커피전문점과 베이커리전문점을 중심으로 국내 디저트카페는 다양한 형태로 늘어나고 있는 추세이며, 이러한 디저트카페는 단순히 음료와 디저트를 판매하는 곳이 아닌 고객의 감성적인 소비가 이루어지는 문화공간으로 활용되고 있다. 따라서 본 연구는 다양한 형태로 급성장하고 있는 디저트카페가 고객의 관점에서 어떠한 편익을 제공을 했고 이를 통해 이용행동에 어떠한 영향 관계가 있는지 그리고 디저트에 대한 다양한 수요를 간접적으로 파악하고자 하였다. 더불어 디저트관여도를 조절변수로 설정함으로써 디저트관여도가 관계효익과 이용행동 사이에서 어떤 차별적 영향을 미치고 있는지 파악하여, 관계효익에 관여도까지 고려한 새로운 시장세분화를 제시하기 위한 연구이다. 연구목적을 달성하기 위해 선행연구를 검토하여 이론을 고찰하였고, 이를 바탕으로 설문항목을 개발하여 설문조사를 실시하였다. 설문조사는 서울지역 중심으로 디저트카페를 이용한 경험이 있는 소비자들을 대상으로 유효표본 313부를 본 연구의 자료분석에 사용하였다. 자료의 통계처리는 SPSS 25.0과 LIMDEP 8.0 프로그램을 활용하였으며, 빈도분석, 요인분석, 신뢰성분석, 다중회귀분석, 우도비율검정(LR-test), 이단계 군집분석, 교차분석 등을 실시하였다. 주성분 요인분석을 한 결과 디저트카페 관계효익은 경제적 효익요인, 심리적 효익요인, 사회적 효익요인, 고객화 효익요인의 4개 요인으로 나타났으며, 이용행동과 디저트관여도에 대한 요인분석에서 각각 단일요인으로 도출하였다. 디저트카페의 관계효익이 이용행동에 미치는 영향 관계에서 디저트관여도에 따른 집단 간 차이 유무를 검증하기 위해 우도비율검정(LR-test) 결과에서 고관여도, 저관여도 집단 간에 조절효과가 있는 것으로 검증되었다. 고관여도 집단에서는 경제적 효익요인, 심리적 효익요인, 사회적 효익요인, 고객화 효익요인이 이용행동에 유의한 영향을 미쳤으며, 저관여도 집단에서는 심리적 효익요인, 고객화 효익요인이 이용행동에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 디저트카페의 관계효익에 따른 디저트카페 이용고객의 유형을 구분하여 시장세분화를 제시하기 위해 이단계 군집분석을 추가적으로 실시하여 무관심선호집단, 대인관계선호집단, 실리추구선호집단의 세 집단으로 도출하였다. 세 집단의 인구통계적 특성, 이용형태 특성, 선호브랜드 특성에 대한 교차분석을 실시한 결과 집단 간에 소득, 월평균 방문횟수, 방문목적, 자주 방문하는 브랜드에서 차이가 있는 것으로 나타났다. 이러한 연구자료를 바탕으로 디저트카페의 디저트 제품뿐만 아니라 이용고객의 다양한 관계효익과 상황변수를 고려한 세분시장에 대하여 적절한 개요를 구성하고 그에 따른 시스템을 구축하여 마케팅 및 홍보을 통해 포지셔닝 전략에 중요한 근거자료로 활용될수 있을 것이다.
ABSTRACT
The number of dessert cafes in domestic environment is increasing recently in various ways mainly together with the specialized shops for coffee and bakeries. Such dessert cafes are being used as a cultural space where emotional consumption of customers takes place, other than just a place to simply sell drinks and dessert. In this context, this study aimed to not only investigate how the dessert cafes, which are growing rapidly in various forms, have provided benefits from the perspective of customers and how those benefits have affected use behaviors of customers but also to indirectly identify various demands on desserts. In addition, by defining the level of dessert involvement as a moderating variable, this is a study to identify how the level of dessert involvement causes a discriminatory impact between the relational benefit and the use behavior, thereby presenting a new market segmentation that takes into account both the level of involvement and the relational benefit. To this end, this study examined relevant theories through reviewing the precedent studies and conducted a survey using the developed questionnaire tools based on the results of theoretical investigation. The survey was carried out for those who have visited dessert cafes mainly in the area of Seoul and 313 valid copies of the questionnaire were used for data analysis of this study. The data were statistically processed using SPSS 25.0 and LIMDEP 8.0 program, and frequency analysis, reliability analysis, factor analysis, multiple regression analysis, LR-test, second-stage cluster analysis, cross-analysis, etc. were performed on the processed data. In results of factor analysis for main components, relational benefit involved four factors, for instance, economic benefit, psychological benefit, social benefit, and customization benefit, besides, a single factor was derived from factor analysis for use behavior and dessert involvement. The LR-test was conducted to verify the presence of difference between groups according to dessert involvement in relationship among the impacts of relational benefits in dessert cafes on use behavior. The results of this test revealed that the moderating effects existed between a high- and a low-involvement groups. Furthermore, it was also found that economic benefit, psychological benefit, social benefit and customization benefit have a significant impact on use behavior in a high-involvement group, and psychological benefit and customization benefit have a significant impact on use behavior in a low-involvement group. In order to present market segmentation by assorting the types of customers using dessert cafes according to the relational benefits of dessert cafes, a two-stage clustering analysis was additionally conducted to derive three groups such as indifference preference group, interpersonal preference group, and practical pursuit preference group. A cross analysis was also performed on the characteristics of demographic, usage and preference brand of three groups and the analysis results exhibited that there were differences in income, average number of monthly visits, purpose of visits, and frequently visited brands among the groups. Based on these research materials, considering not only the dessert items of dessert cafes, but also the various relational benefits and situational variable of the customers, it would be able to utilize them as important fundamental data for the positioning strategy through promotion and marketing by organizing a proper overview of a specifically segmented market and establish the relevant system.
목 차제 1장 서 론 1제 1 절 연구의 배경 및 목적 11. 연구의 배경 12. 연구의 목적 3제 2 절 연구의 방법 및 범위 4제 3 절 연구의 구성 5제 2장 이론적 배경 7제 1절 디저트카페 71. 디저트카페의 개념 72. 디저트카페의 성장배경 및 현황 93. 디저트카페의 선행연구 12제 2절 관계효익 141. 관계효익의 개념 142. 관계효익의 구성요소 153. 관계효익의 선행연구 19제 3절 이용행동 221. 이용행동의 개념 222. 이용행동의 선행연구 23제 4절 관여도 261. 관여도 262. 관여도의 선행연구 28제 3장 연구설계 31제 1절 연구모형 및 가설 311. 연구모형 312. 연구가설 32제 2절 조사설계 및 분석방법 341. 표본설계 342. 변수의 조작적 정의 353. 설문지 구성 364. 분석방법 38제 4장 실증분석 40제 1절 표본특성 401. 표본의 인구통계학적 특성 402. 표본의 디저트카페 이용형태 특성 42제 2절 타당성 및 신뢰성 검증 461. 관계효익의 요인분석 및 신뢰성 분석 472. 이용행동의 요인분석 및 신뢰성 분석 493. 관여도의 요인분석 및 신뢰성 분석 50제 3절 가설의 검증 511. 가설1의 검증 512. 가설2의 검증 523. 연구가설의 검증결과 요약 57제 4절 군집분석을 이용한 디저트카페 이용동기 집단의 차이분석 591. 관계효익에 따른 시장세분화 592. 세분시장 간 인구 통계적 특성비교 613. 세분시장 간 디저트카페 이용형태 특성비교 634. 관계효익에 따른 세분시장 간 특성분석 정리 69제 5장 결 론 71제 1절 연구결과의 요약 71제 2절 연구의 의의 및 시사점 75제 1절 연구의 한계점 및 향후 연구방향 77참고문헌 78설문지 86ABSTRACT 91