최근 평가의 패러다임이 ‘학습을 위한 평가’에서 ‘학습을 위한 평가’로 전환됨에 따라, 학생이 피드백을 통해 스스로 자신의 학습을 성찰하는 역량에 대한 관심이 높아지고 있다. 그러나 기존의 연구들은 피드백의 유형이나 시기 등 평가를 제공하는 교사의 역량에 초점을 두는 경향이 있었다. 이에 본 연구는 학생이 피드백을 이해하고, 활용하며 생성하는 능력인 피드백 리터러시에 주목하여, 초등학교 5학년과 6학년의 성취목표와 피드백 리터러시, 수업참여와 학업성취가 어떤 관계가 있는지 구조적으로 분석하였다. 이를 통해 피드백 리터러시가 성취목표와 수업참여, 성취목표와 학업성취의 관계를 어떻게 매개하는지 확인하고, 이와 같은 구조적 관계가 교실 상황에서 어떤 의의를 지니는지 살펴보고자 하였다.
본 연구를 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다.
[연구문제 1] 성취목표, 피드백 리터러시, 수업참여와 학업성취의 구조적 관계는 어떠한가? [연구문제 2-1] 피드백 리터러시는 성취목표와 수업참여를 어떻게 매개하는가? [연구문제 2-2] 피드백 리터러시는 성취목표와 학업성취를 어떻게 매개하는가?
위와 같은 연구문제를 검증하기 위하여 서울시내 2개 초등학교의 5학년과 6학년 학생들에게 설문조사를 실시하여 얻은 총 296부의 설문지를 토대로 구조방정식 모형 분석을 실시하였다. 자료분석에는 SPSS 23.0 및 Amos 25.0 통계프로그램을 사용하였으며, 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 성취목표와 피드백 리터러시의 관계를 살펴본 결과, 숙달목표, 수행접근목표, 수행회피목표가 피드백 리터러시에 미치는 영향이 모두 통계적으로 유의하게 나타났으나 숙달목표와 수행접근목표는 정적, 수행회피목표는 부적으로 그 예측 방향이 다르게 나타났다. 또한 피드백 리터러시와 수업참여, 학업성취의 관계를 살펴본 결과 피드백 리터러시는 수업참여와 학업성취를 유의하게 예측하는 것으로 나타났다. 반면 수행접근목표와 수행회피목표에서 수업참여로 이르는 직접효과와 숙달목표에서 학업성취로 이어지는 직접 효과는 나타나지 않았다. 둘째, 성취목표가 수업참여와 학업성취에 미치는 영향에서 피드백 리터러시의 매개 효과를 확인하기 위해 부트스트래핑을 통하여 간접효과의 유의성을 검증하였다. 그 결과, 세 가지 성취목표에서 피드백 리터러시를 경유하여 수업참여 및 학업성취에 이르는 경로는 모두 유의한 것으로 나타났으나, 예측하는 패턴이 서로 다른 것으로 나타났다. 숙달목표와 수행접근목표에서 수업참여 및 학업성취에 이르는 효과는 정적으로 유의하였으며, 숙달목표의 효과 크기가 수행접근목표보다 더 큰 것으로 확인되었다. 반면, 수행회피목표에서 수업참여 및 학업성취로 이르는 효과는 부적으로 유의하였다.
본 연구의 의의는 다음과 같다.
첫째, 피드백 리터러시가 수업참여와 학업성취에 의미 있는 요소라는 점을 알 수 있었다. 그간 성취목표가 수업참여나 학업성취에 미치는 효과에 대해 많은 연구가 진행되어왔으나, 그 과정을 학생의 피드백 활용 측면에서 조망한 연구는 드물었다. 연구 결과, 수행접근목표와 수행회피목표에서 수업참여로 이르는 직접효과와 숙달목표에서 학업성취에 이르는 직접효과는 유의하지 않았으나 피드백 리터러시를 통할 때의 간접효과는 유의한 것으로 나타났다. 이는 수행접근목표 및 수행회피목표를 가진 학습자들의 수업참여와 숙달목표를 가진 학습자들의 학업성취를 증진하기 위해 피드백 리터러시의 측면에서 접근할 필요가 있음을 시사한다. 둘째, 이와 관련하여 연구결과는 교사가 학생의 피드백 리터러시를 증진하기 위해 어떤 고려가 필요한지에 대한 시사점을 제공한다. 먼저 교사는 학생이 평가 기준을 토대로 피드백에 대한 내용을 이해하고 해석하며, 학습 방법을 수정하고 학습 계획을 세우는 기회를 제공하여 피드백 활용의 연습 기회를 지속적으로 제공하여야 한다. 또한 숙달목표, 수행접근목표를 추구하는 학생들에 비해 수행회피목표를 지향하는 학생들은 피드백 활용이나 태도에 있어서 부정적으로 접근하려는 경향이 있고, 이것이 낮은 수업참여나 학업성취를 초래할 수 있다. 따라서 교사는 결과만이 아닌 학습 ‘과정’에 있어서 피드백의 역할을 강조하고, 학생들이 수행결과를 자신의 능력에 대한 평가 자체로 받아들이지 않게 도와주어야 한다. 이는 피드백에 대한 긍정적 태도를 높이기 위해서도 중요하다. 즉 교사는 학생과 함께 피드백의 역할을 탐색함으로써 과정과 성장을 위한 피드백으로서의 가치를 학생 스스로 내면화할 수 있게 도울 필요가 있다.
The purpose of this study is to examine the relationship among achievement goal, feedback literacy, academic achievement and classroom engagement. This study also seeks for the mediating effect of the feedback literacy between achievement goal and classroom engagement and academic achievement.
The research questions for this study were defined as follows. 1. What is the structural relationship among achievement goal, feedback literacy, classroom engagement and academic achievement? 2-1. What mediating effect does feedback literacy have in the relationship between achievement goal and classroom engagement? 2-2. What mediating effect does feedback literacy have in the relationship between achievement goal and academic achievement?
A total of 296 5th and 6th grade elementary school students (140 boys, 156 girls) in Seoul participated in this study. A confirmatory factor analysis and a structural equation modeling were conducted using the SPSS 25.0 and AMOS 2.0 programs and the results of the study are as follows. First, results of the confirmatory factory analysis and structural equation modeling showed the hypothesized model fit data well. In addition, the effects of mastery goal, performance approach goal, and performance avoidance goal on feedback literacy were all statistically significant. While mastery goal and performance approach goal had positive effects, performance avoidance goal had a negative one. Feedback literacy also significantly predicted classroom engagement and academic achievement. Second, in order to clarify the mediating effect of feedback literacy from achievement goal to classroom engagement and academic achievement, the analyses of direct, indirect, and total effect were tested using a bootstrapping method. As a result, analyses of indirect effects demonstrated that feedback literacy played a significant mediating role in the paths leading to classroom engagement and academic achievement regardless of the type of achievement goal. Specifically, feedback literacy indirectly and positively mediated mastery goal and outcome variables. Performance approach goal showed a positive indirect effect on classroom engagement and academic achievement while performance avoidance goal showed a negative direct effect on the outcomes.
Theoretical and practical implications of this study are as follows.
First, this study showed that feedback literacy is a meaningful factor in classroom engagement and academic achievement. Many studies have been conducted on the effect of achievement goals on classroom engagement or academic achievement, but few studies have looked at the feedback process from students. There is a need for teachers to focus on the feedback literacy in order to promote participation in classes with performance goals and academic achievement with mastery goals. Second, the findings in this study provide implications for what considerations teachers need to make to promote student feedback literacy. That is, teachers should continuously provide opportunities for students to understand and interpret the content of feedback based on specific evaluation criteria. Teachers also help students set a learning goal and modify their learning strategies by providing opportunities to practice using and applying feedback given to them. In addition, students who pursue performance avoidance goals tend to take a negative and passive approach to feedback utilization compared to those who pursue mastery and performance approach goals, which can lead to low classroom engagement or academic achievement. Therefore, teachers should emphasize the role of feedback in the learning process and help students not to view results as a fixed judgment of their abilities. This is also important to facilitate a positive attitude to feedback. In other words, teachers need to help students internalize their own values as feedback for the sake of learning and growth.
I. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구 문제 4II. 이론적 배경 51. 피드백 리터러시 52. 성취목표 123. 수업참여 154. 성취목표, 피드백 리터러시, 수업참여, 학업성취의 관계 19III. 연구 방법 221. 연구대상 222. 측정도구 233. 자료 처리 및 분석 방법 26IV. 연구 결과 281. 기초통계 분석 282. 측정모형 분석 313. 구조모형 분석 36V. 논의 및 결론 411. 요약 412. 결론 및 제언 49참고문헌 53ABSTRACT 69<부록> 설문지 73