed by expectations on play-teaching results. Lastly, the mean of ‘classroom management’ was the highest among the sub-variables of early childhood teacher’s core competency, followed by ‘interrelationship and communication’, ‘developing character for teaching profession and professionalism’, ‘understanding children’, ‘implementing curriculum’, ‘information capability’. Second, early childhood teacher’s playfulness, play-teaching efficacy and early childhood teacher’s core competency shows substantial correlation. Also, bouncing, imagination and whimsy, which is a sub-variable of early childhood teacher’s playfulness shows positive relationship. Impulsion which is a sub-variable of early childhood teacher’s playfulness shows negative relationship. Third, early childhood teacher’s playfulness and play-teaching efficacy have a significant impact of 52.2% on early childhood teacher’s core competency.
With the results of this study, I concluded that early childhood teacher’s playfulness and play-teaching efficacy have an substantial effect on early childhood teacher’s core competency. Therefore, it is expected that early childhood teacher’s playfulness and play-teaching efficacy can act as a base line data for enhancing early childhood teacher’s core competency.
* keyword : early childhood teacher’s playfulness, early childhood teacher’s teaching efficacy on play, early childhood teacher’s core competency.
* A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Education.
Ⅰ. 서 론 11. 연구 필요성 및 목적 12. 연구문제 및 연구내용 63. 용어의 정의 6Ⅱ. 이론적 배경 81. 유아교사의 놀이성, 놀이교수효능감 82. 유아교사의 핵심역량 163. 유아교사의 놀이성, 놀이교수효능감과 유아교사핵심역량과의 관계 30Ⅲ. 연구방법 351. 연구대상 352. 연구도구 363. 연구절차 384. 자료분석 39Ⅳ. 연구결과 40Ⅴ. 결론 및 논의 47참고문헌 58ABSTRACT 68부록 71