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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

박동수 (대전대학교, 대전대학교 대학원)

지도교수
현병환
발행연도
2020
저작권
대전대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수5

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이 논문의 연구 히스토리 (5)

초록· 키워드

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In this paper, we studied the effects of consultants'' verbal and non-verbal communication on client trust, organizational characteristics, and consulting performance of recipient companies in the consulting industry, an intangible business dealing with people. This study was revised to meet the purpose of this study through preliminary verification from September 30 to October 14, 2019 for employees with experience in consulting. Through the online questionnaire, the revised questionnaire was collected from 1,500 people from January 13 to February 1, 2020, and 289 copies were collected through random sampling. Statistical programs SPSS 22.0 and AMOS 22.0 were used for empirical analysis of the collected questionnaires. The analyzed results of this study are summarized below. First, looking at the relationship between the linguistic communication of the consultant, client trust, and organizational characteristics, it was found that the linguistic communication of the consultant had a significant positive effect on client trust and organizational trust. Second, looking at the relationship between the consultant''s linguistic communication and consulting performance, it was found that the consultant''s linguistic communication did not significantly affect the consulting performance. However, this resulted in a complete mediating effect between client trust and client organizational characteristics, which had a significant effect on consulting performance. In other words, although the linguistic communication of the consultant does not independently affect the consulting performance, it can be considered that there are indirect effects on the consulting performance if the parameters of client trust and client organizational characteristics exist. Third, among the non-verbal communication of consultants, body language, spatial language, auditory language, and appearance language all have a significant positive effect on client trust and organizational characteristics. Fourth, among the non-verbal communication of consultants, body language, spatial language, auditory language, and appearance language were found to have a significant positive effect on consulting performance. This is contrary to the fact that the linguistic communication of the consultant does not have a significant influence on the consulting performance, and as a result of research by Woo Ryong Kim (2014), it acted as an auxiliary role that non-verbal communication delivers more effectively than verbal communication. Is shown. Through the results of this study, the linguistic and non-verbal communication of consultants is an important factor in positively leading the consulting performance, and it seems necessary to strengthen the intensive training on communication skills internally in consulting companies. In addition, based on the results of this study, if the importance of linguistic and non-verbal communication of consultants is recognized and used in training to strengthen consultants'' competency, it will be an opportunity to increase the awareness and consulting performance of domestic consulting.

목차

Ⅰ. 서 론 1
1. 연구 배경 및 필요성 1
2. 연구방법 및 논문구성 4
1) 연구방법 4
2) 논문구성 5
Ⅱ. 이론적 배경 6
1. 언어적 커뮤니케이션 6
1) 언어적 커뮤니케이션의 개념 6
2) 언어적 커뮤니케이션의 선행연구 9
2. 비언어적 커뮤니케이션 13
1) 비언어적 커뮤니케이션의 개념 13
2) 비언어적 커뮤니케이션의 구성요소 17
3) 비언어적 커뮤니케이션의 선행연구 25
3. 클라이언트 신뢰 28
1) 클라이언트 신뢰의 개념 28
2) 클라이언트 신뢰의 구성요소 31
3) 클라이언트 신뢰의 선행연구 33
4. 클라이언트 조직특성 36
1) 클라이언트 조직특성의 개념 36
2) 클라이언트 조직특성의 구성요소 36
3) 클라이언트 조직특성의 선행연구 37
5. 컨설팅 성과 40
1) 컨설팅 성과의 개념 40
2) 컨설팅 성과의 구성요소 40
3) 컨설팅 성과의 선행연구 41
Ⅲ. 연구모형 및 방법 44
1. 연구모형 44
1) 선행논문의 연구모형 고찰 44
2) 연구모형 설정 46
2. 연구가설 46
1) 언어적 커뮤니케이션과 클라이언트 신뢰, 조직특성 및 컨설팅 성과 의 관계 47
2) 비언어적 커뮤니케이션과 클라이언트 신뢰, 조직특성 및 컨설팅 성과 의 관계 47
3) 클라이언트 신뢰와 컨설팅 성과의 관계 49
4) 클라이언트 조직특성과 컨설팅 성과의 관계 50
3. 변수의 조작적 정의 및 측정도구 52
1) 변수의 조작적 정의 52
2) 측정도구 57
IV. 실증분석 59
1. 자료수집 및 분석방법 59
1) 자료수집 59
2) 분석절차 60
2. 분석결과 61
1) 기술통계 분석 61
2) 인구 통계적 특성 63
3) 탐색적 요인분석 및 신뢰도 분석 66
4) 상관분석 70
5) 확인적 요인분석 71
6) 구조모형 검증 77
7) 회귀분석 80
8) 가설검증 결과 요약 82
Ⅴ. 결 론 84
1. 연구결과에 대한 논의 및 의의 84
1) 연구모형 검증 결과 요약 84
2) 가설검증 결과에 대한 해석 85 3) 연구의 의의 87
2. 연구결과의 시사점 87
1) 이론적 시사점 87
2) 실무적 시사점 88
3. 연구의 한계점 및 향후연구 방향 89
참 고 문 헌 91
영 문 초 록 111
부 록 114

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