본 연구는 유아교사가 지각한 조직문화 및 부모-교사 협력과 유아교사의 행복감 간의 관계를 확인하고, 이 관계에서 유아교사의 성격강점이 작용하는 효과를 분석하고자 하였다.
연구방법은 2019년 7월 1일부터 8월 31일까지 유아교사 370명을 대상으로 설문조사를 실시하여 분석하였고, 연구모형을 통계적으로 검증하기 위해서 SPSS for Win. 24.0과 AMOS 24.0의 프로그램을 사용하였다. 이를 통한 검증결과는 다음과 같다.
첫째, 유아교사가 지각한 조직문화는 유아교사의 행복감에 유의미한 정도의 긍정적 영향을 미쳤다. 그 순서는 집단문화, 합리문화, 개발문화, 위계문화 순으로 나타났다. 둘째, 유아교사가 지각한 집단문화와 유아교사의 행복감과의 관계에서 ‘초월’의 조절효과가 나타났다. 즉 ‘초월’이 낮은 집단에서 집단문화가 행복감에 영향을 미치지 않은 반면, ‘초월’이 높은 집단에서 집단문화가 행복감에 영향을 미치는 것으로 확인하였다. 또한 유아교사가 지각한 합리문화와 유아교사의 행복감과의 관계에서 ‘절제’의 조절효과가 나타났다. 즉 ‘절제’가 높은 집단에서 합리문화가 행복감에 영향을 미치지 않았으나, ‘절제’가 낮은 집단에서 합리문화가 행복감에 영향을 미치는 것으로 확인하였다. 한편, 유아교사가 지각한 개발문화와 유아교사의 행복감과의 관계에서 ‘절제, 초월’의 조절효과들이 나타났다. 즉 ‘절제’가 낮은 집단과 ‘초월’이 높은 집단에서 개발문화가 행복감에 영향을 미치지 않았으나, 반면에 ‘절제’가 높은 집단과 ‘초월’이 낮은 집단에서 개발문화가 행복감에 영향을 미치는 것으로 확인하였다. 끝으로, 유아교사가 지각한 위계문화와 유아교사의 행복감과의 관계에서‘용기, 절제, 초월’의 조절효과들이 나타났다. 즉‘용기, 절제, 초월’이 높은 집단에서 위계문화가 행복감에 영향을 미치지 않았으나, 한편 ‘용기, 절제, 초월’이 낮은 집단에서 위계문화가 행복감에 영향을 미치는 것으로 확인하였다. 셋째, 유아교사가 지각한 부모-교사 협력과 관련하여 정보공유와 성인관계는 유아교사의 행복감에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타난 반면, 정보추구는 유아교사의 행복감에 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 넷째, 유아교사가 지각한 정보공유와 유아교사의 행복감과의 관계에서 ‘정의, 절제’의 조절효과들이 나타났다. 즉 ‘정의’가 낮은 집단과 ‘절제’가 높은 집단에서 정보공유가 행복감에 영향을 미치지 않은 반면, ‘정의’가 높은 집단과 ‘절제’가 낮은 집단에서 정보공유가 행복감에 영향을 미치는 것으로 확인하였다. 또한 유아교사가 지각한 정보추구와 유아교사의 행복감과의 관계에서 ‘절제’의 조절효과가 나타났다. 즉 ‘절제’가 높은 집단에서 정보추구가 행복감에 영향을 미치지 않았으나, 한편 ‘절제’가 낮은 집단에서 정보추구가 행복감에 영향을 미치는 것으로 확인하였다. 끝으로, 유아교사가 지각한 성인관계와 유아교사의 행복감과의 관계에서 ‘인간애, 절제, 지혜지식, 정의, 용기, 초월’의 조절효과들이 나타났다. 즉 ‘인간애, 절제’가 낮은 집단과 ‘지혜지식, 정의, 용기, 초월’이 높은 집단에서 성인관계가 행복감에 영향을 미치지 않았으나, ‘인간애, 절제’가 높은 집단과 ‘지혜지식, 정의, 용기, 초월’이 낮은 집단에서 성인관계가 행복감에 영향을 미치는 것으로 확인하였다.
결론적으로 본 연구는‘각 개별 요소에 대한 관계성이 파악된다면, 어떠한 강점에 있을 때 더 행복의 의미를 가질 수 있는지에 대한 설명이 구체적으로 가능하다(Seligman, 2011).’의 주장과 부합된다. 또한 본 연구는 유아교육기관 조직문화와 부모-교사 협력이라는 상황과 대상 속에서 유아교사가 자신의 행복을 추구하기 위해 어떤 성격강점을 활용하고 보완하여야 하는지에 대한 구체적인 정보를 제공했다. 끝으로, 교사가 행복해야 유아가 행복할 수 있다는 말을 다시금 상기하며, 본 연구 결과가 유아교사의 행복감을 증진시키는 교사교육 프로그램과 재교육 프로그램의 기초자료로 활용되길 기대한다.
The purpose of this study was to analyze the moderating effects of early childhood teachers'' character strengths on the relationship among the organizational culture perceived by early childhood teachers, parent-teacher cooperation, and the happiness of early childhood teachers. The research method was as follows. A survey was conducted on 370 early childhood teachers from July 1st to August 31st, 2019 and then the collected data was analyzed. For statistical verification of the research, SPSS for Win. 24.0 and AMOS 24.0 were used.
The result of the above mentioned analysis was as follows. First, the organizational culture that early childhood teachers perceived had a statistically significant positive effect on happiness. The significance of the variables showed the following order: group culture, rational culture, development culture, and hierarchical culture. Second, the moderating effect of ‘transcendence’ was shown in the relationship between the group culture perceived by early childhood teachers and their happiness. The group culture had no statistically significant effect on the happiness in the low ‘transcendence’ group, while the group culture had a statistically significant effect on the happiness in the high ‘transcendence’ group. In addition, in the relationship between the rational culture perceived by the early childhood teacher and their happiness, the moderating effect of ‘moderation’ was shown. It was verified that rational culture had no statistically significant effect on happiness in the high ‘temperance’ group, while rational culture had a statistically significant effect on happiness in the low ‘temperance’ group. However, the moderating effect of ‘temperance and transcendence’ was shown in the relationship between the development culture perceived by early childhood teachers and their happiness. The development culture had no statistically significant effect on happiness in the low ‘temperance’ group and high ‘transcendence’ group. Finally, in the relationship between the hierarchical culture perceived by the early childhood teacher and their happiness, the moderating effect of "bravery, temperance, and ‘transcendence’ was shown. It was confirmed that hierarchical culture had no statistically significant effect on happiness in the high ‘bravery, temperance, and transcendence’ group; in the low ‘bravery, temperance, and transcendence’ group, the hierarchical culture had a statistically significant effect on happiness. Third, regarding parent-teacher cooperation perceived by early childhood teachers, information sharing and adult relations had a statistically significant positive effect on happiness; information seeking had no statistically significant effect on happiness. Fourth, the moderating effect of ‘justice and temperance’ was shown in the relationship between information sharing perceived by early childhood teachers and their happiness. In other words, information sharing had no statistically significant effect on the happiness in the low ‘justice’ group and the group with high ‘temperance,’ while in the high ‘justice’ and low ‘temperance’ group, information sharing a statistically significant effect on happiness. Moreover, the moderating effect of ‘temperance’ was shown in the relationship between the information-seeking perceived by the early childhood teacher and their happiness. In other words, information seeking had no statistically significant effect on happiness in the high ‘temperance’ group; in the low ‘temperance’ group, information seeking had a statistically significant effect on happiness. Finally, the moderating effect of ‘humanity, temperance, wisdom, justice, bravery, and transcendence’ was shown in the relationship between the adult relationship perceived by the early childhood teachers and their happiness. In other words, in the low ‘humanity and temperance’ group and high ‘wisdom, justice, bravery, and transcendence’ group, adult relationships had no statistically significant effect on happiness; for the high ‘humanity, temperance’ group and low ‘wisdom, justice, courage, transcendence’ group, adult relations had a statistically significant effect on happiness.
In conclusion, this study is consistent with the assertion of Seligman(2011) that ‘if the relationship between each individual element is identified, it is possible to explain in detail what strengths can mean more happiness.’ Moreover, this study provided specific information on what character strengths early childhood teachers should take advantage of and complement to pursue their happiness in the context of organizational culture and parent-teacher cooperation. Recalling the remark that only when teachers are happy children can be happy, the researcher hopes that the results of this study will be utilized as base data for teacher education programs and re-education programs that build up early childhood teachers'' happiness.