본 연구는 초등교사의 회복탄력성 증진을 위한 교육연극 프로그램을 개발하고 적용하여 연구 참여자의 경험을 기술하고 그 의미를 도출하는 데 목적이 있다. 이를 위해, 임의 표집된 10명의 초등교사를 대상으로 예비연구 프로그램인 <연극 속 나를 찾다>를 실시하였고, 예비연구의 분석 결과를 바탕으로 본 연구의 프로그램을 개발하였다. 본 프로그램은 초등교사의 스트레스를 해소하고 심리적 소진을 예방하여 회복탄력성을 증진시키는 목적을 위해 회복탄력성의 하위요소를 토대로 도출한 9가지 핵심 질문을 구성 준거로 삼아 6단계의 교육연극 프로그램으로 설계되었다. 본 프로그램은 90분씩 총 7회기에 걸친 교육연극 프로그램으로 개발되었다. 1단계 마음열기, 2단계 소통과 공감, 3단계 원인분석, 4단계 강점의 발견, 5단계 삶에 대한 만족, 6단계 성찰하기 순으로 구성되었다. 본 연구의 연구 참여자는 의도적 표본추출(purposeful sampling)을 통해 선정되었다. 먼저 서울, 인천, 경기 내 거주하고 있는 초등교사 중 임의 표집한 133명을 대상으로 회복탄력성(KRQ-53)검사를 실시하였고, 회복탄력성 점수(총점 265점, 표본평균 200점)가 200점 미만인 초등교사 3명으로 구성되었다. 프로그램 실행단계에서는 코로나19(COVID-19)로 인하여 실시간 온라인 화상회의 플랫폼 Zoom을 활용한 비대면 프로그램으로 8주 동안 진행되었다. 연구의 방법은 질적 사례연구이며, 연구의 신뢰도와 타당성 확보를 위해 회복탄력성 사전·사후 검사 및 개별 인터뷰가 진행되었다. 사용된 측정도구는 김주환(2011)이 개발한 KRQ-53(Korean Resilience Quotient Test)이다. 프로그램의 효과성을 통계적인 방법으로 검증한 회복탄력성 검사지 반응 분석 결과는 다음과 같다. 연구 참여자들은 프로그램에 참여한 후 회복탄력성 점수가 평균 32점이 증진되었고, 통계적으로 p < 0.05 수준에서 유의한 차이가 있었다(t=-5.0225, df=2, p=0.0374). 특히, 회복탄력성 하위 요인 중 자기조절력에서 p < 0.05 수준에서 유의한 차이가 있었다(t=-7.9026, df=2, p=0.0156). 회복탄력성의 하위요인 중 대인관계능력과 긍정성에 대해서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 프로그램을 연구 참여자의 경험과 반응을 통해 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구 참여자들에게 존중과 환대의 안전지대를 마련하여 상호작용을 통해 서로를 격려하도록 하였다. 둘째, 연구 참여자들이 일상의 환기를 경험하고, 자신을 발견하고 성찰하게 함으로써 자신과 일상을 낯설게 바라보게 하는 창의 역할을 하였다. 셋째, 연구 참여자들이 겪고 있는 삶의 무게를 드러내고 허구적 상황에서 상상과 표현을 통해 감정을 해소하고 스스로를 위로할 수 있도록 하였다. 넷째, 연구 참여자들이 교사로서의 직업에 만족감을 확인하고 자신이 가진 생각의 흐름을 바꾸어 회복탄력성을 증진시키기 위한 실천으로 나아가도록 함으로써 인생의 변곡점을 맞이하는 계기를 제공하였다. 본 연구는 다소 제한적이었던 초등교사를 대상으로 하여 회복탄력성 증진을 위한 프로그램을 개발하였다는 점, 교육연극 프로그램이 초등교사의 회복탄력성 증진에 긍정적인 영향을 끼칠 수 있음을 질적으로 입증할 수 있었다는 점, 비대면 프로그램이었음에도 불구하고 유의미한 결과를 도출할 수 있었다는 점에서 그 의의가 있다. 본 연구의 제언에서 제시한 다양한 후속 연구를 통해 향후 초등교사들의 정서를 회복하는 토대를 마련하고, 교육현장 개선에 의미 있는 자료를 제공할 만한 연구로 확대될 수 있기를 기대한다.
The purpose of this study is to develop and apply drama education programs to enhance the resilience of elementary school teachers by describing the experiences of the research participants and deriving their meanings. To achieve the above purpose of the study, first, a preliminary research program <Discovering the Self in Drama> was conducted for 10 randomly selected elementary school teachers, and the program of this study was developed based on the results of the preliminary research analysis. The program was designed as a 6-step educational drama program with 9 core questions based on the sub-elements of resilience as a structural criterion for the purpose of relieving stress and preventing psychological exhaustion and enhancing resilience for elementary school teachers. The program in this study was developed as drama education program for a total of seven sessions of 90 minutes each. It consists of six major stages: ''opening their minds'' stage; ''communication and empathy'' stage; ''cause analysis'' stage; ''discovery of strengths'' stage; ''satisfaction with life''; and ''reflection''. Participants in this study were selected through purposeful sampling. First, the resilience (KRQ-53) test was conducted on 133 elementary school teachers residing in Seoul, Incheon, and Gyeonggi Province, who were randomly sampled. Then, it narrowed down to three elementary school teachers that agreed to participate whose resilience score (total score of 265 points, sample average of 200 points) was less than 200 points. In the program implementation stage, it was conducted for 8 weeks as a non-face-to-face program using the real-time online video conferencing platform Zoom due to COVID-19. The method of the study is a qualitative case study, and pre and post resilience tests and individual interviews were conducted to secure the reliability and validity of the study. The measuring tool used was the KRQ-53 (Korean Resilience Quotient Test) developed by Joo-Hwan Kim (2011). The results of analysis of the response of the resilience test paper, which verified the effectiveness of the program by a statistical method, are as follows. After participating in the program, the participants'' overall resilience scores improved by an average of 32 points, and statistically, there was a significant difference at p<0.05 levels (t=-5.0225, df=2, p=0.0374). In particular, there was a significant difference in self-regulation at p<0.05 levels among the resilience subfactors (t=-7.9026, df=2, p=0.0156). However, there was no significant difference in interpersonal competence and positivity among the sub-factors of resilience. The results of the qualitative analysis of the program based on the experience and response of the research participants are as follows: First, it established a safety zone of respect and hospitality for research participants and encouraged each other through interaction. Second, it played a role as a window for research participants so that they look at themselves and their daily lives with a different perspective by experiencing the awakening of daily life, discovering, and reflecting on themselves. Third, it revealed the weight of life experienced by the research participants, and in a fictional situation, they were able to relieve their emotions and comfort themselves through imagination and expression. Fourth, it provided the research participants with an opportunity to meet an inflection point in their lives by encouraging them to confirm their satisfaction with their job as teachers and to change the flow of their thoughts and move on to practice enhancing resilience. This study is significant in that it developed a program to enhance resilience for elementary school teachers, which was somewhat limited, and was able to qualitatively prove that the drama education methods can have a positive effect on the improvement of resilience of elementary school teachers. It is also significant in that it was able to derive meaningful results even though it was a non-face-to-face program. It is expected that the various follow-up studies presented in the proposals of this study would lay the foundation for restoring the emotions of elementary school teachers in the future and expand into research that can provide meaningful data for improving the educational field.
논문요약 ⅶⅠ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 선행연구 고찰 4가. 초등교사의 회복탄력성에 관한 연구 4나. 교육연극과 회복탄력성에 관한 연구 53. 연구 문제 7Ⅱ. 이론적 배경 81. 회복탄력성 8가. 개념 8나. 구성요소 10다. 초등교사의 회복탄력성 132. 교육연극 17가. 용어의 이해 17나. 극적 경험을 위한 기법 18다. 교육연극과 회복탄력성 233. 실시간 온라인 프로그램 26Ⅲ. 연구방법 271. 사례연구 272. 연구자 및 연구 참여자 283. 연구 절차 304. 측정 도구 325. 자료 수집 336. 자료 분석 337. 연구 윤리 35Ⅳ. 회복탄력성 증진을 위한 교육연극 프로그램 개발 및 실행 361. 예비연구 36가. 예비연구 개요 36나. 예비연구 분석 및 평가 382. 프로그램 설계 41가. 프로그램 구성준거 및 단계별 구성 41나. 세부 프로그램 구성 433. 프로그램 실행 47가. 마음열기 단계(1회차) 47나. 소통과 공감 단계(2회차) 50다. 원인분석 단계(3회차) 55라. 강점의 발견 단계(4회차) 60마. 삶에 대한 만족 단계(5회차) 64바. 성찰하기 단계(6, 7회차) 68Ⅴ. 연구 결과 721. 회복탄력성 검사지 반응 분석 72가. 회복탄력성 사전-사후검사 결과 72나. 회복탄력성 하위요인별 사전-사후검사 결과 732. 회복탄력성 증진을 위한 교육연극 프로그램의 의의 75가. 존중과 환대의 안전지대 77나. 낯설게 바라보는 나와 일상 79다. 드러냄으로 덜어내는 삶의 무게 81라. 흐름을 바꾸는 변곡점 82Ⅵ. 결론 및 제언 861. 결론 862. 제언 90참고문헌 92A B S T R A C T 100부록 104