The purpose of this study was to develop the field hockey-specific training (HST) program including the unique technology being performed together with the stick, a characteristics of the field hockey and the motion appeared during playing based on high-intensity interval training (HIIT) to improve the performance of female field hockey players. In addition, this study aimed to identify the effect on field hockey-related fitness and GPS variables before and after applying the field hockey specific training (HST) program. Total 20 players, excluding the goalkeeper, finally participated in this study considering positional characteristics among total 22 players according to the selection criteria. To verify the effectiveness of the HST program, the program was classified into a field hockey specific training program group (HSTG, n=10) and a basic field hockey interval training based on running group (BFTG, n=10). Thus, training was conducted for 6 weeks, 3 times a week, 40 minutes each. Field hockey-related fitness (aerobic, anaerobic and recovery ability, sprint and sprint dribble, agility and agility dribble) and GPS variables (total distance, distance per minute, low intensity running distance, low intensity running distance proportion of total distance, high intensity running distance, high intensity distance proportion of total distance, sprint distance, sprint distance proportion of total distance, sprints bouts, accelerations bouts, deceleration bouts, maximum velocity) were measured. Two-way repeated measures ANOVA was conducted to verify the effect of the HST program. For factors with significant effects according to time, a simple main effect was analyzed to identify the difference between periods within the group, and all statistical significance levels were set at p<.05.
Distance and VO2max of Yo-Yo intermittent recovery test 1, which are aerobic, anaerobic, and recovery abilities, showed a significant interaction effect in the field hockey-related fitness differences (p<.01). The factors of sprint and sprint dribble, 10m sprint, 20m sprint, and 20m sprinting dribble, all showed significant interaction effects (p<.01). Finally, both arrowhead agility and arrowhead agility dribble, which are factors of agility and agility dribble, appeared to have a significant interaction effect (p<.001). In the GPS variable difference, the low intensity running distance proportion of total distance (p<.05) and high intensity running distance proportion of total distance (p<.01) showed a significant interaction effect. The factors that showed significant effects according to the time were the sprint distance and sprint distance proportion of total distance, sprints bouts, accelerations bouts and the maximum velocity.
In conclusion, the HST program was developed by combining the unique technique performed with the stick, which is unique to field hockey, and the movements that occur during playing with high-intensity interval training, is judged to be helpful not only to the field hockey-related fitness of elite female field hockey players, but also to improving high intensity movements that are essential in actual games. Therefore, in order to improve the performance of elite field hockey players, various training programs developed based on the characteristics of the event, such as the HST program, should be actively applied to the players in the field.
목차
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 12. 연구의 목적 43. 연구 가설 54. 연구의 제한점 55. 용어의 정의 6Ⅱ. 이론적 배경 71. 필드하키의 특성 71) 필드하키 역사 72) 필드하키 규칙 및 특이성 92. 필드하키와 트레이닝 관련 연구 111) 필드하키 트레이닝 연구 동향 112) 필드하키와 고강도 인터벌 트레이닝 연구 133. 필드하키와 GPS 관련 연구 18Ⅲ. HST 프로그램 개발 281. 필드하키 특이적 트레이닝 프로그램(HST) 개발 절차 282. 기존 고강도 인터벌 트레이닝 선행연구 분석 293. 필드하키 특이적 트레이닝 프로그램(HST) 구성요소 331) HST 프로그램 구성을 위한 Work:Rest ratio (W:R) 332) HST 프로그램 구성을 위한 트레이닝 시간 343) HST 프로그램 구성을 위한 적용 기간 354) HST 프로그램 구성을 위한 트레이닝 강도 364. 전문가 의견수렴을 통한 HST 프로그램 개발 375. 필드하키 특이적 트레이닝(HST) 상세 프로그램 391) HST 프로그램 1∼3주 구성 설명 392) HST 프로그램 4∼6주 구성 설명 49Ⅳ. 효과 검증 611. 연구 설계 612. 연구 대상 633. 측정 도구 654. 측정 방법 661) 경기관련체력 요인 662) GPS 관련 변인 705. 트레이닝 프로그램 726. 자료처리 75Ⅴ. 연구 결과 761. 경기관련체력 요인의 변화 761) 유·무산소성 및 회복 능력의 변화 772) 스프린트와 직선 스프린트 드리블의 변화 793) 민첩성과 민첩성 드리블의 변화 822. GPS 변인의 변화 841) 총 이동 거리의 변화 842) 분당 이동 거리의 변화 853) 저강도 러닝 거리의 변화 864) 총 이동 거리 대비 저강도 러닝 거리 비율의 변화 875) 고강도 러닝 거리의 변화 886) 총 이동 거리 대비 고강도 러닝 거리 비율의 변화 897) 스프린트 거리의 변화 908) 총 이동 거리 대비 스프린트 거리 비율의 변화 919) 스프린트 횟수의 변화 9210) 가속 횟수의 변화 9311) 감속 횟수의 변화 9412) 최대 속도의 변화 95Ⅵ. 논 의 961. 경기관련체력 요인의 변화 971) 유·무산소성 및 회복 능력 972) 스프린트와 직선 스프린트 드리블 983) 민첩성과 민첩성 드리블 1002. GPS 변인의 변화 1011) 총 이동 거리 1012) 분당 이동 거리 1023) 저강도 러닝 거리 및 비율과 고강도 러닝 거리 및 비율 1044) 스프린트 거리 및 비율 1065) 가속 횟수와 감속 횟수 1076) 최대 속도 109Ⅶ. 결론 및 제언 112참 고 문 헌 113ABSTRACT 146