난독증은 신경학적 원인에 의한 특정학습장애로, 난독증이 있으면 정확하고 유창한 단어인지에 어려움이 있고, 철자 및 해독 능력이 부족하게 된다. 대부분의 교과가 문자언어로 이루어지는 학교에서 난독의 위험이 있는 학생들은 학습의 어려움은 물론, 부정적인 피드백을 받으며 학교생활의 적응에도 어려움을 겪는다. 이에 본 연구는 난독위험군 학생을 대상으로 음운인식 기반의 한글읽기교수를 실시하였고, 이러한 중재가 난독위험군 학생의 해독 능력에 어떠한 영향을 끼치는지 알아보고자 하였다. 연구대상은 초등학교에 재학 중인 난독위험군 2학년 학생 3명, 3학년 학생 1명으로, 난독증 선별 체크리스트 결과 ‘난독증 고위험군’에 해당하는 점수인 43점 이상, 한글 또박또박 검사 결과 한글 미해득 수준, 한국어읽기평가에서 연령과 읽기 수준의 차이가 12개월 이상, K-CTONI-2 지능검사에서 평균에 해당하는 점수인 80점 이상이면서, 읽기의 문제가 시각, 청각, 정서 및 행동장애 등의 장애요인이나 문화적·교육적 영향에 의한 것이 아닌 학생으로 선정하였다. 연구설계는 대상자간 중다간헐기초선설계를 적용하였다. 연구도구는 음운인식 기반 한글읽기교수로 과학적이고 경제적인 한글의 특성을 고려하여 내용을 구성하였으며, 음운인식 활동을 바탕으로 낱자와 소리의 대응 기술을 숙달시킬 수 있도록 점진적이고 체계적으로 구성하였다. 선별검사 및 기초선 검사를 통하여 대상자별 지도의 출발점을 정하고 중재를 실시하였다. 중재는 주 3회, 회기당 40분, 총 40회기를 연구자 1인과 일대일로 실시하였다. 중재충실도는 98.19%였고, 전문가 대상의 사회적 타당도는 99.58%였으며, 학부모 대상의 사회적 타당도는 98.13%였다. 종속변인인 해독 능력을 측정하기 위해서 한글 또박또박을 참고하였으며, 본 연구의 프로그램 단계에 맞추어 수정, 보완하여 동형 검사 10세트를 제작하였다. 중재 전에는 기초선 검사를 3회 이상 실시하였고, 중재 기간 동안 주 1회 진전도를 측정하였으며, 중재가 완료되고 2주 후 유지 검사를 실시하였다. 채점자간 신뢰도는 96.82%였다. 본 연구는 주기적으로 양적 자료를 수집하여 시각적 분석을 실시하였으며, 질적 변화도 함께 서술하였다. 각 대상자의 수준, 경향, 변동성, 즉시 효과성, 중복값(NAP, Tau-U)을 구하여 표로 나타내었고, 각 대상자별 해독 검사 총점의 변화를 그래프화하였다. 연구 결과, 각 대상자별 진전도의 차이는 있었지만, 네 명의 대상자 모두 기초선 구간 대비 중재 구간에서 해독 능력의 긍정적인 변화를 확인하였으며, 통계적으로도 유의미한 향상을 보였다. 또한 유지 검사를 통해서 효과가 지속되고 있음을 확인하였다. 그렇지만, 코로나19 상황으로 인하여 중재 환경 통제에 한계가 있었으며, 난독 위험군 학생들의 학년 수준에 맞는 읽기 능력을 갖추기에 중재 회기가 부족하였다는 점은 아쉬움으로 남는다. 그럼에도 불구하고, 본 연구가 난독위험군 학생과 교사에게 효과적인 교수에 대한 원리 및 활동을 제공하였음에 의의가 있다고 할 수 있다.
주요어: 난독위험군 학생, 음운인식, 해독, 한글읽기교수
Dyslexia is a specific learning disorder caused by neurological causes. If you have dyslexia, it is difficult to recognize accurate and fluent words, and spelling and decoding abilities are insufficient. In schools where most subjects are comprised of written language, the students at risk of reading difficulties not only have sufferings in learning, but also receive negative feedback and have troubles adjusting to their school lives. Therefore, this study conducted phonological awareness-based Hanguel reading instruction, we tried to find out how this instruction affects the decoding ability of students with dyslexia at risk. The subjects of this study were three 2nd grade students and one 3rd grade student with dyslexia at risk attending elementary school. They were at high risk of dyslexia, scoring over 43 on the Dyslexia Screening Checklist. Also, according to the Hanguel assessmment(Hanguel Ddobak Ddobak), they did not reached to the mastery level of Hanguel yet. The difference between age and reading level in the Korean Reading Assessment was 12 months or more, and the average score in the K-CTONI-2 intelligence test was 80 or more, and the reading problem was caused by obstacles such as visual, auditory, emotional and behavioral disorders. However, students were selected not because of cultural or educational influences. This study adapted multiple-probe design across subjects. I provided phonological awareness-based Hangeul reading instruction, and the contents are structured in consideration of the scientific and economical characteristics of Hangeul, and it is structured in a gradual and systematic way so that the corresponding skills between letters and sounds can be mastered based on phonological awareness activities. Through screening test and baseline test, the starting point of guidance for each subject was determined and instruction was performed. The instruction was conducted three times a week, 40 minutes per session, for a total of 40 sessions, one-on-one with one researcher. The intervention fidelity was 98.19%, the social validity of the experts was 99.58%, and the social validity of the parents was 98.13%. To measure the decoding ability, which is a dependent variable, reference was made to Hangeul Tobaktobak, and 10 sets of isomorphism tests were produced by modifying and supplementing according to the program stage of this study. Before the intervention, the baseline test was performed more than 3 times, the progress was measured once a week during the intervention period, and the maintenance test was performed 2 weeks after the intervention had been completed. The inter-rater reliability was 96.82%. In this study, quantitative data were periodically collected and visual analysis was performed, and qualitative changes were also described. The level, trend, variability, immediate effectiveness, and duplicate values (NAP, Tau-U) of each subject were calculated and presented in a table, and the change in the total score of the decoding test for each subject was graphed. As a result of the study, although there was a difference in the progress of each subject, all four subjects confirmed a positive change in decoding ability in the intervention section compared to the baseline section, and showed a statistically significant improvement. In addition, it was confirmed that the effect was continued through the maintenance test. However, it is regrettable that there was a limit to the control of the intervention environment due to the COVID-19 situation, and the intervention session was insufficient to equip the reading ability suitable for the grade level of the students with dyslexia at risk. Nevertheless, it can be said that this study is meaningful in that it provided principles and activities for effective instruction to students with dyslexia at risk.
Key words: students with dyslexia at risk, Phonological awareness, Decoding, Hanguel reading instruction
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구 문제 63. 용어 정의 6Ⅱ. 이론적 배경 81. 난독 8가. 난독증의 정의 8나. 난독증의 역사 9다. 뇌와 난독증 11라. 난독증의 증상 13마. 국내 난독위험군 학생의 읽기중재에 관한 선행연구 142. 음운인식 18가. 음운인식의 정의 18나. 음운인식과 읽기 19다. 음운인식 능력의 발달 20라. 음운인식의 효과적인 방법 20마. 음운인식 중재의 효과 213. 한글 22가. 한글의 문자 체계 22나. 한글의 음운 체계 25다. 한글의 읽기 발달 27라. 한글 읽기 지도 방법 28Ⅲ. 연구 방법 311. 연구대상 31가. 선정 절차 및 기준 31나. 연구대상자의 특성 322. 연구설계 343. 검사도구 35가. 선별 검사 도구 35나. 측정 도구 374. 연구도구 38가. 음운인식 기반 한글읽기교수의 구성 원리 38나. 음운인식 기반 한글읽기교수의 단계별 과제 구성 39다. 음운인식 기반 한글읽기교수의 예시 지도안 43라. 내용 타당도 455. 연구 절차 및 자료 수집 46가. 연구 기간 및 절차 46나. 채점자 간 신뢰도 47다. 연구 환경 47라. 중재자 특성 48마. 중재 충실도 48바. 사회적 타당도 496. 자료 분석 49Ⅳ. 연구 결과 521. 해독 능력의 양적 변화 52가. 대상자 A 55나. 대상자 B 55다. 대상자 C 56라. 대상자 D 57마. 대상자 A~D의 해독 능력의 변화 구간 간 비교 582. 해독 능력의 질적 변화 58가. 대상자 A 58나. 대상자 B 59다. 대상자 C 61라. 대상자 D 62Ⅴ. 논의 및 제언 651. 논의 652. 제한점 및 제언 68참고문헌 70부록 77Abstract 85