이 연구의 목적은 일반고등학교 진로전담교사의 전문성, 학교장 지원, 일 열의와 직무수행의 구조적 관계에서 역할갈등의 조절된 매개효과를 밝히는 데 있었다. 해당 연구 목적을 달성하기 위하여 이 연구에서는 설정한 구조모형의 적합도, 변인 간의 직접적인 영향관계, 일 열의의 매개효과, 역할갈등의 조절된 매개효과를 밝혔다. 이 연구의 모집단은 일반고등학교에 재직 중인 진로전담교사였고, 일반적인 표집 기준 및 구조방정식 모형 분석 시의 표집 기준, 무응답이나 불성실 응답, 이상치, 회수율 등을 고려하여 질문지를 배포하였다. 조사도구는 직무수행, 전문성, 학교장 지원, 일 열의, 역할갈등 및 불성실 응답 탐지 문항, 일반적 사항으로 구성된 질문지를 사용하였고, 측정도구 중 직무수행은 일반고등학교 진로전담교사의 직무 관련 교육부와 시·도교육청의 지침 및 선행연구를 참고하여 개발하였으며, 다른 측정도구들은 이 연구의 목적에 부합하는 기존의 도구를 활용하거나 연구대상 맥락에 맞게 수정·보완하여 사용하였다. 본조사를 위한 자료수집은 2021년 11월 8일부터 11월 24일까지 온라인 조사를 통해 이루어졌으며, 총 404부 중 소속 학교에서 1년 이상 근무하지 않았거나, 직무수행의 관찰변인 중 진로수업 및 활동, 진로교육 역량 강화 지원, 진로교육 네트워킹 중 1개라도 업무를 수행하지 않는다고 응답한 대상, 불성실 응답, 이상치 등을 제외한 총 300부를 분석에 활용하였다. 자료 분석은 SPSS 26.0, R 4.1.2 프로그램을 활용하였고, 모든 분석에서 통계적 유의수준은 .05 수준으로 설정하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 구조모형 적합도 검증 결과, 전문성, 학교장 지원, 일 열의와 직무수행 간 구조모형의 적합도는 양호하였다. 둘째, 변인 간 직접효과 검증 결과, 전문성, 학교장 지원, 일 열의와 직무수행 간 직접적인 정적 영향관계가 있었다. 셋째, 일 열의의 매개효과 검증 결과, 전문성과 직무수행의 관계에서 일 열의의 매개효과는 유의하였으나, 학교장 지원과 직무수행의 관계에서는 유의하지 않았다. 넷째, 전문성, 학교장 지원, 일 열의와 직무수행의 구조적 관계에서 역할갈등의 조절된 매개효과는 유의하지 않았다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 한 후속 연구를 위한 제언은 다음과 같다. 변인 간 관계 연구 측면에서 직무수행에 영향을 미치는 다양한 독립변인 및 매개변인에 대한 연구와 독립변인과 일 열의 및 직무수행의 관계에서 긍정적으로 작용할 수 있는 직무요구(job demands)의 조절효과 또는 조절된 매개효과에 대한 연구가 수행될 필요가 있다. 또한, 직무수행에 영향을 미친 변인에 대한 심층 연구 측면에서 일반고 진로전담교사 전문성의 구성요소를 파악하는 연구와 일반고에 재직 중인 학교장을 대상으로 진로전담교사의 인식 및 지원 양상을 파악하는 연구가 수행될 필요가 있다. 그리고 직무수행에 대한 심층 연구 측면에서는 근무 여건에 따른 직무수행과 관련 변인을 비교하는 연구와 직무수행 수준 변화에 대한 종단 연구, 학교급 및 학교 유형별 직무수행 수준 측정도구 개발 연구, 직무수행 성과 분석 연구가 수행될 필요가 있다.
The purpose of this study was to identify the moderated mediating effect of role conflict on the structural relationship between expertise, principals’ support, work engagement and job performance of career teachers in general high schools. For this purpose, this study verifies the suitability of the structural model, the direct effects between variables, the mediating effect of work engagement, and the moderated mediating effect of role conflict. The population of this study was career teachers in general high schools, and sampling size was determined in consideration of sampling criteria, both of standard and structural equation model analysis, non-responses or careless responses, outliers, and recovery rates, etc. The survey instrument used for data collection was a questionnaire consisting of questions on job performance, expertise, principals’ support, and work engagement, along with careless response detection questions, and other general questions. Among the measurement tools, questions on job performance were developed by referring to the general guidelines for career teachers by the Ministry of Education and Metropolitan and Provincial offices of Education, along with pilot studies. Other measurement tools were adapted directly from suitable existing tools, or modified according to the context of this study. Data collection for this survey was conducted online from November 8 to November 24, 2021. Out of a total of 404 responses, a total of 300 responses were used for analysis, excluding careless responses, outliers, responses from those who have not worked at their school for more than 1 year, and those who responded that they do not perform either one of career classes and activities, support for strengthening career education competence, or career education networking, among the observed variables of job performance. SPSS 26.0 and R 4.1.2 was utilized for data analysis, and in all analyses, the statistical significance level was set to .05. The result of this study is as follows. First, the suitability of the structural model between expertise, principals’support, work engagement and job performance was good. Second, there was a direct positive relationship between expertise, principals’support, work engagement, and job performance. Third, the mediating effect of work engagement was significant in the relationship between expertise and job performance, but not significant between principals’support and job performance. Fourth, the moderated mediating effect of role conflict was not significant on the structural relationship between expertise, principals’support, work engagement and job performance. As a suggestion for follow-up studies based on these results, in terms of research on the relationship between variables, it is suggested that research on various independent variables and mediating variables influencing job performance, and research on the moderating effect or the moderated mediating effect of job demands that can positively affect work engagement and job performance is needed. In addition, in terms of in-depth research on variables influencing job performance, it is suggested that it is necessary to conduct research to identify the components of expertise of career teachers in general high schools and to identify perception and support patterns for career teachers by principals in general high schools. In terms of in-depth research on job performance, it is suggested that research comparing job performance and related variables according to working conditions, longitudinal research on job performance level change, development of job performance level measurement tools by school level and school type, and performance analysis of job performance need to be conducted.
I. 서론 11. 연구의 필요성 12. 연구 목적 43. 연구 문제 44. 용어의 정의 6II. 이론적 배경 91. 일반고등학교 진로전담교사의 직무수행 92. 직무수행 관련 변인 433. 변인 간의 관계 62III. 연구 방법 791. 연구 모형 792. 연구 대상 803. 조사 도구 834. 자료 수집 1075. 자료 분석 108IV. 연구 결과 및 논의 1111. 관찰변인 분석 결과 1112. 측정모형 분석 결과 1213. 구조모형 분석 결과 1244. 조절된 매개모형 분석 결과 1265. 논의 128V. 요약, 결론 및 제언 1371. 요약 1372. 결론 1393. 제언 140참고문헌 145부록 181【부록 1】 예비조사 질문지 181【부록 2】 본조사 질문지 189Abstract 197