본 연구는 스캐폴딩 전략을 활용한 디지털 리터러시 교육이 발달장애학생의 지식정보처리 및 학습 태도에 미치는 영향을 파악하는 데 주요한 목적이 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 스캐폴딩 전략을 활용한 디지털 리터러시 교육이 발달장애학생의 지식정보처리에 미치는 영향은 어떠한가? 둘째, 스캐폴딩 전략을 활용한 디지털 리터러시 교육이 발달장애학생의 학습 태도에 미치는 영향은 어떠한가? 위의 연구 문제를 해결하기 위하여 전라남도 Y시에 소재하고 있는 초등학교 특수학급에 재학 중인 발달장애학생 3명을 연구 대상자로 선정하였다. 실험은 대상자간 중다간헐기초선설계를 사용하여, 약 10주에 걸쳐 기초선, 중재, 유지 단계로 실시하였다. 본 연구의 독립변인은 스캐폴딩 전략을 활용한 디지털 리터러시 교육이다. 디지털 리터러시 교육은 디지털 리터러시의 3가지 하위범주인 이해(접근/수용), 표현(생산), 소통(참여/유통)을 바탕으로 구성되었다. 차시별 디지털 리터러시 교육 활동은 실생활에서의 활용을 고려하여 학교생활정보, 가정생활정보, 문화생활정보를 내용 요소로 하여 활동주제를 구성하고, 이해(접근/수용), 표현(생산), 소통(참여/유통)의 디지털 리터러시 활동이 수행될 수 있도록 하였다. 또한, 발달장애학생들의 디지털 리터러시 교육을 지원하기 위하여 설명 제공하기, 시범 보이기, 참여 유도하기, 단서 제시하기, 질문하기, 격려하기의 여섯 가지 스캐폴딩 전략을 사용하였다. 종속변인인 지식정보처리와 학습 태도에 대한 평가는 매 회기가 끝난 후 지식정보처리 검사와 학습 태도 검사를 이용하여 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 스캐폴딩 전략을 활용한 디지털 리터러시 교육은 발달장애학생의 지식정보처리 향상에 긍정적인 영향을 주었다. 연구 참여 학생 모두 지식정보처리 점수의 평균이 향상되었고, PND도 100%로 중재의 효과가 매우 높은 것으로 나타났으며 경향선도 증가하는 추세로 나타났다. 둘째, 스캐폴딩 전략을 활용한 디지털 리터러시 교육은 발달장애학생의 학습 태도 향상에 긍정적인 영향을 주었다. 연구 참여 학생 모두 학습 태도 점수의 평균이 향상되었고, PND도 100%로 중재의 효과가 매우 높은 것으로 나타났으며 경향선도 증가하는 추세로 나타났다. 이와 같은 연구 결과는 스캐폴딩 전략을 활용한 디지털 리터러시 교육은 발달장애학생의 지식정보처리 향상에 효과적이었으며, 학습 태도에 긍정적인 영향을 미쳤음을 의미한다. 본 연구는 디지털 사회로의 전환에 따른 특수교육에서의 디지털 리터러시 교육의 필요성을 인식하고, 발달장애학생을 대상으로 실제적인 디지털 리터러시 교육방법을 모색하고 적용하였다는데 큰 의의가 있다. 차후 다양한 장애 유형 및 특성, 연령을 대상으로 한 디지털 리터러시 연구 및 교육과정과 연계된 디지털 리터러시 중재연구 등이 이루어지길 기대한다.
This study aims to examine the effect of digital literacy instruction using scaffolding strategies on knowledge information processing and academic engagement of students with developmental disabilities. The research questions to achieve the purpose of this study are as follows. First, what is the effect of digital literacy instruction using scaffolding strategies on knowledge information processing of students with developmental disabilities? Second, what is the effect of digital literacy instruction using scaffolding strategies on the academic engagement of students with developmental disabilities? This study was implemented in an elementary school located in Y City, Jeollanam-do. The participants were three students with developmental disabilities enrolled in a resource room. The experiment was conducted in the baseline, intervention, and maintenance stages over about 10 weeks using a multiple probe design across participants. The independent variable of this study was digital literacy instruction using scaffolding strategies. Digital literacy instruction was constructed based on understanding (access/acceptance), expression (production), and communication (participation/distribution), which were three subcategories of digital literacy. Digital literacy instruction for each session consisted of activities with the topics of school life, family life, and cultural life, and the activities included the understanding (access/acceptance), expression (production), and communication (participation/distribution) elements in digital literacy. In addition, six scaffolding strategies were added to digital literacy instruction: providing explanations, demonstrating, inducing participation, presenting clues, asking questions, and encouraging. The dependent variables, knowledge information processing and academic engagement, were evaluated using the knowledge information processing scale and the academic engagement scale after each session. The results of this study were as follows. First, digital literacy instruction using scaffolding strategies had a positive effect on improving knowledge information processing of students with developmental disabilities. The average scores on the knowledge information processing of the participants improved, and the Percentage of Non-overlapping Data (PND) was 100%, indicating that the effectiveness of the intervention was very high. The scores also increased over time. Second, digital literacy instruction using scaffolding strategies had a positive effect on improving academic engagement of students with developmental disabilities. The average scores on the academic engagement of the participants improved, and the PND was 100%, indicating that the effectiveness of the intervention was very high. The scores also increased over time. These findings imply that digital literacy instruction using scaffolding strategies would be effective in improving knowledge information processing of students with developmental disabilities and have a positive effect on academic engagement. This study is meaningful in that it explored and applied practical digital literacy instruction methods for students with developmental disabilities. The findings of this study suggest that it may be meaningful to provide digital literacy instruction based on curriculum and targeting diverse students with disabilities.
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구의 문제 43. 용어의 정의 4Ⅱ. 이론적 배경 71. 발달장애학생의 지식정보처리 및 학습 태도 72. 디지털 리터러시 113. 스캐폴딩 전략 22Ⅲ. 연구방법 311. 연구 대상 312. 측정 도구 343. 연구 설계 384. 연구 절차 385. 자료 분석 49Ⅳ. 연구결과 531. 지식정보처리 532. 학습 태도 58Ⅴ. 논의 및 결론 631. 논의 632. 연구의 제한점 및 제언 683. 결론 69참고문헌 71Abstract 81부 록 84<부록 1> 지식정보처리 검사 84<부록 2> 학습 태도 검사 85<부록 3> 중재충실도 체크리스트 86<부록 4> 사회적 타당도 체크리스트 87<부록 5> 학생별 기초선, 중재, 유지 기간 지식정보처리 및 학습 태도 점수 88<부록 6> 스캐폴딩 전략을 활용한 디지털 리터러시 교수-학습 과정안 89