메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

박세웅, 명노신 (경상대학교, 경상대학교 대학원)

발행연도
2021
저작권
경상대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수3

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (4)

초록· 키워드

오류제보하기
Companies around the world are actively developing Personal Air Vehicle (PAV) to solve the serious social problem of traffic jams. Airworthiness certification for PAV is required, since it is a manned vehicle. As with aircraft, the lightning strike with strong thermal load and magnetic fields is the critical threat to the safe operation of PAV. Lightning certification issue thus remains important for PAV. Nonetheless, there are still insufficient studies on PAV-related lightning certification technologies, guidelines, and requirements.
In this study, the SAE Aerospace Recommended Practice (ARP), an international standard certification guideline recognized by the Federal Aviation Administration (FAA), was analyzed. In addition, the guideline of lightning certification was applied to PAV. The effects of lightning on different type of PAV was also analyzed based on computational methods. Two computational simulation software, COMSOL Multiphysics and CST Studio Suite, were extensively used for analysis of direct and indirect effects of lightning strike. Using COMSOL Multiphysics, the damaged area of the composite specimens of the rotor blade in PAV was evaluated through the electrical-thermal multiphysics analysis. Electric/magnetic field and surface current distribution of PAV were also analyzed using the CST Studio Suite.
In addition, a lightning strike test was conducted to check the lightning damage on composite specimens. The protection performance of each lightning protection system was then checked. Finally, the effectiveness of the computational simulation was demonstrated by comparing it with the results of lightning strike test.

목차

Ⅰ. 서 론 1
1. 연구 배경 1
2. 연구 목적 6
Ⅱ. 본론 8
1. 낙뢰 현상 및 항공기 낙뢰의 특성 8
1) 낙뢰 현상 정의 및 우리나라 낙뢰 통계 8
2) 항공기 낙뢰 피격 특성 11
2. 회전익 항공기 낙뢰 보호 시스템 13
1) 낙뢰 직접 영향성 보호 시스템 13
2) 낙뢰 간접 영향성 보호 시스템 16
3. 항공기 낙뢰 인증지침 18
1) 항공기 낙뢰 적합성 입증절차 18
2) PAV 낙뢰 인증체계 수립 현황 21
4. PAV 낙뢰 간접 영향성 전산해석 24
1) PAV 개발 이력 및 해석모델 선정 24
2) PAV 낙뢰 초기부착지점 예측 및 피격모델 수립 27
3) 멀티콥터형 PAV 전기장 분포해석 결과 34
5. 낙뢰 피격시험 및 직접 영향성 전산해석 37
1) 낙뢰 피격시험 종류 및 시설선정 37
2) 낙뢰 시험 파형 선정 40
3) 복합재 낙뢰 피격시험 결과 41
4) 복합재 낙뢰 피격 효과 전산해석 결과 43
Ⅲ. 결론 44
참고 문헌 46

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0