본 연구는 기업 내 회의주재 퍼실리테이터 역할(회의촉진자, 프로세스관리자, 변화관리자)이 조직문화(관계지향문화, 혁신지향문화, 위계적문화)에 미치는 영향과 팀 임파워먼트와 참여적 의사결정, 그리고 혁신행동에 미치는 영향을 확인하고, 긍정적인 영향에 대해 강화하는 방법을 찾으려고 진행되었다. 이를 위해, 기업 내 회의 주재 퍼실리테이터의 퍼실리테이션 과정을 3번(퍼실리테이터간 역량 차이, 참여자의 일회성 경험이 반영될 가능성 최소화) 이상 참여한 구성원을 대상으로 설문하고 수집된 352부는 Smart PLS 3.0을 활용해 분석하였다. 연구 결과는 첫째, 회의 주재 퍼실리테이터 역할(회의촉진자, 프로세스관리자, 변화관리자)이 조직문화(관계지향문화, 혁신지향문화, 위계적문화)에 미치는 영향을 확인했으며, 회의촉진자 역할은 혁신지향문화에 긍정적 영향을 미치지 못했고, 프로세스 관리자 역할은 위계적 문화에 긍정적 영향을 미치지 못하는 결과가 나왔다. 조직문화에 맞는 회의 진행을 위해 퍼실리테이터를 선발하여 양성하고, 인재확보를 위한 관리기준을 마련해야 한다. 둘째, 조직문화는 참여적 의사결정에 긍정적 영향을 주고, 퍼실리테이터의 역할과 참여적 의사결정의 영향 관계에서 긍정적 매개효과를 나타냈다. 경영 방향에 맞는 조직문화 형성을 위해 조직 활성화 프로그램(조직문화 진단, 경영메시지 전파 등)의 운영이 필요하다. 셋째, 참여적 의사결정은 혁신행동에 긍정적 영향을 주고, 조직문화와 혁신행동의 영향 관계에서 긍정적 매개효과를 나타냈다. 기업은 구성원의 참여적 의사결정이 가능한 체계적인 회의 진행을 위해 퍼실리테이션 프로세스를 구축하고 퍼실리테이션 문화를 확산해야 해야 한다. 넷째, 팀 임파워먼트는 혁신행동에 긍정적 영향을 주고, 참여적 의사결정과 혁신행동간의 관계를 조절하는 것으로 나타났다.기업은 팀 임파워먼트를 통한 자신감과 능동적 업무수행을 강화하기 위해 개인과 조직의 혁신사례를 발굴하고 확산하는 제도를 마련해야 한다. 본 연구는 퍼실리테이터의 역할과 다른 변인과 관계의 규명으로 이론적인 확장과 퍼실리테이터의 역할 강화 및 혁신행동 증진에 대한 실무적 시사점, 그리고 언구의 한계점과 향후 연구방향을 제시하였다.
This study examines the effect of the role of a meeting facilitator (meeting facilitator, process manager, change manager) on organizational culture (relationship-oriented culture, innovation-oriented culture, hierarchical culture), team empowerment, participatory decision-making, and innovative behavior. It was conducted to identify the effect on the positive effect and to find a way to reinforce the positive effect. To this end, a survey was conducted on members who participated in the facilitation process of facilitators who presided over meetings within the company three times (minimizing the possibility of reflecting differences in capabilities between facilitators and one-off experiences of participants), and 352 copies were collected using Smart PLS 3.0. analyzed. The results of the study are as follows: First, the effect of the meeting presiding facilitator role (meeting facilitator, process manager, change manager) on the organizational culture (relationship-oriented culture, innovation-oriented culture, hierarchical culture) was confirmed, and the meeting facilitator role was influenced by innovation-oriented culture. It did not have a positive effect, and the process manager role did not have a positive effect on the hierarchical culture. Facilitators must be selected and nurtured to conduct meetings suitable for the organizational culture, and management standards to secure talents must be prepared. Second, organizational culture has a positive effect on participatory decision-making, and in the relationship between the role of a facilitator and the influence of participatory decision-making, showed a positive mediating effect. In order to form an organizational culture suitable for the direction of management, it is necessary to operate an organization activation program (diagnosis of organizational culture, dissemination of management messages, etc.). Third, participatory decision-making had a positive effect on innovative behavior and showed a positive mediating effect in the relationship between organizational culture and innovative behavior. Companies should establish a facilitation process and spread a facilitation culture in order to conduct systematic meetings where members can make participatory decisions. Fourth, it was found that team empowerment had a positive effect on innovative behavior and moderated the relationship between participatory decision-making and innovative behavior. Companies are encouraged to use innovation cases of individuals and organizations to strengthen self-confidence and active work performance through team empowerment. A system for discovering and disseminating should be established. This study presents theoretical expansion by identifying the role of the facilitator and other variables and relationships, practical implications for strengthening the role of the facilitator and promoting innovative behavior, as well as the limitations of language and future research directions.