본 연구는 건강하고 행복한 삶을 살아갈 수 있는 심(心, 심리적), 신(身, 신체적), 지(知, 인지적)의 전인적, 통합적 역량을 함양하는 심신균형 교육 프로그램을 개발하는 데 목적이 있다. 이를 위해 전인적 심신균형을 도모하는 한국형아유르베다 교육훈련체계를 기반으로 하여 통합적 자기 치유역량 함양의 심신균형 교육 프로그램을 개발하고자 하였다. 전인교육 기반 한국형아유르베다 심신균형 교육 프로그램을 개발하기 위해 아유르베다와 한국형아유르베다, 전인교육에 대한 개념을 정립하고 전인적, 통합적 심신 균형을 도모할 수 있는 심신치유와 교육방법에 관한 선행연구를 조사하여 본 연구의 이론적 틀을 마련하였다. 전인교육 기반 한국형아유르베다 심신균형 교육 프로그램에 대한 개발과정은 학습자 요구분석, 프로그램 교육목표 설정, 교육 단계별 목표 및 교육 요소 설정, 교육 단계별 설계 및 방법 선정, 검증 및 실행, 평가의 단계로써 총 5단계의 개발과정으로 이루어졌다. 한국형아유르베다 심신균형 교육 프로그램 개발의 첫 번째 단계인 학습자 요구분석은 1, 2차로 나누어 진행되었으며, 이를 통해 주요 교육 요소의 자료를 수집하였다. 전인교육 기반 한국형아유르베다 심신균형 교육 프로그램 개발의 두 번째 단계인 교육목표 설정 단계에서는 요구분석 결과와 문헌분석 결과를 바탕으로 하여 교육목표를 설정하였다. 전인교육 기반 한국형아유르베다 심신균형 교육 프로그램의 교육목표는 급변하는 사회 속에서도 주체적으로 자신을 이해하며 다른 사람과 조화롭게 관계를 형성할 수 있는 인지적 자기 이해 역량 강화와 마음 치유, 마음 정화를 통한 정서적 내면의 성숙, 그리고 이를 바탕으로 행복한 삶과 연계된 실천적 행동의 실천을 할 수 있는 역량을 함양하는 것이다. 그리고 세부적 교육목표 5가지를 제시하였다. 이러한 교육목표 달성을 위해 전인교육 기반 한국형아유르베다 심신균형 교육 프로그램은 인지적, 정서적, 신체적인 측면의 균형적 성장과 역량 개발이 이루어지도록 교육 내용을 구성한다. 이에 따라 전인교육 기반 한국형아유르베다 심신균형 교육 프로그램 개발의 세 번째 단계인 교육 단계별 목표 및 교육 요소 설정 단계에서는 한국형아유르베다 교육훈련체계를 기반으로 하여 단계별 교육목표와 전인적, 통합적 교육 요소를 설정하였다. 전인교육 기반 한국형아유르베다 심신균형 교육 프로그램 개발의 네 번째 단계인 교육 단계별 설계 및 방법 선정 단계에서는 도입-전개-심화-실천의 각 단계에서 제시된 교육 요소를 주요한 교육 내용으로 구성하여 각 단계 별 교육목표를 달성하기 위한 교육 방법을 선정하였다. 전인교육 기반 한국형아유르베다 심신균형 교육 프로그램 개발의 마지막 다섯 번째 단계인 검증 및 실행, 평가 단계에서는 전문가 프로그램 적합성 검증과 전문가 프로그램 실행 검증, 교육만족도 조사를 실시하였다. 전문가 프로그램 적합성 검증에서는 교육 프로그램 개발 내용, 이론적 근거, 교육목적, 교육내용, 교수방법, 평가방법, 각 교육 모듈 별 교육 내용의 적합성에 관한 총 27개의 검증 항목으로 구성된 설문을 전문가 10명을 대상으로 실시하였다. 전문가 프로그램 적합성 검증에 참여한 전문가들은 한국형아유르베다 전문가, 박사, 교육경력 10년 이상의 전문가들로 구성되었다. 검증 결과, 27개 검증 항목에서 적합한 것으로 나타났다. 전문가 프로그램 실행 검증에서는 한국형아유르베다 전문가, 석사, 교육경력 5년 이상의 전문가 5명으로 구성된 전문가 집단을 대상으로 교육 프로그램을 실행하여 프로그램 내용과 운영, 방법의 적합성을 검증하고 교육만족도를 조사하였다. 교육 프로그램 실행 검증을 마친 후 실시한 교육만족도 조사 결과는 교육 내용 영역, 교육 방법 영역, 교육 만족도 영역에서 모두 적합하다고 평가되었다. 본 연구는 심신균형 교육에 대한 통합적, 전인적 관점을 제공하고 주체적 자기 치유역량을 강화하는 방안을 제공하는 데 의의가 있다. 또한, 학습자 중심으로 설계된 내러티브 교육적 접근과 경험학습 기반의 학습자 참여형 교육 프로그램이며 교육목표와 내용이 반복, 심화, 확대되는 나선형 구조로 설계된 체계적 교육 프로그램이라는 점에 의의가 있다. 나아가 전인교육 기반 한국형아유르베다 심신균형 교육은 개인적, 사회적, 국가적 차원에서 삶의 만족도를 높여줄 수 있는 평생교육 프로그램으로의 활용을 기대할 수 있다. 후속 연구에서 다양한 연령대와 여러 특성의 학습자를 대상으로 하여 한국형아유르베다를 활용한 다양한 분야의 교육 프로그램을 개발하기를 기대한다.
The purpose of this study is to develop a mind-body balance education program that fosters holistic and integrated capabilities of mind, body and intellectual to live a healthy and happy life. To this end, based on the Korean Ayurveda education and training system that promotes holistic mind-body balance, we tried to develop a mind-body balance education program that fosters integrated self-healing capabilities. Establish the concept of Ayurveda, Korean Ayurveda, and holistic education in order to develop a Korean Ayurveda mind-body balance education program based on holistic education, and investigate previous studies on mind-body healing and educational methods that can promote holistic and integrated mind body balance. Thus, the theoretical framework of this study was prepared. The development process for the Korean Ayurveda mind-body balance education program based on holistic education consisted of five stages. It is the stage of analyzing learner needs, setting program educational goals, setting goals and educational elements for each stage of education, designing and selecting methods for each stage of education, verifying and implementing, and evaluating. The learner''s needs analysis is the first step in developing a Korean Ayurveda mind-body balance education program. The learner''s needs analysis was divided into the first and second stages, and data on major educational elements were collected through this. In the second step of developing a Korean Ayurveda mind-body balance education program based on holistic education, in the stage of setting educational goals, educational goals were set based on the results of analysis of needs and literature analysis. The educational goal of the Korean Ayurveda mind-body balance education program based on holistic education is to strengthen cognitive self-understanding capabilities to understand oneself independently and form relationships with others in harmony even in a rapidly changing society. And it is to promote emotional inner maturity through mind healing and mind purification. Based on this, it is to cultivate the ability to practice practical actions linked to a happy life. In this regard, five detailed educational goals were presented.
Accordingly, in the third stage of developing a Korean Ayurveda mind-body balance education program based on holistic education, the stage of setting goals and educational elements for each stage of education, stage-level educational goals and holistic and integrated educational elements were set based on the Korean Ayurveda education and training system. In the fourth stage of development of a Korean Ayurveda mind-body balance education program based on holistic education, the stage of design and method selection for each stage of education, the educational elements presented in each stage of introduction-development-intensity-practice are composed of major educational contents to achieve the educational goals of each stage. The educational method to achieve this was selected. In the fifth verification, implementation, and evaluation phase, which is the final stage of developing a Korean Ayurveda mind-body balance education program based on holistic education, the suitability verification of the expert program, verification of the execution of the expert program, and education satisfaction survey were conducted. In the expert program suitability verification, a questionnaire consisting of a total of 27 verification items on the contents of educational program development, theoretical basis, educational purpose, educational contents, teaching method, evaluation method, and suitability of educational contents for each educational module was conducted with 10 experts. conducted. The experts who participated in the program suitability expert verification consisted of Korean Ayurveda experts, doctors, and experts with more than 10 years of educational experience. As a result of the verification, it was found to be suitable in 27 verification items. In the expert program execution verification, an educational program was executed targeting an expert group consisting of Korean Ayurveda experts, masters, and experts with more than 5 years of educational experience, and the suitability of the program contents, operation, and methods was verified, and education satisfaction was investigated. The results of the education satisfaction survey conducted after completing the verification of the execution of the education program were evaluated as suitable in all areas of education content, education method, and education satisfaction. This study is meaningful in providing an integrated and holistic perspective on mind-body balance education and in providing a plan to strengthen subjective self-healing capacity. In addition, it is meaningful in that it is a learner-participatory educational program based on a narrative educational approach and experiential learning designed centered on learners, and a systematic educational program designed in a spiral structure in which educational goals and contents are repeated, deepened, and expanded. Furthermore, Korean Ayurveda mind-body balance education based on holistic education can be expected to be used as a lifelong education program that can increase life satisfaction at the individual, social, and national levels. In follow-up research, it is expected to develop educational programs in various fields using Korean Ayurveda targeting learners of various ages and various characteristics.
목 차Ⅰ. 서 론 11. 연구의 배경 12. 연구의 목적과 필요성 4Ⅱ. 이론적 배경 51. 한국형아유르베다 5가. 아유르베다 5나. 한국형아유르베다 5원소 8다. 한국형아유르베다 기본심리유형 12라. 한국형아유르베다 7유형과 균형유형 16 마. 한국형아유르베다 기본심리의식수준 252. 한국형아유르베다 교육훈련체계 28가. 한국형아유르베다 교육훈련체계의 구조 28나. 한국형아유르베다 교육훈련체계 및 심리유형 활용연구 323. 한국형아유르베다 전인교육 39가. 전인교육의 의미와 방향 39나. 한국형아유르베다와 전인교육 404. 전인적 심신 균형 42가. 심신의 균형 42나. 전인적 심신치유 요법 44다. 전인적 심신균형 교육방법 61Ⅲ. 연구방법 721. 프로그램 개발 과정 722. 검증 절차와 도구 77Ⅳ. 연구 결과 781. 학습자 요구분석 78가. 1차 요구분석 78나. 2차 요구분석 902. 프로그램 설계 104가. 교육목표 104나. 단계 별 수업 목표 및 교육 요소 105다. 단계 별 수업 내용 및 교육 방법 111라. 단계 별 세부 교육 계획(안) 1243. 전문가 검증 및 실행 140가. 전문가 프로그램 적합성 검증 140나. 전문가 프로그램 실행 검증 146Ⅴ. 결론 1561. 연구의 요약 1562. 연구의 시사점 1683. 연구의 한계 및 제언 171참고문헌 173부록 192