본 연구는 유아교육 현장에서 유아교사들이 유아 영재의 행동특성을 알아보고 유아들의 잠재된 영재성을 교사가 지각할 수 있도록 유아 영재성 행동척도를 개발할 목적으로 수행되었다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
문제 1. 유아교사를 위한 유아 영재성 행동척도의 구성은 어떠한가? 문제 2. 유아교사를 위한 유아 영재성 행동척도는 신뢰도는 어떠한가? 문제 3 유아 교사를 위한 유아 영재성 행동척도의 타당도는 어떠한가?
유아 영재성 행동척도는 일과의 대부분을 유아교육기관에서 생활하고 있는 유아들의 교육적 상황을 반영하여 개발되었다. 이를 위하여 연구자의 비참여 관찰과 유아교육 전문가들에게 포커스 그룹 면담을 진행하였다. 다음으로 문헌연구를 통하여 이론적인 근거를 찾고 영재성의 개념을 정립하였다. 영재성의 개념 정립 과정에서 유아 영재교육 전문가에게 8회 및 석사학위 이상의 10년 이상 유아교사 경력이 있는 원장들에게 내용타당도 확인을 진행하였다. 확정된 척도의 타당성 검증을 위하여 서울과 경기도 그리고 강원도에 위치한 유아교육기관에 재원 중인 만 5세 602명의 유아와 그들의 담임교사 30명을 대상으로 연구가 진행되었다. 유아에게는 지적능력과 창의성을 확인할 수 있는 검사를 수행하였으며 담임교사에게는 설문지를 배부하여 자료를 수집하였다. 수집된 자료 중 결측치를 제외하고 총 522부가 연구에 사용되었다. 수집된 자료는 유아 교사를 위한 유아 영재성 행동척도가 타당한가를 확인하는 절차로 이루어졌다. 첫째, 구성요인을 확인하기 위하여 기술통계와 문항-총점 상관, 문항 간 상관, 마지막으로 내적합치도를 확인하였다. 위의 결과를 통하여 유아 영재성 행동척도는 지적특성, 창의성, 동기특성, 리더십의 4요인의 총 25문항으로 구성되었다. 둘째, 유아 영재성 행동척도 25문항 중 지적특성 8문항의 신뢰도는 Cronbach의 .94, 창의성 5문항의 신뢰도는 Cronbach의 .86, 동기특성 6문항의 신뢰도는 Cronbach의 .90, 리더십 6문항의 신뢰도는 Cronbach의 .89로 나타났으며 전체 신뢰도는 Cronbach의 .95로 매우 높은 수준으로 나타나 본 척도가 유아 영재성을 일관성 있게 측정하고 있음을 확인하였다. 셋째, 확인적 요인분석을 위한 모형의 적합성 평가 결과 NFI .97, TLI .97, CFI .98의 높은 적합도와 RMSEA값 .078로 유아 영재성 행동척도가 매우 적합한 모형임을 나타내었다. 다음으로 확인적 요인분석 결과 구조 모형이 집중 타당성과 판별 타당성 조건을 만족하여 유아 영재성 행동척도가 유아의 영재성을 측정하기에 타당함을 확인할 수 있었다. 넷째, 유아 영재성 행동척도의 준거 타당도 확인을 위하여 지적특성은 K-ABC의 단어배열과 시각 유추 소 검사, 창의성은 홍지원(2017)의 유아 도형 창의성 검사, 동기 특성은 서미옥(2004)의 사회적 기술척도의 자기통제, 리더십은 서미옥(2004)의 사회적 기술척도 협력성과 주장성의 Person 상관분석을 실시하였다. 지적 특성의 경우 .43(P<.01), 창의성은 .40(P<.01), 동기 특성은 .58(P<.01), 리더십은 .57 ~ .61(P<.01)로 적절한 상관 관계가 나타나 유아 영재성 행동척도의 준거 타당도를 확보하였다. 결론적으로 본 연구를 통하여 개발된 교사를 위한 유아 영재성 행동척도는 유아교육 기관에서 나타나는 유아의 잠재된 영재성을 교사가 지각할 수 있도록 신뢰도와 타당도가 확보된 척도임을 확인할 수 있었다. 이를 통해 유아 교육기관에서 교사가 유아의 영재성을 바르게 인식하고 잠재된 유아의 특성을 발굴해 줄 수 있을 것이며 나아가 유아 영재 연구에 기초 자료로 유용하게 사용될 것으로 기대한다.
The purpose of this study is to develop a rating scale for gifted preschool children in order to allow preschool teachers to recognize the behavior characteristics of gifted preschool children and to perceive potential giftedness of preschool children. With this purpose in mind, the research questions are as follows:
Question 1. What is the composition of the teachers’ rating scale for gifted preschool children? Question 2. What is the reliability of the teachers’ rating scale for gifted preschool children? Question 3. What is the validity of the teachers’ rating scale for gifted preschool children?
The rating scale for gifted preschool children was developed to mostly reflect the educational situation of preschool children who spend most of their daily life in preschools. In order to do so, nonparticipant observation by the researcher and focus group interviews with experts were conducted. Afterwards, a literature review was done to gather theoretical evidence and conceptualize giftedness. The content validity was verified through eight meetings with experts in gifted preschool education with preschool directors who had a career as preschool teachers and have a master’s degree or higher. In order to verify the validity of the chosen scale, 602 five year old preschool children and their teachers who numbered at 30 from preschools located in Seoul, Gyeonggi-do Province, and Gangwon-do Province were selected as subjects for the research. Data was collected from preschool children by conducting an examination that could verify the intellectual capability and creativity, and also from the teachers. Out of the data collected, excluding those with missing values a total of 522 pieces of data were used for the research. The data collected was used to check if the teacher’s rating scale for gifted preschool children was valid or not. First, in order to check the component factors, the descriptive statistics, item-total correlation, correlation between items, and lastly the internal consistency reliability were verified. Through the results from above, the rating scale for young children’s giftedness was formed to consist of a total of 25 items with the four subfactors consisting of intellectual characteristic, creativity, motivation, and leadership. Second, out of the 25 items from the rating scale for young children’s giftedness, 8 items in the intellectual characteristics category had a reliability of Cronbach’s .94, 5 items in the creativity category had a reliability of Cronbach’s .86, 6 items in the motivational characteristics category had a reliability of Cronbach’s .90, 6 items in the leadership category had a reliability of Cronbach’s .89, and the overall reliability was very high at Cronbach’s .95. Therefore, it was verified that the scale was consistent in measuring giftedness in preschool children. Third, the results for the evaluation of suitability of the model for confirmatory factor analysis indicated a high suitability of NFI .97, TLI .97, CFI .98 and the RMSEA value of .078. Therefore, the rating scale for gifted preschool children was found to be a very suitable model. Next, the results of the confirmatory factor analysis showed that structure model satisfied the conditions for the convergent validity and the discriminant validity verifying that the rating scale for gifted preschool children was valid for measuring giftedness in preschool children. Fourth, in order to verify the criterion-related validity of the rating scale for gifted preschool children the Pearson correlation coefficient was done for each category. The intellectual characteristics category was paired with K-ABC’s word arrangement visual analogy subtest. The creativity category was paired with Hong Ji-won and Park Kyungbin (2017) young children figur creativity test. The motivational characteristics category was paired with Seo Mi-ok’s (2004) social skill scale for self control. The leadership category was paired with Seo Mi-ok’s (2004) social skill scale for cooperation and self assertion. There was a significant correlation in each of the categories with intellectual characteristics at .43(P<.01), creativity at .40(P<.01), motivational characteristics at .58(P<.01), and leadership at .57 ~ .61(P<.01) securing the criterion-related validity of the rating scale for gifted preschool children. In conclusion, it was verified that the teachers’ rating scale for gifted preschool children developed through this study is a scale that had secured reliability and validity in allowing teachers to recognize potential giftedness in preschool children. This will allow teachers in preschools to properly recognize giftedness in preschool children and allow teachers to discover the potential of preschool children’s characteristics. Furthermore, it is hoped that the scale will be widely used as the basis for further research on gifted preschool children.
목 차국 문 초 록 ⅰⅠ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 53. 용어의 정의 6Ⅱ. 이론적 배경 81. 유아 영재교육의 의미 82. 유아 영재의 특성 103. 유아 영재교육의 중요성 204. 유아 영재성 요인 235. 유아 영재 진단 366. 유아 영재 행동특성 척도 선행 연구 고찰 48Ⅲ. 행동척도 문항 개발 541. 연구 설계 및 절차 542. 유아 교사를 위한 유아 영재성 행동척도 문항 구성 56Ⅳ. 교사를 위한 유아 영재성 행동척도의 타당화 661. 내용 타당도 검증 662. 예비연구 683. 본연구 714. 분석방법 79Ⅴ. 연구결과 및 해석 801. 문항 분석 802. 탐색적 요인분석 883. 문항 확정 934. 최종 척도의 기술통계 및 내적합치도 결과 분석 945. 확인적 요인분석 966. 준거타당도 분석 101Ⅵ. 논의 및 결론 1051. 논의 및 결론 1052. 제언 112참 고 문 헌 114부 록 125ABSTRACT 137