본 연구는 음악동화를 활용한 통합적 음악활동을 고안, 실시하여 유아의 음악적 표현능력, 창의성, 정서지능에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이와 같은 연구 목적에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다.
1. 음악동화를 활용한 통합적 음악활동이 유아의 음악적 표현능력에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 음악동화를 활용한 통합적 음악활동이 유아의 창의성에 미치는 영향은 어떠한가? 3. 음악동화를 활용한 통합적 음악활동이 유아의 정서지능에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 전라북도 I시에 소재한 W유치원 만 5세 2개 학급 유아 총 48명으로 한 학급의 유아 24명을 실험집단, 다른 학급의 유아 24명을 통제집단으로 임의 배정하였다. 연구도구로는 김광자(2004)의 음악적 표현능력 검사도구, 전경원(2010)의 유아 종합 창의성 검사도구, 이영자, 이종숙, 신은수(2000)의 정서지능 평가도구를 사용하였다. 본 연구는 문헌 및 선행연구 고찰을 통한 검사자 훈련 및 예비검사, 교사훈련, 사전검사, 실험처치 및 사후검사 순으로 진행되었다. 본 연구의 음악동화를 활용한 통합적 음악활동은 강지은(2015), 이미연(2019)의 연구를 토대로 본 연구자가 고안한 것이다. 본 활동은 1주를 기본단위로 음악동화 감상하기, 통합적 음악활동, 공유하기 3단계로 구성되어 있다. 음악동화를 활용한 통합적 음악활동의 효과를 알아보기 위해 수집된 자료를 SPSS WIN 21.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 연구문제별로 두 집단 간의 차이를 살펴보기 위해 실험집단과 통제집단의 사전검사 점수와 사후검사 점수의 평균과 표준편차를 산출한 후, 사후검사에서 사전검사의 점수를 뺀 증가분에 대하여 t 검증을 실시하였다. 본 연구를 통해 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 음악동화를 활용한 통합적 음악활동은 노래 부르기, 악기 연주하기, 신체 표현하기, 음악 만들기에 대한 유아의 음악적 표현능력을 전반적으로 증진시켰다. 둘째, 음악동화를 활용한 통합적 음악활동은 유창성, 융통성, 독창성, 상상력등 유아의 창의성을 전반적으로 증진시켰다. 셋째, 음악동화를 활용한 통합적 음악활동은 정서의 인식과 표현, 정서에 의한 사고 촉진, 정서적 지식의 활용, 정서의 반영적 조절 등 유아의 정서지능을 전반적으로 증진시켰다.
The purpose of this study is to investigate the effect of integrated music activities using musical fairy tales on young children’s musical expression ability, creativity, and emotional intelligence. The specific research questions are below :
1. What effect do integrated music activities using musical fairy tales have on young children’s musical expression ability? 2. What effect do integrated music activities using musical fairy tales have on young children’s creativity? 3. What effect do integrated music activities using musical fairy tales have on young children’s emotional intelligence? The study was conducted with 48 children aged five in the two classes of W kindergarten in the city of I, Jeollabuk-do. The classes were randomly divided into an experimental Group(24) and a control Group(24). We applied the musical expression ability test that had been used by Kim Kwang Ja(2004) as the test tools, which are the test of young children’s comprehensive creativity developed by Jeon Kyung Won(2010) and the measure of emotional intelligence proposed by Lee Young Ja, Lee Jong Sook, Sin Eun Su(2000). This study was conducted in the order of preliminary research through text research and preceding studies, researcher training and preliminary inspection, teacher training, pretesting, experimental treatment, and posttest. The integrated music activities using music fairy tales in this study were designed by this researcher, which based on the studies of Kang Ji Eun(2015) and Lee Mi Yeon(2019). This activity consists of three basic stages on a weekly basis: listening to music fairy tales, integrated music activities and sharing. The data were analyzed by using SPSS WIN 21.0 program to find out the effect of integrated music activities using music fairy tales. In order to investigate the differences between the experimental group and the control group, the average and standard deviation of the pre-test acceptance and the post-test scores of each group were calculated and then the t-test was performed on the increment after subtraction of the scores of the pre-test in the pro-test. The results of the study are as follows. First, the integrated musical activities using music fairy tales generally have improved young children’s musical expression ability such as singing, playing musical instruments, expressing their bodies and making music. Second, the integrated musical activities using music fairy tales generally have improved young children’s creativity such as fluency, flexibility, imagination, and originality. Third, the integrated musical activities using music fairy tales generally have improved young children’s emotional intelligence such as recognition and expression of emotion, promotion of thinking by emotion, application of emotional knowledge, and emotional reflection control.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 63. 용어의 정의 8Ⅱ. 이론적 배경 101. 통합적 유아 음악교육활동 102. 음악적 표현능력 163. 창의성과 유아 음악교육 214. 정서지능 27Ⅲ. 연구방법 371. 연구대상 372. 연구도구 383. 연구절차 444. 자료분석 56Ⅳ. 연구결과 및 해석 571. 음악동화를 활용한 통합적 음악활동이 유아의 음악적 표현능력에 미치는 영향 572. 음악동화를 활용한 통합적 음악활동이 유아의 창의성에 미치는 영향603. 음악동화를 활용한 통합적 음악활동이 유아의 정서지능에 미치는 영향63Ⅴ. 논의 및 결론 661. 요약 및 논의 662. 결론 및 제언 82