본 논문은 중국 청대(淸代) 시기의 화가 손온(孫溫)이 그린 ≪홍루몽(紅樓夢)≫ 화책(畵冊)에 나타난 서사성을 밝히는 것을 목적으로 한다. 청대 조설근(曹雪芹)이 창작한 백화 장편 소설 ≪홍루몽≫의 메타 텍스트인 손온 ≪홍루몽≫ 화책은, 문자 텍스트의 서술이 완전히 배제된 순수한 이미지 텍스트로서, 오직 그림 언어로 원작의 서사를 표현해 내고 있다. 원 텍스트가 분명하게 존재하는 이미지 텍스트의 장점이자 단점은 원작의 내용과 직접적인 대조가 가능하다는 것인데, 감상자가 원작의 도움을 받아 그림 서사를 한결 순조롭게 해독할 수 있다는 장점이 있으나, 원작의 다채롭고 심오한 서사가 이미지 텍스트에 얼마나 완전하게 재현되었는지 여실히 재단된다는 것은 화가의 입장에서는 분명 단점이라고 할 수 있다. 그럼에도 불구하고 손온 ≪홍루몽≫ 화책은 여러 연구자들에 의해 그 예술성과 작품성을 인정받아 온 바, 이미지 텍스트로서 과연 얼마나 완성도 있게 원작의 서사를 재탄생 시켰는지, 그 방법은 무엇인지에 대한 의문에서 본 논문을 구상하게 되었다. 손온이 그린 것으로 알려진 이 ≪홍루몽≫ 화책은, 청대에 창작되었으나 오랜 기간 박물관에 비장되어 오다가 2004년에 이르러 유광당 관장에 의해 요녕여순박물관(遼寧旅順博物館)에 공개 전시 되었다는 특수한 이력을 가지고 있다. 창작 시기로부터 이미 긴 시간이 흘렀기에 화가와 작품의 창작 배경에 대해 연구자들이 정확하게 고찰해 내기 어렵다는 연구의 한계를 지니고 있으나, 본고의 논의는 이미지 텍스트의 그림 서사에 집중하여 화폭 안에 표현된 그림 기호를 해체하고 분석하는 것을 중심으로 한다. Ⅰ장에서는 본 연구의 목적과 지금까지의 ≪홍루몽≫ 회화와 손온 화책에 대한 연구 현황, 그리고 본 논문의 연구 방법을 간략하게 설명한다. Ⅱ장에서는 본격적인 논의에 앞서 청대 ≪홍루몽≫ 회화가 등장하게 된 역사적 배경을 살펴보고, 역대 ≪홍루몽≫ 회화의 유형과 특징에 대해 분석한다. 또, ≪홍루몽≫의 회화본을 인물 수상 위주의 그림과 고사 위주의 그림으로 유형을 나누고, 그중 대표적인 작품들을 선택하여 간략한 소개를 진행한다. 나아가 화책의 창작자인 손온과 손윤모에 대해 알려진 정보들을 정리하고, 화책의 기본적인 서지 사항과 판본 형식, 그리고 미술적 풍격과 내용적 특징에 대해 설명하며 본격적인 분석에 앞선 초석으로 마련한다. Ⅲ장에서는 메타텍스트로서 화책이 창작되는 과정을 면밀히 분석하며, 화폭에 남아있는 흔적을 따라 원작에 대한 손온의 창작 의도와 여정을 엿본다. 또한 이미지로 이루어진 메타텍스트인 손온의 화책이 원작의 문자 텍스트로부터 벗어나면서 발생한 여러 가지 결핍과 공백에 대해 지적하고, 이를 극복하기 위한 비문자적 언어들의 필요성과 목표의식을 제안한다. 더불어 이미지 텍스트로서 자체적으로 서사성을 완성하기 위해 반드시 수반되어야 하는 화책의 미학적 가치와 예술성에 대해 살펴본다. Ⅳ장에서는 본격적인 이미지 텍스트 분석이 이루어지며, 이미지 텍스트의 내용을 더욱 풍요롭게 만드는 화폭에 담긴 여러 가지 그림 기호들에 대해 주목한다. 이미지화(visualization)된 텍스트 안에서 손온이 배열해 놓은 기호들을 찾아내고 그 의미를 해석하며, 각 기호들의 서사적 특성과 역할을 살펴본다. 그를 위해 먼저 그림을 구성하는 기호를 크게 인물 기호, 사물 기호, 그리고 배경 기호로 분류하고, 각각의 기호화 과정과 기호의 사용 방식, 효과 등을 분석하며, 더불어 그림 서사에서 기호의 외시 의미(denotation)와 함축 의미(connotation)의 독해 방법을 제시한다. Ⅴ장에서는 앞서 Ⅳ장에서 분석한 그림 기호들과 그를 통해 완성된 그림 서사의 풍부한 내용이 정태(靜態)로부터 동태(動態)의 성질을 갖기 위해 필요한 서사 구조를 분석한다. 이를 통해 공간 예술이라 여겨지는 이미지 텍스트에서도 충분히 서사성을 발견 할 수 있게 될 것이며, 손온의 화책이 자체적으로 그림 서사를 구현 할 수 있다는 주장을 증명하는 최종적인 과정이 된다. 그를 위해 그림 서사의 구조를 시간 구조, 공간 구조 그리고 시점 구조로 분류하여 각각의 분석을 통해 그 특징과 역할을 확인하고자 한다. 이러한 과정을 통해 우리는 손온의 화책이 원작 텍스트로부터 파생되어 창작되고, 점차 문자의 제한으로부터 벗어나 이미지 텍스트로서 자체적인 서사성을 갖게 되는 과정을 파악할 수 있으며, 이를 실현 가능케 한 다채로운 그림 기호와 입체적인 서사 구조를 확인할 수 있다.
This paper aims to reveal the narrativity shown in the picture book Hongloumeng that is drawn by the painter Sun Wen in the Qing Dynasty of China. Sun Wen''s picture book Hongloumeng, a meta-text of the full-length vernacular novel created by Cao Xueqin in the Qing Dynasty, is a pure image text fully excluding the description of a letter-based text and solely expresses the narrative of the original work through the language of pictures. Both the merit and demerit of an image text with an evident existence of the original text are that a direct contrast can be made with the content of the original work. However, while there is the merit that the appreciator can decipher the picture narrative more smoothly with the help of the original work, the fact that one can clearly judge how completely the image text has reproduced the varied and profound narrative of the original work is a definite demerit from the standpoint of the painter. Nevertheless, since many researchers have recognized the artistry and literary value of Sun Wen''s picture book Hongloumeng, this study was conceived by the question of its completeness and methods of recreating the original narrative as image text. The picture book Hongloumeng known to be written by Sun Wen has an unusual history: it was created in the Qing Dynasty but was hidden at a museum for a long time until it was openly exhibited in the Liaoning Lushun Museum by the director Liu Guangtang in 2004. While there are limitations in studies for researchers to accurately contemplate the painter and the work''s creative background as long time has passed since its period of creation, the discussion of this paper focuses on deconstructing and analyzing the picture symbols expressed within the canvas by concentrating on the picture narrative of the image text. Chapter Ⅰ briefly explains the purpose of this study, the research status of Hongloumeng paintings and Sun Wen''s picture book so far, and the research method of this paper. Chapter Ⅱ examines the historical background of how the painting version of Hongloumeng emerged in the Qing Dynasty prior to beginning a full-fledged discussion and analyzes the types and characteristics of Hongloumeng paintings of all time. Moreover, the painting version of Hongloumeng is divided into the types of figure-centered pictures and story-centered pictures, and a selection of representative works among those is briefly introduced. Furthermore, information known about the picture book''s creators Sun Wen and Sun Yunmo is organized, and the picture book''s basic bibliography details, the edition''s format, artistic styles, and content characteristics are explained to set the foundation before moving on to serious analysis. Chapter Ⅲ closely analyzes the process of how a picture book is created as a meta-text and takes a glimpse into Sun Wen''s creative intention and journey regarding the original work by following the traces left in the canvas. In addition, various deficiencies and voids that have taken place as Sun Wen''s picture book, which is a meta-text consisting of images, deviated from the letter-based text of the original work are pointed out, and the necessity and a sense of goal for non-textual languages are suggested for overcoming these. Also, the aesthetic value and artistry of a picture book that must be accompanied for independently completing the narrativity as an image text are examined. Chapter Ⅳ conducts an earnest analysis of the image text and pays attention to diverse picture symbols contained in the canvas that enrich the content of the image text. Symbols that Sun Wen arranged within the visualized text are found and their meanings are interpreted, and the narrative characteristics and roles of each symbol are investigated. To this end, first, the symbols composing the pictures are largely classified into figure symbols, object symbols, and background symbols, and the respective symbolization process, the symbol''s usage methods and effects, etc. are analyzed, along with proposing the methods of comprehending the denotation and connotation of symbols in the picture narrative. Chapter Ⅴ analyzes the narrative structure that the picture symbols analyzed in the previous Chapter Ⅳ and the enriched content of the picture narrative completed by those need in order to attain dynamic properties from a static state. This will allow an ample discovery of narrativity even in an image text that is regarded as space art and become the final process of proving the argument that Sun Wen''s picture book can embody the picture narrative by itself. To achieve this, structures of the picture narrative are classified into a time structure, space structure, and viewpoint structure to identify their characteristics and roles by respective analysis. Through this process, we can grasp the course of how Sun Wen''s picture book was derived and created from the original text and acquired its own narrativity as an image text by gradually escaping the restrictions of letters, and confirm varying picture symbols and stereoscopic narrative structures that made this feasible.
Ⅰ. 서론 11. 연구 목적 12. 연구 현황 33. 연구 방법 8Ⅱ. 淸代 ≪紅樓夢≫ 繪畵本 131. ≪홍루몽≫ 회화본의 출현과 배경 132. ≪홍루몽≫ 회화본의 유형과 특징 163. 孫溫 ≪紅樓夢≫ 畵冊의 발견과 전파 28Ⅲ. 메타텍스트로서의 손온 ≪홍루몽≫ 화책 381. 원작의 수용과 재구성 391) 스토리의 재구성 402) 장면의 선택과 재현 512. 문자 텍스트로부터의 탈피 621) 서사의 공백 632) 비문자적 커뮤니케이션 783. 이미지 텍스트로서의 예술성과 문화성 921) 미학적 평가 932) 문화적 역할 106Ⅳ. 손온 그림 서사의 기호와 의미 1171. 인물 기호의 정형화 1191) 인물의 조형성 1202) 내면세계의 신체화 1352. 사물 기호의 서사화 1501) 기호로서의 사물 1512) 그림 속의 그림 1643. 배경 기호의 이미지화 1831) 사실적 재현 1842) 소설적 意境 197Ⅴ. 손온 그림 서사의 구조와 動的 실현 2101. 그림 속 시간의 표현: 單幅과 多幅 2142. 그림 속 공간의 표현: 축소와 확대 2333. 그림 서사의 시점 이동 257Ⅵ. 결론 276[참고문헌] 281[Abstract] 288