국내 농촌이 직면한 전반적인 어려움과 산적한 문제점들에도 불구하고, 최근에 농업 경영의 현대화?규모화 등과 같은 농촌 사회의 구조적 변화, IT 기술과 물류 시스템의 획기적 발전으로 인한 시장 접근성 향상 등 마케팅 환경의 급격한 변화로 인해 농업경영체에게는 위기와 기회가 동시에 다가오고 있다. 이에 현재 국내 농촌 생산의 절대적인 부분을 차지하는 농업경영체, 소위 ‘가족농’이라고 지칭되는 소규모 경영체의 경영 효율성과 경쟁력을 본질적으로 개선?향상 시킬 방안을 적극 강구해야 할 필요가 있다. 본 연구는 농업경영체의 경영전략과 CEO특성에 대해 알아보고 그러한 경영전략과 CEO특성이 기업의 경영성과에 어떤 영향을 미치며 조직문화와 산업정보역량, 네트워크가 그 관계에서 어떤 역할을 하는가를 규명하고자 하였다. 연구의 결과는 농업경영체의 기업성과를 높이기 위해 필요한 역량과 시스템을 갖추고 실질적인 도움을 줄 수 있는 프로그램을 구축하는데 활용할 수 있을 것으로 기대된다. 본 연구의 분석에 사용된 자료는 농업경영체 종사자를 대상으로 하여 총 500부를 배포하여 393부를 분석에 활용하였다. 자료 분석은 통계 프로그램 SPSS Win Ver.22.0과 PROCESS macro v3.4를 사용하였다. 연구결과 첫째, 경영전략의 하위변수인 원가우위전략, 차별화전략, 집중화전략 중 집중화전략만이, 조직문화에 정(+)의 영향력을 미치는 것으로 나타났고. CEO특성의 리더십과 경험적특성은 모두 조직문화에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 경영전략은 정보활동에 영향을 미치지 않고 CEO특성은 정보활동에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 조직문화와 정보활동은 기업성과에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 경영전략이 기업성과에 미치는 영향은 유의하지 않은 것으로 나타났고 CEO특성의 하위변수인 리더십과 경험적특성은 기업성과에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 조직문화는 경영전략의 집중화전략 및 CEO특성과 기업성과 간을 매개하는 것으로 나타났다. 여섯째, 조절효과분석에서 조절변수인 네크워크가 커질수록 조직문화가가 기업성과에 미치는 유의적 영향이 커지는 것으로 나타났다. 일곱째, 네트워크가 집중화전략과 기업성과, CEO특성과 기업성과 간의 조직문화 매개효과를 조절하는 것으로 나타났다. 이러한 분석결과는 이는 우리나라 농업경영체의 대부분이 영세한 소규모의 가족농이다보니 경영전략의 중요성보다는 CEO의 특성이 기업성과에 더 많은 영향을 미친다는 점을 시사하고 있으며, 네트워크 조절효과 분석에서 조직문화와 기업성과 간에는 일부 효과를 나타냈지만 정보활동과 기업성과 간에는 조절되지 않는 것으로 결과를 나타냈으며, 정보활동을 경유하는 경영전략유형과 CEO특성이 기업성과 간의 매개효과를 조절하지 못하는 것으로 결과가 나타났다. 따라서 농업경영체에서는 정보활동 자체가 더 중요하다는 것을 시사하고 있다. 농업경영체의 실제적인 성과창출을 위해서는 CEO를 위한 리더십 교육과 임직원들의 조직문화 형성을 위한 교육지원이 필요하며, 농업경영체의 기업성과를 창출하기 위해서는 조직문화와 정보활동을 강화하는 지원이 필요하며, 정책적 지원이 고려되어야 할 것이다. 1차 생산품과 2차 가공품에 대한 빅데이터를 구축하여 정보활동의 강화를 가져오게 될 것이며 나아가 기업성과의 성장을 가져오는 선순환 구조를 만들 수 있음을 시사한다. 또한, CEO역량중에서 리더십이 기업성과에 미치는 영향이 크므로 CEO역량을 강화하기 위한 정책적 지원이 필요하며, 향후 농업경영체의 지속성장을 위해서는 CEO의 역량 향상을 하기 위한 노력이 필요하며 정책적 지원시 고려해야 할 것이다. 향후 농업경영체가 지속적으로 성장하기 위해서는 경영전략 뿐만아니라 CEO의 리더십 향상을 위한 교육지원이 필요할 것이다. 이상의 연구결과와 시사점을 논의 후, 후속 연구를 위한 연구방향을 제시하였다.
Despite the overall difficulties and problems faced by rural areas in Korea, the recent structural changes in rural society such as the modernization and scale-up of agricultural management, and the improvement of market access due to the epochal development of IT technology and logistics systems, Crisis and opportunity are coming at the same time for agricultural businesses due to change. Accordingly, there is a need to actively seek ways to fundamentally improve and improve the management efficiency and competitiveness of small-scale enterprises, so-called ''family farms'', which currently account for an absolute portion of domestic rural production. The purpose of this study is to investigate the management strategy and CEO characteristics of agricultural management entities, and how those management strategies and CEO characteristics affect the business performance of the company, and what role the organizational culture, industrial information capability, and network play in the relationship. . The results of the study are expected to be utilized to build programs that can provide practical help with the necessary capabilities and systems to increase the corporate performance of agricultural businesses. A total of 500 copies of the data used in the analysis of this study were distributed to agricultural business operators, and 393 copies were used for the analysis. For data analysis, statistical programs SPSS Win Ver.22.0 and PROCESS macro v3.4 were used. As a result of the study, first, it was found that only the centralization strategy among the cost advantage strategy, differentiation strategy, and concentration strategy, which are sub-variables of management strategy, had a positive (+) influence on organizational culture. It was found that both the leadership and experiential characteristics of the CEO have a positive (+) effect on the organizational culture. Second, it was found that management strategy did not affect information activity and CEO characteristics had a positive (+) effect on information activity. Third, organizational culture and information activities were found to have a positive (+) effect on corporate performance. Fourth, the effect of management strategy on corporate performance was found to be insignificant, and leadership and experiential characteristics, which are sub-variables of CEO characteristics, were found to have a significant effect on corporate performance. Fifth, organizational culture was found to mediate between the centralization strategy and CEO characteristics of management strategies and corporate performance. Sixth, in the moderating effect analysis, it was found that the larger the network, which is the moderating variable, the greater the significant influence of organizational culture value on corporate performance. Seventh, it was found that the network moderates the organizational culture mediating effect between the centralization strategy and corporate performance, and between CEO characteristics and corporate performance. The results of this analysis suggest that the characteristics of the CEO have a greater impact on corporate performance than on the importance of management strategy, since most of the agricultural enterprises in Korea are small-scale family farms. The results showed that there was some effect between corporate performance, but there was no adjustment between information activity and corporate performance. Therefore, it suggests that information activity itself is more important in agricultural management. Leadership education for the CEO and training support for forming an organizational culture for employees are required to create practical performance of an agricultural management entity. Policy support should be considered. Building big data on primary products and secondary processed products will lead to reinforcement of information activities, further implying that it is possible to create a virtuous cycle structure that leads to the growth of corporate performance. In addition, among CEO competencies, leadership has a large impact on corporate performance, so policy support is needed to strengthen CEO competencies. something to do. In order for the agricultural management to continue to grow in the future, education support to improve the CEO''s leadership as well as management strategies will be required. After discussing the above research results and implications, research directions for follow-up studies were suggested.
Ⅰ. 서론 11. 연구배경 및 목적 12. 연구의 범위 및 방법 43. 논문의 구성 6Ⅱ. 이론적 배경 및 선행연구 71. 농업경영체 경영전략 7가. 농업경영체의 개념과 특징 7나. 경영전략의 유형 8다. 경영전략과 조직문화, 정보활동과의 관계 13라. 경영전략과 기업성과와의 관계 152. CEO 특성 17가. CEO특성의 개념 17나. CEO특성과 조직문화, 정보활동과의 관계 20다. CEO특성과 기업성과와의 관계 213. 조직문화 24가. 조직문화의 개념 24나. 조직문화와 기업성과와의 관계 284. 정보활동 32가. 정보활동의 개념 32나. 정보활동과 기업성과와의 관계 345. 네트워크 35가. 네트워크의 개념 35나. 네트워크에 관한 선행연구 366. 기업성과 39가. 기업성과의 개념 39나. 기업성과에 관한 선행연구 41Ⅲ. 연구설계 441. 연구가설 442. 연구모형 523. 자료수집 및 분석방법 544. 변수의 조작적 정의와 측정도구 56가. 변수의 조작적 정의 56나. 측정도구 595. 조사대상의 특성 616. 타당성 및 신뢰도 분석 65가. 타당성 분석 65나. 신뢰도 분석 68IV. 분석결과 701. 상관관계 분석 702. 배경변수 특성에 따른 평균비교 723. 가설검증 결과 77가. 경영전략과 CEO특성이 조직문화에 미치는 영향 79나. 경영전략과 CEO특성이 정보활동에 미치는 영향 80다. 조직문화와 정보활동이 기업성과에 미치는 영향 81라. 경영전략과 CEO특성이 기업성과에 미치는 영향 83마. 간접효과 84바. 네트워크의 조절효과 93사. 조절된 매개효과 994. 가설검정 요약 112Ⅴ. 결론 1161. 연구결과 요약 1162. 연구의 시사점 1183. 연구의 한계 및 향후 연구방향 121국문초록 122ABSTRACT 125REFERENCE 129[부록] 설문지 143