도로 교통안전표지 중 노면표지는 시인성이 높으며, 효과적인 노면표지의 사용은 국내·외 분기점과 나들목에서 교통 사고율을 낮춘다는 사실이 증명되었다. 그러나, 노면표지 문자의 경우 명확한 디자인 및 설치 지침의 부재로 설치자의 주관적 디자인 판단으로 설치되고 있으며 이는 노면표지 문자의 판독성, 가독성, 일관성을 낮추는 문제로 연결된다. 무엇보다도 노면표지 디자인의 가장 근본적인 문제는 저각동시(底角動示) 판독상황에서 발생하는 원근법에 의해 시각적으로 뭉쳐 보이는 왜곡현상이다. 본 연구는 노면표지 문자의 형태를 중심으로 원근법에 의한 시각적 왜곡현상에 효과적으로 대응하는 디자인 방법을 도출하고, 이를 바탕으로 판독성 향상을 위한 한글 노면표지 문자형태의 조건을 제안하는 데 그 목적이 있다. 연구는 디자인 배경, 디자인 대상, 디자인 방법, 디자인 검증을 중심으로 나누어 진행하였다. 첫 번째, 디자인 배경에서는 현상적 배경이 되는 시지각과 저각동시, 철학적 디자인 배경이 되는 칸트의 공통감 이론에 대해 살펴보고 디자인에 대한 개념적 방향을 제시하였다. 두 번째, 디자인 대상에서는 우선 노면표지의 특징과 시지각 경험 등을 살펴보고, 한글 노면표지 설치 환경 및 방법을 분석하였으며, 한글 노면표지 문자의 판독성을 높이기 위한 선행연구를 살펴보고 분석하였다. 이를 바탕으로 한글 노면표지 문자 디자인의 기준과 판독척도를 도출하였다. 세 번째, 디자인 방법에서는 시점 원근법과 탈 시점 원근법 그리고 아나모포시스에 대해 살펴보고 원근법에 의한 시각적 왜곡현상에 대응하는 방법과 기준을 세웠다. 마지막으로, 한글 노면표지 문자 디자인의 적정 형태와 규격을 위해 두 번의 실험을 진행하였다. 제1 실험을 통해 원근법에 대응하는 한글 노면표지 문자 디자인의 적정 형태를 검증하고, 제2 실험을 통해 한국의 도로 환경 체계에 맞는 규격을 찾는 동시에 가로획 굵기 변화와 판독성 비교 실험을 통해 제1 실험을 보완하고자 하였다. 연구를 통해 도출한 판독성 향상을 위한 한글 노면표지 문자형태의 조건은 다음과 같이 제안한다. 한글 노면표지 문자의 형태는 네모틀을 유지하고, 세로획보다 가로획을 굵게 적용하며, 가로획 사이의 간격을 운전자에게서 멀어질수록 커지게 디자인한다. 가로획 사이의 간격을 포함한 원근법 대응방법은 승용차 운전자의 눈높이와 일정 거리를 기준으로 보이는 이미지에서 가로획들이 뭉치지 않도록 노면표지 문자의 형태를 이루는 세로좌표 값에 일정한 알고리즘을 부여하는 방법을 이용하여 개발한다. 한글 노면표지 문자 디자인의 규격은 판독성과 경제성을 고려하여 100㎞/h 환경에선 1:8을, 60㎞/h 환경에선 1:6의 가로세로 비율을 선정하였다. 본 연구는 현재 노면표지 설치 방법과 오랫동안 노면표지 문자의 형태에 형성된 공통감을 배려함과 동시에 원근법에 대한 효과적인 대응방법을 제안하는데 집중하였다. 후속연구는 미래의 설치 방법을 고려하고 한글 노면표지 문자의 심미적이고 기능적인 완성도를 높이는 연구가 필요하다.
Road marking signs as a type of road traffic safety signs has high visibility, and its effect of preventing traffic accident at junctions have been proven. However, in the case of road marking sign letters, the lack of clear design guide has led to the output of the installer''s subjective design judgement, which brings the problem of lowering the legibility, readability and consistency of road marking sign letters. In fact, the most fundamental problem with the road marking sign letter design is the distortion that appears to be visually crushed by perspective in acute-angle reading situations. The purpose of this study is to derive a design method that effectively responds to visual distortion caused by perspective based on the shape of the road marking sign letters, and to propose the conditions of the shape of Korean road marking sign letters to improve the legibility. The study was conducted in four parts focusing on design background, design object, design method, and design verification through literature and empirical research. First, in the design background, Immanuel Kant''s theory of commonality as a philosophical design background and a visual perception as a phenomenological background were examined first, and a conceptual direction for the design was presented. Second, in the design object, initially the characteristics and visual perception experiences of road marking signs were examined, and the environment and method of installing Korean road marking signs were analyzed, and prior studies to improve the legibility of Korean road marking signs were examined and analyzed. Based on this, the standards and legibility criteria of the Korean road marking sign letters design were derived. Third, in the design method, perspective, deviation of perspective and anamorphosis were examined. And the methods and standards to respond to visual distortions by perspective were established. Finally, two experiments were conducted to ensure the proper shape and dimension of the Korean road marking sign letters design. The first experiment verifies the proper form of the Korean road marking sign letters design that responds to the perspective. In the second experiment, the first experiment was supplemented by comparing the thickness of the horizontal stroke and the legibility comparison experiment while finding a standard dimension suitable for the Korean road environment system. To improve the readability derived from the study, the conditions of the Korean road marking sign letters are proposed as follows. First, the shape of the Korean road marking sign letters should maintain a square format. Second, the horizontal stroke should be thicker than the vertical stroke, Third, the distance between the horizontal strokes should get larger as they get further away from the driver. The perspective response method including for the distances between horizontal strokes should be developed using a method of assigning a certain algorithm to the vertical coordinate values in the form of road marking sign letters so that horizontal strokes do not clump in the image that is visible based on the eye level and a certain distance of the passenger car driver. As for the standard dimension of the Korean road marking sign letters design, the aspect ratio of 1:8 was selected in the environment of 100㎞/h regulated speed and 1:6 in the environment of 60㎞/h regulated speed in consideration of legibility and economic feasibility. This study focuses on suggesting a more effective method by verifying the response to the perspective while considering the installation method of the current road sign and the commonality formed in the shape of road marking sign letters for a long time. Subsequent studies needs to be followed by considering future installation methods and enhancing the aesthetic and functional level of completion of Korean road marking sign letters.
목차
국문 초록 i표 차례 vi그림 차례 viii1. 서론 11.1. 연구 배경 및 목적 11.1.1. 연구 배경 11.1.2. 연구 목적 41.2. 연구 방법 및 범위 61.2.1. 연구 방법 61.2.2. 연구 범위 81.2.3. 용어 정리 92. 시지각과 공통감각 112.1. 시지각과 저각동시 112.1.1. 시지각과 인지 122.1.2. 저각동시 172.2. 공통감각과 공공디자인 192.2.1. 칸트 미학의 공통감각 192.2.2. 공통감과 공공디자인 222.3. 공통감을 위한 실천 242.3.1. 미적 판단 관점의 실천 242.3.2. 규제적 관점의 실천 253. 노면표지 문자의 형태와 판독성 273.1. 노면표지의 이해 273.1.1. 노면표지의 정의와 특징 273.1.2. 노면표지의 유형 333.2. 한글 노면표지 디자인의 현황 353.2.1. 한글 노면표지 문자의 설치 방법 353.2.2. 한글 노면표지 문자의 디자인 문제 403.3. 한글 노면표지 디자인과 판독성 423.3.1. 한글꼴과 판독성 423.3.2. 해외노면표시 디자인 지침 분석과 방향 설정 473.3.3. 한글 노면표지 디자인 기준과 판독척도 524. 원근법에 대한 대응 574.1. 시점 원근법과 탈 시점 원근법 574.1.1. 시점 원근법 574.1.2. 체험된 시각과 탈 시점 원근법 604.2. 아나모포시스 634.2.1. 아나모포시스의 개념과 유형 634.2.2. 단축형 아나모포시스 674.3. 원근법 대응방법과 적용 704.3.1. 원근법 대응방법 704.3.2. 적용을 위한 고려 745. 원근법의 대응과 판독성 실험 775.1. 가설설정 및 연구모형 775.2. 제1 실험: 원근법 대응과 판독성 795.2.1. 설계 및 방법 795.2.2. 실험결과 825.3. 제2 실험: 규격의 변화와 판독성 845.3.1. 설계 및 방법 845.3.2. 실험결과 986. 실험결과 분석과 디자인 조건 제안 1186.1. 실험결과 분석 1186.1.1. 원근법 대응과 판독 1186.1.2. 규격의 변화와 판독 1186.1.3. 문자내용과 판독거리 1206.2. 한글 노면표지 문자형태의 조건 제안 1227. 결론 1237.1. 연구 결과의 요약 및 시사점 1237.2. 연구의 한계점과 향후 연구 방향 128참고 문헌 129Abstract 138