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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

유기탁 (대전대학교, 대전대학교 대학원)

지도교수
서영욱
발행연도
2023
저작권
대전대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수16

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

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Since CSV pursues social and economic values at the same time, research is insignificant despite the importance of recognizing the consumer''s position, which is the subject of economic value, for corporate CSV activities. The purpose of this study is to investigate the effect of the CSV attributes perceived by consumers on purchase intention through trust and consumer benefits on corporate CSV activities for general consumers. In particular, by comparing insurance companies that provide short-term, low-involvement, intangible products and services with manufacturers that sell long-term, high-involvement, and types of products, we want to compare the difference in consumer perception according to the characteristics of the company. 531 parts of questionnaire data were collected, and the research hypothesis was tested using SPSS 26.0 and Smart PLS 4.0. The analysis results for the entire sample are as follows. First, it was investigated whether the CSV attributes, such as fit, authenticity, and fairness, affect expertise trust, benevolence trust, and integrity trust. Fit had a significant effect on expertise trust, but a significant influence relationship between benevolence trust and integrity trust was not confirmed. Authenticity had no significant effect on expertise trust, but a significant influence relationship between benevolence trust and integrity trust was confirmed. Fairness was confirmed to have a significant effect on all sub-dimensions of trust. Second, we looked at whether trust affects consumer benefits. expertise trust had no significant effect on both social and personal benefits, but benevolence trust and integrity trust had a positive effect on both social and personal benefits. Third, the effect of consumer benefits on purchase intention was investigated. It was found that social and personal benefits had a positive influence on purchase intention. Fourth, the comparison between insurance companies and manufacturers confirmed significant differences based on the results of the comparison between insurance companies (n=265) and manufacturers (n=266), so the difference in consumer perception of CSV activities according to corporate characteristics and product characteristics was confirmed. Based on these research results, a practical proposal was made to improve the efficiency of CSV activities and improve management performance by identifying the impact path and relationship between consumers and purchase intentions of companies, and conclusions, implications, and future research directions were presented.

목차

목 차
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 배경 및 목적 1
1) 연구의 배경 1
2) 연구 문제 3
3) 연구의 목적 5
2. 논문의 구성 및 내용 8
Ⅱ. 이론적 배경 및 선행연구 10
1. 공유가치창출(CSV) 10
1) 공유가치창출(CSV)의 등장배경과 개념 10
2) CSR과 CSV 비교 15
3) 공유가치창출(CSV) 달성 전략 17
4) CSV 선행연구 21
2. CSV 속성 24
1) 적합성(Fit) 25
2) 진정성(Authenticity) 30
3) 공정성(Fairness) 33
3. 신뢰(Trust) 37
1) 신뢰의 정의 37
2) 기업신뢰 40
3) 신뢰의 구성요소 43
4. 소비자 혜택(Consumer benefits) 46
1) 이론적 배경 46
2) 소비자 혜택의 정의 49
5. 구매의도(Purchase Intention) 54
1) 이론적 배경 54
2) 구매의도의 정의 57
Ⅲ. 연구모형 및 연구설계 62
1. 연구모형 62
1) 선행연구의 연구모형 고찰 62
2) 연구모형 설계 71
2. 연구가설의 설정 72
1) CSV 속성과 신뢰와의 관계 72
2) 신뢰와 소비자 혜택과의 관계 82
3) 소비자 혜택과 구매의도와의 관계 85
4) 보험회사와 제조회사의 차이 89
3. 변수의 조작적 정의 95
1) CSV 속성 95
2) 신뢰 96
3) 소비자 혜택 98
4) 구매의도 99
4. 연구설계 101
1) 연구 조사대상 선정 절차 101
2) 1단계 산업분야 선정 결과 103
3) 2단계 조사대상 회사 선정 결과 104
Ⅳ. 실증분석 결과 106
1. 자료수집 및 표본 특성 106
2. 연구가설 검정 113
1) 신뢰성 및 타당성 분석 113
2) 구조 모형 및 가설 검증 122
Ⅴ. 결론 134
1. 연구결과 요약 134
2. 연구의의 및 시사점 137
1) 이론적 시사점 138
2) 실무적, 정책적 시사점 140
3. 연구의 한계 및 향후 연구 방향 145
참 고 문 헌 147
영 문 초 록 187
부 록 189

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