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학위논문
저자정보

왕신룡 (한서대학교, 한서대학교 일반대학원)

지도교수
장경희
발행연도
2023
저작권
한서대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수11

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

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비물질문화유산(非物質文化遺產)은 중화 문명을 구성하는 중요한 부분의 하나로서 중국 전통문화의 역사적 내용을 담고 있다. 비물질문화유산은 민간문학(民間文學), 전통음악(傳統音樂), 전통무용(傳統舞蹈), 전통연극(傳統戲劇), 곡예(曲藝), 서커스 및 유희(雜技表演及遊戲), 전통미술(傳統美術), 전통기예(傳統技藝), 전통의약(傳統醫藥), 민속(民俗) 등 10개 방면으로 구성된다. 그중 중국 전통기예는 중국의 5천 년 역사에서 비롯하여 중화민족의‘장인기예’와‘장인정신’을 보여주는 것이다. 이것은 텍스트로 전승된 형태가 아니라 장인의 활동에 의해 전승되는 것을 기본적인 특징으로 하고 있어 지역발전의 사회적 속성과 복제할 수 없는 다양한 형태로 중화민족만의 조형의식(造形意識)과 심미적 정취를 표출하고 있다. 그러나 인류의 문화환경이 급변하고 산업화의 가속화로 문화적 생태환경을 위협하면서 중국이 보유하고 있는 수 많은 비물질문화유산 중 수백 년 내지 수천 년 동안 이어져 내려온 전통기술이 점차 몰락의 길을 걷고 있다.
이에 본 논문에서는 산시성에 위치한 국가급 비물질문화유산 4개의 전통기예를 중심으로 그 역사적 변천과정을 비롯하여 현대에 해당 분야를 이어가고 있는 전승인(传承人)에 의한 생산과정을 연구대상으로 하여 전통기술의 재료, 도구, 생산과정 및 전승 현황, 전승 변화, 전승발전과 전승 및 보호에 대한 연구를 수행하였다. 이를 통해 해당 종목을 비롯한 중국 전통기예의 전승, 발전, 소멸, 혁신과 같은 일반적인 법칙을 발견했으며, 동시에 기술발전의 진보로부터 그 기예가 전승될 수 있는 여건을 분석하고 대안을 제안해 보았다.
본 논문에서는 6장으로 구분하여 살펴보았고 다음과 같은 결론을 내렸다.
첫째 제1장의 서론에는 주제 선정을 통한 연구의 배경과 목적, 그리고 선행연구 및 연구 방법이 포함되어 있다. 중국의 비물질문화유산 연구는 1950년대 초에서 1970년대 초까지의 제안단계, 1970년대 말부터 1980년대까지의 보호 이념 심화 단계, 1990년대 초에서 2000년대 초까지의 보호 이념 보급단계, 2001년부터 현재까지 보호 체제가 점차 정비되고 있다.
제2장은 비물질문화유산의 정책과 문제를 다루었다. 먼저 비물질문화유산의 개념과 중국 비물질문화유산의 분류를 살펴보면 크게 민간문학(民間文學), 전통음악(傳統音樂), 전통무용(傳統舞蹈), 전통연극(傳統戲劇), 곡예(曲藝), 서커스 및 유희(雜技表演及遊戲), 전통미술(傳統美術), 전통기예(傳統技藝), 전통의약(傳統醫藥), 민속(民俗)의 10개 분야로 구분된다. 이렇게 분야에서 중국 정부가 제시한 비물질문화유산보호 정책과 중국 비물질문화유산의 발전과정에서 나타난 문제점들을 포함하여 변화양상을 살펴보았다.
제3장은 산시성 금속공예로 국가급 비물질문화유산으로 지정된 따통동기(大同銅器)를 다루었다. 먼저 산시성의 금속공예의 역사를 살펴보았다. 그 결과 산시성 금속공예는 상주 시대부터 산시성 평륙전장촌(平陸前莊村) 유적에서 출토된 청동기는 당시의 기술이 이미 성숙했음을 증명할 수 있으며 진한대에 이르러 청동기의 기능이 변화하여 원래의 예기에서 실용기 위주의 도구로 바뀌었다. 위진남북조(魏晉南北朝)시대에는 청동기가 철기로 대체되었고 이후 청동기는 점차 몰락하여 일상 생산과 생활의 중요한 도구가 되었으며 청말과 민국 시대에는 따통동기가 점차 산시성 금속공예의 대표주자가 되었다. 다음으로 따통동기의 재료는 주로 황동 판과 주석이었고, 도구는 전통 도구와 함께 현대적 전동기도 함께 사용하였다. 따통동기의 전승인은 리안민(李安民)이며 그의 제작과정을 분석하였다. 이를 통해 따통동기는 8단계로 구분하여 동판재단, 수제 단조, 용접, 주석칠, 도안설계, 묘도와 탁본, 조각, 광택 등으로 제작하였다. 현재도 따통동기는 전통 재료를 사용하고 대체로 전통적인 제작방법을 유지하고 있으나, 생산성 향상 등을 위해 점차 전기 도구 등을 사용하는 경향을 엿볼 수 있어 그에 대한 문제점을 분석하였다.
제4장은 산시성 제지기술 중 국가급 비물질문화유산에 선정된 핑양마지(平陽麻紙)를 다루었다. 먼저 산시성 제지의 기원은 매우 이르며 가장 이른 것은 한나라로 거슬러 올라갔다. 위진남북조시대에는 종이가 널리 이용되고 제지기술이 향상되어 명화들이 모두 마지(麻紙)에 그렸다. 송나라와 요나라와 금나라 때 산시성은 북방 최대의 제지기지가 되었다. 명나라 산시성 마지는 궁중의 어용지(御用紙)로 정해져 매년 국가에 마지를 진상하였다. 그러나 청나라 때에 대마 종이가 점차 몰락하여 중화민국 시대에 산시 대마 종이는 창호지로 사용되었다. 이와 같은 산시성 마지(麻紙) 중 현재도 전통을 잇는 대표주자인 핑양마지는 현재 사천에서 구입한 백마(白麻)를 사용하고 있다. 시설이나 도구는 전통과 현대적인 것이 섞여 있었으며, 완성품은 전통적인 소품을 생산하였다. 현재 핑양마지 전승인 장쉬펑(張世峰)가 핑양마지를 만드는 기술은 13단계로 구분하여 재료 선택, 담그기, 대마 정리, 다지기, 건마, 찜, 정마, 분쇄, 펄프 분쇄, 초지, 압지, 말리기, 종이 뜯기, 종이 전체를 제작하고 있다. 현재 핑양마지의 핵심기술은 여전히 전통재료를 사용하되 전통적인 시설과 현대적인 도구를 일부 사용하였으며, 대체로 전통적인 생산 방법을 유지하고 있지만 변화된 양상이 엿보여 문제점을 보였다.
제5장은 산시성 옻칠기술은 국가급 비물질문화유산으로 지정된 지산나전칠기(稷山縣螺鈿漆器)를 대상으로 연구하였다. 산시성 옻칠 공예의 기원은 매우 이르며 고고학에서 발견된 최초의 칠기는 도시 유적에서 출토된 것으로 4000년 전이다. 산시성의 칠기가 오랜 역사를 가지고 있는 것은 산시성이 예로부터 옻나무를 심었고 주로 친링산맥 부근에 분포했기 때문이다. 산시성 칠공예는 한나라 때 이미 규모를 갖추었고 위진남북조 시대에 이르러 칠공예는 매우 성숙하였으며 대동사마금룡묘(大同司馬金龍墓)에서 출토된 칠기병풍은 색채가 화려하고 공예가 복잡하여 위진남북조 시대의 칠공예 기술의 발전을 반영할 수 있다. 명청대까지 산시성은 경제가 발달하여 지산현 나전칠기(稷山縣螺鈿漆器), 신장현 운조칠기(新絳縣雲雕漆器), 핑야오현 추광칠기(平遙縣推光漆器) 등 다양한 칠기공예가 등장하였으며 현재 이 세 가지 분야의 칠공예는 모두 국가급 비물질문화유산으로 등재되어 있다. 그중 본고에서 선정한 지산나전칠기는 산시성 칠기를 대표하는 공예기술이며, 재료는 여전히 전통적인 생칠과 민물조개 및 일부 전복 조개도 사용하였다. 지산나전칠기의 전승인 리아이진(李愛進)은 전통재료와 전통도구로 꾸준히 제작하고 있으며, 제작기술은 크게 11개의 공정으로 나누어졌다. 생칠조제, 태체(胎体)제작, 회제(灰制)태체, 태체갈기(打磨), 설계도안, 화각(畫刻)도안, 태체에 옻칠하기, 나전을 상감(鑲嵌螺鈿)하기, 반복 옻칠하기, 반복 갈기(打磨), 갈고 닦고 미는 추광(推光) 등이었으며, 전통 기술의 전승에는 여러 문제점이 내재되어 있었다.
제6장은 산시성 도자기공예는 국가급 비물질문화유산인 핑딩요(平定窯) 흑유각화자기(黑釉刻花瓷)를 중심으로 다루었다. 산시성 도자기공예는 산시성 지역 최초의 전통공예로 선사시대부터 지금까지 도자기공예는 끊이지 않았다. 루이청(芮城)의 둥좡촌(東莊村)과 시왕촌(西王村), 헝취(恒曲)의 샤마촌(下馬村), 샤현(夏縣)의 추이쟈허(崔家河)에서는 양소(仰韶)문화의 채색 도기와 붉은 질그릇이 많이 출토되었는데 이 도기의 모양이 아름답고 간략하며 무늬 장식도 매우 특징이 있다. 한나라 때 이미 원시자기가 등장했고, 위진남북조 때 청자가 등장했고 수당 때 백자가 발전했으며 송·요·금대 흑유 자기가 주류가 되어 명청대까지 이어졌다. 명청대에도 흑자는 여전히 산시 자기의 대표주자였지만 생산은 대부분 일용 자기였다. 현재 핑딩요는 고대 산시성 흑유 자기 공예를 계승하여 2014년 국가 비물질문화유산에 등재되었으며 현재도 핑딩요는 흑유 각화자기(黑釉刻花瓷) 위주이다. 이것은 재료면에서 여전히 산에 올라가 핑딩 본토 고령토(高嶺土)를 채택하고 있으며, 도구는 전통 제자기 공구와 유사하였다. 현재 핑딩요의 전승인 장원량(張文亮)의 제작기술은 전통 기법을 고수하여 도자기를 제작하여 핑딩요 흑유 각화자기(平定窯黑釉刻花瓷) 공법이 보존되고 있다.
각각 4가지 국가급 비물질문화유산으로 지정된 전통공예 종목들은 그것을 보호하거나 전승하는 데 있어 여러 가지 점에서 문제점을 드러내고 있으며, 동시에 이러한 기술과 전승인을 보호하기 위한 대안을 다음과 같이 제시하였다. 첫째, 중국 전통공예의 보호와 연구를 강화하고 조사방법의 실천과 경험 축적에 주의를 기울여 비물질문화유산의 실천 발전을 촉진하는 것이다. 둘째, 전통공예류 비물질문화유산과 환경과의 밀접한 관계를 통해 문화유산의 원생태 보호를 강화해야 한다. 셋째, 특정 프로젝트의 비물질문화유산 연구를 강화하는 것은 또 다른 형태의 보호가 필요하다. 넷째, 전승인에 대한 사회적 지위를 높이고 전승인에 대한 보조금을 확대하며 전승인의 소득을 높이도록 하는 방안이다. 다섯째, 국가 정부는 전통공예에 대한 홍보를 강화하여 더 많은 젊은이들이 관련 업무를 배우고 종사할 수 있도록 한다. 여섯째, 학교에서 전통기예 체험 수업을 늘려 전통 공예가 학교에 들어오게 하고 더 많은 학생들이 전통공예에 대해 이해할 수 있도록 한다.

Intangible cultural heritage (hereinafter referred to as "intangible”) is one of the important components of Chinese civilization, bearing the historical content of Chinese traditional culture. It is mainly composed of 10 aspects, including folk literature, traditional music, traditional dance, traditional drama, folk art, traditional art and traditional skills. Among them, Chinese traditional handicrafts, as a special form of the inheritance of Chinese civilization, show the "craftsmanship”and "craftsmanship spirit”of the Chinese nation bred for 5000 years in a unique way, rather than in the form of text inheritance. With the basic characteristics of activity inheritance, the social attribute of regional development and various forms that cannot be copied, it shows a nation''s unique sense of creation and aesthetic taste.
Intangible cultural heritage is the faithful recipient of the traditional life style of all nations in the world, the inheritor and disseminator of traditional culture, and the basis for establishing national identity, improving national cohesion, and promoting the development of national culture to a more advanced direction. Now the human cultural environment is undergoing dramatic changes. The cultural hegemony caused by economic hegemony threatens the diversified cultural ecological environment. For hundreds or even thousands of years, many precious intangible cultural forms are rapidly dying out.
As an important part of intangible cultural heritage, traditional skills are the most numerous in China''s intangible cultural heritage. However, due to the acceleration of industrialization, traditional skills have gradually declined. At the initial stage of its emergence, traditional skills were closely related to agricultural production and imperial palace building offices, or served the needs of the civilian masses for agricultural production, or served the needs of the ruling class for culture and art, which created the "dual attribute" of Chinese traditional skills, which had both historical production and use value and aesthetic cultural and artistic value. Taking the production process of inheritors of four national intangible cultural heritage projects in Shanxi Province as the research object, the author studied the production materials, props, production process and inheritance status, inheritance change, inheritance development and inheritance protection of traditional skills, and found the general laws of inheritance, development, extinction, innovation, etc. of Chinese traditional skills through the whole process research. At the same time, from the perspective of technological development and progress, Analyze the conditions under which their skills can be inherited, and put forward constructive protection suggestions.
The full text is divided into seven chapters. The first chapter is the introduction, which includes the background and purpose of the topic, as well as the previous research and research methods. The study of intangible cultural heritage can be divided into four stages: the stage of proposing from the early 1950s to the early 1970s, the stage of deepening the protection concept from the 1970s to the 1980s, the stage of popularizing the protection concept from the early 1990s to the early 21st century, and the protection system since 2001 has been gradually improved.
The second chapter is about the policies and issues of intangible cultural heritage, including the concept of intangible cultural heritage and the classification of China''s intangible cultural heritage (folk literature, traditional music, traditional dance, traditional drama, quyi, acrobatic performance and games, traditional art, traditional skills, traditional medicine, folk customs) and the policies related to the protection of intangible cultural heritage proposed by the Chinese government, As well as the problems in the development of China''s intangible cultural heritage.
The third chapter, the study of metal crafts in Shanxi Province, first introduced the history of metal crafts in Shanxi. The metal crafts in Shanxi started from the Shang and Zhou Dynasties. The bronze unearthed from the site of Qianzhuang Village in Pinglu, Shanxi, can prove that the technology was mature at that time. In the Qin and Han Dynasties, the function of bronze ware changed, From the original ritual vessels to practical tools, bronze was replaced by iron in the Wei, Jin, Southern and Northern Dynasties. Since then, bronze has gradually declined, and iron has become an important tool in daily production and life. In the late Qing Dynasty and the Republic of China, Datong bronze has gradually become the representative of gold crafts in Shanxi Province. Secondly, it introduces the materials and props of ''Datong Copper Ware'', as well as the production process of Li Anmin, the inheritor (mainly brass plate and tin). The production of Datong Copper Ware is divided into eight steps. At present, the core techniques of Datong Copper Ware are still made by traditional techniques, retaining the traditional production methods.
The fourth chapter is about the research of paper making technology in Shanxi Province. The origin of paper making in Shanxi is very early, which can be traced back to the Han Dynasty. During the Wei, Jin, Southern and Northern Dynasties, paper was widely used, and paper making technology was improved. Many famous paintings handed down from generation to generation were painted on hemp paper. During the Song, Liao and Jin Dynasties, Shanxi became the largest paper making base in the north. In the Ming Dynasty, Shanxi hemp paper was designated as court paper, and it paid tribute to the country every year. In the Qing Dynasty, hemp paper gradually declined, Shanxi hemp paper was used as window paper during the Republic of China. Pingyang hemp paper, as the representative of Shanxi hemp paper, was selected as a national intangible cultural heritage in 2014. Now, the materials used in the production of Pingyang hemp paper are all white hemp purchased from Sichuan, and the props are still made with traditional props. At present, Zhang Shifeng, the successor of Pingyang hemp paper, has 13 steps to make Pingyang hemp paper, including selecting materials, soaking hemp, adjusting hemp, chopping hemp, drying hemp, steaming hemp, grinding hemp, mixing pulp, making paper, pressing paper, drying paper, and uncovering paper, Whole paper. At present, the core technology of Pingyang hemp paper is still made by traditional technology, retaining the traditional production method.
Chapter 5, the study of lacquer craft in Shanxi Province. The origin of lacquer craft in Shanxi Province is very early. The earliest lacquerware discovered in archaeology is the lacquerware unearthed from the Taosi site, which has a history of 4000 years. The long history of lacquerware in Shanxi Province is due to the planting of lacquer trees in Shanxi Province since ancient times, which are mainly distributed near the Qinling Mountains. The lacquer craft in Shanxi Province had begun to take shape in the Han Dynasty, and was very mature in the Wei, Jin, Southern and Northern Dynasties, Lacquer screens unearthed from Sima Jinlong Tomb in Datong are colorful and complex, which can reflect the progress of lacquer technology in the Wei, Jin, Southern and Northern Dynasties. In the Ming and Qing Dynasties, due to the economic development of Shanxi, a variety of lacquer crafts emerged in Shanxi, including Jishan County mother of pearl lacquerware, Xinjiang County cloud carving lacquerware, and Pingyao County Tuguang lacquerware. At present, these three crafts are all listed as national intangible cultural heritage. As the representative of Shanxi lacquerware, Jishan mother of pearl lacquerware has the most complex process. At present, the materials used for Jishan mother of pearl lacquerware are still traditional raw lacquer and freshwater shells, and some also use abalone shells. In terms of props, Jishan mother of pearl lacquerware insists on using traditional tools.
Chapter 6, Shanxi ceramic technology. Shanxi ceramic technology is the earliest traditional technology in Shanxi, which has never been interrupted since the original period. Primitive porcelain appeared in the Han Dynasty, celadon appeared in the Wei, Jin, Southern and Northern Dynasties, white porcelain developed in the Sui and Tang Dynasties, and black glazed porcelain became the mainstream in the Song, Liao, and Jin Dynasties. It continued to the Ming and Qing Dynasties. Black porcelain in the Ming and Qing Dynasties was still the representative of Shanxi porcelain, but most of it was produced for daily use. Now Pingding Kiln has inherited the ancient Shanxi black glazed porcelain technology. In 2014, it was selected as a national intangible cultural heritage. At present, Pingding Kiln is still dominated by black glazed carved porcelain. In terms of materials, it still insists on taking Pingding local kaolin, which is similar to traditional porcelain tools in terms of props. At present, the inheritor of Pingding Kiln, Zhang Wenliang, insists on traditional techniques to make porcelain, which enables the black glazed carved porcelain technology of Pingding Kiln to be preserved.
Chapter 7 discusses the relevant issues in the protection of intangible cultural heritage of traditional crafts, and puts forward some thoughts on the protection of intangible cultural heritage of traditional crafts. The first is to strengthen the research on intangible cultural heritage of traditional crafts in China, and pay attention to the practice of investigation methods and the accumulation of experience, Promote the practice of intangible cultural heritage of traditional crafts. Second, strengthen the close relationship between intangible cultural heritage of traditional crafts and the environment to protect the original ecology of cultural heritage. Third, strengthen the research on intangible cultural heritage of specific projects is another form of protection. Fourth, improve the social status of inheritors, increase subsidies for inheritors, Improve the income of inheritors. Fifth, the national government has increased the publicity of traditional crafts to enable more young people to learn and engage in related work. Sixth, schools have increased traditional skills experience classes to let traditional crafts enter schools and let more students know about traditional crafts.

목차

I. 서론 1
1. 연구배경 및 목적 1
2. 선행연구 5
3. 연구 범위와 방법 12
Ⅱ. 중국 비물질문화유산의 정책과 과제 15
1. 중국 비물질문화유산의 개념과 분류 15
2. 중국 비물질문화유산의 정책 38
3. 중국 비물질문화유산의 과제 45
Ⅲ. 산시성 금속공예의 전승 49
1. 산시성 금속공예의 역사 49
2. 중화민국(中華民國) 이후 금속공예의 현황 61
3. 따통(大同)동기(銅器)의 재료와 도구 66
4. 따통동기의 전승인 리안민(李安民)의 제작기술과 전승. 68
5. 따통동기 전승의 문제점과 대안 73
Ⅳ. 산시성 제지공예기술의 전승 75
1. 산시성 제지공예의 역사 75
2. 중화민국 이후 산시성 제지공예의 현황 82
3. 핑양(平陽)마지(麻纸)의 재료와 설비 및 도구. 86
4. 핑양마지의 전승인 장쉬펑(張世峰)의 제작기술과 전승 90
5. 핑양마지 전승의 문제점과 대안 96
Ⅴ. 산시성 옻칠 공예기술의 전승 98
1. 산시성 옻칠공예의 역사 98
2. 중화민국 이후 칠공예의 현황 109
3. 지산나전칠기(稷山螺鈿漆器)의 재료와 도구 115
4. 지산나전칠기의 전승인 리아이진(李愛珍)의 제작과정과 전승 118
5. 지산나전칠기 전승의 문제점과 대안 126
Ⅵ. 산시성 도자공예기술의 전승 128
1. 산시성 도자기 공예의 역사 128
2. 중화민국 이후 도자기 공예의 현황 143
3. 핑딩요(平定窯)의 재료와 도구 145
4. 핑딩요의 전승인 장원량(張文亮)의 제작기술과 전승 150
5. 핑딩요 전승의 문제점과 대안 157
Ⅶ. 맺음말 159
참고문헌 165
Abstract 170

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