반영구화장 시술을 받아본 경험이 있는 소비자를 대상으로 반영구화장 눈썹 형태에 따른 이미지 변화 및 서비스품질 만족도와 재시술 의도 관련 요인을 실증분석하였다. 연구 대상자는 대전광역시와 서울특별시, 경기도, 그 밖의 지역에 거주하는 남·여 20∼50대 이상으로 2022년 9월 1일부터 10월 7일까지 설문조사를 실시하였다. 최종 수집된 300부는 통계 프로그램 SPSS 28.0을 사용하여 분석하였고 이에 따른 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구 대상자의 일반적 특성에서는 여성이 많았고, 연령별로는 30대, 결혼 상태는 기혼이 많았다. 최종학력은 4년제 재/졸이 많았으며, 직업별로는 전문직, 사무직, 자영업 순으로 나타났다. 둘째, 가설검증을 위한 예비분석으로 탐색적 요인분석과 신뢰도분석을 실시하였다. 요인추출의 기준이 되는 고유값(Eigenvalue)은 1.0 이상, 요인 적재치는 0.4 이상으로 정하였고, 요인분석을 반복하면서 0.4가 넘지 않는 문항들을 제거하였다. 또한 각각의 요인별로 묶여진 문항에 대해서 신뢰도 분석을 실시하였고, Cronbach''s 계수 모두 기준값 0.6보다 높게 나타나 측정 자료의 내적일관성이 있는 것으로 나타났다. 셋째, 일반적 특성에 따른 눈썹 형태에 대한 인식 차이를 살펴본 결과. 눈썹 형태가 이미지 변화에 미치는 영향은 평균 4.52점으로 ‘그렇다’과 ‘매우 그렇다’ 사이로 인식하고 있으며, 눈썹 형태에 대한 정보를 얻는 곳은 전체적으로 SNS가 가장 많았지만, 성별로는 남성은 주변 친구나 가족, 여성은 SNS가 많았다(p<.001). 연령별로도 20대와 30대는 SNS가 가장 많았고, 40대는 인터넷, 50대는 주변 친구나 가족이 가장 많았다(p<.001). 현재 유행하고 있는 눈썹의 형태는 일자형이 가장 많았고, 본래 가지고 있는 다듬지 않는 눈썹 형태에 대한 만족도는 평균 2.33으로 ‘그렇지 않다’ 정도로 나타났다. 눈썹에서 현재 고민은 전체적으로 숱이 없음, 형태가 마음에 들지 않음 순으로 많았다. 눈썹 디자인 시 가장 고려하는 부분은 20대는 본인이 선호하는 스타일이 가장 많았고, 30대, 40대 50대 이상은 얼굴형에 맞게라는 응답이 가장 많았다(p<.05). 넷째, 반영구화장 이용 실태 결과 눈썹 반영구화장을 시술받은 횟수는 20대는 2회, 30대∼50대 이상은 1회가 가장 많았다. 지금까지 받은 반영구화장 시술 부위는 눈썹, 아이라인, 입술 순으로 많았고, 차후에 반영구화장 시술을 받을 시 받고 싶은 부위는 눈썹, 입술, 아이라인 순이었다. 반영구화장 시술을 받은 장소는 반영구화장 전문샵이 가장 많았고, 반영구화장 장소 선택 시 가장 중요하게 생각하는 부분은 시술자의 경력 및 전문성이 많았다. 반영구화장 장소를 접한 경로는 지인 추천 및 소개가 많았고, 반영구화장 시술을 받았을 시 시술자는 반영구화장 전문가가 가장 많았으며, 반영구화장 시술 시 가장 중요하게 생각하는 부분은 자연스러움, 그다음으로 형태가 많았다. 다섯째, 눈썹 시술 후 이미지 변화는 깔끔한 이미지, 세련된 이미지, 활기찬 이미지, 부드러운 이미지, 안정적인 사람의 이미지 순이었다. 여섯째, 서비스품질 만족도, 반영구화장 눈썹 시술 동기, 재시술 의도 차이를 보면, 서비스품질 만족도 차이는 성별에 따른 유의한 차이는 없었고, 연령에 따른 서비스품질 만족도 차이에서 환경품질 만족도 부분에서만 20대가 30대 이상보다 더 높았다. 반영구화장 눈썹 시술 동기 및 재시술 의도 차이는 편리성 추구 동기는 20대가 30대 이상보다 심미적 관심과 편리성 추구가 더 높았다. 일곱째, 반영구화장 눈썹 시술 동기, 서비스품질 만족도, 재시술 의도에 대한 전반적인 수준 및 상관관계 결과는 시술 동기의 하위 영역은 심미적 관심(M=3.95), 편리성 추구(M=4.04)로 나타났고, 서비스품질 만족도의 하위 영역은 과정품질, 환경품질, 결과품질, 전체(M=3.94)로 나타났고, 재시술 의도는 평균이 3.84로 나타났다. 마지막으로, 반영구화장 눈썹 시술 동기가 서비스품질 만족도와 재시술 의도에 미치는 영향을 검증한 결과, 반영구화장 눈썹 시술 동기 중에서 심미적 관심(=.342, p<.001), 편리성 추구(=.198, p<.01)는 서비스품질 만족도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반영구화장 눈썹 시술 서비스품질 만족도 중에서 과정품질 만족도(=.139, p<.05), 결과품질 만족도(=.659, p<.001)는 재시술 의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반영구화장은 이미 우리의 생활 속에 밀접하게 자리 잡고 있으며, 수많은 수요자들이 존재한다. 향후 성별이나 연령층, 얼굴 형태에 맞는 디자인으로 긍정적인 이미지 변화와 만족도를 높힐 수 있는 방안이 되고, 반영구화장 양성교육과 뷰티산업 분야에서 활용되기를 기대한다.
This study attempted to empirically analyze image changes by the shape of semi-permanent makeup eyebrows, satisfaction with service quality and revisit intention against those who had a semi-permanent makeup treatment before. For this, a questionnaire survey was performed against adult men and women in their 20-50s living in Daejeon, Seoul, Gyeonggi-do and other regions from September 19 to October 7, 2022. A total of 300 copies were used for final analysis. The collected data were analyzed, using SPSS 28.0, and the results found the followings: First, concerning subjects’ general characteristics, ‘women’, ‘30s’, ‘married’ and ‘4-year college student and graduate’ were the highest in gender, age, marital status and education respectively. In terms of the number of respondents by occupation, ‘professional job’ was the highest, followed by ‘office worker’ and ‘sole proprietorship’. Second, regarding preliminary analysis for hypothesis testing, exploratory factor analysis and reliability analysis were conducted. In terms of a threshold for factor extraction, an eigenvalue and a factor loading were set to 1.0 or higher and 0.4 or higher respectively. After repeating factor analysis multiple times, those not exceeding 0.4 were eliminated. In addition, for those grouped by each factor, reliability analysis was performed, and Cronbach’s alpha coefficient was all higher than the threshold (0.6), confirming the internal consistency of measuring instruments. Third, regarding perception of eyebrow shapes by general characteristics, the influence of eyebrow shapes on image changes was 4.52 in average, ranging from ‘likely’ to ‘very likely’. When asked about a source of information about eyebrow shapes, ‘social media’ was most responded. When classified by gender, ‘friends or family’ and ‘social media’ were the highest in men and women respectively (p<.001). When categorized by age, ‘social media’, ‘the Internet’ and ‘friends or family’ were most responded in ‘20-30s’, ‘40s’ and ‘50s’ each (p<.001). When asked what kind of eyebrow is currently in fashion, ‘straight’ was most responded. When asked how much they are satisfied with their original eyebrow shape, the satisfaction level was 2.33 (close to ‘unlikely’) in average. When asked what they worry about in their eyebrows, ‘thin eyebrows’ was most responded, followed by ‘unsatisfying shape’. When asked what aspect they consider in eyebrow styling by age, ‘preferred style’ was most responded in 20s while ‘good for my face shape’ was the highest in ‘30s’, ‘40s’ and ‘50s or older’ (p<.05). Fourth, regarding semi-permanent makeup use patterns, when asked how often they have had the treatment, ‘twice’ was most responded in ‘20s’ while ‘once’ was the highest in ‘30-50s or older’. When asked which body part has been treated so far, ‘eyebrows’ was most responded, followed by ‘eye line’ and ‘lips’. When asked on which body part they want to have a semi-permanent makeup next time, ‘eyebrows’ was the highest, followed by ‘lips’ and ‘eye line’. When asked where they have had the treatment, ‘semi-permanent makeup salon’ was most responded. When asked what aspects they consider in selecting a semi-permanent makeup salon, ‘the makeup artist’s experiences and professionalism’ was most responded. When asked how they happened to have a semi-permanent makeup, ‘recommendation by acquaintance’ was most responded. When asked from whom they got the treatment, ‘semi-permanent makeup specialist’ was most responded. When asked what aspect they consider in semi-permanent makeup, ‘natural look’ was most responded, followed by ‘shape’. Fifth, in terms of personal image after the treatment, ‘neat and clean’ was the highest, followed by ‘stylish’, ‘energetic’, ‘gentle’ and ‘stable’. Sixth, concerning satisfaction with service quality, motives for getting the treatment and retreatment intention, ‘satisfaction with service quality’ revealed no statistically significant difference by gender. In terms of satisfaction with service quality by age, ‘20s’ was higher than ‘30s or older’ in satisfaction with surroundings. In motives for getting the treatment and retreatment intention by age, ‘20s’ was higher than ‘30s or older’ in terms of aesthetic interest and pursuit of convenience. Seventh, in motives for getting the treatment, satisfaction with service quality and retreatment intention and their correlations, ‘aesthetic interest (M=3.95), pursuit of convenience (M=4.04)’ was found in motives for getting the treatment. In satisfaction with service quality, ‘process’, ‘surroundings’, ‘results’ and ‘all (M=3.94)’ were observed. The retreatment intention was 3.84 in average. Lastly, according to analysis of the influence of motives for semi-permanent eyebrow makeup on satisfaction with service quality and retreatment intention, ‘aesthetic interest (=.342, p<.001)’ and pursuit of convenience (=.198, p<.01)’ had a positive effect on satisfaction with service quality with statistical significance. In satisfaction with service quality, ‘satisfaction with the process (=.139, p<.05)’ and ‘satisfaction with the results (=.659, p<.001)’ revealed a positive influence on retreatment intention with statistical significance. Semi-permanent makeup is already part of human life, and there has been a rising demand for the treatment. It is anticipated that the study results would help customers build a positive personal image and make them more satisfied with customized makeup styles by gender, age and facial shape and be used in semi-permanent makeup training programs and beauty industry.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구의 문제 3Ⅱ. 이론적 배경 41. 반영구화장 41) 반영구화장의 정의 42) 반영구화장의 역사 52. 눈썹의 형태 73. 이미지의 개념 104. 서비스품질 111) 서비스의 개념 112) 서비스품질의 개념 12Ⅲ. 연구 대상 및 방법1. 연구 대상 및 기간 142. 연구 모형 및 가설 153. 측정 도구 174. 설문지 구성 175. 자료 분석 19Ⅳ. 연구 결과 및 고찰 201. 연구 대상자의 일반적 특성 202. 측정 도구의 타당도 및 신뢰도 검증 223. 일반적 특성에 따른 눈썹 형태에 대한 인식 차이 264. 일반적 특성에 따른 반영구화장 이용 실태 차이 445. 일반적 특성에 따른 눈썹 시술 후 이미지 변화 차이 596. 일반적 특성에 따른 서비스품질 만족도, 반영구화장 눈썹 시술 동기, 재시술 의도 차이 657. 반영구화장 눈썹 시술 동기, 서비스품질 만족도, 재시술 의도에 대한 전반적인 수준 및 상관관계 778. 반영구화장 눈썹 시술 동기가 서비스품질 만족도와 재시술 의도에 미치는 영향 79Ⅴ. 결론 및 제언 84참고문헌 89ABSTRACT 95부록: 설문지 99