메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

전병옥 (인천대학교, 인천대학교 대학원)

지도교수
한기순
발행연도
2022
저작권
인천대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수12

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
모든 인간은 행복을 추구하며 영재교육의 목적 중의 하나도 영재 개인의 행복 추구임을 고려할 때, 영재들의 행복에 대한 이해와 인식은 매우 중요하다. 영재들의 행복에 대해 이해하기 위한 연구를 진행하기 위해서는 이를 정확하게 측정할 수 있는 척도의 개발이 필요하다. 따라서 본 연구는 초등영재아동의 관점에서 인식하는 행복의 내용과 차원은 어떠하며, 무엇을 중요하게 생각하는지를 파악하고자 초등영재아동들과 초등일반아동들이 직접 참여하는 개념도 방법을 통해 두 집단 간 비교, 분석을 통해 초등영재아동의 행복에 대한 구성개념을 탐색하였다. 이를 기초로 초등영재아동의 행복을 파악하는데 유용한 척도를 개발하여 구성개념을 파악하고 타당도와 신뢰도를 검증하고자 하였다.
연구 1에서는 초등영재아동과 초등일반아동에 대한 행복의 개념도 연구를 실시하였다. 개념도 참여집단으로는 인천 지역의 대학부설 영재교육원에 2년 이상 재학 중인 초등영재아동 6학년 12명과 같은 지역의 초등학교에 재학 중인 초등일반아동 6학년 12명의 남녀비율을 고려하여 대상을 선정하고 개념도 연구를 진행하였다. 그 결과, 초등영재아동과 초등일반아동이 인식하는 행복에 대해 각각 57개와 53개의 진술문이 도출되었다. 초등영재아동과 초등일반아동 모두 행복을 2개의 차원으로 인식하였으며 초등영재아동의 경우, 일상적 행복-자아실현적 행복 차원과 정서적 행복-인지적 행복 차원으로 초등일반아동의 경우, 일상적 행복-자아실현적 행복 차원과 개인적 차원의 행복-사회적 차원의 행복 차원으로 인식하였다. 또한 두 집단 모두 군집분석 결과, 5개의 군집으로 분류되었다.
초등영재아동은 ‘꿈과 미래에 대한 열망과 기대’, ‘지적 호기심과 성취에 대한 희열’, ‘인정욕구에 대한 충족’, ‘타인과의 관계 속 행복’, ‘일상 속 소소한 행복’으로 분류되었고, 초등일반아동은 ‘일상 속 소소한 행복’, ‘성취함에 대한 행복’, ‘타인과의 관계 속 행복’, ‘가족과의 관계 속 행복’, ‘학교생활과 친구와의 관계 속 행복’으로 분류되었다.
각 집단의 행복에 대한 중요도 분석을 위해 대학부설 영재교육원에 재학 중인 초등 5, 6학년 아동 135명과 초등 5, 6학년 일반아동 132명을 대상으로 최종진술문에 대한 5점 Likert 척도로 중요도를 설문하였다. 그 결과 초등영재아동은 군집 1(꿈과 미래에 대한 열망과 기대)을 가장 중요하게 인식하였으며, 초등일반아동은 군집4(가족과의 관계 속 행복)를 가장 중요하게 인식하였다. 또한 두 집단 모두 ‘일상 속 소소한 행복’ 에 대한 군집의 중요도가 가장 낮았다.
연구 2에서는 연구 1의 결과를 바탕으로 초등영재아동을 위한 행복 척도를 개발하고 타당화 하고자 하였다. 초등영재아동의 행복 척도를 개발하기 위해 연구1의 초등영재아동의 행복 개념도 연구를 통해 추출된 문항들과 국내?외 행복 연구 및 기존 행복 척도를 분석하여 문항을 추가하였다. 이를 토대로 84개의 문항을 구성하였고 수도권 소재의 영재교육기관에서 영재교육을 받고 있는 초등영재아동 250명을 대상으로 문항분석과 요인분석 과정을 거쳤다.
요인분석 결과 고유치 값이 1.0 이상을 충족하는 요인 수는 8개로 추출되었으며, 초등영재아동의 행복 척도를 구성하는 8개 요인의 누적 분산 설명률은 약 65.30%로 나타났다. 또한 모든 문항은 요인 적재치가 .40이상으로 유의한 변수인 것으로 확인되었으며, 공통분은 .48~.81 사이에 있는 것으로 나타났고, 전반적으로 문항들이 원래 의도한 하위요인에 높은 부하량을 가지는 것으로 확인하였다. 최종문항의 KMO 지수는 .878, Bartlett의 구형성 검정 통계값은 3373.812(df=465, p=.000)이고, 신뢰도 계수 Cronbach’s α는 .91로 나타났다.
이후 신뢰도 검증을 실시하여 최종 8요인, ‘몰입의 희열’(5문항), ‘창의적 탐구의 즐거움’(4문항), ‘인정욕구의 충족’(5문항), ‘미래에 대한 긍정적 지각’(3문항), ‘가족의 지지’(3문항), ‘친구의 공감과 지지’(4문항), ‘자기에 대한 만족’(3문항), ‘학업과 휴식의 균형’(4문항), 총 31개 문항의 척도를 개발하였다.
개발된 초등영재아동 행복 척도의 적용 가능성을 높이기 위한 척도 타당화 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 초등영재아동의 행복 척도에 대한 내적타당성을 확보하기 위하여 수도권 지역의 초등영재아동 505명을 대상으로, 탐색적 요인분석과 신뢰도 검증을 통해 도출된 8요인 구조모형에 대한 확인적 요인분석을 실시하였다.
단일요인 구조모형에서는 CFI, TLI 값이 .90이하로 신뢰할 수 없는 결과를 보였으며 RMSEA값도 단일요인에서는 .095 이었으나 8요인에서는 .049로 매우 적합한 모형으로 나타났다. 따라서 초등영재아동의 행복 척도는 8요인 구조가 적절하다고 결론지었다. 또한 8요인 모형의 모든 경로계수는 통계적으로 유의하며, AVE와 개념 신뢰도에서 기준치 이상의 값을 나타내므로 수렴타당도를 확보하였다. 그리고 서로 독립된 잠재변수 간의 차이를 나타내는 정도인 판별타당도를 검증하기 위해 AVE와 잠재변수 간 상관계수의 제곱을 비교하여 판별타당도를 확인하였다. 따라서 8개의 요인으로 구성된 초등영재아동의 행복 척도는 타당한 것이 입증되었다.
둘째, 초등영재아동의 행복 척도의 공인타당도 검증을 실시하였다. 공인타당도를 검증하기 위하여 사용한 자료는 최종 초등영재아동의 행복 척도 개발을 위하여 확인적 요인분석을 실시했던 표본(505명)과 동일하다. 초등영재아동의 행복 척도 하위요인과 행복단일문항, 초등학생의 행복감 측정 도구, KEDI 창의?인성 검사, 창의적 가정환경 질문지와의 상관관계를 살펴본 결과, 각 하위요인들이 유의한 상관관계를 나타내어 공인타당도가 검증되었다.
본 연구 결과를 바탕으로 한 결론은 다음과 같다. 첫째, 초등영재아동과 초등일반아동의 행복에 대한 개념도 비교 연구를 통해 초등학생의 영재 여부에 따른 행복구성개념에 대한 공통점과 차이점을 보다 실제적으로 확인할 수 있었다.
둘째, 기존 초등학생의 행복 척도의 하위요인과 공통되는 부분 이외에, ‘몰입의 희열’이나 ‘창의적 탐구의 즐거움’, ‘인정욕구의 충족’, ‘미래에 대한 긍정적 지각’과 같이 영재의 특성이 추가로 반영되었다는 점에서 초등영재아동의 행복을 측정하고 이해하는데 유용하게 활용될 수 있을 것이다. 셋째, 적정 수준의 신뢰도를 확보하였으며, 적합도 및 타당도 검증을 통하여 초등영재아동의 행복 척도가 일반화되어 사용가능함을 확인하였다.
따라서 본 연구는 초등영재아동이 행복에 대해 인식하는 차원과 내용, 중요도가 영재교육현장에서 필히 고려되어야 하는 중요한 사항임에도 불구하고 그 동안 관련 연구가 부족한 현실에서 제한적이나마 탐색적인 시도로서의 의의를 가진다. 또한 개발된 척도는 개념도 방법에 따른 연구 결과를 구체적으로 활용한 사례로서 초등영재아동의 행복에 대한 경험과 인식이라는 토대에서 이를 반영한 척도의 방법론적 중요성을 가진다. 그리고 우리의 사회, 문화적 실정을 고려하여 보다 신뢰로운 구성 요인을 가지고 초등영재아동들의 행복을 적절하게 진단하고 측정할 수 있는 검사를 개발하였다는데 의의가 있다.
초등학생의 영재여부에 따른 행복에 대한 심층적인 이해는 각 집단의 독특한 특성에 맞는 상담전략 및 교육프로그램을 개발하고 활용함으로써 개인의 자아실현과 행복 추구라는 관점에서 영재교육의 목적에 대한 당위성의 기초 자료를 제공하고, 영재아동의 부적응을 예방하고 영재성을 꽃피우는 데 도움이 될 것으로 기대한다.

All human beings pursue happiness and considering that one of the goals of gifted education is also the pursuit of individual happiness, it is very important for us to understand and recognize the happiness of gifted children. In order to conduct a research to understand the happiness of gifted children, it is necessary to develop a scale that can accurately measure this. Therefore, this study compared the two groups with the conceptual diagram method in which gifted children in elementary school and general children in elementary school directly participate in order to understand what are the contents and dimensions of happiness perceived from the perspective of gifted children in elementary school, and what they think is important. Through the analysis, I explored the constituent concept of happiness of gifted children in elementary school and I would like to develop a useful measure to understand the happiness of gifted children in the wake of apprehending the composition concept and check the validity and reliability.
In Study 1, the study was also conducted about the concept of happiness for gifted children and general children in elementary school. The participating group for the conceptual diagram is 12 6th graders of elementary school who have been attending a university-affiliated gifted education center in Incheon for more than 2 years and 12 6th graders of elementary school attending an general elementary school in the same area were selected and researched the conceptual diagram considering the ratio between male and female. As a result, 57 and 53 statements of happiness perceived by gifted children and general children in elementary school were derived, respectively. Both elementary school gifted children and elementary school general children perceived happiness as two dimensions. In the case of elementary school gifted children, everyday happiness - self-actualizing happiness, emotional happiness - cognitive happiness. For the general elementary children, everyday happiness - self-actualizing happiness, personal happiness - recognized as social level happiness. Also, both groups were classified into 5 clusters as a result of cluster analysis.
Gifted children in elementary school are classified into ''aspirations and expectations for dreams and the future'', ''intellectual curiosity and ecstasy for achievement'', ''satisfaction with the desire for recognition'', ''happiness in relationships with others'', and ''small happiness in everyday life''. General elementary school children were classified into ''small happiness in daily life'', ''happiness about achievement'', ''happiness in relationships with others'', ''happiness in relationships with family'', and ''happiness in school life and relationship with friends.
To analyze the importance of happiness to each group, 135 gifted children in 5th and 6th grade and 132 general children in 5th and 6th grade were surveyed on the importance of the final statement on a 5-point Likert scale. As a result, elementary school gifted children recognized cluster 1 (dreams and aspirations and expectations for the future) as the most important factor, and elementary school general children recognized cluster 4 (happiness in relationships with family) as the most important element. Also, in both groups, ''small happiness in everyday life'' had the lowest level of importance.
In Study 2, based on the results of Study 1, I tried to develop and validate the happiness scale for gifted children in elementary school. In order to develop the happiness scale for gifted children in elementary school, the questions extracted through the study on the concept of happiness of gifted children in Research 1 were added, and questions were added by analyzing domestic and foreign studies and existing happiness scales. Based on this, 84 items were composed, and item analysis and factor analysis were conducted for 250 gifted children who are trained in gifted education institutions located in the metropolitan area.
As a result of the factor analysis, the number of factors satisfying an eigenvalue of 1.0 or higher was extracted as eight, and the cumulative variance explanation rate of the eight factors constituting the happiness scale of gifted children in elementary school was about 65.30%. In addition, all items were confirmed to be significant variables with factor loadings of .40 or higher, and the common factor was found to be between .48 and .81. Overall, it was confirmed that the items had a high load on the sub-factors for which they were originally intended. The KMO index of the final question was .878, Bartlett''s sphericity test statistic was 3373.812 (df=465, p=.000), and the reliability coefficient Cronbach''s α was .91. After the reliability test, the final 8 factors, ''Joy of immersion'' (5 questions), ''Pleasure of creative inquiry'' (4 questions), ''Satisfaction of need for recognition'' (5 questions), ''Positive perception of the future'' (3 questions), ''family support'' (3 questions), ''friend''s sympathy and support'' (4 questions), ''self-satisfaction'' (3 questions), ''balance of study and rest'' (4 questions), total A 31-item scale was developed.
The results of the scale validation study to increase the applicability of the developed happiness scale for gifted children in elementary school are as follows. First, in order to secure the internal validity of the happiness scale for gifted children in elementary school, we conducted a confirmatory factor analysis of the 8-factor structural model derived through exploratory factor analysis and reliability verification for 505 gifted children in the metropolitan area.
In the single factor structural model, the CFI and TLI values were below .90, which showed unreliable results, and the RMSEA value was .095 in the single factor but .049 in the 8 factors, indicating a very suitable model. Therefore, it was concluded that an 8-factor structure is appropriate for the happiness scale of gifted children in elementary school. In addition, all the path coefficients of the 8-factor model were statistically significant, and since they showed values above the standard in AVE and concept reliability, concentrated validity was secured. And to verify discriminant validity, which is the degree of indicating the difference between independent latent variables, the square of the correlation coefficient between AVE and latent variables was compared to confirm discriminant validity. Therefore, the happiness scale for gifted children in elementary school, which consists of eight factors, has been proven to be valid.
Second, the public validity of the happiness scale of gifted children in elementary school was verified. The data used to verify official validity is the same as the sample (505 persons) that was subjected to confirmatory factor analysis to develop the final happiness scale for gifted children in elementary school. As a result of examining the correlation between the sub-factors of the happiness scale of gifted children in elementary school, the single item of happiness, the tool for measuring elementary school students'' feelings of happiness, the KEDI creativity and personality test, and the creative home environment questionnaire, each sub-factor showed a significant correlation, indicating that the official validity was verified.
The conclusions based on the results of this study are as follows. First, through a comparative study on the concept of happiness between gifted children in elementary school and general children in elementary school, the commonalities and differences in the concept of happiness according to the giftedness of elementary school students could be confirmed more realistically.
Second, in addition to the parts common to the sub-factors of the existing elementary school students'' happiness scale, the characteristics of gifted children such as ''the joy of immersion'', ''the joy of creative inquiry'', ''fulfillment of the need for recognition'', and ''positive perception of the future'' are added. It can be usefully used to measure and understand the happiness of gifted children in elementary school. Third, an appropriate level of reliability was secured, and it was confirmed that the happiness scale for gifted children in elementary school can be generalized and used through verification of fitness and validity.
Therefore, this study has a significance as an exploratory attempt, although restrictively, in the reality that related research is lacking, although the dimensions, contents, and importance of elementary school gifted children''s perception of happiness are important matters that must be considered in the field of gifted education. In addition, the developed scale is a case of using the research results according to the conceptual map method in detail, and it has methodological significance of the scale reflecting this on the basis of the experiences and perceptions of the happiness of gifted children in elementary school. And it is significant that we developed a test that can properly diagnose and measure the happiness of gifted children in elementary school with more reliable constituent factors in consideration of our social and cultural situation.
In-depth understanding of happiness according to giftedness of elementary school students is a basic data on the justification for the purpose of gifted education from the perspective of individual self-realization and pursuit of happiness by developing and utilizing counseling strategies and educational programs tailored to the unique characteristics of each group. It is expected that it will be helpful in providing children with talent, preventing maladaptation of gifted children and helping them to bloom.

목차

1. 서론 1
1.1. 연구의 필요성 및 목적 1
1.2. 연구문제 10
1.3. 주요용어 11
2. 이론적 배경 12
2.1. 행복의 철학적 관점과 의미 12
2.2. 행복의 심리학적 이론 탐색 16
2.3. 영재성과 창의성 그리고 행복에 대한 고찰 20
2.4. 초등(영재)아동이 인식하는 행복 관련 변인 탐색 24
2.5. 행복 척도 관련 선행연구 고찰 32
3. ?연구 1? 초등영재아동의 행복에 대한 개념도 연구 42
3.1. 연구방법 43
3.2. 연구결과 54
4. ?연구 2? 초등영재아동의 행복 척도 개발 및 타당화 95
4.1. 연구절차 96
4.2. 초등영재아동의 행복 척도 개발 97
4.3. 초등영재아동의 행복 구성요인에 대한 탐색적 연구 103
4.4. 초등영재아동 행복 척도의 신뢰도 분석 114
4.5. 초등영재아동의 행복 척도 타당화 116
5. 논의 및 결론 136
5.1. 연구결과 요약 136
5.2. 논의 138
5.3. 결론 및 의의 147
5.4. 제언 149
참고문헌 152
ABSTRACT 174
부 록 179
< 부록 > 설문지 179

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0