본 연구는 유아의 기질, 어머니의 양육행동, 유아의 실행기능 그리고 또래유능성의 관계를 알아보고, 유아의 기질이 실행기능에 미치는 직접적 영향을 비롯하여 어머니의 양육행동과 유아의 실행기능을 통해 또래유능성에 미치는 간접적 영향을 살펴보고자 한다.
본 연구에서는 서울, 경기, 충청, 경상, 전라권에 소재한 7개의 어린이집과 유치원에 재원 중인 만 3∼5세 유아와 그들의 어머니 378명을 대상으로 하였다. 연구도구로는 유아의 기질은 윤지원(2017)의 척도로 3개의 하위 요인으로 총 30문항, 어머니의 양육행동은 김문정(2003)이 재수정한 것으로 3개의 하위 요인으로 총 30문항, 유아의 실행기능은 장문영(2016)의 척도를 사용하였고 5가지 하위요인으로 총 63문항, 또래유능성은 조인영(2016)의 척도로 박주희와 이은해(2001)가 개발한 척도이며 3가지 하위요인으로 총 15문항으로 구성하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 SPSS 21.0 프로그램과 AMOS 22.0 프로그램을 사용하여 분석하였다.
본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아의 기질이 또래유능성에 미치는 직접적 영향은 유의한 것으로 나타났다. 둘째, 유아의 기질은 어머니의 양육행동을 통해 또래유능성에 유의한 영향을 미치지 않았다. 셋째, 유아의 기질은 유아의 실행기능을 통해 또래유능성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 유아의 기질은 어머니의 양육행동과 유아의 실행기능을 통해 순차적으로 또래유능성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구를 통해 유아의 기질과 또래유능성 간 관계를 어머니의 양육행동뿐만 아니라 유아의 실행기능은 중요한 역할을 하는 변인임을 확인할 수 있었고, 이를 통해 유아의 또래유능성 발달에 대한 이해의 폭을 넓히고 효과적인 지도를 위한 실증적 자료를 제공할 수 있을 것이다.
주제어 : 유아의 기질, 어머니의 양육행동, 유아의 실행기능, 또래유능성
The purpose of this study was to investigate the relationship between preschooler’s temperament, maternal parenting behaviors, preschooler’s executive function, and peer competence. In addition, this study aimed to examine the direct effect of preschooler’s temperament on executive function and the indirect effect on peer competence through maternal parenting behaviors and preschooler’s executive function.
To this end, a survey was conducted on 378 children aged 3-5 years old and their mothers who were enrolled in 7 daycare centers and kindergartens located in Seoul, Gyeonggi-do, Chungcheong-do, Gyeongsang-do and Jeolla-do. For the measurement of preschooler’s temperament, a scale of Yoon (2017) consisting of a total of 30 items of three sub-factors was used. For maternal parenting behaviors, a total of 30 questions of three sub-factors revised by Kim (2003) was used. For the preschooler’s executive function, Jang (2016)’s scale was used consisting of a total of 63 questions with five sub-factors. Lastly, peer competence was measured with the scale of Joe (2016), which was developed by Park & Lee (2001), and consisted of a total of 15 questions with three sub-factors. The data collected were analyzed using the SPSS 21.0 program and the AMOS 22.0 program.
The main results of this study are summarized as follows. First, the direct influence of preschooler’s temperament on peer competence was found to be significant. Second, preschooler’s temperament did not significantly affect peer competence through maternal parenting behaviors. Third, preschooler’s temperament was found to had a significant effect on peer competence through preschooler’s executive function. Fourth, preschooler’s temperament was found to had a significant effect on peer competence sequentially through maternal parenting behaviors and preschooler’s executive function.
Through these findings, it was confirmed that not only maternal parenting behaviors but also preschooler’s executive function play an important role in the relationship between preschooler’s temperament and peer competence. It is expected to be able to broaden the understanding of young children''s peer competence development and provide empirical data for effective guidance.
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 93. 용어의 정의 10Ⅱ. 이론적 배경 131. 유아의 또래유능성 131) 또래유능성의 개념 132) 또래유능성의 구성요소 152. 유아의 또래유능성에 영향을 미치는 선행 변인 191) 유아의 기질 192) 어머니의 양육행동 233) 유아의 실행기능 303. 유아의 기질이 어머니의 양육행동 및 유아의 실행기능을 통해 또래유능성에 미치는 영향 361) 유아의 기질이 어머니의 양육행동을 통해 유아의 또래유능성에 미치는 영향 362) 유아의 기질이 실행기능을 통해 유아의 또래유능성에 미치는 영향 383) 유아의 기질이 어머니의 양육행동과 유아의 실행기능을 통해 유아의 또래유능성에 미치는 영향 40Ⅲ. 연구방법 431. 연구대상 432. 연구도구 453. 연구절차 494. 자료분석 50Ⅳ. 연구결과 511. 기술통계 및 연구변인들 간의 상관관계 512. 측정모형 분석 543. 구조모형 분석 58Ⅴ. 논의 및 결론 631. 연구결과 요약 및 논의 632. 결론 71참고문헌 76부 록 102국문초록 111ABSTRACT 113