명화감상을 활용한 유아 극놀이 프로그램은 명화감상을 통해 자신과 타인의 생각과 경험을 바탕으로 이야기를 구성하여 놀이하는 극놀이 프로그램을 의미한다. 본 연구는 명화감상을 활용한 유아 극놀이 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하는 데 목적이 있다. 연구대상은 만5세 유아로 G시에 위치한 B유치원 유아 20명, D유치원 유아 20명이다. 유아 창의성 검사는 전경원(2001)이 제작한 ‘유아 도형 창의성 검사(K-FCTYC)’를 사용하였고, 유아 언어능력 검사는 김영태, 성태제, 이윤경(2008)이 제작한 ‘취학 전 아동의 수용언어 및 표현언어 발달척도(Preschool Receptive-Expressive Language Scale: PRES)’를 사용하였다. 실험 처치는 2019년 12월 2일부터 2020년 2월 14일까지 10주 동안 총 36회로, 실험집단은 명화감상을 활용한 극놀이 프로그램을 실시하였고, 비교집단은 대본에 기초한 극놀이 활동을 실시하였다. 자료분석은 SPSS 21.0 프로그램을 이용하여 명화감상을 활용한 유아 극놀이 프로그램이 유아의 창의성 및 언어능력에 미치는 효과를 검증하기 위하여 다변량분산분석(MANOVA)을 실시하였다. 첫째, [연구문제 1]의 명화감상을 활용한 유아 극놀이 프로그램을 개발한 결과, 프로그램의 목적은 ‘명화감상을 활용한 유아 극놀이 프로그램을 통해 또래와 협력하여 다양한 극놀이를 구성하고 실행해봄으로써 창의적 표현과 상호적 의사소통을 즐긴다.’로 선정하였다. 이를 달성하기 위한 구체적인 목표는 ‘명화감상을 활용한 유아 극놀이 프로그램을 통해 다양한 예술작품을 감상하며 풍부한 감수성을 기른다.’, ‘명화감상을 활용한 유아 극놀이 프로그램을 통해 대상을 새롭게 인식하여 창의적 표현을 즐긴다.’ ‘명화감상을 활용한 유아 극놀이 프로그램을 통해 다양한 상황을 이해하여 이야기 구성 능력을 기른다.’, ‘명화감상을 활용한 유아 극놀이 프로그램을 통해 타인의 입장을 이해하고 존중하는 태도를 기른다.’를 선정하였다. 교육내용은 ‘심미적 탐색’, ‘창의적 표현’, ‘상호적 협력’, ‘확장적 의사소통’으로 구성하였다. 교수-학습 방법은 교수-학습 원리, 교수-학습 전략, 교수-학습 단계, 교사의 역할로 구성하였다. 교수-학습 원리는 ‘놀이의 원리’, ‘흥미중심의 원리’, ‘상호작용의 원리’, ‘상상의 원리’, ‘통합의 원리’로 구성하였다. 교수-학습 전략은 ‘인정하기’, ‘자기표현하기’, ‘토의하기’, ‘협력하기’로 구성하였다. 교수-학습 단계는 2차시 활동으로 도입, 전개, 마무리 단계를 적용하였다. 1차시 도입은 ‘명화감상’, 전개 단계는 ‘명화와 경험 공유’, ‘극놀이 대본 구성’, ‘소품 준비 및 역할선정’, 마무리는 ‘평가’로 구성하였다. 2차시 도입은 ‘극놀이 대본소개’, 전개는 ‘무대준비’, ‘극놀이’, ‘확장된 극놀이 및 공유’, 마무리는 ‘평가’로 구성하였다. 교사의 역할은 ‘확산적 발문자’, ‘격려자’, ‘환경 구성자’, ‘중재자’, ‘평가자’의 역할을 강조하였으며, 평가는 유아 평가와 프로그램 평가로 나누어 구성하였다. 둘째, [연구문제 2]의 명화감상을 활용한 유아 극놀이 프로그램 효과를 검증하기 위해 실험집단은 명화감상을 활용한 유아 극놀이 프로그램을, 비교집단은 대본에 기초한 극놀이 활동 실시한 후, 유아의 창의성과 언어능력을 검사하였다. 분석결과, 명화감상을 활용한 유아 극놀이 프로그램은 유아의 창의성과 언어능력 향상에 긍정적인 효과가 있는 것으로 밝혀졌다.
The purpose of this study is to develop dramatic play program using famous paintings appreciation for young children and verify the effects of the program. This program is a dramatic play program in which stories are composed and played based on the thoughts and experiences of oneself and others through appreciation of famous paintings. The research subjects were 40 ive-year-old children (20in the experimental group at B kindergarten and 20in the comparative group at D kindergarten) in G city. The instrument of this study for children’s creativity was the ‘Korean Figural Creativity Test for Young Children’ by Jeon, Kyung Won (2001), we used ''Preschool Receptive-Expressive Language Scale'' developed by Kim Young-tae, Sung Tae-je, Lee Yun-gyeong (2008). The experiment was carried out 36 times for 10 weeks from December 2, 2019 to February 14, 2020: the dramatic play program using famous paintings appreciation for young children was conducted in the experiment group; play activities based on script were conducted in the comparative group. For the data analysis, multi variate analysis of variance (MANOVA) was conducted using SPSS 21.0 program to verify the effects on children''s young children''s creativity and language ability. First, as a result of developing dramatic play program using famous paintings appreciation for young children, the purpose of the program has been selected as they enjoy creative expression and mutual communication by organizing and performing various play games in cooperation with their peers in dramatic play program using famous paintings appreciation for young children. The selected specific objectives to achieve these are to develop in children the followings through dramatic play program using famous paintings appreciation for young children: ‘Cultivate a rich sensibility by appreciating various works of art through a play program for children using famous painting appreciation.’, ‘Enjoy creative expression by recognizing the object through a play program for children using famous painting appreciation.’, ‘Develop the ability to compose stories by understanding various situations through a play program for children using famous painting appreciation.’ ‘Cultivate an attitude of understanding and respect for others'' positions through a play program for children using famous painting appreciation.’ with various purposes. The contents of the program consisted of aesthetic exploration, creative expression, mutual cooperation, and extended communication. The teaching-learning methods consisted of teaching-learning principles, teaching-learning stages, and teacher’s roles. The teaching-learning principles consisted of ‘principle of play’, ‘the principle of interest-centeredness’, ‘the principle of interaction’, ‘the principle of imagination’, and ‘the principle of integration’. In the teaching and learning stage, the introduction, development, and finishing stages were applied as secondary activities. Teaching-learning 1 stages consisted of ''appreciation of the famous paintings'', ''Sharing famous paintings and experiences'', ''play script composition'', ''prop preparation and role selection'', and ''evaluation''. Teaching-learning 2 stages consisted of ''Introduction to the play script'', ''development of stage preparation'', ''play'', ''extended play and sharing'', and ''evaluation''. The teacher’s roles emphasize the roles of ‘the diffuse speaker’, ‘encourager’, ‘environment organizer’, ‘mediator’, and ‘evaluator’. Evaluation of the program consisted of program evaluation and child evaluation; the child evaluation was carried out with being divided into the teacher evaluation and the child evaluation. Second, In order to verify the effectiveness of the children''s play program using famous paintings appreciation, the experimental group conducted a play program for young children using the famous paintings appreciation, and the comparative group conducted a play activity based on the script, and then examined the creativity and language ability of the child. As a result of analysis, it was found that the children''s play program using famous painting appreciation has a positive effect on the improvement of children''s creativity and language ability.
목 차국문초록 ⅴⅠ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 63. 용어의 정의 7Ⅱ. 이론적 배경 81. 유아 극놀이 8가. 유아 극놀이의 개념 및 중요성 8나. 유아 극놀이의 교수-학습 방법 112. 명화감상과 유아 극놀이 14가. 명화감상의 개념 및 중요성 14나. 명화감상의 교수-학습 방법 17다. 명화감상을 활용한 유아 극놀이 193. 유아 극놀이와 창의성 21가. 창의성의 개념 및 중요성 22나. 명화감상을 활용한 유아 극놀이와 창의성과의 관계 244. 유아 극놀이와 언어능력 26가. 언어능력의 개념 및 중요성 26나. 명화감상을 활용한 유아 극놀이와 언어능력과의 관계 28Ⅲ. 명화감상을 활용한 유아 극놀이 프로그램 개발 311. 명화감상을 활용한 유아 극놀이 프로그램 개발 절차 312. 명화감상을 활용한 유아 극놀이 프로그램 시안 개발 33가. 목적 및 목표 33나. 교육내용 37다. 교수-학습 방법 48라. 평가 683. 명화감상을 활용한 유아 극놀이 프로그램 개발 최종안 71가. 프로그램의 타당도 검증 71나. 프로그램의 개발 최종안 71Ⅳ. 명화감상을 활용한 유아 극놀이 프로그램 효과 검증 741. 연구방법 76가. 연구대상 76나. 연구도구 76다. 연구절차 80라. 자료분석 932. 결과 및 해석 93가. 명화감상을 활용한 유아 극놀이 프로그램이 창의성에 미치는 효과 93나. 명화감상을 활용한 유아 극놀이 프로그램이 언어능력에 미치는 효과 96Ⅴ. 논의 및 제언 981. 논의 및 결론 982. 제 언 107참고문헌 108Abstract 120부록 1. 유아의도형창의성검사 가형, 나형 126부록 2. 유아의언어능력 발달척도 128부록 3. 명화감상을 활용한 유아 극놀이 프로그램 활동계획안 135