정상 발달 아동은 태어나서 말을 하기 시작하면서 새로운 단어를 끊임없이 배워나가면서 구문 구조도 다양하게 늘어난다. 하지만, 단순언어장애 아동들은 여러 가지 이유로 언어의 의미, 구문, 화용의 측면에서 어려움을 겪는다. 특히 구문적인 측면에서 문법형태소의 사용에 어려움을 보인다. 단순언어장애 아동들을 대상으로 실험을 진행한 선행 연구들에서는 문법형태소 중 조사와 연결어미 위주로 실험을 진행하였다. 그래서, 본 실험에서는 구문을 확장하고 문장의 복잡성을 높이는 역할을 하며 학령기까지 발달하는 관형사형 어미를 통해 실험을 진행하였다. 연구문제는 초등학교 1학년, 2학년, 3학년, 4학년, 5학년 일반아동들을 대상으로 관형사형 어미의 사용에 차이를 보이는지 알아보았다. 그리고, 단순언어장애 아동과 언어연령일치 아동, 생활연령일치 아동 집단 간에 관형사형 어미 사용에 차이를 보이지는 살펴보았다. 본 연구에서는 충북지역에 거주하는 초등학교 1학년 11명, 2학년 10명, 3학년 10명, 4학년 10명, 5학년 10명과 초등학교 3학년에 재학 중인 단순언어장애 아동 11명, 4학년에 재학 중인 2명 총 64명을 대상으로 관형사형 어미 사용 실험을 진행하였다. 일반아동들은 한국 비언어지능검사 제2판의 전체척도 비언어지능검사 결과 85 이상이다. 그리고, 수용?표현 어휘력 검사 결과 수용어휘력, 표현어휘력이 모두 ?1SD 이상이다. 단순언어장애 아동들은 한국 비언어지능검사 제2판의 전체척도 비언어지능검사 결과 85 이상이다. 그리고, 수용?표현 어휘력 검사 결과 표현어휘력이 ?1.25SD 미만인 아동으로 선정하였다. 단순언어장애 아동과 생활연령일치 아동은 생활연령을 일대일로 대응시켰을 때 생활연령이 ±3개월 범위 내에 속한 아동으로 선정하였다. 그리고, 언어연령일치 아동은 REVT 검사의 표현어휘력을 단순언어장애 아동과 일대일로 대응시켜 선정하였다. 검사도구는 형용사 단어와 형용사와 같은 기능을 하는 비단어로 구성된 관형사형 어미 표현 과제를 제작하여 사용하였다. 학령기 아동들이 많이 사용하는 고빈도어, 친숙도를 고려하여 1등급 어휘와 1-2학년 교과서에서 많이 사용되는 쉬운 형용사를 선정하였다. 그리고, 형용사와 같은 의미로 사용되는 비단어를 제작하였다. 형용사에 대응하는 그림을 채색하지 않은 선으로 표현하였다. 실험 방법은 그림을 제시하면서 형용사와 명사를 들려준 후 들려준 형용사와 명사를 사용하여 그림을 설명하게 하였다. 형용사 변형을 잘하면 형용사에 대응하는 비단어와 명사를 들려준 후 형용사를 변형한 규칙을 그대로 적용하여 비단어를 변형하게 하였다. 관형사형 어미의 사용 능력의 차이를 알아보기 위해 일원분산분석(one-way ANOVA)을 실시하였으며, 어느 집단 간에 차이가 있는지 확인하기 위해 Scheffe 사후분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 1학년, 2학년, 3학년, 4학년, 5학년 일반아동의 관형사형 어미 사용 과제 수행력의 기술통계 결과, 과제 수행력은 학년이 늘어나면서 증가하였다. 그리고, 분산분석 결과 관형사형 어미 사용에 대한 집단 간의 차이가 유의하였다. 집단 중 1학년과 3학년, 1학년과 4학년, 1학년과 5학년 간에 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 단순언어장애 아동, 언어연령일치 아동, 생활연령일치 아동의 관형사형 어미 사용 과제 수행점수는 단순언어장애 아동, 언어연령일치 아동, 생활연령일치 아동 순으로 높았다. 그리고, 분산분석 결과 단순언어장애 집단과 언어연령일치 집단, 단순언어장애 집단과 생활연령일치 집단 간에 유의한 차이가 나타났다. 결론적으로 관형사형 어미의 사용은 학령기 일반아동 중 1학년과 3학년, 4학년, 5학년에서 유의한 차이를 보인 것으로 보아 1학년과 2학년에서는 관형사형 어미의 발달이 일어나다가 3학년이 되어서는 관형사형 어미가 완성된다고 볼 수 있다. 단순언어장애 아동과 언어연령일치 아동, 생활연령일치 아동에서도 유의한 차이를 보이는 것으로 보아 단순언어장애 아동은 언어연령을 일치시킨 아동보다도 관형사형 어미의 사용에서 어려움을 보였다. 이것은 단순언어장애 아동의 언어발달 속도가 늦은 것이다. 그리고, 우리말의 변형 규칙을 제대로 습득하지 못하는 일탈된 것으로 구문을 확장하는데 어려움을 보인다고 판단된다.
Children with normal development have learned new words continuously and increased their syntactic structure since they are born and start to speak. However, Children with Specific Language Impairment (SLI) experience difficulties in meaning, syntax, and speech for many different reasons. In particular, they have difficulty using grammatical morphemes in terms of syntax. Prior studies conducted on SLI groups focused on the postposition and the connective ending in the grammatical morpheme. In this experiment, we expanded the syntax, complicated the sentences and conducted the experiment with adnominal suffix, which develops in school age. This research has shown differences in the use of adnominal suffix among ordinary children from first grade students to fifth graders in elementary school. We also looked at differences in the use of adnominal suffix between SLI and Language Age-matched groups (LA), and Chronological Age-matched (CA) groups. This study conducted the experiment with the use of adnominal suffix with a total of 64 students living in Chungbuk ; 11 first graders, 10 second graders, 10 third graders, 10 fourth graders, 10 fifth graders and 11 SLI third graders and 2 SLI in fourth graders. The results of the second edition of the Korea Nonverbal Intelligence Test show that the average child scores 85 or higher. As a result of the accepted vocabulary test, both receptive and expressive vocabulary are ?1SD or higher. According to the second edition of the Korea Nonverbal Intelligence Test, the SLI group is 85 or higher. The test also selected children with expressive vocabulary of less than ?1.25SD. SLI and CA group were selected as children whose chronological age was within ±3 months. In addition, LA group selected the expressive vocabulary of REVT tests one-on-one with SLI group. The test tool was used to express adnominal suffix consisting of adjectives and non-noun words that function like adjective words. Considering the high frequency and familiarity of school-age children, the standard vocabulary and easy adjectives that are commonly used in first and second-grade textbooks were selected. In addition, non-phonetic languages used in the same sense as an adjective were also made as the test tool. A picture corresponding to an adjective is expressed in uncolored lines. The experimental methods are as follows; Students were asked to explain the painting using adjectives and nouns. If they did well in this step, they would proceed to the next step. After giving a non-syllable word and noun corresponding to the adjective, the rule of changing the adjective was applied to modify the non-syllable word. One-way ANOVA was performed to determine differences in the ability of adnominal suffix useas well as Scheffe’s post-analysis to determine which groups differed. The results of this study can be summarized as follows. First, as a result of the technical statistics, the ability of ordinary children from the first to fifth grade to perform tasks using adnominal suffix increased as the grade increased. In addition, ANOVA showed significant differences between the groups. There were significant differences between first and third grades, the first and fourth grades, and first and fifth grades in adnominal suffix use. Second, the task performance scores of the three groups were high in the order of SLI, LA group, and CA group. Also, ANOVA shows significant differences between SLI and LA group, SLI and CA group. In conclusion, the use of adnominal suffix differs significantly in the first, third, fourth, and fifth grades of ordinary children of school age, indicating that the development of adnominal suffix occurs in the first and second grades, and then it is completed in the third grade. Given the significant differences in SLI group, LA group, and CA group, SLI group also showed more difficulty in using adnominal suffix than in children of the score age. There seems to be a slow development of language in SLI children. It is also judged that it is difficult to expand ones syntax due to the lack of proper acquisition of the Korean language''s transformational rules.
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구 문제 33. 용어 정의 4Ⅱ. 이론적 배경 51. 일반아동의 구문 및 문법형태소 발달 51) 일반아동의 구문 발달 연구 52) 일반아동의 문법형태소 발달 연구 52. 단순언어장애아동의 구문 및 문법형태소 발달 81) 단순언어장애아동의 구문 발달 연구 82) 단순언어장애아동의 문법형태소 발달 연구 93. 관형사형어미의 연구 111) 일반아동을 대상으로 한 관형사형어미 연구 112) 장애아동을 대상으로 한 관형사형어미 연구 13Ⅲ. 연구 방법 151. 연구 대상 151) 일반아동 152) 단순언어장애아동 163) 단순언어장애아동과 생활연령일치아동 164) 단순언어장애아동과 언어연령일치아동 162. 연구도구 171) 선별 검사도구 172) 본 검사도구 183. 연구절차 224. 자료 평가 및 자료 분석 231) 자료 평가 232) 자료 분석 23Ⅳ. 연구 결과 241. 1학년에서 5학년 일반아동 간 관형사형어미 수행 결과 242. 단순언어장애아동, 언어연령일치아동, 생활연령일치아동 간 관형사형어미 수행 결과 26Ⅴ. 논의 281. 학령기 일반아동의 관형사형어미 수행 282. 단순언어장애아동과 언어연령일치아동, 생활연령일치 아동의 관형사형어미 수행력 29Ⅵ. 결론 및 제언 311. 결론 312. 제한점 및 제언 32참고문헌 33ABSTRACT 38부록 41