메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

홍윤경 (서울여자대학교, 서울여자대학교 일반대학원)

지도교수
홍순혜
발행연도
2021
저작권
서울여자대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수31

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
국문초록

본 연구는 부모와 교사의 자율성 지지, 청소년의 기본심리욕구와 진로성숙도간의 관계를 알아보고자 하였으며 부모와 교사의 자율성 지지가 청소년의 진로성숙도에 미치는 영향관계에서 기본심리욕구가 매개 역할을 하는지와 성별 집단에 따른 차이에 대해 살펴보았다. 또한 연구대상자들의 인구사회학적 특성에 따라 부모와 교사의 자율성 지지 수준, 기본심리욕구 충족 정도, 청소년의 진로성숙도에 대한 차이를 파악하고자 하였다. 이를 위하여 서울과 수도권 소재 7개 중학교 2·3학년에 재학 중인 청소년 1,020명의 설문조사 자료를 토대로 결과를 분석하였다.

본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 연구대상자의 일반적 특성을 살펴보면, 조사대상자의 성별은 남자가 420명(41.2%), 여자가 600명(58.8%)으로 여학생의 비율이 높았으며 학년은 2학년이 337명(33%), 3학년이 683명(67%)으로 3학년이 2학년의 약 2배 정도를 차지하였다. 조사대상자의 학업성적을 살펴본 결과 학업성적이 ‘중’인 학생이 가장 많았으며 다음으로 중상, 상, 중하, 하의 순으로 나타났다. 조사 대상자들의 경제적 수준을 살펴본 결과 경제적 수준이 ‘중’인 학생이 가장 많았으며 다음으로 중상, 중하, 상, 하의 순으로 나타났다. 조사대상자의 생활의 만족도를 살펴본 결과, ‘만족한다’가 가장 많았으며 다음으로 ‘대단히 만족한다’로 나타나, 조사 대상자의 65% 이상이 자신의 생활에 만족하는 것으로 나타났다.
둘째, 인구사회학적 변인에 따른 부모의 자율성 지지 수준, 기본심리욕구 충족 정도, 청소년의 진로성숙도에 대한 t-검증을 실시하여 차이를 살펴보았으며 일반적 특성에 따른 부모의 자율성 지지의 평균의 차이는 성별, 학년, 학업성적, 경제적 수준, 생활의 만족도를 각각 살펴 본 결과 성별과 학년 간의 유의한 차이는 없었다. 그러나 학업성적, 경제적 수준, 생활의 만족도에서는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 교사의 자율성 지지 관련해서는 학년, 학업성적, 경제적 수준에 따라 유의한 차이는 없었으나 성별, 생활의 만족도에서 유의한 차이를 보였다. 기본심리욕구 충족 정도 관련해서는 학년 간의 유의한 차이는 없었지만 성별, 학업성적, 경제적 수준, 생활의 만족도에서 유의한 차이를 보였다. 진로성숙도는 학년에 따른 유의한 차이는 없었지만 성별, 학업성적, 경제적 수준, 생활의 만족도에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
셋째, 부모와 교사의 자율성 지지와 청소년의 기본심리욕구 충족 정도간의 관계에 대해 살펴보았으며 청소년에 대한 부모와 교사의 자율성 지지가 높을수록 청소년의 기본심리욕구 충족 정도가 향상됨을 알 수 있었다.
넷째, 부모와 교사의 자율성 지지와 청소년의 진로성숙도간의 관계를 살펴보았으며 부모의 자율성 지지는 진로성숙도에 미치는 영향에서 부적으로 유의미한 결과를 보였으며 교사의 자율성 지지는 청소년의 진로성숙도에 유의한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 청소년이 인식하는 교사의 자율성 지지가 높을수록 청소년의 진로성숙도는 높게 나타났지만 청소년이 인식하는 부모의 자율성 지지는 반대되는 결과를 보여주었다. 즉, 청소년이 부모의 자율성 지지를 높게 인식할수록 청소년의 진로성숙도는 낮게 나타났다.
다섯째, 기본심리욕구 충족 정도가 진로성숙도에 영향을 미치는 경로를 살펴본 결과 통계적으로 유의하였으며 기본심리욕구 충족 정도가 진로성숙도에 유의한 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었다. 기본심리욕구 즉, 자율성, 유능성, 관계성이 충족될수록 청소년의 진로성숙도가 향상됨을 알 수 있었다.
여섯째, 청소년의 기본심리욕구 충족 정도가 부모와 교사의 자율성 지지와 청소년의 진로성숙도를 매개하는지 살펴본 결과, 부모의 자율성 지지가 청소년의 진로성숙도에 이르는 경로에 기본심리욕구 충족 정도의 매개효과는 유의한 것으로 나타났다. 또한 교사의 자율성 지지가 청소년의 진로성숙도에 이르는 경로에 기본심리욕구 충족 정도의 매개효과 역시 유의한 것으로 나타났다. 따라서 부모와 교사의 자율성 지지와 청소년의 진로성숙도 관계에서 기본심리욕구 충족 정도의 부분매개효과는 유의한 것으로 나타났으며 부모와 교사의 자율성 지지와 청소년의 진로성숙도 관계에서 기본심리욕구 충족 정도는 중요한 매개변수로서의 역할을 하고 있는 것을 확인하였다.
일곱째, 부모와 교사의 자율성 지지가 기본심리욕구 충족 정도를 매개하여 청소년의 진로성숙도에 미치는 영향 관계에서 성별 차이가 있는지 알아보기 위해 다집단 분석을 실시하였다. 성별 집단에 따른 주요변수의 경로 값의 차이를 살펴본 결과, 부모의 자율성 지지가 청소년의 기본심리욕구 충족 정도에 미치는 영향은 남녀집단 모두에서 통계적으로 유의하게 나타났다. 부모의 자율성 지지가 진로성숙도에 미치는 영향은 남자 집단에서는 유의하지 않게 나타났으며 여자 집단에서만 영향을 미치는 것으로 나타났다. 남자 청소년의 진로성숙도는 부모의 자율성 지지로부터 통계적으로 유의한 영향을 받지 않는 것으로 나타난 반면, 여자 청소년은 부모의 자율성 지지를 높게 인식할수록 진로성숙도가 낮게 나타나는 것을 확인하였다.
교사의 자율성 지지가 진로성숙도에 미치는 영향은 남자 집단에서만 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으며 여자집단에서는 통계적으로 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이러한 결과로 남자 청소년의 진로성숙도가 여자 청소년의 진로성숙도보다 교사의 자율성 지지에 의해 영향을 더 많이 받는 것을 확인할 수 있었다. 기본심리욕구 충족 정도가 진로성숙도에 미치는 영향은 두 집단 모두 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타나 기본심리욕구가 충족될수록 남·녀 청소년 모두 진로성숙도가 향상됨을 알 수 있었다.
여덟째, 성별 집단에 따라 청소년의 기본심리욕구 충족 정도가 부모와 교사의 자율성 지지와 청소년의 진로성숙도를 매개하는지 살펴본 결과, 남자 집단에서 부모의 자율성 지지가 청소년의 진로성숙도에 미치는 영향 경로에서 기본심리욕구 충족 정도의 매개효과는 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 또한 교사의 자율성 지지가 청소년의 진로성숙도에 이르는 경로에서의 기본심리욕구 충족 정도의 매개효과 역시 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 여자 집단에서는 부모의 자율성 지지가 청소년의 진로성숙도에 이르는 경로에서의 기본심리욕구 충족 정도의 매개효과는 유의한 것으로 나타났지만, 교사의 자율성 지지가 청소년의 진로성숙도에 영향을 미치는 경로에서의 기본심리욕구 충족 정도의 매개효과는 통계적으로 유의하지 않는 것으로 나타났다. 결과적으로 여자 청소년보다 남자 청소년이 교사의 자율성 지지와 청소년의 진로성숙도 관계에서 기본심리욕구 충족 정도의 영향을 더 많이 받는 것으로 나타났다. 하지만 부모의 자율성 지지와 청소년의 진로성숙도 관계에서 기본심리욕구 충족 정도는 남녀 집단 모두에서 중요한 매개변수인 것으로 보아 청소년의 기본심리욕구를 충족시키는 것이 청소년의 진로성숙도를 향상시키는데 도움이 되는 중요한 역할을 하는 것으로 볼 수 있다.
본 연구의 결과를 통하여 부모가 자녀에게 선택권을 부여하고 이유를 설명하고 자녀의 감정을 인식하는 자율성 지지의 양육방법이 중요함을 알 수 있었다. 또한 학교에서 교사가 학생들에게 배우고 싶은 주제에 대해 선택권을 부여하고 학교 공부를 하는 이유를 설명하고 흥미를 촉진시키며 학생들의 표현과 의견에 귀 기울이는 학생들에 대한 교사의 자율성 지지 향상을 위해 정기적인 교사교육이 필요함을 알 수 있었다.
청소년의 기본심리욕구의 충족은 청소년의 진로성숙도를 높이는데 중요한 요인이 됨을 알 수 있었는데 청소년 스스로 진로에 대해 탐구해보고 미래에 대한 계획을 세우는 과정은 청소년의 자율성, 유능성, 관계성의 충족과 매우 관련이 깊기 때문이다. 이에 기본심리욕구 충족을 위한 가정에서의 부모의 역할과 학교에서의 교사의 역할을 강화하는 것이 필요하다고 본다.
본 연구의 결과에 따르면 부모와 교사의 자율성 지지가 청소년의 진로성숙도에 미치는 영향 관계에서 남자집단의 경우는 교사의 자율성 지지가 부모의 자율성 지지보다 높은 정적 영향 미치는 것으로 나타났고 여자집단의 경우는 부모의 자율성 지지가 교사의 자율성 지지 보다 더 높은 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과를 통하여 부모와 교사가 진로성숙도에 영향을 미치는 성별 집단의 차이를 인식하고 이를 진로지도에 반영하여 청소년의 진로성숙도를 향상시킬 수 있도록 하는 것이 바람직하겠다.
청소년의 진로성숙도를 향상시키기 위해서는 청소년의 기본심리욕구의 충족과 부모와 교사의 자율성 지지를 위한 가정과 학교의 지원, 지역사회의 관심과 협조가 함께 있을 때 청소년들은 더욱 유익한 활동을 경험할 수 있게 된다. 중학생의 경우 진로탐색단계로 자신에게 적합한 직업을 잠정적으로 선택해 볼 수 있는 시기이므로 자신에 대한 이해를 바탕으로 한 자신의 능력과 흥미를 유발시킬 수 있는 진로에 대해 알아보고 체험해보는 것이 중요할 것이다. 이에 가정에서나 학교에서 이러한 진로탐색 활동의 기회를 제공하고 누구나 언제든지 자신의 진로를 준비하기 위한 정보를 알 수 있도록 공유하고 지지해야 한다. 이를 위해 진로교육의 중요성을 인식시킬 수 있도록 교육과정에 진로·직업 체험 프로그램을 강화할 수 있는 기반을 만드는 것도 중요하다고 본다.
부모와 교사의 자율성 지지 수준, 청소년의 기본심리욕구 충족 정도, 진로성숙도와의 영향관계를 명확화 하고자 하는 본 연구는 중학생의 중요한 발달과업 중의 하나인 진로성숙도의 향상을 도모하기 위해 가정이나 학교 현장에서 어떤 양육방식을 실천하는 것이 바람직한지를 제시하는데 도움이 되는 기초자료를 제공할 수 있을 것이다. 또한 성별 집단의 차이를 인식하고 이를 감안한 진로성숙도 향상을 위한 개입방법을 제안하는데 기여하고자 한다.

중심단어 : 청소년의 진로성숙도, 부모와 교사의 자율성 지지, 기본심리욕구, 성별 집단에 따른 개입 방법

ABSTRACT

The Effects of Parents'' and Teachers'' Autonomy Support on Adolescents'' Career Maturity: Based on the Mediating Effects by Basic Psychological Needs and Multi-Group Analysis of Gender Difference


Hong, Yoon Kyoung

Department of Social Welfare
The Graduated School of
Seoul Women''s University


This study was conducted to understand the correlation of adolescents'' career maturity with their basic psychological needs and parents'' and teachers'' autonomy support. It was to review the mediating effects by adolescents'' basic psychological needs and to show the difference in gender and other characteristics of sociology of population under the interaction with parents'' and teachers'' autonomy support and adolescents'' career maturity. To that end, the result of a survey was analyzed. The survey was targeted at 1,020 students who were in second and third grade at 7 middle schools in Seoul and the Gyeonggi area.

The findings of this study were as follows:
First, the general characteristics of the students were found out. There were 420 male students (41.2%) and 600 female students (58.8%), so the ratio of female was higher. 337 students (33%) were in second grade, and 683 students (67%) were in third grade, so the ratio of third grade was twice as high as second grade. Their academic achievement level was that most students were on ''middle''. Next came ''high-middle'', ''high'', ''low-middle'', ''low''. Their economic status was that ''middle'' was the most. Next came ''high-middle'', ''low-middle'', ''high'', ''low''. Their degree of life satisfaction was that ''satisfied'' was the most. ''very satisfied'' was next, so more than 65% students were satisfied with their life.

Second, based on the factors of sociology of population, the T-test about the level of parents'' autonomy support and students'' basic psychological needs and career maturity was performed. Gender, school year, academic achievement level, economic status and life satisfaction were set as the general factors. The difference by parents'' autonomy support was not critically shown in gender and school year. However, the significant difference was shown in academic achievement level, economic status and life satisfaction. Related to teachers'' autonomy support, the difference in school year, academic achievement level and economic status was not really shown, but there was the significant difference in gender and life satisfaction. The critical difference by students'' basic psychological needs was not shown in the factor of school year but shown in gender, academic achievement level, economic status and life satisfaction. Students'' career maturity did not differ in school year, but differed in gender, academic achievement level, economic status and life satisfaction.


Third, the correlation between parents'' and teachers'' autonomy support and the degree of satisfying adolescents'' basic psychological needs was discovered. The more parents'' and teachers'' autonomy support gets, the higher the degree of satisfying adolescents'' basic psychological needs improves.

Fourth, the correlation between parents'' and teachers'' autonomy support and adolescents'' career maturity was revealed. The result showed that parents'' autonomy support negatively interacted with the students'' career maturity, but teacher''s support positively interacted with it. The more teachers'' autonomy support recognized by the students gets, the higher their career maturity goes. However, parents'' autonomy support recognized by the students was turned out differently. That is, as the students sense their parents'' autonomy support more, their career maturity gets lower.

Fifth, the survey showed that the degree of satisfying adolescents'' basic psychological needs was statistically relevant. Those needs positively affect career maturity. In other words, basic psychological needs are described as autonomy, competence and relationship. As the students achieve those qualities better, their career maturity improves.

Sixth, the mediating effects by satisfying adolescents'' basic psychological needs, which works between parents'' and teachers'' autonomy support and adolescents'' career maturity, was discovered. It worked relevantly on the path that parents'' autonomy reaches the students'' career maturity as well as on the path that teachers'' autonomy reaches the students'' career maturity. Therefore, based on the interaction between parents'' and teachers'' autonomy support and adolescents'' career maturity, the mediating effects of fulfilling basic psychological needs was partially proven, and it was identified as the critical parameter.

Seventh, multi-group analysis was performed to see if there was any difference in gender in terms of the correlation of adolescents'' career maturity mediating their basic psychological needs with parents and teachers'' autonomy support. The difference of path values for prime variables was reviewed: the effect of parents'' autonomy support toward the level of fulfilling the students'' basic psychological needs was statistically relevant in the male and female groups. The effects of parents'' autonomy support toward the students'' career maturity was not relevant in the male group, but it was relevant only in the female group. Career maturity of the male students was not affected by parents'' autonomy support. On the other hand, the more the female students recognized their parents'' autonomy support, the lower their level of career maturity appeared. The effects of teachers'' autonomy support toward the students'' career maturity was relevant only in the male group, so it was not statistically relevant in the female group. In this result, it was identified that teachers'' autonomy support affects male adolescents'' career maturity more than female ones. The effects of the level of fulfilling adolescents'' basic psychological needs toward career maturity was statistically relevant in both groups. Therefore, as adolescents satisfy their basic psychological needs more, all male and female students'' career maturity improves.

Eighth, the mediating effect by the level of satisfying adolescents'' basic psychological needs between their career maturity and parents'' and teachers'' autonomy support was reviewed. The male students'' group statistically showed the relevant result about the mediating effects in the path of parents'' autonomy support toward the students'' career maturity. Teachers'' autonomy support statistically showed the relevant result as well. However, the female group showed the different result: the mediating effects of their basic psychological needs was relevant to the path of parents'' autonomy support to the student''s career maturity. By contrast, teachers'' autonomy support was not statistically relevant. Therefore, the male students got affected by teachers more for satisfying their basic psychological needs in the correlation between autonomy support and career maturity. Meanwhile, the level of satisfying basic psychological needs in the correlation between parents'' autonomy support and the students'' career maturity was a significant parameter for both male and female groups. That is to say that satisfying adolescents'' basic psychological needs is the key to helping them improve their career maturity.

Based on the findings of this study, it is important that parents need to have parenting styles that give their sons and daughters autonomy support: They let their sons and daughters make a choice, explain why and care for the emotions of their sons and daughters. Also, teachers need to have educating methods for autonomy support toward their students: They give students a chance to choose a topic they want to learn, explain why students need to be educated at school, arouse their interest and carefully listen to students'' expressions and opinions. For that, it needs the regular training for teachers to improve their attitudes.
It is identified that satisfying adolescents'' basic psychological needs is the key to improve their career maturity: The process, which adolescents explore their career path and plan for their future, is deeply related to fulfilling their autonomy, competence and relationship. Therefore, it needs to reinforce parents'' and teachers'' roles to satisfy adolescents'' basic psychological needs.
According to this study about the correlation between parents'' and teachers'' autonomy support and adolescents'' career maturity, the teachers'' support affects the students more than the parents'' in the male group. In contrast, the parents'' support affects the students more than the teachers'' in the female group. Based on this result, it is desirable that parents and teachers care for the difference of gender group, apply it for career guidance and improve adolescents'' career maturity.
Under interest and cooperation among families, schools and community to improve adolescents'' career maturity, adolescents can have more meaningful experience for it.
Middle school students are in on the stage of career exploration, so they can choose and experience jobs that they think they are suitable for. Based on their understanding themselves, it is important that they explore and experience careers which arouse their interest. Therefore, families and schools should provide opportunities for career exploration activity, let any adolescents share information about preparation for their future career and support them. Further, it is critical to establish the foundation of reinforcing curriculum for career exploration to emphasize the importance of career education.
This study was to identify the correlation of adolescents'' career maturity with their basic psychological needs and parents'' and teachers'' autonomy support. It would provide the preliminary data that is helpful for suggesting for desirable parenting styles for families or educating methods for schools. As well, it would contribute to a suggestion for interventions, which are based on the difference in gender group, to improve career maturity.

Keyword: adolescents'' career maturity, parents'' and teachers'' autonomy support, basic psychological needs, interventions by gender group

목차

목 차
제 1장 서론 1
제1절 연구의 필요성 1
제2절 연구목적 및 연구문제 4
제 2장 이론적 배경 5
제1절 청소년의 진로성숙도 5
1. 진로성숙도의 개념 5
2. 진로성숙도의 측정 9
3. 중학생의 진로성숙도 13
제2절 청소년의 기본심리욕구 16
제3절 부모와 교사의 자율성 지지 19
1. 부모의 자율성 지지 19
2. 교사의 자율성 지지 21
제4절 부모와 교사의 자율성 지지, 청소년의 기본심리욕구,
진로성숙도 간의 관계 23
1. 부모와 교사의 자율성 지지와 청소년의 진로성숙도 간의 관계 23
2. 부모와 교사의 자율성 지지와 청소년의 기본심리욕구 간의 관계 27
3. 청소년의 기본심리욕구와 진로성숙도 간의 관계 29
제5절 연구모형과 다집단 분석의 필요성 31
1. 연구모형 31
2. 다집단 분석의 필요성 32
제 3장 연구방법 34
제1절 조사대상자 선정 및 자료수집 방법 34
1. 조사대상자 선정 34
2. 자료수집 방법 37
제2절 측정방법 40
1. 종속변인 40
2. 독립변인 43
3. 매개변인 47
4. 인구사회학적 특성 48
제3절 분석과정 및 방법 49
1. 분석과정별 분석 방법 49
2. 모형적합도 판정 기준 51
제 4장 연구결과 53
1. 연구대상자의 일반적 특성 53
2. 주요변수에 대한 기술통계 분석결과 55
3. 주요변수의 상관관계 57
4. 일반적 특성에 따른 차이 검증 결과 59
5. 측정모형의 검증 67
6. 구조모형의 검증 72
7. 구조모형 분석을 통한 매개효과 검증 76
8. 다집단 분석 79
제 5장 결론 및 제언 89
제1절 연구 결과 요약 및 논의 89
1. 연구 결과 요약 89
2. 논의 93
제2절 연구의 함의 및 제언 99
1. 연구의 함의 및 제언 99
2. 후속연구를 위한 함의 및 제언 105
참고문헌 107
부록 1 : 설문참여 동의서 121
부록 2 : 설문지 122
Abstract 132

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0