이 연구는 보육교사가 지각하는 감정노동의 표면적 행동과 내면적 행동, 조직몰입 간의 관계와 이들 간의 관계에서 교사효능감의 매개효과를 확인하는 것이다. 또한 보육교사의 경력에 의한 다중집단 분석을 실시하여 경력별 경로계수의 차이를 비교한 것이다. 연구대상은 서울, 인천, 경기의 어린이집에 근무하는 보육교사로서 이들에게 질문지를 배포하고 회수된 유효 표본 총 432부를 사용하였다. 통계분석은 SPSS 22.0과 AMOS 22 프로그램을 활용하였으며 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사가 지각하는 감정노동의 표면적 행동과 내면적 행동, 교사효능감, 조직몰입 간의 관계 확인 결과, 표면적 행동이 조직몰입에 이르는 경로는 통계적으로 유의하지 않았지만 내면적 행동이 조직몰입에 이르는 경로는 정적 영향을 미치었고, 내면적 행동 수준이 높을수록 조직몰입이 높아지는 결과가 나타났다. 보육교사의 표면적 행동과 내면적 행동이 교사효능감에 이르는 경로, 그리고 교사효능감이 조직몰입에 이르는 경로 역시 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 보육교사의 감정노동과 조직몰입간의 관계에서 교사효능감 매개효과 분석결과 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 보육교사의 표면적 행동과 내면적 행동이 어린이집 조직몰입에 미치는 영향 분석결과 교사효능감이 부분매개역할을 하는 것으로 나타났다. 셋째, 보육교사 경력에 따른 표면적 행동과 내면적 행동, 교사효능감, 조직몰입 간의 관계 분석결과, 5년 미만의 보육교사 표면적 행동과 내면적 행동이 조직몰입경로에는 유의하지 않은 것으로 나타났다. 5년 이상 보육교사는 내면적 행동만이 조직몰입에 이르는 경로에 유의하게 나타났다. 두 집단의 교사효능감이 조직몰입에 이르는 경로, 표면적 행동과 내면적 행동이 교사효능감이 이르는 경로 모두가 통계적으로 유의하게 나타났다. 마지막으로 보육교사 경력에 따른 집단 간 표면적 행동과 내면적 행동, 교사효능감, 조직몰입 간의 관계 분석결과, 경력집단에 따라서 경로계수의 차이가 나타났다. 내면적 행동에서 조직몰입, 교사효능감에서 조직몰입, 내면적 행동에서 교사효능감에 이르는 경로에서 5년 이상 경력 교사집단이 상대적으로 더 높은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결론적으로, 어린이집 원장은 보육교사의 교직경력 집단별 감정노동이 조직몰입에 미치는 영향 요인, 교사효능감이 조직몰입에 미치는 매개효과 및 경로분석 결과를 토대로 운영 마인드를 변화해 나가야 한다. 이를 위한 보육교사 대상 연수교육프로그램 개발과 제공 및 원장 대상의 정기 보수교육이 강화되어질 필요가 있다. 교사효능감 증진을 위해서도 획일된 교사교육 프로그램보다 경력을 고려한 맞춤형 교육기회 및 교육프로그램 개발과 제공이 가능하도록 노력해야 한다. 나아가서는 보육교사에게 지속적으로 교사효능감 증진을 위한 보수교육 및 자기개발 연수 기회부여, 이직 예방과 보육활동에 대한 만족감 향상을 위한 교사상담과 복지증진에 대한 예산확보 등의 노력이 필요함을 제안한다.
This study was to identify the relationships among surface acting, deep acting, and organizational commitment among child care teachers, and mediating effect of teacher efficacy in the relationships. And, it was to compare differences in path coefficients, by performing multi-group analysis depending on the careers of child care teachers. To generate the data, this study conducted a survey by distributing copies of the questionnaire to teachers in child care centers in Seoul City, Incheon City, and Gyeonggi Province. This study used 432 copies among all collected ones for final analysis. Statistical analysis of data was done using SPSS 22.0 and AMOS 22. The findings of the analysis are as follows. First, in the relationships among surface acting and deep acting of emotional labor, teacher efficacy, and organizational commitment among child care teachers, while the path from surface acting to organizational commitment was not statistically significant, the path from deep acting to organizational commitment was positively effective. The higher deep acting was, the higher organizational commitment was. The path from surface acting and deep acting to teacher efficacy, and the path from teacher efficacy to organizational commitment were positively effective as well. Second, the analysis of teacher efficacy-mediated effects in the relationship among emotional labor and organizational commitment was statistically significant. It was also found that teacher efficacy partially affects in the relationship between surface acting and deep acting and organizational commitment. Third, in the analysis of the effect of teaching career on surface acting, deep acting, teacher efficacy, and organizational commitment, if was found that, in the case of teachers with career of less than 5 years, the path from surface acting and deep acting to organizational commitment was not significant, but that both the path from teacher efficacy to organizational commitment, and the path from surface acting and deep acting to teacher efficacy were significant. In the case of teachers with career of 5 years or more, only the path from deep acting to organizational commitment was significant. In both groups, the path from teacher efficacy to organizational commitment and the path from surface acting and deep acting to teacher efficacy were significant. Finally, in the relationships among surface acting, deep acting, teacher efficacy, and organizational commitment, it was found that teacher career makes some differences in path coefficients. In the paths from deep acting to organizational commitment, from teacher efficacy to organizational commitment, and from deep acting to teacher efficacy, the group of teachers with career of 5 years or more showed more significant effects. In conclusion, the head of a child care center should change their operating mind based on the factors of the influence of emotional labor on organizational commitment, the mediated effect of teacher efficacy on organizational commitment, and path analysis. For this purpose, it is necessary to develop and provide training education programs for child care teachers and to strengthen regular supplementary education for the head of a child care center. In order to promote teacher efficacy, efforts should be made to develop and provide customized educational opportunities and educational programs considering career rather than uniform teacher education programs. Furthermore, it is suggested that efforts should be made to provide child care teachers with opportunities for supplementary education and self-development training to promote teacher efficacy, counseling teachers to prevent turnover and improve satisfaction with child care services.
목차
국문요약 i표·그림 목차 vⅠ. 서론1. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 53. 용어의 정의 5Ⅱ. 이론적 배경1. 감정노동 82. 교사효능감 123. 조직몰입 174. 제 변인간의 관계 215. 경력에 따른 차이 276. 연구모형 및 가설설정 28Ⅲ. 연구방법1. 연구대상 312. 측정도구 333. 자료수집 절차 354. 자료분석 35Ⅳ. 연구 결과1. 측정변인의 기술통계와 상관관계 362. 측정모형 검증 383. 연구모형의 구조관계 분석 434. 매개효과 검증 465. 경력에 따른 다중집단 분석 47Ⅴ. 논의 및 결론1. 논의 522. 결론 56참고문헌 58부 록 71Abstract 78