이 연구는 장계향이 쓴 17세기 조리서 음식디미방에 수록된 음식을 현대에 재현하고 관광자원화하는 과정을 살펴본 것이다. 음식디미방의 국어학적 가치와 조리학적 가치에 주목했던 그간의 연구 경향과 달리 음식디미방 수록 음식의 재현 과정에 작용하는 문화적 현상을 밝힌 점에서 의의가 있다. 이를 위해 경북 영양군 석보면 원리2리의 두들마을에 있는 음식디미방체험관, 장계향문화체험교육원을 현지조사하고 ‘석계 이시명과 장계향’ 종가의 종부, 음식디미방보존회 회원, 영양축제관광재단 등에서 수집한 자료뿐만 아니라 음식디미방의 내용을 분석하였다. 이 연구에서 구명한 음식디미방 수록 음식의 재현 과정과 관광자원화 현상에 대해서는 다음과 같이 설명할 수 있다. 첫째, 음식디미방 수록 음식을 재현하기 전에 중세국어로 저술된 음식디미방을 현대국어로 해석한 연구가 있었으며, 대표성을 가지는 6편의 해석본을 분석하였다. 이를 통해 해석자의 전문 분야에 따라 점차 해석의 완성도가 향상되었음을 알 수 있었다. 둘째, 음식디미방 수록 음식의 재현 과정을 3시기로 나누어 살펴보고 각 시기별 재현의 특징을 분석하였다. 제 1기는 황혜성, 한복려·한복선·한복진이 음식디미방 수록 음식을 재현한 시기이다. 제 2기는 영양군에 음식디미방보존회가 결성되어 보존회 회원들이 음식디미방 수록 음식을 재현한 시기이다. 제 3기는 음식 연구자와 종부, 보존회 회원들이 음식디미방 수록 음식을 재현한 시기이다. 셋째, 2010년부터 2020년까지의 음식디미방 수록 음식 상차림 구성을 통해 조리법의 변화를 7가지 유형으로 나누어 분석했다. 이로써 오늘날 재현된 음식디미방 수록 음식 상차림은 ①원전형 음식, ②원전 변형 음식, ③현대형 음식으로 구성되어 있었다. 또한 전통적인 음식디미방 수록 음식과 현대의 일상식을 함께 올리는 상차림 방식을 통해 음식디미방 수록 음식 상차림에는 전통과 현대가 절충되는 논리가 적용되었음을 구명했다. 넷째, 음식디미방 수록 음식 재현 과정에서, 관련자들이 석계 종가의 종부가 재현에 가장 적합하다고 여겨졌으며, 실제로 종부의 의견이 중요하게 반영되었다. 하지만, 음식디미방 수록 음식은 석계 종가에서 전승되어 오지 않았다. 그럼에도 종가가 음식디미방에 대한 소유권을 가지는 것에 대해 당연하게 여기는 ‘전통의 종법적(宗法的) 수용’ 현상이 나타났다. 이러한 현상은 종가중심주의가 작용한 결과였다. 다섯째, 음식디미방 수록 음식의 재현에는 ‘진정성 만들기’가 작용한다. 음식디미방 수록 음식을 원전과 부합하도록 여러 차례 수정·보완하면서 재현하였기 때문이다. 재현 과정에 석계 종가의 종부에게 주도적 참여를 요청하고 종부가 재현에 중요하게 참여한 것은 음식디미방 수록 음식을 종가가 재현하는 사실의 진정성을 강화하려는 것이다.
This study has examined the process of reproducing foods contained in the 17th century cookbook titled ‘Eumsikdimibang’ written by Jang Gye-hyang and of turning them into tourism resources today. This study finds its meaning in disclosing the cultural phenomenon implied in the process of reproducing foods in Eumsikdimibang unlike previous research trends of placing focus on its Korean linguistic and culinary values. To this end, the study has explored the Eumsik Dimibang Experience Center and Janggyehyang Cultural Experience Center located in Dudeol Village, Wonri 2-ri, Seokbo-myeon, Yeongyang-gun, Gyeongsangbuk-do, Korea, and analyzed the content of Eumsikdimibang as well as the data and information obtained from the eldest daughter-in-law of the head family of ''Seokgye Yi Si-myeong and Jang Gye-hyang'', members of the EumsikDimibang Conservation Association and the Yeongyang Festival Tourism Foundation. The study findings as to the process of reproducing foods contained in EumsikDimibang and the phenomenon of turning them into tourism resources are as follows. First, prior to reproducing foods in Eumsikdimibang, this study analyzed six representative editions that interpreted Eumsikdimibang written in medieval Korean language into modern counterpart, which has shown the gradually improvement on the completeness of the interpretation in professional fields of the interpreter. Second, the study has classified the Eumsikdimibang food reproducing process into three different periods and analyzed the characteristics of reproducing in each period. The period 1 refers to the period when Hwang Hye-seong, Han Bok-ryeo, Han Bok-seon, and Han Bok-jin reproduced the foods in Eumsikdimibang. The period 2 refers to the period when the Eumsikdimibang Conservation Association was established in Yeongyang-gun, and its members reproduced the foods in Eumsik dimibang. The period 3 refers to the period when food researchers, eldest daughters-in-law, and the members of the Conservation Association reproduced the foods in Eumsikdimibang. Third, the study has analyzed changes in the recipe made through the table setting of foods in Eumsikdimibang into seven different types during the period between 2010 and 2020. The table setting of foods reproduced according to the recipes in Eumsikdimibang comprised of ① original type food, ②adapted food, and ③ modern food. In addition, table setting with both foods reproduced according to the traditional recipes of Eumsikdimibang and modern everyday foods at the same time indicates the presence of compromise between tradition and modernity in table setting of foods contained in Eumsikdimibang. Fourth, the study has found it most appropriate for the eldest daughter-in-law of the Seokgye head family to reproduce foods and, in fact, the opinions of the eldest daughter-in-law have been significantly incorporated. However, the foods in Eumsikdimibang have not been passed down from the Seokgye head family. Nevertheless, there exists a phenomenon of ‘traditional governing acceptance’ that take for granted the ownership of Eumsikdimibang by the head family, which is attributed to the head family centralism. Fifth, reproducing foods in Eumsikdimibang serves to ‘create authenticity’ as the foods have been reproduced while going through corrections and supplementations several times to comply with the original version. The eldest daughter-in-law of the Seokgye head family was asked to take the lead in reproducing foods and placing significance in engaging the eldest daughter-in-law in reproducing foods is intended to reinforce the authenticity of the fact that the foods are reproduced by none other than the eldest daughter-in-law.
Ⅰ. 머리말 11. 연구 배경과 목적 12. 선행연구 검토 43. 연구 방법 7Ⅱ. 음식디미방 수록 음식의 전승지와 내용 분석 131. 음식디미방 수록 음식 전승지와 전승단체 개관 132. 음식디미방 수록 음식 분석 233. 음식디미방의 현대어 해석의 진전 35Ⅲ. 음식디미방 수록 음식의 선택적 재현 431. 음식디미방 수록 음식의 재현 과정 432. 음식디미방 수록 음식의 선택적 재현의 방식 58Ⅳ. 음식디미방 수록 음식의 관광자원화 721. 재맥락화 주체별 관광자원화 722. 종가중심적 관주도 관광자원화 763. 전통과 현대를 절충한 관광자원화 87Ⅴ. 맺음말 94참고 문헌 97부 록 101Abstract 106