이 연구는 초등학생을 위한 인공지능 창직 진로교육 프로그램을 개발하고 이를 초등학교 6학년 학생들에게 적용하여 진로 적응성 및 융합적 사고력, 창의적 문제해결력에 미치는 영향을 분석하는 것을 목표로 하였다. 연구의 목적을 달성하기 위한 준비 단계에서는 인공지능 창직 진로교육과 관련된 선행연구 및 참고문헌을 분석하였다. 개발 단계에서는 본 수업 개발에 적합한 인공지능, 진로 교육과정 내용 요소를 추출하였으며 구성주의 학습환경 설계모형의 6개 핵심요소를 적용하여 6단계의 인공지능 창직 진로교육 프로그램을 개발하였다. 또한 전문가 집단의 검토 의견을 반영하여 프로그램의 방향, 학습 도구, 학습 순서, 교수 방법 등을 최종 수정하여 15차시의 교육 프로그램을 설계하였다. 실행 단계에서는 경기도 화성시 소재 A 초등학교 6학년 중 가장 비슷한 두 집단을 선정하여 실험집단과 통제집단으로 나누고 6주 동안 총 15차시의 대면 수업으로 실험연구를 수행하였다. 평가 단계에서는 프로그램의 효과성을 분석하기 위해 프로그램 효과성 검증을 위한 진로 적응성, 융합적 사고력, 창의적 문제해결력 사전검사를 실시하고 두 집단의 사전-사후 검사 점수의 차이를 독립표본 t-검정으로 분석하였다. 이 연구의 결과 개발한 교육 프로그램은 학생들의 진로 적응성과 융합적 사고력, 창의적 문제해결력 모두에서 통제집단에 비해 실험집단에 대한 효과가 유의미한 수준으로 높게 나타났다. 또한 학생들의 성찰일지와 소감문을 분석한 질적 연구에서도 내가 좋아하는 일과 인공지능을 융합하여 나만의 새로운 진로를 창직하는 것이 즐거웠으며 여러 능력을 기를 수 있었다는 의견이 다수를 차지하였다. 양적 연구와 질적 연구를 종합해보았을 때 본 교육 프로그램이 초등학생들의 진로적응성과 융합적 사고력, 창의적 문제해결력에 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 이 연구의 결론은 첫째, 인공지능 창직 진로교육은 구성주의 학습환경 설계모형을 반영하여 문제제시, 문제분석, 문제해결 도구 탐구하기, AI 신직업 창직 및 제작하기, 진로체험, 정리하기의 6단계로 구성된다. 둘째, 초등학생을 위한 인공지능 창직 진로교육 프로그램은 초등학생들의 진로 적응성과 융합적 사고력, 창의적 문제해결력에 유의미한 효과가 있는 것으로 나타났다. 두 집단의 사전-사후 검사 변화량을 분석한 결과뿐 아니라, 표본 크기의 보완을 위해 학생 성찰 일지와 소감문을 질적으로 분석한 결과 모두 유의하게 높은 증가를 보였다. 셋째, 본 연구는 실험 표본의 크기가 충분하지 않다는 한계점을 가진다. 따라서 인공지능 창직 진로교육 프로그램의 효과성을 일반화하기 위하여 더 많은 학년군과 집단을 대상으로 프로그램을 진행하고 분석할 필요가 있다. 이 연구를 통해 인공지능 창직 진로교육이 변화하는 미래사회의 진로교육에 유의미하게 기여할 가능성을 확인할 수 있었다. 학생들이 하고 싶은 일을 인공지능 기술과 융합하여 자신만의 진로를 새롭게 창직하는 과정은 학생들의 미래 핵심역량을 크게 성장시켰고, 미래의 불확실성에 유연하게 대처할 수 있는 진로 적응성을 함양하였다. 이러한 연구 결과를 토대로, 인공지능 창직 진로교육이 학습자의 적성과 흥미를 적극적으로 반영하는 미래형 학습자 맞춤형 진로교육의 기초 자료로 활용되기를 제언하였다.
This study aimed to develop an artificial intelligence job creation career education program for elementary school students and apply it to sixth graders to analyze the impact on career adaptability, convergent thinking, and creative problem-solving skills. In the preparation stage to achieve the purpose of the study, previous studies and references related to artificial intelligence job creation career education were analyzed. In the development stage, artificial intelligence and career curriculum content elements suitable for the development of this class were extracted, and six core elements of the constructivist learning environment design model were applied to develop a six-stage artificial intelligence job creation career education program. In addition, 15 educational programs were designed by finally modifying the direction of the program, learning tools, learning order, and teaching method by reflecting the review opinions of the expert group. In the implementation stage, the two most similar groups among the 6th graders of A Elementary School in Hwaseong-si, Gyeonggi-do were selected, divided into experimental groups and control groups, and experimental studies were conducted with a total of 15 face-to-face classes for 6 weeks. In the evaluation stage, career adaptability, convergent thinking, and creative problem-solving skills were pre-tested to analyze the effectiveness of the program, and the difference in pre-post test scores of the two groups was analyzed as an independent sample t-test. As a result of this study, the educational program developed showed a significant level of effect on the experimental group compared to the control group in terms of students'' career adaptation, convergent thinking, and creative problem-solving skills. In addition, in a qualitative study that analyzed students'' reflection journals and impressions, most of the opinions were that it was fun to create my own new career by combining my favorite work with artificial intelligence and that I was able to develop various abilities. When quantitative and qualitative studies are combined, it can be seen that this educational program has a positive effect on career adaptation, convergent thinking, and creative problem-solving skills of elementary school students. The conclusion of this study is that artificial intelligence job creation career education consists of six stages: problem presentation, problem analysis, problem-solving tool exploration, AI new job creation and production, career experience, and organization by reflecting the constructor''s learning environment design model. Second, the artificial intelligence job creation career education program for elementary school students was found to have a significant effect on elementary school students'' career adaptability, convergent thinking skills, and creative problem-solving skills. As a result of analyzing the amount of change in the pre-post-test of the two groups, both the student reflection journal and the results of qualitative analysis to supplement the sample size showed a significantly higher increase. Third, this study has a limitation in that the size of the experimental sample is not sufficient. Therefore, in order to generalize the effectiveness of the artificial intelligence job creation career education program, it is necessary to conduct and analyze the program for more grade groups and groups. Through this study, it was possible to confirm the possibility that artificial intelligence job creation career education could significantly contribute to career education in the changing future society. The process of converging what students want to do with artificial intelligence technology to create their own career has greatly grown students'' future core competencies and fostered career adaptability to flexibly cope with future uncertainties. Based on these research results, it was suggested that artificial intelligence job creation career education should be used as basic data for future-type learner-tailored career education that actively reflects learners'' aptitude and interest.
목차논문요약 ⅵⅠ. 서론1. 연구의 목적 및 필요성 12. 연구 목적 및 연구 문제 33. 용어의 정의 3Ⅱ. 이론적 배경1. 창직교육 52. 인공지능 진로교육 연구 동향 103. 초등학교 인공지능 진로교육 174. 진로발달이론과 진로적응성 275. 구성주의 학습환경 설계모형 32Ⅲ. 연구 방법1. 연구 대상 362. 연구 절차 363. 연구 설계 384. 검사 도구 및 분석 방법 42Ⅳ. 연구 결과1. 인공지능 창직 진로교육 프로그램 개발 및 운영 472. 인공지능 창직 진로교육 프로그램 효과성 분석 60Ⅴ. 결론 및 제언1. 결론 712. 제언 72참고문헌 74부록 81ABSTRACT 95