본 연구는 초등교사의 회복탄력성 증진을 위한 교육연극 프로그램을 개발하고 이를 실시간 비대면 방식으로 적용하여 연구 참여자의 경험을 기술하고 그 의미를 이해하고자 하였다. 이를 위해, 회복탄력성 하위요소에 기반한 9가지 핵심 질문을 구성 준거로 삼아 1단계 마음열기, 2단계 소통과 공감, 3단계 원인분석, 4단계 강점의 발견, 5단계 삶에 대한 만족, 6단계 성찰하기 순으로 90분씩 여섯 단계, 총 7회기에 걸친 교육연극 프로그램을 개발하였다. 본 연구의 참여자는 서울, 인천, 경기 거주 초등교사 중 임의 표집한 133명을 대상으로 회복탄력성(KRQ-53)검사를 실시하여, 회복탄력성 점수(총점 265점, 표본평균200점)가 200점 미만이고 온라인 프로그램 참여에 동의한 3명의 초등교사로 최종 구성되었다. 프로그램 효과성 점검을 위한 사전-사후 회복탄력성 검사지 반응 분석 결과, 연구 참여자들의 회복탄력성 점수는 평균 32점이 증진되었고, 특히, 회복탄력성 하위 요인 중 자기조절력 부분에서 p < 0.05 수준에서 유의한 차이가 있었다(t=-7.9026, df=2, p=0.0156). 또한 프로그램의 정성적 자료 분석 결과, 연구 참여자들에게 ‘존중과 환대의 안전지대’를 마련하여 자신을 발견하고 성찰하게 함으로써 ‘자신과 일상을 낯설게’ 바라보게 하였고, 참여자들이 겪고 있는 ‘삶의 무게를 드러냄으로 덜어내도록’ 함으로써 자신이 가진생각의 ‘흐름을 바꾸는 변곡점’을 맞이하는 경험을 제공하였음을 발견하였다. 본 연구는 그간 제한적이었던 초등교사 대상의 회복탄력성 증진을 위한 프로그램을 개발하였다는 점, 교육연극 프로그램이 초등교사의 회복탄력성 증진에 긍정적인 영향을 끼칠 수 있음을 사전사후 검사지와 질적 사례분석으로 확인하였다는 점, 그리고 COVID-19 팬데믹 시국에서 직접 대면이 아닌 온라인 비대면 프로그램으로 진행했음에도 불구하고 유의미한 결과를 도출하였다는 의의와 시사점을 제공한다.
The purpose of this study is to develop and apply a drama education program to enhance the resilience of elementary school teachers by describing the research participants' experiences and understanding their meanings. The program in this study was developed for a total of seven sessions of 90 minutes each, and it consists of the following six major stages of resilience: 'opening their minds'; 'communication and empathy'; 'cause analysis'; 'discovery of strengths'; 'satisfaction with life'; and, 'reflection'. Participants in this study were selected via purposeful sampling through the resilience test (KRQ-53). Out of 133, the selection narrowed down to three elementary teachers who met the required scores and agreed to participate in the program that was implemented via online zoom platform due to COVID-19 situation.
The results of analysis of the pre-and-post resilience test showed that statistically there was a significant difference. The participants' overall resilience scores improved by an average of 32 points at p<0.05 levels (t=-5.0225, df=2, p=0.0374), and the self-regulation ability, in particular, there was a significant difference at p<0.05 levels among the resilience subfactors (t=-7.9026, df=2, p=0.0156). Also, the results of the qualitative analysis of the program based on the experiences and responses of the research participants revealed the following 4 major findings: first, the program established a 'safety zone of respect and hospitality' for participants that encouraged warm and supportive interactions each other; second, the program became a new window for the participants that provided them with a different perspective; third, it enabled them to relieve their emotions and find comfort through imagination and expression within the fictional, dramatic contexts; and fourth, it led them to meet an inflection point in their daily lives by encouraging them to confirm their satisfaction with their respective works and lives.
The study is significant in that it developed a drama program to enhance resilience for struggling elementary school teachers that had been relatively out of attention. It is also noteworthy that the study provided a positive and meaningful evidence, quantitatively and qualitatively, that drama can become a potentially useful medium for resilience enhancement. Lastly, the study demonstrates that even without face-to-face experiences due to COVID-19 social distancing, the program was able to elicit a better understanding of the participants' experiences as well as meaningful results.